بازدید 9240

زورآزمايي خياباني بر سر سينما

کد خبر: ۲۸۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴ 02 December 2012
مخالفان و موافقان فيلم سينمايي «من مادر هستم» به کارگرداني فريدون جيراني روز شنبه مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تجمع کردند تا يک زورآزمايي سينمايي را در خيابان تجربه کرده باشند.

به نوشته روزنامه ابتکار تحصن انصار حزب‌الله در اعتراض به اکران برخي فيلم‌ها در مقابل وزارت ارشاد در حالي 11 آذر ماه برگزار شد که شعارهاي مقابله‌اي معترضان و همچنين سينماگران به حدي رسيده بود که گاه با يکديگر درگيري لفظي پيدا مي‌کردند.

برخي از معترضان فيلم سينمايي «من مادر هستم» تابلوها و بنرهايي با شعارهاي «تا اصلاح سينما از پاي نمي‌نشينيم»،‌ «خانواده شهدا شرمنده‌ايم»،«ديگر در برابر سينماي ضد دين ساکت نمي‌مانيم»،«سينماي اسلامي جاي مشروب نيست»،« هتاکان روح الله اعدام بايد گردند» و... حمل مي‌کردند. همچنين در بنرهاي معترضان از «يک خانواده محترم» به عنوان موهن‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران و از «من مادر هستم» به عنوان شنيع‌ترين اثر سينماي ايران نام برده شده است. در مقابل نيز سينماگران و حاميان وزارت ارشاد حضور داشتند که افرادي مانند حبيب کاوش،‌ سيدضياء هاشمي،‌ علي سرتيپي،‌ حبيب اسماعيلي‌، سيد غلامرضا موسوي تهيه کننده «من مادر هستم»، فرهاد اصلاني بازيگر اين فيلم و محمد حسين فرحبخش و سيد جمال ساداتيان و...در ميان آنها ديده شدند.سخنگوي معترضين به فيلم در ابتداي اين تحصن با تاکيد بر اينکه تا زمان ابطال پروانه نمايش‌هاي فيلم‌هاي مروج خيانت اين تحصن ادامه دارد‌، بيانيه‌اي را قرائت کرد که بخش‌هايي از آن بدين شرح است: « در ماه متبرک محرم با هدف مقابله با روند افسار گسيخته اشاعه منکرات از سوي سازمان سينمايي تحصن خود را آغاز و بنا بر بند ميم وصيت‌نامه حضرت امام (ره) اين عمل را مصداق نهي از منکر مي‌دانيم. مسئولاني که مقامشان بر خون شهدا بنا گشته اما اکنون امکانات نظام اسلامي را در جهت ترويج منکرات به کار گرفته‌اند بديهي است اعتراض مسلمانان متعهد تا توقيف و ابطال همه مجوزهاي فيلم‌هاي مروج خيانت ادامه خواهد داشت.آنها در ادامه شعارهايي را در جهت مقابله با سينماي ضد اسلامي سردادند.با سر دادن شعار‌هايي مثل «نماينده مجلس، نظارت، نظارت»، «واي اگر خامنه‌اي حکم جهادم دهد»، «حزب‌الله بيدار است، از ابتذال بيزار است»، «اين سينما مروج فساد است، تعطيلي‌اش براي ما ثواب است» و «ما اهل کوفه نيستيم، پول بگيريم بايستيم» خواستار توقف اکران «من مادر هستم» شدند.به گزارش خبرآنلاين طرفداران «من مادر هستم» با سر دادن شعارهايي چون «خوارج، خوارج، حيا کن، سينما را رها کن»، «الله اکبر، خامنه‌اي رهبر»، «جيراني، کاهاني حمايتت مي‌کنيم»، «خوارج، نيرنگتان ديگر اثر ندارد» و «هنرمند بيدار است، از خوارج بيزار است» حمايت خود را از اين فيلم سينمايي اعلام کردند.

پاسخ وزير ارشاد به برخي اعتراض‌ها مقابل وزارتخانه‌اش

وزير ارشاد در جديدترين اظهارنظرش درباره‌ي اعتراض برخي گروه‌ها به اکران بعضي فيلم‌ها گفت: از نقد استقبال مي‌کنيم اما بايد در محيط منطقي بحث شود و فضا به سمتي برود که خود تهيه کننده و کارگردان جوابگوي نقدها باشند البته ما هم وظيفه نظارتي خود را انجام مي‌دهيم.سيد محمد حسيني بدون نام بردن از فيلم خاصي، تصريح کرد: در برخي فيلم‌ها وقتي مي‌خواهيم نشان دهيم شيوه زندگي برخي خانواده‌ها اسلامي نيست بايد نشان داد چه تخلفات و روابط نامناسبي دارند که منجر به بن‌بست‌هايي در زندگي آنها مي‌شود. گاهي فيلم مي‌خواهد به موضوعي اشاره کند و بعد تبعات منفي آن را بيان کند که اين براي جامعه پند آموز است، لذا جامعه سعه‌ صدر داشته باشد البته چارچوب‌ها بايد رعايت شود.

«من مادر هستم» هيچ مورد ضد اخلاقي ندارد 

بازيگر فيلم سينمايي «من مادر هستم» مي‌گويد اين فيلم به نقد مسائل غير اخلاقي مي‌پردازد و برداشت غلطي از فيلم شده است. فرهاد اصلاني که روز شنبه در حمايت از اين فيلم جديد فريدون جيراني مقابل ساختمان وزارت ارشاد حاضر شده بود، درباره شرايط سينما و اتفاقات بوجود آمده در اين حوزه در سال جاري گفت: «اين مناقشات به سينما و فرهنگ کشور آسيب مي‌زند و در شرايطي که وزارت ارشاد به عنوان نهاد قانوني براي فيلم‌ها مجوز توليد و اکران صادر مي‌کند دليل ندارد افراد، اشخاص يا گروه‌هايي بنا بر تشخيص خود با اکران فيلم‌هاي داراي مجوز مقابله کنند و خواستار اکران نشدن اين فيلم‌ها شوند. او که از ابتداي سال در دو فيلم سينمايي «زندگي خصوصي» و «من مادر هستم» ايفاي نقش کرد که هر دوي آن‌ها با اعتراض مواجه شد گفت: «از نظر من «من مادر هستم» هيچ گونه موارد ضد اخلاقي ندارد و اتفاقا به نقد اين گونه مسائل مي‌پردازد.»

اين حرکت‌ها 
ناشي از فعاليت‌هاي انتخاباتي است 

سعيد سهيلي که در تجمع موافقان و مخالفان فيلم «من مادر هستم» حضور يافته بود، اين جريانات را ناشي از فعاليت‌هاي انتخاباتي دانست.سعيد سهيلي کارگردان فيلم‌ جنجالي «گشت ارشاد» که در اين تجمع حضور يافته بود گفت: «همه اين حرکت‌ها ناشي از فعاليت‌هاي انتخاباتي است و اين موضع‌گيري‌ها جديد نيست. از اول سال شروع شده و مطمئن باشيد انتخابات که برگزار شود اين داستان‌ها فروکش مي‌کند.»او افزود: «اگر نامزدهاي مطلوب حوزه هنري و شهرداري انتخاب شوند ما شاهد جرياناتي از اين دست نخواهيم بود.»سهيلي متذکر شد: «کساني که اين تجمع را راه انداختند کساني هستند که بازي سياست را به ميدان فرهنگ و سينما آورده‌اند. چوب اين موضوع را فيلمسازاني مي‌خورند که اصلا نمي‌خواهند وارد بازي‌هاي سياسي شوند.»او در پايان تاکيد کرد: «کساني که الان فيلم‌هايشان مورد حمله قرار مي‌گيرد کارنامه‌شان نشان مي‌دهد که فيلم‌هايشان در چارچوب نظام بوده‌ است.»

بعضي‌ها دارند آب را گل‌آلود مي‌کنند 

غلامرضا موسوي تهيه کننده فيلم «من مادر هستم» نيز که در اين تجمع حضور داشت به خبرآنلاين، گفت: «مقام معظم رهبري بارها حکم به آرامش داده‌ و فرموده‌اند که فضا قبل از انتخابات متشنج نشود، ولي بعضي‌ها بر خلاف اين توصيه دارند آن را گل‌آلود مي‌کنند تا ماهي‌هاي خود را بگيرند و با رقبايشان تسويه حساب سياسي کنند.»

جيراني با فيلمش مقابل قرآن و اسلام ايستاده

فرج‌الله سلحشور در جديدترين اظهارنظرش دراين باره گفت: آقاي جيراني با فيلم”من مادر هستم" آب در آسياب دشمن مي‌ريزد و در مقابل قرآن و اسلام ايستاده و فکر مي‌کنم که اينها آگاهانه هم ايستاده‌اند و باور نمي‌کنم که آقاي جيراني نداند که چه مي‌کند.کارگردان سريال”مردان آنجلس" درباره فيلم”من مادر هستم" فريدون جيراني و همچنين فيلم پرحاشيه” يک خانواده محترم" گفت: فيلم آقاي جيراني و همچنين فيلم” يک خانواده محترم" هم در همين رديف قرار دارند. يک نفر انساني به دختر خانواده دست‌اندازي مي‌کند و اينها خيلي عادي جلوه داده مي‌شود و وقتي هم در فيلم نشان مي‌دهد که قاتل را مي‌خواهند اعدام کنند، فيلم کار فرد اعدامي را توجيه مي‌کنند.وي با خطاب قرار دادن کارگردان فيلم”من مادر هستم” بيان کرد: فکر مي‌کنم که اينها آگاهانه هم ايستاده‌اند و باور نمي‌کنم که آقاي جيراني نداند که چه مي‌کند؛ بلکه خوب مي‌داند که چه فيلمي ساخته است و فيلمش را مي‌سازد به اين خاطر که از اين انقلاب و مملکت متنفر است و به دنبال ضربه زدن به آن است.

***
تحصن موافقان و مخالفان فيلم تازه فريدون جيراني که دقايقي براي اقامه نماز ظهر و عصر متوقف شده بود، پس از اقامه نماز جماعت توسط دو گروه با همان شعارهاي قبلي ادامه پيدا کرد. نکته جالب در اين باره اينکه گروه معترضان و موافقان فيلم هر يک نماز جماعتي مستقل از گروه ديگر برگزار کردند که بين دو نماز نماينده طيف معترضان در سخناني کوتاه ضمن آرزوي سلامتي براي تمام اقامه کنندگان نماز تاکيد کرد: ما نقاط مشترک بسياري داريم که اين نماز يکي از آنهاست ولي متاسفانه برخي از ما بازي خورده جريان‌هاي قدرت و ثروت شده ايم. همزمان طرف ديگر و در ميان دو نماز موافقان فيلم با صلوات پاسخ سخنان نماينده معترضان را دادند. پس از اقامه نماز تجمع با شعارهايي از جنس «مرگ بر غارتگر بيت المال» از سوي مخالفان و «شعار دولت باکفايت حمايت حمايت» از سوي موافقان فيلم ادامه پيدا کرد. ديگر نکته قابل توجه پس از اقامه نماز افزايش تعداد معترضان به فيلم بود همزمان با اين افزايش طيف حامي فيلم که جمعي از سينماگران آنها را نمايندگي مي‌کردند با توزيع برگه اي به عنوان بيانيه پاياني خود به تجمع خود خاتمه دادند. همچنين انصار حزب الله در بيانيه اي پايان تحصن خود را مقابل وزارت ارشاد که در اعتراض به نمايش فيلم من مادر هستم انجام شده بود اعلام کرد.

پايان‌بندي فيلم «من مادر هستم» تغيير مي‌کند

پايان‌بندي فيلم سينمايي «من مادر هستم» به کارگرداني فريدون جيراني تغيير مي‌کند.اين خبري بود از سوي ارشاد اعلام شد که به پايان يافتن اعتراضات هم کمک کرد.مهدي عظيمي سرپرست اداره کل نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي گفت: مطابق نظر شوراي عالي اکران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که با حضور وزير محترم تشکيل شده است براي جلوگيري از هر گونه سوء تفاهم يا برداشت نادرست در خصوص حکم حيات‌بخش قصاص، تغيير و حذف لازم در انتهاي فيلم سينمايي «من مادر هستم» تعيين و ابلاغ شد.وي ادامه داد: ضمن تشکر از سازندگان فيلم، اصلاحيه‌هاي مورد نظر اعمال شده و تمام کپي‌هاي نمايش را در سطح کشور دربرخواهد گرفت.باران کوثري، حبيب رضايي، هنگامه قاضياني، فرهاد اصلاني، پانته‌آ بهرام و اميرحسين آرمان در «من مادر هستم» بازي مي‌کنند که از چهارشنبه پيش در سينماها اکران شده است. داستان درباره يک خانواده‌ طبقه‌ متوسط است که در شرايط بحراني به بررسي و ارزيابي زندگي خود مي‌پردازند.

حاشيه ها

همزمان با اذان ظهر، سمت راست خيابان کمال الملک موکتي پهن شد و معترضان، سينماگران در صف‌هاي جداگانه‌اي نماز جماعت اقامه کردند.
معترضان تاکيد داشتند که تا پاسخگويي مسئولين تحصن را ترک نخواهند کرد.
تعدادي از ماموران نيروي انتظامي در حال محافظت از در ورودي وزارت ارشاد بودند و هنوز هم درهاي وزارتخانه کاملا بسته است.
نکته قابل توجه حضور تعداد خبرنگاران و عکاسان حاضر در اين تجمع تقريبا با تعداد معترضان و سينماگران برابر است!
همچنين عده‌اي از کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از بالاي ساختمان و همچنين از پنجره‌هاي وزارتخانه اين تجمع را مشاهده کرده و بعضا فيلم گرفتند.
جز در دقايقي هيچ کدام از مسئولان وزارت ارشاد جلو در اين وزارتخانه حاضر نشدند، لحظاتي فقط عليرضا سجادپور - معاون فعاليت‌هاي سازمان سينمايي - از کنار پنجره و از پشت پرده بيرون را نگاه کرد.
همچنين يکي ديگر از سخنگويان انصار حزب الله ضمن مقايسه تلويحي بين سيد محمد حسيني وزير فعلي و مهاجراني وزير اسبق ارشاد چنين رفتارهايي را از سوي وزارت ارشاد محکوم کرد.
سيد ضياء هاشمي و تعدادي از معترضان با يکديگر شروع به صحبت کردند که اين گفت وگو به سرعت پايان يافت. 
سعيد سهيلي که پوستر دو فيلم”ازدواج در وقت اضافه" و”گشت ارشاد" به کارگرداني وي بر روي بيلبوردهاي اعتراضي معترضان ديده مي‌شد، پيش نمازي اقامه نماز ظهر و عصر را در گروه مدافعان اين فيلم برعهده داشت. 
سينماگران و جمع موافقان وزارت ارشاد که مجموعا 150 نفر مي‌شدند ساعت 13 تجمع را با انتشار بيانيه‌اي ترک کردند و انصار حزب‌الله يک ساعت بعدتر راس ساعت 14 وزارت ارشاد را ترک کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار