
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، نتایج نمرات امتحانات نهایی به عنوان یکی از شاخصها برای بررسی عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش کشور شناخته میشود و اُفت نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی به همراه عملکرد ضعیف دانشآموزان ایرانی در نتایج "آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز" نشان میدهد که وضعیت کیفیت در آموزش و پرورش کشورمان اصلاً مطلوب نیست.
اگر چه مسئولان همچون رضا مراد صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش از افزایش نیم نمرهای میانگین معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد 1403 به عنوان یک دستاورد سخن گفت اما همچنان وضعیت نمرات دانشآموزان قابل قبول نیست.
بیشترین معدل در پایه دهم با 11.59
میانگین معدل دانشآموزان در خرداد 1403 در مجموع سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی در پایه دوازدهم 10.98، پایه یازدهم 10.62 و پایه دهم 11.59 است.
میانگین معدل در پایه دوازدهم بدین شرح است:
رشته علوم تجربی: 12
رشته ریاضی فیزیک: 11.82
رشته علوم انسانی: 9.13
میانگین کشوری نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد 1402 بدین شرح بود:
رشته تجربی: 11.23
رشته ریاضی: 10.79
رشته انسانی: 8.75
با وجود افزایش نمرات دانشآموزان در خرداد 1403 که میتواند ناشی از طراحی بهتر و استانداردتر سؤالات امتحانات نهایی یا عملکرد بهتر دانشآموزان باشد اما متأسفانه همچنان میانگین نمرات دانشآموزان کشور پایین است و این افت معدل حداقل در 6 سال اخیر مشاهده میشود.
البته یکی از دلایل افت معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی میتواند طراحی سوالات دشوار و خارج از استاندارد باشد که با سطح آموزشهای ارائه شده توسط مدارس به دانشآموزان هماهنگ نیست.
برای اثبات این موضوع وضعیت میانگین معدل دانشآموزان پایه دوازدهم در سال 1403 و 1398 را مشاهده میکنید:
علوم تجربی، سال 1398: 13.77 و در سال 1403: 12
ریاضی فیزیک، سال 1398: 13.28 و در سال 1403: 11.82
علوم انسانی، سال 1398: 10.76 و در سال 1403: 9.13
مقایسه نمرات دانشآموزان در خرداد 1403 با سال گذشته

وضعیت نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد 1403 بدین شرح است:
رشته علوم تجربی
پایه دوازدهم: 12. پایه یازدهم: 11.52. پایه دهم: 12.64
رشته ریاضی فیزیک
پایه دوازدهم: 11.82. پایه یازدهم: 11.26. پایه دهم: 12.69
رشته علوم انسانی
پایه دوازدهم: 9.13. پایه یازدهم: 9.07. پایه دهم: 9.44

نمرات بالاتر مدارس دولتی نسبت به غیردولتی
میانگین نمرات دانشآموزان در مدارس دولتی البته با احتساب مدارس خاص همچون سمپاد، نمونه دولتی و شاهد از مدارس غیردولتی بالاتر است.
در رشته ریاضی فیزیک نمرات در مدارس دولتی 0.34 بالاتر از مدارس غیردولتی است.
در رشته علوم تجربی نمرات مدارس دولتی 1.12 نمره بالاتر از مدارس غیردولتی است.
در رشته علوم انسانی نمرات مدارس دولتی 0.54 نمره بالاتر از مدارس غیردولتی است.
جاماندن عملکرد مدارس دولتی عادی در تحلیلها!
با این حال در تحلیلهای وزارت آموزش و پرورش، عملکرد مدارس دولتی عادی با مدارس غیردولتی مشخص نشده است و بالاتر بودن نمرات در مقایسه با مدارس غیردولتی به دلیل عملکرد بالای مدارس سمپاد است.
متأسفانه ارائه تحلیلهای این چنینی مانع از ارائه وضعیت شفاف از عملکرد مدارس دولتی عادی میشود در نتیجه هر نوع برنامهریزی برای ارتقای عملکرد دانشآموزان این مدارس و بهبود کیفیت به حاشیه میرود.
مجموع نمرات دانشآموزان مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیردولتی

سیستان و بلوچستان باز هم ضعیفترین
بررسی وضعیت نمرات دانشآموزان در استانهای مختلف کشور نشان میدهد باز هم بالاترین نمرات و تغییرات همانند سالهای گذشته به استانهای یزد، سمنان، مازندان و تهران اختصاص دارد.
کمترین نمرات هم همچنان مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
 کاس نظر هایی که معلمان نوشتند رو منتشر کنید.
 							         		            کاس نظر هایی که معلمان نوشتند رو منتشر کنید.         		                     		         وقتی مشکل معیشت معلم حل نشود نتیجه میشه این.
 							         		            وقتی مشکل معیشت معلم حل نشود نتیجه میشه این.         		                     		         |
         		                            |         		                             وقتی تعهد به کاری دادی باید کارت رو به نحو احسن انجام بدی.اگر از کارت راضی نیستی میتونی استعفا بدی
 									         		                    وقتی تعهد به کاری دادی باید کارت رو به نحو احسن انجام بدی.اگر از کارت راضی نیستی میتونی استعفا بدی         				                     		                 جاماندن عملکرد مدارس دولتی عادی در تحلیلها!
 							         		            جاماندن عملکرد مدارس دولتی عادی در تحلیلها! پس نتیجه می گیریم شرط معدل حذف بشه و دانش اموزان همچنان برن روشهای اجی مجی لا ترجی تست زنی یاد بگیرن تا جیب موسسات کنکور خالی نشه
 							         		            پس نتیجه می گیریم شرط معدل حذف بشه و دانش اموزان همچنان برن روشهای اجی مجی لا ترجی تست زنی یاد بگیرن تا جیب موسسات کنکور خالی نشه         		                     		         طرح سوال مربوط به مشکل بودن نبوده .طرف دبیر نبوده برای کنکور  طرح کرده. برای راهحل نمره نگذاشته فقط عدد آخر که کاملا مغایر با سند چشم انداز بوده.
 							         		            طرح سوال مربوط به مشکل بودن نبوده .طرف دبیر نبوده برای کنکور  طرح کرده. برای راهحل نمره نگذاشته فقط عدد آخر که کاملا مغایر با سند چشم انداز بوده.         		                     		         امتحان نهایی باید از پایه دهم یازدهم برداشته بشه . آثار روحی و روانی و اجتماعی بسیار مخربی روی بچه ها داره.
 							         		            امتحان نهایی باید از پایه دهم یازدهم برداشته بشه . آثار روحی و روانی و اجتماعی بسیار مخربی روی بچه ها داره.         		                     		         |
         		                            |         		                             خلاصه یه آزمونی باید باشه. کنکور که حذف شد امتحان هم حذف شه؟
 									         		                    خلاصه یه آزمونی باید باشه. کنکور که حذف شد امتحان هم حذف شه؟         				                     		                 من خودم در کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کردم و در نهایت با رتبه ای  متوسط  وارد دانشگاه  می شوم  من با عجیب ترین و مضخرفترین قوانین روبه رو شدم  از ما که گذشت ولی به بچه های کنکور سال بد رحم کنید  حتی رتبه اول کنکور تجربی سال ۱۴۰۳ هم گفت تاثیر قطعی معدل کار را سخت می کند
 							         		            من خودم در کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کردم و در نهایت با رتبه ای  متوسط  وارد دانشگاه  می شوم  من با عجیب ترین و مضخرفترین قوانین روبه رو شدم  از ما که گذشت ولی به بچه های کنکور سال بد رحم کنید  حتی رتبه اول کنکور تجربی سال ۱۴۰۳ هم گفت تاثیر قطعی معدل کار را سخت می کند         		                     		         بعد با این معدلا تاثیر قطعی هم در کنکوره تروخدا معدل ۱۴۰۴ بردارید
 							         		            بعد با این معدلا تاثیر قطعی هم در کنکوره تروخدا معدل ۱۴۰۴ بردارید         		                     		         وقتی مدرسه ها میشه باند بازی و فقط آموزش مطلوب و استاندارد برای مدارس سمپاد وبرخی مدارس غیر انتفاعی میشه نتیجه میشه این بقیه بچه ها رو تومدارس دولتی رها کردند برید ببینید تو مدارس دولتی چه وضع اسفناکی تو آموزش است به خصوص پایه های دبیرستان برای معلم اصلا مهم نیست دانش آموز یاد میگیره ونه ومعلم خوب هم هیچ وقت سهم مدارس دولتی نیست خودمون رو کول نزنیم فقط ده درصد بچه ها از آموزش مفید و مدارس خوب بهره میبرند و بقیه فقط رها شدند که پایه تحصیلی رو رد کنند. آموزش و پرورش کشور ما نیاز جدی به باز نگری داره
 							         		            وقتی مدرسه ها میشه باند بازی و فقط آموزش مطلوب و استاندارد برای مدارس سمپاد وبرخی مدارس غیر انتفاعی میشه نتیجه میشه این بقیه بچه ها رو تومدارس دولتی رها کردند برید ببینید تو مدارس دولتی چه وضع اسفناکی تو آموزش است به خصوص پایه های دبیرستان برای معلم اصلا مهم نیست دانش آموز یاد میگیره ونه ومعلم خوب هم هیچ وقت سهم مدارس دولتی نیست خودمون رو کول نزنیم فقط ده درصد بچه ها از آموزش مفید و مدارس خوب بهره میبرند و بقیه فقط رها شدند که پایه تحصیلی رو رد کنند. آموزش و پرورش کشور ما نیاز جدی به باز نگری داره         		                     		         ما بیچاره ها که تو مدرسه دولتی درس میخونیم هر معلمی هم میکوبه به سر مون ما به زور امدیم درس بدیم ما واسه نمونه درس میدادیم و فلانی  خودشونم انگار لالایی میگن از بس بی سواد  هستن  واقعا متاسفم برای عدالت کشورم که تو یک کلاس۳۰ متری ۴۰ تا دانش آموز جا دادن حیف به پول هایی واسه آموزش بی کیفیت ما هدر میره دیگه چی بگم انقد زیاده حالا از مونم  توقع دارن
 							         		            ما بیچاره ها که تو مدرسه دولتی درس میخونیم هر معلمی هم میکوبه به سر مون ما به زور امدیم درس بدیم ما واسه نمونه درس میدادیم و فلانی  خودشونم انگار لالایی میگن از بس بی سواد  هستن  واقعا متاسفم برای عدالت کشورم که تو یک کلاس۳۰ متری ۴۰ تا دانش آموز جا دادن حیف به پول هایی واسه آموزش بی کیفیت ما هدر میره دیگه چی بگم انقد زیاده حالا از مونم  توقع دارن