میلی صفحه خبر لوگو بالا
میلی صفحه خبر موبایل
خضریان در گفتگو با تابناک:

تصاحب مدیریتی ایران‌خودرو توسط کروز در حال تکمیل است/ خصوصی‌سازی رانتی صنعت خودرو نگران‌کننده است

آنچه در ایران‌خودرو جریان دارد، خصوصی‌سازی نیست؛ تغییر نام یک انحصار است. خضریان عضو کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید کروز، قدم‌به‌قدم در حال تصاحب کامل مدیریت این خودروساز است.
کد خبر: ۱۳۴۶۳۸۶
| |
3443 بازدید
|

تصاحب مدیریتی ایران‌خودرو توسط کروز در حال تکمیل است/ خصوصی‌سازی رانتی صنعت خودرو نگران‌کننده است

در ادامه نگرانی‌ها نسبت به روند خصوصی‌سازی صنعت خودرو و تغییرات پرابهام در ساختار سهامداری ایران‌خودرو، برخی نمایندگان مجلس نسبت به شکل‌گیری یک انحصار جدید هشدار می‌دهند؛ انحصاری که به‌جای ارتقای بهره‌وری و رقابت، می‌تواند به تعمیق رانت و تضعیف صنعت خودرو منجر شود.

تصاحب مدیریتی ایران‌خودرو توسط کروز در حال تکمیل است/ خصوصی‌سازی رانتی صنعت خودرو نگران‌کننده است

در همین رابطه، علی خضریان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: متأسفانه شواهد و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که با اقدامات زنجیره‌ای و حساب‌شده، شرکت کروز در حال تکمیل فرآیند تصاحب مدیریتی ایران‌خودرو است؛ موضوعی که نه‌تنها با روح خصوصی‌سازی واقعی همخوانی ندارد، بلکه مصداق روشن خصوصی‌سازی رانتی و انحصارگرایانه است.

وی در ادامه با خطاب قرار دادن وزیر صمت تصریح کرد: اکنون یک سال از عمر مدیریتی شرکت کروز در ایران‌خودرو می‌گذرد؛ در این مدت، با وجود بزرگ شدن ساختار سازمانی شرکت، چرا صرفاً به سمت مونتاژ خودروهای چینی رفته‌اید و خبری از تحقیق و توسعه و تولید یک محصول ایرانی به‌عنوان «خودروی ملی» نیست؟

خضریان با طرح پرسش‌هایی درباره عملکرد مالی ایران‌خودرو افزود: با وجود افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت اغلب محصولات ایران‌خودرو، چرا زیان انباشته این شرکت از حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؟ اکنون زمان پاسخ‌گویی است که تفاوت بخش خصوصی رانتی با بخش دولتی در چیست؛ آن هم در حالی که به نظر می‌رسد حتی بخش دولتی عملکرد بهتری داشته است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به نحوه انتفاع شرکت کروز در پوشش ایران‌خودرو گفت: چرا سهم تولید قطعات داخلی به نفع شرکت کروز در اغلب محصولات به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و سود حاصل از فروش این قطعات مستقیماً به جیب کروز می‌رود، اما خبری از سرمایه‌گذاری مؤثر برای خود ایران‌خودرو نیست؟

وی در ادامه به آخرین تحولات سهامداری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گروه بهمن، به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه کروز، در مزایده خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت «سپهرکیش ایرانیان» ـ متعلق به تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو ـ شرکت کرده و قرار است نتایج نهایی این مزایده در سوم دی‌ماه اعلام شود. کروز هم‌اکنون ۳۱٫۷۵ درصد از سهام سپهرکیش را در اختیار دارد و در صورت نهایی شدن این خرید، سهم مالکیت این مجموعه به ۵۱٫۷۵ درصد افزایش می‌یابد؛ موضوعی که به معنای تصاحب کنترل مدیریتی سپهرکیش است.

خضریان با تشریح ابعاد این واگذاری تأکید کرد: سپهرکیش ایرانیان مالک ۱۰ درصد از سهام ایران‌خودرو است و افزایش سهم کروز در این شرکت، عملاً حق رأی این ۱۰ درصد را در مجامع ایران‌خودرو در اختیار کروز قرار می‌دهد. به بیان ساده، سه کرسی مدیریتی و مسیر تصمیم‌سازی ایران‌خودرو عملاً تحت نفوذ کامل کروز قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این روند در حالی دنبال می‌شود که کروز هم‌زمان با خرید و تجمیع سهام تودلی، از جمله سهام شرکت خگستر، در حال افزایش سهم مستقیم و غیرمستقیم خود در ایران‌خودرو است؛ به‌طوری که در صورت تکمیل این فرآیند، مالکیت این مجموعه از مرز ۵۰ درصد عبور کرده و کنترل اکثریتی ایران‌خودرو به‌طور کامل در اختیار یک گروه خاص قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد نهادهای مسئول خاطرنشان کرد: سؤال جدی اینجاست که چرا چنین واگذاری‌هایی بدون شفافیت، بدون رقابت واقعی و بدون نظارت مؤثر انجام می‌شود؟ وزارت صمت به‌جای ایفای نقش نظارتی، عملاً به تسهیل‌گر یک جریان خاص تبدیل شده و برخوردهای دوگانه با پرونده‌های مشابه، اعتماد عمومی را به‌شدت تضعیف کرده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان تصریح کرد: خصوصی‌سازی اگر به‌جای ارتقای بهره‌وری، رقابت سالم و تأمین منافع مردم، به ابزاری برای انتقال دارایی‌های ملی به یک مافیا تبدیل شود، نتیجه‌ای جز تضعیف صنعت خودرو و افزایش نارضایتی عمومی نخواهد داشت. صنعت خودرو باید از چنگال انحصار و رانت آزاد شود و این امر نیازمند ورود جدی نهادهای نظارتی و شفاف‌سازی فوری است.  

خضریان در پایان گفت‌وگو با تابناک با اشاره به آغاز ثبت‌نام‌های جدید ایران‌خودرو افزود: این ثبت‌نام‌ها عملاً برای جمع‌آوری پول از مردم و تأمین منابع جهت خرید همین سهام انجام می‌شود که در ادامه همان مسیر نگران‌کننده خصوصی‌سازی رانتی قرار دارد.

میلی صفحه خبر موبایل
اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
ای بدبختی
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
ایکاش این پیگیری ها برای فسادهای رخ داده و استیضاحها بعد مطرح شدن،تا حصول نتیجه پیگیری هم می شد و یهو وسط کار بنا به دلایلی که ما مردم مثلا نمیدونیم رها نمیشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
بخش خصوصی صاحب اختیار مال خودش هست ،
پاسخ ها
مرق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
ارث باباشه!! اگر قرار باشه ایران ناسیونال یا بقول شما ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار بشه الویت با خانواده خیامی هاست نه یک عده رانت خوار تازه به دوران رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
به ما چه !
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
چرا در مورد سایپا نمی نویسین تولیدش نسبت به سال قبل 50 درصد افت داشته تازه دست دولت است باز ایران خودرو تولیدش از پارسال کمتر نشده است وضیعت شرکتهای سایپا افتضاح است بابت بدهی بیمه و مالیات و چکهای برگشتی هر اعتراض کارگری صورت می گیرد این نماینده دستش از ایران خودرو کوتاه شده بخاطر اینه در علیه ایران خودرو مصاحبه کرده به وضیعت سایپا ببینه دست دولت چه افتضاحی ببار اومده
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
دمت گرم لایک داری. تابناک چرا یه مناظره بین مدیرای جدید ایران خودرو و خضریان نمیزلری؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
ایرانخودرو هفت هزار نفر نیرو سفارشی داره که امیدواریم کروز بتوته بریزتشون بیرون و ایرانخودرو رو سودده کنه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
مثل اینکه اصلا یه کلمه از حرفهای این نماینده رو نخوندی چی گفت، کروز بیاد چیو سودده کنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
یک کلام ختم کلام کلا واگذار کنید و تسهیلات ارزان هم ندهید و واردات توسط شرکتهای سازنده را آزاد کنید ببینیم کی تولید داخل را می خرد
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
از رییس جمهور محترم درخواست می کنم کل سهام ایران خودرو را به کروز واگذار و سهام سایپا را نیز به بخش خصوصی واگذار کنند و ورود خودروهای خارجی تا سه سال کارکرده را هم آزاد کنند مردم خودشان به حساب این مافیا رسیدگی می کنند و یکبار برای همیشه این مسئله حل می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
پزشکیان تعطیله. هیچ کاری نخواهد کرد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
تولید ایرانخودرو نسبت به سال گذشته بیش از 60 هزار دستگاه افزایش داشته، هیچ فروش معوقی نداره و همه طلبهاش رو به قطعه سازها داده . در حالی که سایپا تولیدش یک سوم کاهش یافته و در حال حاضر قادر نیست طلب قطعه ساز ها رو بده و فروش معوقش بیش از یک سال هست.
خوب نمونه دولتی و نمونه خصوصی کاملا مشخصه کدوم داره بهتر کار میکنه. در ضمن برید نگاه کنید گارانتی و کیفیت کدوم خودرو ساز در یک سال اخیر افزایش چشمگیر داشته .
خوبه که همه تصمیمات و صحبتها بر اساس داده های مستند گرفته بشه .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
اصلا نباید اموال این ملت به ثمن بخس ومفت وبدون حساب وکتاب به بخش خصوصی واگذار شود کی گفته حتما اموال باارزش نباید به دست دولت ونظام اداره شود نتیجه خصوصی سازی و واگذاری ها رادیده و نتیجه آنرا هم چشیده ایم دست ازغارت اموال بردارید و بگذارید آب خوش از گلوی ملت پائین برود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
دست به دست میشه. خصوصی نیستن همشون اقازاده ها....
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۶
... فکر کنم ایران خودرو نون بعضی ها را آجر کرده و به تولید پرداخته. روند تولید کارخانه بیانگر همین است.
از اون طرف سایپا دولتی با تولید و تعهدات فاجعه بار را هم ببینید که هیچ نماینده ای دربارش حرفی نمی زنه چون...
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # آژانس بین المللی انرژی اتمی # نرخ سوم بنزین # قیمت دلار # قیمت سکه
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟
مرجع جواهرات