بازدید 4653

توضیحات وزارت بهداشت درباره یک خبر

در حال حاضر کشور موج سوم همه‌گیری ایدز بوده و ضرورت دارد برنامه‌های پیشگیری در این زمینه تقویت گردند امید است با حمایت نمایندگان آگاه مجلس و مسئولین دولت برنامه‌های پیش گیری از ایدز شامل افزایش آگاهی عمومی و دسترسی به وسایل پیشگیری بیشتر از گذشته به اجرا درآید.
کد خبر: ۲۸۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۴ 29 November 2012
بحث کنترل و پیشگیری ایدز در همه جهان از موضوعات چالش برانگیز است و همچنان که نماینده محترم ابراز کرده‌اند، موانع فرهنگی موجود باعث مشکل در آموزش مناسب در زمینه پیشگیری از این بیماری خواهد شد

به گزارش «تابناک»، در پی انتشار خبری با عنوان «در مقابله با ایدز دچار تناقض هستیم»، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیحاتی ارائه کردند که عینا منتشر می‌شود:


ابتلای نوزاد HIV تنها در صورتی ممکن است که مادر مبتلا به HIV باشد (چه در مرحله علامت‌دار و چه در مرحله بدون علامت) اگر زن یا شوهر هیچ کدام مبتلا نیستند، احتمال ابتلا فرزند وجود ندارد.

در زمینه وجود نداشتن آمار مستند در مورد ایدز، وزارت بهداشت به‌ صورت منظم آمارهای مرتبط با HIV را اعلام می‌نماید. نظام جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با ایدز بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت تنظیم شده است. این نظام از چند بخش اساسی تشکیل می‌شود.

گزارش جاری موارد ثبت شده که هر سه ماه یک بار توسط وزارت بهداشت منتشر می‌‌گردد، بر طبق این آمار، در حال حاضر ۲۴۲۹۰ فرد مبتلا به HIV در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند که ۲۲۲۶ زن و ۲۲۰۶۴ مرد را شامل می‌شود. از این میان، ۴۷۲۲ نفر تاکنون فوت کرده‌اند. سایر جزيیات آمار نیز به‌ صورت مرتب توسط وزارت بهداشت منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های خبری کشور، معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و یا مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر از این آمار آگاه شوند.

گزارش تخمین موارد HIV به صورت یک مطالعه در فواصل زمانی دو ساله انجام شده، منتشر می‌شود. برای انجام این مطالعهٔ، سازمان جهانی بهداشت و برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز اقدام به طراحی یک برنامه نرم‌افزاری ویژه نموده‌اند که به صورت استاندارد در اختیار کلیه کشورهای جهان قرار می‌گیرد. این مطالعه در ایران توسط مراکز تحقیقاتی کشور که مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در سطح منطقه مدیترانه شرقی و شمال آفریقا هستند و با بهره‌گیری از نرم افزار مذکور انجام شده است. بر طبق این مطالعه، تعداد افراد مبتلا به ایدز دز سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۳۰۰۰ نفر برآورد شده است و پیش بینی شده است که این رقم در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۱۲۶۰۰۰ نفر خواهد رسید و این ارقام قبلا بارها از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است.

انجام مطالعات رفتاری در گروه‌های در معرض بیشترین خطر در جهت درک بهتر وضعیت همه‌گیری، پایش برنامه‌های موجود و امکان پیش بینی وضعیت ایدز در آینده.

اصولا بحث کنترل و پیشگیری ایدز در همه جهان از موضوعات چالش برانگیز است. همچنان که نماینده محترم ابراز کرده‌اند، موانع فرهنگی موجود باعث مشکل در آموزش مناسب در زمینه پیشگیری از این بیماری خواهد شد. به منظور حل این مشکل، وزارت بهداشت با بهره‌گیری از توان اساتید دانشگاه امام صادق، اقدام به تدوین کتاب آموزشی با عنوان «آنچه ما روحانیون در برابر ایدز می‌توانیم انجام دهیم» نموده است.

این کتاب راهنمای مناسبی برای انطباق پیام‌های آموزشی با آموزه‌های دینی است. در کنار این کتاب، دو مجموعه آموزشی دیگر برای والدین با هدف پیشگیری از انتقال ایدز به جوانان و نوجوانان تهیه شده است که باعث افزایش توانمندی آنان در انتقال مفاهیم آموزشی حساس به فرزندان می‌شود.
  
علاوه بر آن، برای پیشگیری از ایدز لازم است جوانان در مورد مهارت‌های زندگی آموزش کافی دیده باشند و این آموزش‌ها به هیچ وجه مغایرتی با فرهنگ اسلامی جامعه ندارد و ضرورت دارد این آموزش‌ها با کیفیت مناسب در محتوای آموزشی مدارس گنجانده شود.

با توجه به تأکید نماینده محترم تهران به ضرورت همکاری رسانه‌ها در آموزش‌های مرتبط با ایدز، لازم به ذکر است وزارت بهداشت با بهره‌گیری از کار‌شناسان مجرب اقدام به تهیه مجموعه‌های آموزشی «ایدز فقط برای دیگران نیست» نموده که این مجموعه به صورت مشخص برای اصحاب رسانه و با تأکید بر نقش آنان در اطلاع رسانی عمومی در زمینه ایدز به نحوی منطبق با فرهنگ جامعه تدوین و منتشر شده است، از موضوعاتی که در این کتاب مورد تأکید قرار گرفته، پرهیز از انگ اجتماعی و جرم‌انگاری این بیماری است.

چنانچه نماینده محترم تهران نیز اعلام نموده ‌ند، در حال حاضر کشور در موج سوم همه‌گیری ایدز بوده و ضرورت دارد، برنامه‌های پیشگیری در این زمینه تقویت گردند. امید است با حمایت نمایندگان آگاه مجلس و مسئولین دولت، برنامه‌های پیشگیری از ایدز شامل افزایش آگاهی عمومی و دسترسی به وسایل پیشگیری بیشتر از گذشته به اجرا درآید.

دکتر سید حمید حسینی، مدیر روابط عمومی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل