تابناک گزارش می دهد؛

گران فروشی و تخلف ایران خودرو در روز روشن/ دعوای ایران خودرو و وزارت صمت بالا گرفت

اختلاف ایران خودرو و وزارت صمت در روز‌های اخیر بالا گرفته است. به طوری که روز گذشته زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شد و بلافاصله وزارت صمت آن را تکذیب کرد، اما ایران خودرو دوباره شبانه فهرست قیمت‌ها را در سامانه کدال منتشر کرد و با این حرکت نشان داد که منتظر وزارت صمت برای تائید و ابلاغ قیمت‌ها نمی‌ماند.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۷۵
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۶ 11 June 2025
|
6768 بازدید
|

ایران‌خودرو با موضوع تغییر در نرخ فروش محصولات در کدال اطلاعیه‌ای منتشر کرد و فهرست افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کرد؛ این درحالی است که بر اساس مصوبه ۵۴۳ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو مسئولیت سیاست‌گذاری و ابلاغ تغییرات قیمت خودروها را برعهده وزارت صمت است و تا زمان ابلاغ رسمی، خودروساز مجاز به تغییر قیمت نیست.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، افزایش قیمت محصولات ایران خودرو درحالی اتفاق افتاده است که چندی پیش حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هشدار داد که هیچ شرکت خودروسازی اجازه ندارد بدون طی کردن مسیر قانونی از جمله تأییدیه شورای رقابت و ابلاغ رسمی، اقدام به افزایش قیمت کند. 

وزارت صمت تخلف ایران خودرو را پاسخ داد

 محمدصادق مفتح، جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی، در واکنش به اعلام خودسرانه قیمت خودرو توسط شرکت ایران خودرو با ارسال نامه ای برای مدیرعامل سازمان بورس تاکید کرد قیمت اعلامی توسط ایران خودرو از نظر وزارت صمت محل ایراد است و فرایند تنظیم قیمت پس از طی مراحل کارشناسی باید توسط وزارت صمت ابلاغ شود.
 
گران فروشی و تخلف ایران خودرو در روز روشن/ دعوای ایران خودرو و وزارت صمت بالا گرفت

با وجود مقاومت نهادهای نظارتی برای موافقت و ابلاغ قیمت های جدید اما به نظر می رسد ایران خودرو به پشتوانه رای دیوان عدالت اداری (۶ خرداد ۱۴۰۴ صادر شد) که براساس آن اختیارات قیمت‌گذاری را از این نهادهای ناظر سلب کرده و مصوبات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری خودرو را باطل اعلام کرده است اقدام به انتشار قیمت های جدید کرده است .

البته این ابطال، به معنای آزادی کامل خودروسازان برای تعیین قیمت به صورت آنی و بدون هیچ نظارتی نیست و  تا زمان ایجاد سازوکارهای رقابتی و نظارت شفاف جدید، همچنان روند قانونی باید طی شود و افزایش نرخ فروش محصولات از سوی ایران خودرو در سامانه کدال بیشتر حالت «دور زدن مصوبه» دارد.

 

گران فروشی و تخلف ایران خودرو در روز روشن/ دعوای ایران خودرو و وزارت صمت بالا گرفت

کف گیر ایران خودرو به ته دیگ خورده است

امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با خبرنگار تابناک در این خصوص گفت: متاسفانه کفگیر ایران خودرو و سایپا خیلی وقت است که به ته دیگ خورده و از نظر مالی در شرایط بغرنجی قرار دارند و در شرایطی که بانک ها هم به خودروسازان تسهیلات برای تولید نمی دهند طولی نمی کشد که تولید این خودروسازان بخوابد. 

وی ادامه داد: قوانین مبهم و چندگانه ای وجود دارد که خودروساز و نهادهای ناظر را دچار سردرگمی کرده است. برای مثال براساس قانون تجارت (ماده ۹۰ اصل ۴۴) هیات مدیره حق ندارد از سوی سهامداران زیان تولید کند؛ این درحالی است که سال هاست ایران خودرو زیان انباشته دارد و حالا که مالکیت آن به بخش خصوصی سپرده شده است در مجامع سهامداران به شدت برخورد می کنند، اما سیاست های وزارت صمت به سمت و سویی است که موجب زیان خودروسازان می شود. بنابراین با قوانین چندگانه ای مواجهیم که همگی با هم در تناقض هستند. 

کاکایی به یکی دیگر از قوانین ابهام آمیز اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از موارد شبهه دار این است که زمان نهایی برای اعلام نظر سازمان حمایت مشخص نشده است که این ضعف قانونی است و باید شفاف سازی شود. 

به گزارش تابناک، هرچند رای دیوان عدالت اداری نقطه عطفی در بحث قیمت‌گذاری خودرو در ایران محسوب می‌شود و می‌تواند به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کند، اما تا زمان ایجاد سازوکارهای جدید و شفاف، ایران خودرو بدون مجوز رسمی وزارت صمت مجاز به انتشار لیست قیمت‌های جدید خودرو نیست و این اقدام می‌تواند مصداق تخلف یا گران‌فروشی باشد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
از مردم همیشه در صف خرید خودرو خواهشمندیم بعد از تحویل خودرو حتما خون به پلاک مالیده شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
ببین زور دست کی هست همون حکم میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
مسئولانی که هر روز میزان مصرف بنزین مردم را با اروپا مقایسه می کنند و برای افزایش قیمت بنزین بهانه عدالت را دارند از توان خرید و دسترسی مردم ایران به خودروهای با کیفیت و کم مصرف و .... مشکلی بابت مقایسه با اروپا و عدالت ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
مواد اولیه ایران خودرو به طور میانگین سی درصد رشد داشته بعد انتظار دارند قیمت خودرو افزایش پیدا نکنه. نه اجازه به فروش محصولات در بورس کالا می‌دهنذ نه اجازه افزایش قیمت خودرو چرا باید دولت به صورت دستوری زبان به خودرو و سهام دارانش وارد می‌کنه. به عنوان سهام دار ایران خودرو با زیان دوست ندارم خودرو تولید بشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
احسنت حرف حساب بود
بینام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
خوب تولید نکنه ،چه اصراری هست بر راه اشتباه،
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
اخوی تولید او به تو چه مربوط است ؟ این حسادت و بخل شما هیچ ثمری برای شما نخواهد داشت
حقیقت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
پدربیامرز آخرین بار که دلار جهش کرد سال ۹۷ بود که هر دلار ۴۲۰۰ بود پارس تی وفاو خودرو ساز میداد ۳۱۵۰۰ سود هم می‌کرد حالا دلار شده ۸۱ تومن یعنی تقریبا ۲۰ برابر بعد همون پارس داره ۱ ملیارد به مردم میده یعنی ۴۸ برابر سورن ۲۴ ملیون بود الان ۸۵۰ ملیون یعنی ۴۳ برابر پس یکی از اداراتی که از تورم و بی صاحبی مملکت داره سود میکنه همین دو شرکت وامانده هستند با چه رویی و منطقی میگن زیان میکنیم گیریم تمام مسوولین رو خریده باشن. پس وجدان خودشون کجا رفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
مرم هم دوست ندارن ایران خودرو تولید داشته باشه !

نامه میزنید اجازه واردات ندید از یک طرف نامه میزنید ارز دولتی میگیری کیفیت و مصرف سوخت که نگم
واردات آزاد کنند هر قیمتی خواستن بفروشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
ما هم راضی به ضرر سهامدان نیستیم
کلا تولید نکنه جمع کنه بره
ارزی که میگیره را بدن دست خود مردم و واردات آزاد کنند
باور کن مردم هم تمایلی به سوار شدن به ماشینهای ایران خودرو ندارن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
مجبور نیست تولید کنه
بره ببینه چطور کیا مدل سراتو میزنه در مقصد صادراتی امارات با دلار ۸۰ به قیمت ۶۰۰ میلیون میفروشد
تازه اینها در مبدا این قیمت میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
دلالان و رانتخواران سهمیه های مادرانه که خودروهای ارزون میگیرن و میبرن توی بازار میفروشند از همه بیشتر شاکی میشن که چرا قیمت کارخونه افزایش پیدا کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
راه خودروسازی راه اشتباه هست ،ادامه دادن اشتباه تر
مسئله خودروسازی با تغییر دولت ها یا حزب و باندها تغییر نمی‌کند و روال همان روال است
یادمان نرود ایرانخودرو خود دولت فعلی به کروز واگذار کرد،البته روال و رویکرد های دولت‌های قبلی هم همین بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
واقعیت تلخ، همه دنبال سهم بیشتر از جیب مردم فقیر و فلاکت زده هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
اقا مگه 207 کیلویی چنده ؟؟؟
تماشاگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
تا حالا اصطلاح جنگ زرگری شنیدید !؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
آقای کاکابی همیشه به شکلی قابل تامل طرف خودروسازها را می گیرد.لطفا از کارشناسان دیکر هم استفاده کنید.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# کاظم صدیقی # الهه حسین نژاد # اسناد اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حق غنی سازی
نظرسنجی
عملکرد کدامیک از وزرای دولت که در آستانه استیضاح هستند، ضعیف تر است؟
الی گشت