بازدید 50261
«اچ آی وی» مثبت زیر پوست جامعه؛

آیا من در خطر ابتلا به ایدز هستم؟

مدتی است موج سوم ابتلا به ایدز از راه رسیده و به سرعت در حال پیشروی است؛ اما ظاهرا تا این رشد به عددهای بالاتری نرسیده و تبدیل به بحران نشود، قرار نیست جدی گرفته شده و تدبیر شود! اگر این پرسش ذهنتان را به خود مشغول کرده، برای محاسبه درصد خطر ابتلا به مرکز تحقیقات ایدز ایران رفته و با پاسخ دادن به پرسش‌هایی که برای ارزیابی این موضوع تدارک دیده شده، میزان رفتارهای پر خطری را که داشته‌اید، بسنجید.
کد خبر: ۲۸۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۶ 24 October 2012
آیا این عجیب نیست که موج سوم ایدز از راه رسیده و در فاصله نسبتا کوتاهی نشانه‌های رسیدن آن در آمار و ارقام هم به چشم می‌خورد، ولی هنوز شاید بسیاری از ما ندانیم که تفاوت ویروس مولد این بیماری با ویروس مثلا سرماخوردگی چه بوده و راه‌های انتقال آن چیست؛ دندانپزشکی، آرایشگاه، پشه‌ای که پیش از نشستن روی پوست ما، از یک فرد اچ‌آی‌وی مثبت تغذیه کرده، خون آلوده، اعتیاد تزریقی و یا تماس جنسی مراقبت نشده؟!

به گزارش «تابناک»، همزمان با برگزاری نخستین کنگره پژوهشی بین‌المللی اچ‌آی‌وی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در گزارشی شمار ایرانیان مبتلا به ایدز را نود هزار تن اعلام کرد که به باور وی، هفتاد هزار نفر ایشان از بیماری خود خبر ندارند؛ آماری نگران کننده که از دید مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، به مراتب بیش از این میزان بوده و جدای ۲۵ هزار بیمار مبتلا به این بیماری، برآورد می‌شود که در ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر شناسایی نشده باشد.

این آمار و ارقام متفاوت در حالی بیان می‌شوند که به رغم هشدار کار‌شناسان مبنی بر در پیش بودن موج سوم ابتلا به ایدز و همچنین بازگشت موج دوم این بیماری کشورمان، چند سالی است که روز جهانی ایدز با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تأیید رییس‌جمهوری از تقویم ملی کشورمان حذف شده و مباحث مطرح درباره تحدید نسل و رویکرد‌گاه عجولانه برخی مسئولان در تغییر روند کنترل جمعیتی هم زمینه‌ساز بروز نگرانی‌های جدیدی شده است.

به عبارتی بهتر، سیاست‌های کنترل جمعیتی ـ در کنار معایبی که امروزه به همراه داشته ـ از دید کاهش خطرات بیماری‌های جنسی تا اندازه‌ای کارآمد بوده و از این حیث، برخی از کار‌شناسان نسبت به نادیده گرفتن این مزیت در حاشیه مقابله با تحدید نسل ابراز نگرانی می‌کنند، چرا که به گواه ایشان، با پشت سرگذاشتن موج اول ابتلا به ایدز در کشورمان که بر اثر فرآورده‌های خونی آلوده رخ داده بود، موج دوم از طریق اعتیاد و سرنگ‌های آلوده مشترک رخ داده و موج سوم این بیماری از طریق روابط جنسی کنترل نشده آغاز شده است.

این در حالی است که موج دوم هم به دلیل کاهش حمایت‌های اجتماعی در مسیر بازگشت قرار داشته و همزمانی این موضوع با رشد چشمگیر موج سوم می‌تواند مهار این بیماری را در دو جبهه دشوار‌تر کرده و شمار مبتلایان شناسایی نشده را به شدت افزایش دهد.

بدین ترتیب در شرایطی که تخمین تعداد افراد اچ‌آی‌وی مثبت کشورمان در پاییز گذشته به ۸۳ هزار فرد مبتلا به ایدز حکایت داشت، این عدد در سال جاری به نود هزار تن رسیده و شمار مبتلایان شناسایی نشده بر پایه مدل اپیدمیولوژی UNAIDS و سازمان جهانی بهداشت ـ که بر پایه محاسبات ریاضی و رصد دقیق کار‌شناسان استوار است ـ در کمتر از یک سال، از شصت هزار به هفتاد هزار تن افزایش می‌یابد.

این در حالی است که به گفته صداقت، با وجودی که هنوز اعتیاد تزریقی با ۶۷ درصد موارد ابتلا در صدر روش‌های انتقال این بیماری در کشورمان است، سهم انتقال ایدز از راه روابط جنسی به شدت تغییر کرده است؛ تا جایی که از ۷ درصد در فاصله سال ۶۵ تا ۹۰، به ۱۰ درصد در سال گذشته رسیده و به عبارتی بهتر، با ۲۰ درصد افزایش روبه‌رو شده است.

این دست ارزیابی‌‌ها سبب می‌شود که چندی پیش، دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسبت به شعله‌ور شدن آتشفشان بیماری ایدز در صورت ادامه این روند هشدار داده و در شرایطی که از کنترل تقریبی انتقال تزریقی خبر می‌دهد، رشد انتقال ایدز از راه جنسی را خطرناک دانسته و بگوید: «اگر همین روند رشد ایدز از طریق روابظ جنسی ناسالم پیموده شود، یکباره ده سال آینده می‌بینیم، ۵۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ما از طریق جنسی مبتلا شده‌اند».

خطرات موج سوم ابتلا به ایدز در شرایطی بیشتر به چشم خواهد آمد که برخی شاخصه‌های انتقال ایدز از راه‌های جنسی را مورد توجه قرار دهیم:

نخست این که این روش انتقال غیر مستقیم تحت تأثیر اعتیاد قرار دارد، به ویژه که امروزه پای مواد محرک و روانگردان (آمفتامین‌ها، مت آمفتامین‌ها و ...) مثل شیشه، کراک و ... نیز به ماجرا باز شده و مسائلی مانند افزایش هشت تا ده برابری تمایلات جنسی، سبب نقص در مراقبت از بیماری شده و به شدت بر روند شیوع بیماری اثر می‌گذارد. این نکته در حالی اهمیت دو چندانی می‌یابد که بدانیم سن اعتیاد در کشورمان رو به کاهش بوده و به دنبال آن، احتمال ابتلا به ایدز افزایش خواهد یافت.

دوم آن که یکی از تأثیرات جانبی پدیده‌های نامطلوبی مانند افزایش سن ازدواج و طلاق، بروز روابط جنسی غیرمتعارف بوده و مدت‌هاست که این موضوع با بیان مواردی مانند کاهش چشمگیر سن کارگران جنسی، زنگ خطر را به صدا درآورده است.

سوم، شاید تلخ‌ترین نکته‌ای که در بررسی شاخصه‌های انتقال جنسی این بیماری به چشم می‌خورد، ابتلای افرادی است که چه بسا خودشان رفتار پرخطر نداشته‌اند و تنها به دلیل ابتلای همسرانشان در معرض ایدز قرار خواهند گرفت؛ الگویی که بیشتر زنان را تهدید می‌کند و به دنبال آن، شاید با انتقال بیماری از مادر به جنین، منجر به تولد فرزندانی شود که در عین بی‌گناهی، آلوده به ویروسی هستند که متأسفانه در نزد بسیاری از مردم مترادف ویژگی‌های خوبی نیست.

ممکن است ابتلای مردی که یا معتاد تزریقی بوده و یا در نتیجه معاشرت با یک زن خیابانی مبتلا، اچ‌آی‌وی مثبت شده، همسری را در زمره قربانیان قرار داده و بی خبری از وقوع این رویداد، منجر به تولد فرزندی شود که سرنوشتش با ایدز گره خورده است.

بدین ترتیب، شیوع موج سوم ایدز مصادف خواهد بود با شکل‌گیری مبتلایانی که ‌اچ‌آی‌وی مثبت بودنشان حتما به منزله سر زدن رفتار پر خطر از جانب ایشان نبوده و متأسفانه بیشتر آنها تا مراحل پیشرفت بیماری شناسایی نمی‌شود؛ نوعی پوشیده از تکثیر و شیوع ایدز که خطرات به مراتب بیشتری را متوجه جامعه کرده و مقابله با آن بسیار دشوار‌تر می‌نماید.

اینجاست که ضرورت پیشگیری از ایدز بیش از پیش احساس شده و هر گونه نا‌آگاهی نسبت به شناخت این بیماری، لطمات بیشتری بر پیکر جامعه وارد خواهد کرد، به ویژه زمانی که سیاست‌های ممزوج بهداشتی ـ کنترلی جمعیتی بناگاه دچار تغییرات کلی شده و برخی از مسئولان در اقدامی شتاب‌زده، همه راه‌های جلوگیری از زاد و ولد را رها کرده و به این نکته دقت نمی‌کنند که برخی از وسایل پیشگیری از بارداری، کارکردهای بهداشتی و پیشگیری از بیماری هم داشته و اصولا حذف شدنی نیستند.

این واقعیت تلخ هنگامی بیشتر به چشم خواهد آمد که بدانیم فعالیت‌های شناساندن ایدز تا آنجا به محاق رفته که بسیاری از ما حتی نمی‌دانیم در رویارویی با یک فرد مبتلا، چگونه باید برخورد کنیم؛ نمی‌دانیم که ایدز درمان دارد یا نه؛ نمی‌دانیم که آیا ممکن است همسر و فرزند فردی که به ایدز مبتلاست، اچ‌ای‌وی مثبت نباشد؛ نمی‌دانیم که افزایش ایدز در میان کودکان کار یعنی چه و چه تأثیری بر زندگی‌مان دارد و ... .

بنابراین، ممکن است مجموعه ناشناخته‌هایمان نسبت به این بیماری تا آنجا برسد که مثلا مدیران یک مدرسه در رویارویی با کودک اچ‌آی‌وی مثبت، تصمیم به اخراج وی از مدرسه گرفته و این کار را در راستای پیشگیری از شیوع بیماری ارزیابی کنند و البته برخی از والدین همکلاسی‌های این کودک هم هرگز نفهمند که وظیفه آموزش دادن به فرزندانشان در این گونه مواقع بر عهده کیست؛ آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صدا و سیما و رسانه‌ها یا خودشان؟!


آیا من در خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی هستم؟

اگر این پرسش ذهنتان را به خود مشغول کرده، برای محاسبه درصد خطر ابتلا به مرکز تحقیقات ایدز ایران رفته (اینجا) و با پاسخ دادن به پرسش‌هایی که برای ارزیابی این موضوع تدارک دیده شده، میزان رفتارهای پر خطری را که داشته‌اید، بسنجید.

«آیا تاکنون تست اچ.آی.وی داده‌اید؟»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳۵
یکی از دیگر معضلات جامعه ی زیمبابوه (که آقای اوباما وعده داده ایران را زیمبابوه خاورمیانه میکنیم )همین ایدز است.
مردم ما فراموش کرده اند 8 سال جنگیدند و با هم بودند و تنها راه نجات ایران این است که خود مردم خودرانجات دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
این آقای اوباما کجا چنین وعده ای دادند دکتر جان؟
خواهشمندم دندان پزشکیها توسط اداره بهداشت کنترل گردد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ایدز در ایران وجود ندارد پس چرا وقتش را حدر بدهد
سلام
دربخشي كه آدرس داده بوديد با كليك كردن (اينجا) به سايت مركز تحقيقات ايدز در بيمارستان امام خميني وارد شدم ولي هرچه تلاش كردم آن بخش مربوط به آیا من در خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی هستم؟ باز نشد كه نشد. نميدانم براي چه اين بخش را گذاشته اند و شما چرا قبل از بازكردن اين بخش آن را توصيه نموده ايد. واقعا بعضي وقتها اين سايتهاي داخلي نوبرش را مي آورند و من به همين خاطر به سايتهاي علمي خارجي مراجعه مي كنم.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
من رفتم تستش هم زدم کاملا هم کار میکرد لطفا دوستان هم منفی مثبت الکی نزنن رو اون لینک کلیک کردم و روی بعدی زدم.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
درسته منم نمیتونم بهش دسترسی داشته باشم
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
سایت مشکل دارد
باز نمی شود
میپرسه اگه برای تست اماده هستید دکمه شروع را فشار دهید
اولا که مثلمن فر دآماده هست که آمده تست بده
ثانیا دکمه شروع وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
منم الان دسترسی داشتم، شاید مشکل از مرورگرهاییه که دوستان استفاده می کنند.
تنها راه کنترل و مبارزه با ایدز آموزش و فرهنگ سازی در زمینه روزابط جنسی است.اینکار را باید رسانه هایی مانند صدا و سیما و همچنین روزنامه ها و ... انجام دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
البته اگر صدا و سیما بخواهد قبول کند که مردم گاهی هم رفتارهای پرخطر جنسی ممکن است از خود بروز دهند و همیشه جامعه را آرمانی و رویایی نبیند.
مسئولان به فکر باشند.مردم زیاد در جریان این گونه بیماری ها نیستند و کسانیکه آگاهند باید راه کار هایی برای جلوگیری از این بیماری بدهند.
چرا در تلوزیون هیچ هشداری در باره ایدز داده نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اگه بگن يعني اقرار به رواج زياد روابط جنسي نامشروع در كشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
یعنی با نگفتن، رواجش کمتر میشه یا کلا خطرات جنسی اش کمتر می شود؟مخاطب خودش فهم دارد.
تهدید نه تحدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
تحدید=محدود کردن
محاسبه شون به درد خودشون مي‌خوره من دو دفعه تست دادم يك بار 3پاسخ پرخطر داشتم، يك بار هم هيچي اما هر دو دفعه نوشت: «شما رفتار های پر خطری داشته اید که شما را در معرض خطر آلودگی با HIV قرار داده است. توصیه می شود برای اطمینان از وضعیت سلامتی خود و با توجه به توصیه های زیر حتما آزمایش HIV انجام دهید.»
فكر كنم از ترسشون به همه توصيه مي‌كنند آزمايش بدن تا خيالشون راحت بشه
روش تست مثبت بودن HIV خیلی خیلی مسخره است.

تحلیل بر اساس یه دید گاه نه چندان خوشبینانه و بر اساس سوالات اون سایت نقاط مشترک خطر رو به این صورت تفکیک میکنه
1- رابطه آزاد جنسی ( در صورتی که نپرسید آیا شما رابطه آزاد دارید یا نه؟)
2- مواد مخدر و به خصوص تزریقی
3- دندان پزشکی ( که به خصوص تاکید روی اون کم بوده در صورت که احتمال اون بالاتر از آرایشگاه هستش )
4- آرایشگاه ها معمول و غیر معمول
5- تماس با خون و مایعات بدن فرد مبتلا به ایدز
در پایان به من توصیه کرده که برای آزمایش HIV به متخصص مراجعه کنم، در صورتی که 4 ایتم اول در مورد من منفیه و تنها احتمال آرایشگاه معموله که اونهم به دلیل عدم استفاده از تیغ احتمال بسیار پایینی داره.

من باشم میگم، این بیشتر جنبه تبلیغاتی برای گرفتن پول آزمایش از مردمه.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
با این که دادن اطلاعات در مورد این بیماری خیلی خوبه، اما اطلاعات غلط هم موجب ترس بی مورد می شه. برای مثال ثابت شده نیش پشه نمی تونه این ویروس رو منتقل کنه. اما در این خبر به عنوان یکی از راه های انتقال نام برده شده!
این اطلاع رسانی تابناک جای تقدیر و تشکر دارد. ولی متاسفانه مسئولین کشور ما بیشتر وقتشان را صرف دعوا های جناحی و بازی های سیاسی می کنند و در این بین صدای وزیر بهداشت و سازمانهای بهداشتی شنیده نخواهد شد. این جاست که مسئولیت رسانه ها بیشتر می شود. این عزیزان باید با استفاده مناسب از ابزاری که در دست دارند نگذارند موضوعات به این مهمی در هیاهوی دعوا های سیاسی و انتخاباتی به دست فراموشی سپرده شود.
فقط اینها نیست بزرگترین معضل روایط جنسی خارج خانواده است چراکه در جوامع دیگر تن فروشان توسط بهداشت کنترل می شوند و آموزش دیده می شوند در حالیکه در ایران اینها ناقل بیماریهایی مثل ایدز و وهپاتیت و سیفلیس اند
تهدید درسته نه تحدید بی سوادا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
حالا این بنده خدا یه اشتباه تایپی داشت کشتینش........
رفتار پر خطر کجا بود؟ در خرج روزمره موندم .............. برو از اون پول دار ها بپرس
گوش اگر گوش من است و ناله گر ناله تو / آنچه البته به جايي نرسد فرياد است
آیا این تستهای خونگی درست کار میکنن؟
دراین میان بدبخت اون زنهایی که قربانی چشم چرونی و هوسرانی شوهرانشان میشوند . خدایا خودت کمک کن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
تست ایدز در مراکز انتقال خون انجام میشه
یکی از راه های پیشگیری اطلاع رسانی درست به مردم است. باید تابو ها شکسته شود. آیا تمدن ایرانی در حال پوسیدن است؟
بابا اگاهی مردم باید بالا بره مثلا به معتاد باید بگن عزیزم اگی میخوای بدتر از اینی که هستی نشی باید سرنگ مشترک استفاده نکنی و اون اقا و خانمی که میخوان رابطه جنسی داشته باشن باید از کاندوم استفاده کنن و یا اون اقای ارایشگر باید لوازم ارایشی رو مثل تیغ مشترک استفاده نکنه و غیره فقط اگاه سازی!
بازم برین ازدواج موقتو تبلیغ کنین
تابی جون ظاهرا لینک رو پیچوندن چون وصل نمیشه
تو مدارس از کلاس چهارم باید آموزش داده بشه
قبل از ازدواج باید آزمایش اچ ای وی اجباری شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار