بازدید 23752
آخرین آمار مبتلایان به ایدز اعلام شد؛

موج سوم ایدز آغاز شده و با قدرت می‌تازد!

کافی است بدانیم نرخ انتقال این بیماری از راه روابط جنسی (۳۳ درصد) تا چه اندازه می‌تواند زنانی را درگیر این بیماری کرده باشد که هیچ رفتار پرخطری نداشته و صرفا با همسری در ارتباط زناشویی بوده‌اند که یا معتاد تزریقی است و یا پاکدامنی پیشه نکرده است و از همه بد‌تر، این ارتباط زناشویی ممکن است با بی‌توجهی دو طرف منجر به شکل‌گیری کودکی شود که قربانی صرف اشتباهات دیگران است.
کد خبر: ۳۱۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۹ 01 May 2013
«شمار مبتلایان به ایدز در کشورمان در سال آینده روند افزایشی خواهد داشت»؛ این هشداری است که یکی از مسئولان وزارت بهداشت در پاییز پارسال ارائه کرده بود و مبنای آن چیزی نبود، جز در پیش بودن موج سوم ابتلا به ایدز و همچنین بازگشت موج دوم این بیماری؛ اتفاقی که به گواه آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، متأسفانه به وقوع پیوسته است.

اگر بخواهیم آمار دقیق تری از مبتلایان به ایدز در کشورمان داشته باشیم، ناچار هستیم ‌به فراخور شرایط خاص این بیماری (مانند: علایم بیماری ایدز از ابتدای ابتلای فرد بروز نکرده و گاه ممکن است فرد مبتلا پس از سال‌ها از بیماری خود آگاه شود)، به سراغ روش‌های تأیید شده جهانی مانند برآورد کردن  مبتلایان با استفاده از نرم افزارهای ویژه طراحی شده برای این امر برویم؛ سال گذشته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در گزارشی شمار ایرانیان مبتلا به ایدز را نود هزار تن اعلام کرده که به باور وی، هفتاد هزار نفر ایشان از بیماری خود خبر ندارند. البته این آمار نگران کننده از دید رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، به مراتب بیش از این اعلام شده و جدای ۲۵ هزار بیمار مبتلا به این بیماری (تا آن زمان)، برآورد می‌شد که در ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر شناسایی نشده باشد.
به گزارش «تابناک»، بر پایه آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، از مهر ماه سال ۹۱ تا نخستین روز سال جاری، مجموعاً ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۸/۸۹ درصد آنان را مردان ۲/۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بر پایه این آمار که صرفا بر اساس فراوانی افراد شناسایی شده (و نه مبتلایانی که ‌گاه حتی خودشان از بیمار بودنشان آگاه نیستند) تنظیم شده است، ۳۳ درصد موارد انتقال در سال گذشته از راه روابط جنسی بوده و بدین ترتیب، درخواهیم یافت که موج سوم که مدتی پیش هشدارهای موکدی درباره از راه رسیدن آن مطرح می‌شد، نه تنها آغاز شده، بلکه به سرعت در حال گسترش است.

به عبارت بهتر، تنها کافی است بدانیم که در بحث انتقال از طریق تماس جنسی، زنان بیشترین مبتلایان را تشکیل می‌ دهند؛ این نکته به آن معناست که بیشتر زنانی که ایدز دارند، از طریق تماس جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند. این آمار هنگامی دردناک می‌شود که بدانیم این ابتلا غالبا از طریق تماس جنسی زنان با همسرانشان بوده که به دلیل اعتیاد تزریقی یا تماس ‌های جنسی کنترل نشده ایشان، HIV را به این زنان منتقل کرده‌‌اند.

در ایران موج نخست بیماری از طریق انتقال خون و فرآورده‌های خونی مطرح شد و موج دوم آن شامل شیوع بیماری بین افرادی بود که از طریق اعتیاد و سرنگ‌های آلوده مشترک دچار عفونت شده بودند. در حال حاضر موج سوم بیماری از طریق روابط جنسی کنترل نشده، به شکلی نگران کننده در حال گسترش است.
این شاخصه موج سوم که زنان قربانی آن هستند، می‌تواند در ادامه بسیار دردناک تر شده و دامنگیر کودکانی شود که با این بیماری به دنیا خواهند آمد؛ اینجاست که دیگر تلخی تا حدی فزونی خواهد یافت که جدا کردن مبتلایانی که در نتیجه رفتارهای پرخطرشان مبتلا شده‌اند، با افرادی که رفتار پرخطری نداشته‌اند، سودی نداشته و  جامعه در معرض خطری است که نشانه‌های هشدار آن اگر نگوییم از بین رفته، دست‌کم بسیار رنگ پریده شده است.

برای درک بهتر ماجرا کافی است بدانیم میزان انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی (33 درصد) تا چه اندازه می‌تواند زنانی را درگیر این بیماری کرده باشد که هیچ رفتار پرخطری از خود نشان نداده و صرفا با همسری در ارتباط زناشویی بوده‌اند که یا معتاد تزریقی است و یا پاکدامنی پیشه نکرده ‌و از همه بدتر، این ارتباط زناشویی ممکن است با بی توجهی دو طرف منجر به شکل‌گیری کودکی شود که قربانی صرف اشتباهات دیگران است.

اینجاست که ماجرا به شدت نگران کننده‌تر از پیش شده و اقدامات عجیبی مانند حذف روز جهانی ایدز (با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تأیید رییس‌جمهوری) از تقویم ملی کشورمان به شدت آزار دهنده‌تر از قبل می‌نماید.

با این تفاسیر شاید تنها راه مقابله با موج سوم ایدز که به سرعت می‌تازد، جدای از کارهایی که مسئولان می‌بایست در دستور کار قرار دهند، افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به راه‌های انتقال این بیماری و خطرات آن، شناسایی رفتارهای پر خطر، راه های پیشگیری از ایدز و مراجعه به مراکز مشاوره در صورت لزوم خواهد بود؛

تلفن‌های مراکز مشاوره بیماری ایدز در تهران: ۶۶۵۹۳۰۳۰- ۶۶۰۳۸۹۲۰- ۶۶۵۸۱۵۱۷

از تمامی زنان خواهشمندیم در صورت احتمال بیماری همسرانشان در تهران با شماره‌های بالا تماس گرفته و ضمن کسب ‌آگاهی از این بیماری، در صورت لزوم برای آزمایش‌های رایگان و محرمانه به این مراکز بروند.

گفتنی است، در شهرهای دیگر نیز افراد می‌توانند با سامانه 118 تماس گرفته و شماره مرکز مشاوره ایدز در شهر خودشان را از آنها دریافت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۱۸
کلا استاد مسلم پاک کردن صورت مساله هستیم
بتاز سمندر که فعلا مسئولین و مردم درگیر نان شبشان هستند و باامثال تو کاری ندارند؟!!
خجالت نمی کشید که راجع به این بیماری های بی تربیتی و خاک بر سری اطلاع رسانی می کنید و مردم رو آگاه می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
دوست عزیز پاسخ سؤال شما، در همون چهار کلمۀ آخره:
«مردم را آگاه کنید»
این بهترین استراتژی برای مبارزه با این بیماری مهلکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
چرا منفي ميديد ؟ بيچاره محمد جعفر با كلام طنز اين جمله رو گفته كه كمتر عرق كنيد
اونوقت با قدرت میان تنظیم خانواده رو از دانشگاه ها حذف میکنن ...
از مسئولین بخواهید که توضیح بدن ، لدفن اگه ممکنه!! :دی
مهمترین مساله آموزش به جوانان است که چطور مراقب باشند تا مبتلا به این طاعون قرن 21 نشوند .
خدایا خودت کمک کن
بيماري ايدز يك بيماري فوق العاده خطرناك بوده كه افراد را به مدت طولاني درگير مي كند و اثرات فرسايشي و رواني آن بر فرد و خانواده و جامعه بسيار مهلك است و گاهاً از خود بيماري نيز مهمتر است و فعلاً دارو و درمان قطعي براي آن وجود ندارد و تنها راه كنترل ان آموزش مداوم به مردم و پيشگيري از آن است.
در اين راستا علاوه بر آنكه اين روز در ايران بايد پابرجا باشد بلكه از اين جهت كه در ايران بيماري رو به رشد است، بايستي بيشتر مورد توجه قرار گيرد و صدا و سيما بعنوان مهمترين وسيله ارتباط جمعي بايد نقش خيلي بيشتري در آموزش عموم مردم داشته باشد.
افزايش زنان مبتلا به ايدز كه اغلب آنها نيز بطور مظلومانه گرفتار شده اند و هيچ رفتار پرخطري نداشتند، زنگ خطري بزرگ است زيرا به دنيا آمدن كودكان بي گناه آلوده به ويروس ايدز، گناهي است كه همه افراد جامعه در آن سهيم هستند و بايد فردا پاسخگو باشيم.
آموزش، آ'وزش آموزش مخصوصاً از صدا و سيما.
جواب صحيح كدام گزينه است؟
اعتياد + بيكاري +بالا رفتن سن ازدواج +طلاق مساوي است با
1- ايدز 2- بدبختي 3- حق انتخاب هر مورد فوق 4- همه موارد
پاسخ ها
اقای ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
حسن جان!
فرمولی که نوشتی حرف نداشت!!
آموزش افراد باید از مدارس و به صورت جدی انجام بشه. حتی به خونواده ها هم باید آموزش کافی داده بشه تا به فرزندان خودشون انتقال بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
وای نگو عیبه !
کاش آزمایش تشخیص ایدز برای ازدواج اجباری میشد .هم از پسر هم از دختر ازمایش میگرفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
الانشم اجباریه برای ازدواج حتما باید آزمایش ایدز و هپاتیت داده بشه .
به فكر راهي براي درمان باشد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
کی ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها