به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری دانشجو، سوالی که والدین و معلمان نسل زد در چندسال اخیر خیلی زیاد از زبان آنها میشنوند این است که «آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت میرساند یا نه؟».
میانگین معدل دانشآموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانشآموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانشآموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانشآموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسیده است.
تصویر زیر وضعیت معدل در استانهای مختلف را نشان میدهد، همانطورکه از رنگبندیها معلوم است جز چند استان وضعیت تحصیلی دانشآموزان در سایر استانها قرمز و نارنجی است، یعنی میانگین معدل دانشآموزان ۱۰ و کمتر از ۱۰ است.
اما نمیتوان از این موضوع چشم پوشی کرد که نقشه وضعیت معدل استانها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.
این افت ناگهانی در چندسال اخیر تمامی کارشناسان حوزه آموزش، معلمان و آموزش و پرورش را به فکر فرو برده است. عدهی زیادی عقیده دارند این افت شدید تحصیلی ماحصل دوران کرونا و تحصیل و امتحانات آنلایپ است؛ اما در حقیقت ما میتوانیم چند علت در این خصوص بگوییم که احتمالا هرکدام به نحوی در این اتفاق نقش داشته اند.
در ابتدا باید سهل یا دشواری سؤالات را بررسی کنیم.   سؤالات امتحانات نهایی نسبت به امتحانات داخلی معمولاً دقیقتر است، تمام کتاب را در برمی گیرد، شبیه کنکور است و دقت بالایی را میطلبد.
علت دیگر این است که ما در چند سال اخیر شاهد نابرابریهای شدیدی در آموزش وپرورش هستیم. مدارس غربال شده اند، یک دسته مدارسی داریم که اسم آن را مدارس خاص گذاشته اند و در این مدارس دانشآموزان با نمرههای بالا جمع میشوند. معمولاً هم متعلق به خانوادههایی هستند که در دهکهای بالا و دهکهای ۹ و ۱۰ جامعه قرار دارند. یعنی هم پولدار و متعلق به طبقات بالاتر هستند و هم در مدارس خاصی مانند سمپاد تحصیل میکنند.
در کنار این مدارس، مدرسههای دولتی فراموششده هستند که معلم متخصص ندارد و تراکم دانشآموز در کلاسهای آن بالاست و میانگین در کلاسها دارد به ۳۵ نفر میرسد که همین روی یادگیری تأثیرگذار است.  
 موضوع دیگری که بر تحصیل دانشآموزان مؤثر است، کمبود معلم متخصص است. در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دیدیم که ما به معنای واقعی کمبود معلم داریم. برخی از مدارس هفتههای اول شروع سال تحصیلی معلم نداشتند.
متاسفانه سالهاست به طوری مستمر توان نظام آموزشی به صورتی پنهان تحلیل رفته و حالا این موضوع آشکار و خودش را نشان میدهد. این امر کنشگران و فعالان اجتماعی را نگران کرده است، زیرا ارزشهای اجتماعی و فرهنگی  آموزش عمومی و مدرسهای در توسعه و پیشرفت جامعه بسیار تاثیرگذارند؛ از این رو این نگرانی بهجا و ارزشمند است. اما باید هرچه زودتر چارهای اندیشید.
 متاسفانه وارد بحرانی در آموزش و تربیت شده ایم که زیر ساخت کشور است
 							         		            متاسفانه وارد بحرانی در آموزش و تربیت شده ایم که زیر ساخت کشور است دیگه شرمنده وزیری که مجلس تایید کرده و سوادشون هم در حد هم دیگه بوده .در ضمن شاید بعضی ها سطح کشور را در همین قد وقواره می خواهند به هر حال فاجعه است که سواد دانش اموزانمان در این حد است
 							         		            دیگه شرمنده وزیری که مجلس تایید کرده و سوادشون هم در حد هم دیگه بوده .در ضمن شاید بعضی ها سطح کشور را در همین قد وقواره می خواهند به هر حال فاجعه است که سواد دانش اموزانمان در این حد است         		                     		         اگر می خواهیم این وضعیت درست شود اول باید  در گزینش معلمان چه از لحاظ روانی و شایسته سالاری  و بعد حقوق معلمان و جمع کردن مدرسه های غیر انتفاعی اقدام کرد.
 							         		            اگر می خواهیم این وضعیت درست شود اول باید  در گزینش معلمان چه از لحاظ روانی و شایسته سالاری  و بعد حقوق معلمان و جمع کردن مدرسه های غیر انتفاعی اقدام کرد.         		                     		         وقتی نمره و مردودی را از مدارس حذف کردند باید انتظار چنین روزی را هم می کشیدند.
 							         		            وقتی نمره و مردودی را از مدارس حذف کردند باید انتظار چنین روزی را هم می کشیدند.         		                     		         اوضاع آموزش وپرورش خیلی اسفناک میباشد.متاسفانه
 							         		            اوضاع آموزش وپرورش خیلی اسفناک میباشد.متاسفانه         		                     		         سلام تابی جون
 							         		            سلام تابی جون  در شهر تبریز چ استان اذر بایجان شرقی تقلب سراسری بیشتر شده است بروید ورقه ها و نمرات معیوب مدارس را کنترل کنید تقلب سراسری در اذر بایجان شرقی دیگر از حد گذشته است و معلم را تهدید می کنن به اخراج تغییر مدرسه وغیره ب ای نمرات بی جهت .....
 							         		            در شهر تبریز چ استان اذر بایجان شرقی تقلب سراسری بیشتر شده است بروید ورقه ها و نمرات معیوب مدارس را کنترل کنید تقلب سراسری در اذر بایجان شرقی دیگر از حد گذشته است و معلم را تهدید می کنن به اخراج تغییر مدرسه وغیره ب ای نمرات بی جهت .....         		                     		         سلام،بعد از آسیب آموزشی که بچه ها در دوره ی کرونا با آن مواجه شدند، شایسته بود که بیشتر به وضع درسی وآموزشی رسیدگی شود، ولی عوض  اصلاح و جبران ضعف دانش آموزان غول شرط معدل کنکور را هم آن وسط گذاشتند، الان بچه ها احساس میکنند که کشش ندارند و نمیتوانند وحتی خیلی ها ترک تحصیل کرده آند.عده ای هم با ضرب و زور معلم خصوصی و مدرسه غیر انتفاعی میخواهند نقائص آموزشی بچه شأن بر طرف بشه.این درست نیست که متدهای  مختلف روی شاگردان امتحان بشه.
 							         		            سلام،بعد از آسیب آموزشی که بچه ها در دوره ی کرونا با آن مواجه شدند، شایسته بود که بیشتر به وضع درسی وآموزشی رسیدگی شود، ولی عوض  اصلاح و جبران ضعف دانش آموزان غول شرط معدل کنکور را هم آن وسط گذاشتند، الان بچه ها احساس میکنند که کشش ندارند و نمیتوانند وحتی خیلی ها ترک تحصیل کرده آند.عده ای هم با ضرب و زور معلم خصوصی و مدرسه غیر انتفاعی میخواهند نقائص آموزشی بچه شأن بر طرف بشه.این درست نیست که متدهای  مختلف روی شاگردان امتحان بشه.         		                     		         وقتی آموزش و پرورش و علم نابود شود یعنی کشور نابود شده
 							         		            وقتی آموزش و پرورش و علم نابود شود یعنی کشور نابود شده         		                     		         خودشون نمیخونن
 							         		            خودشون نمیخونن