در واقع، خوابیدن در پناه تمدن گذشته ایران، در جا زدن و چشم دوختن به رخدادهای تاریخ است. وجود این گذشتهگرایی در فرهنگ عمومی، در بخشهایی به نوعی موجب تقدیرگرایی محض، سهلانگاری، ایجاد آرامش دروغین در رویارویی با دستاوردهای بدیع بشری، رویاپروری و بیزاری از واقعیت و دل سپردن به تخیل شده است.
سرویس فرهنگی ـ در سکانس نوزدهم فیلم درخشان «گوست داگ» آمده است: بازگرداندن جهان امروز به صد یا چند صد سال پیش، شاید دلخواه آدمی باشد، ولی شدنی نیست. پس ارزنده است که هر نسل آنچه را در توان دارد، به کار ببندد.
به گزارش «تابناک»، تعلق به گذشته و یا آروزی بازگشت به دوران شکوه تمدن ایرانی ـ اسلامی، همواره یکی از آرزوهای ایرانیان بوده، به گونهای که این تمایل به تدریج به یکی از مولفههای موجود در فرهنگ عمومی ایرانیان تبدیل و در دراز مدت به مانعی در راه پیشرفت و گسترش کشور بدل شده است.
بنا بر این گزارش، گذشتهگرا بودن، داشتن افق و چشم انداز درازمدت را از انسان ایرانی گرفته است، چرا که با داشتن پیشینه و سابقهای طولانی، لزوما نمی توان به تعالی و پیشرفت رسید، ولی با داشتن افق و چشماندازی روشن و تلاش در راستای رسیدن به آن، ولو بدون داشتن پیشینه ای درخشان، میتوان به رشد، پیشرفت و تعالی رسید.
عباراتی همچون اینکه ایران روزی سرور جهان بوده، یا اینکه شکوه تمدن ایرانی قومیتهای دیگر را به شماره نمیآورد و یا نام ایران بر تارک حوزههای علمی جهان میدرخشیده، هرچند واقعیت بوده و البته به خاطر داشتن آن خوب است، اگر برای ما اصل شود، گذشتهگرایی است و هیچ کس برای ملتی با این پیشینه و تاریخ تا هنگامی که از شکوه و پیشرفت در حال حاضر برخوردار نباشد، احترامی قایل نیست؛ چه، ملت متمدن، هنگامی قابل احترام است که بر بلندای آن تمدن، کشوری پیشرفته ساخته باشد.
در واقع خوابیدن در پناه تمدن گذشته ایران، در جا زدن و چشم دوختن به رخدادهای تاریخ است. وجود این گذشتهگرایی در فرهنگ عمومی، در بخشهایی به نوعی موجب تقدیرگرایی محض، سهل انگاری، ایجاد آرامش دروغین در رویارویی با دستاوردهای بدیع بشری، رویاپروری و بیزاری از واقعیت و دل سپردن به تخیل شده است.
جالب اینکه انسان ایرانی که اکنون به این نتیجه رسیده، باید افق محور و برنامهدار باشد، باز هم افقی و چشم اندازی گذشتهگرا و کوتاه مدت مینویسد. افق گذشتهگرا، یعنی اینکه چشم انداز ما معطوف به گذشته است و اینکه برخی از مسئولین، همواره از توسعه به سبک مالزی، چینی یا ژاپنی و... سخن می گویند، یعنی افق معطوف به یک مدل توسعه ای در گذشته است، احیای تمدن صفوی و... معطوف به گذشته است. هرچند میتوان گفت، بررسی روند توسعه کشورهایی چون مالزی، قطعا میتواند یک برنامه کاری امتحان شده برای رسیدن به هدفی باشد، هیچ گاه این برنامه کار، نمی تواند چشم انداز توسعه یک کشور باشد.
و در پایان اینکه، گذشتهگرا بودن آفت جامعه ایرانی است، افق نداشتن معضل جامعه ایرانی است و خلط بین برنامه و افق، اشتباه جامعه ایرانی است.
عالی بود همیشه برام سوال بود که چرا ما به جای نقد امروز گذشته رو نقد میکنیم!چرا همیشه در صحبت هامون دلایل ما همش مربوط به گذشته هاست و از الانی که هستیم هیچ حرفی برای گفتن نداریم!
پاسخ ها
خاطره ی فردا
||
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
جالب بود تابناک
من هم موافقم، شماببینید ما همش میگیم در زمان فلان ما اینطور بودیم در زمان فلان ما پیشتاز بودیم
حالا چیکار باید بکنیم؟ نباید فرهنگ ما جوری باشه که باعث شرمندگی آیندگان نشیم؟ ما به گذشتگانمون افتخار می کنیم آیا آیندگان ما هم به ما افتخار خواهند کرد؟
فعلا که سایت تابناک از مبلغین زندگی در رویای هخامنشی و سامان و ... است!
یکبار هم از خود بپرسیم که ژاپن یا آلمان بعد از جنگ جهانی اول و دوم چند ساله بازسازی کشورشان را تمام کرده اند!؟
بهتر نیست بجای نگاه سطحی به چنین مسالی بهتره برین کمی تحقیق کنن
انسانی که در شناخت خودش مشکل داشته باشد چگونه انسانیست؟ آیا برای شناخت خود نیاز به دانستن گذشته نیست ؟ آیا بدون تجربیات گذشته می شود آینده ای ترسیم کرد؟
گذشته انسان سازنده هویت انسان است .
قطعا درست است.ملتی که دائما در حال زندگی در 1400 سال پیش است دیگه چه نگاهی می تونه به آینده داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
البته منظور نویسنده باستان گرایی و تاریخ 2500 سال گذشته بوده است.
ناشناس
||
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
فرقی نمیکنه هر جفتشون.
ناشناس
||
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
1400 سال پیش کسی آمد که انسانها را به حرکت و رشد وادارد و از سکون مرداب گون نجات دهد. مشکل این است که ما روح پیام آن بزرگوار را رها کرده ایم و افتاده ایم دنبال ظواهر. مثلا سر وقت نماز می خوانیم اما راحت دروغ می گوییم یا گران می فروشیم.
رمضان
||
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
با سلام و آرزوی قبولی طاعات
هیچ کس در حال زندگی در 1400 یا 2500 سال پیش نیست و با کمی دقت میبینید که منظور نویسنده نیز فراموشی گذشته نیست. بدون تجربیات گذشته مگر میتوان به آینده ای رسید.اگر منظور شما از 1400 سال پیش، دین اسلام است به حضورتان عرض کنم که مسائل دینی مربوط به گذشته نیست در حال و آینده نیز لازم است.آیا اخلاقیات و انسانیت مریوط به گذشته است؟
با سلام، موضوع متن تون بسیار بجا و درخور توجه است، در اینکه تاریخ باستانی ایران بسیار غنی و تاثیرگذار در سیرتکامل روند تاریخ جامعه جهانی بوده شکی نیست اما اینکه ما ایرانی ها از تاریخمان تجربه خوبی میگیریم و سابقه و افتخارات گذشته مون بعنوان انگیزه مفید و وافی برای ترقیات امروزی مان بکار گیریم بنظر بنده محل شک است
اين گفته است كه نبايد صرفا به افتخارات گذشته اكتفا كرد ولي شما برنامه هاي رسانه ملي را دنبال مي كنيد ؟ آيا در اين برنامه نگاهي به اينده ايران مي بينيد ؟آيا با معادلات 1400سال پيش ميتوان جامعه پيچيده اكنون را اداره كرد ؟ چرا فقط پرداختن به گذشته قبل اسلام را نقد مي كنيد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
به دلیل اینکه افرادی فقط با تکرار این جملات که ما 2500 سال پیش فلان کردیم و کل دنیا را فتح کردیم، می خواهند تلاشهای امروز را زیر سوال برده و به اختلافات قومی و مذهبی دامن بزنند.
ناشناس
||
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
اگر متن را کامل و با دقت خونده باشی، متوجه می شی که دوران گذشته صرفنظر از 1400 سال پیش یا 1401 سال قبل تا ماقبل تاریخ در متن فرقی نداره مهم اینه که نگاهمون به تاریخ و استفاده از اون اشتیاهه.
عرفان
||
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
چون تاریخ اسلام ما برای آینده ما برنامه داره.
فقط یک افتخار تاریخی نیست بلکه دستور العمل پیشرفت داره
ولی ما فقط به تاریخ 2500 ساله مان افتخار میکنیم و مدام میگوییم ما فلان بودیم.مهم اینه که الآن چی هستیم.
گذشته گرايي و آرمان گرايي كاملا در تبليغات و تشويقات تلويزيون و رسانه هاي ايران مشهود است كه يادگار رضاشاه و براي بالا بردن روحيه و اعتماد بنفس ايران شروع شد و همچنان بعد از انقلاب دنباله رو آن هستيم.