شاهکار ایران خودرو در شاهراه حمایتی دولت؛ تولید باز هم به جاده خاکی زد

آمار تولید و فروش ایران خودرو در ادامه روند نزولی سال قبل، همچنان کاهشی است. این در حالی است که در فضای انحصاری و حمایت تمام قد از خودروسازان، هم شاهد افت تولید هستیم و هم قیمت‌ها گران‌تر می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۵۲۴۴
|
۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲ 30 June 2024
|
16885 بازدید
|

خواب ۸ هزار و ۳۱۵ خودرو در انبار ایران خودرو/ آقای وزیر؛ «مدیرعامل حقوق خوانده» به دنبال گرانی است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، ایران خودرو در سالی گذشت، عملکرد قابل قبولی نداشت و با تولید ۵۳۵،۶۳۶ خودرو، روند نزولی را به ثبت رساند و از رقم تولید ۵۸۳،۲۳۴ خودرو در سال ۱۴۰۱ عقب ماند. این روند نزولی در سال جاری نیز تداوم داشته و تولید و فروش با کاهش همراه است؛ به گونه‌ای که از ابتدای سال تا پایان خردادماه، ایران خودرو ۱۱۸ هزار و ۱۲۸ محصول تولید کرده است که نسبت به بازه سه ماه سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۵۲ خودرو کمتر (افت ۹.۱۱ درصدی) تولید کرده است.  

در این مدت میزان فروش ایران خودرو نیز همانند تولید کاهشی بوده است. به نحوی که در سه ماهه نخست سال ۱۰۹ هزار و ۸۱۳ خودرو فروخته شده است که این تعداد در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، نشان از کاهش فروش ۹ هزار و ۳۲۵ خودرو دارد.  

ایران خودرو در ادامه روند غیرقابل قبول تولید و فروش در سال گذشته، امسال نیز به رغم تاکید دولت بر افزایش تولید، ترجیح داده است که روند کاهشی را ادامه دهد و چندان توجهی به اولویت‌های اقتصادی و پاسخ به نیاز خودرویی بازار نداشته باشد.

اختصاصی/ کشف «انبارِ خواب» ایران خودرو از لابلای اعداد و ارقام؛ آقای وزیر صمت خبر دارید؟ عملکرد ضعیف ایران خودرو در شرایطی است که همواره در این سال ها، انواع و اقسام حمایت‌ها همچون تسهیلات کلان ارزان قیمت و تامین ارز به نرخ ترجیحی و نیمایی را داشته اند، اما در عمل بازهم کارنامه قابل قبولی حاصل نشده است. حتی واردات خودرو نیز چند سالی متوقف شد تا خودروسازان دولتی با بهره مندی از حمایت بی‌ چون و چرای دولت و وزارت صمت، برای تغییر ریل تولید و بهبود کیفیت اقدام کنند، اما آنچه تا به امروز حاصل شده، چیزی نیست جز افزایش زیان انباشته، افت تولید و کاهش کیفیت خودرو‌های تولیدی! روندی که با نارضایتی مردم نیز مواجه شده است، اما مدیران حاکم بر این چرخه خودرویی، حاضر به تغییر رویکرد در زمینه تولید و عرضه نیستند. موضوعی که باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو و گرانی روز به روز خودرو‌ها شده است.

بررسی اطلاعات منتشر شده از عملکرد ایران خودرو، علاوه بر کاهش تولید و فروش، خبر از احتمال دپوی ۸ هزار و ۳۱۵ خودروی تولیدی ایران‌خودرو، در انبار‌های این خودروساز می‌دهد؛ چراکه اختلاف میزان تولید و فروش بیان گر عقب ماندن فروش در برابر میزان خودرو‌های تولیدی است. هرچند این رقم در مقایسه با تولیدات این شرکت قابل توجه نیست، اما نیازمند بررسی از سوی نهاد‌های نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی است. چراکه تجربه سال‌های گذشته بیان گر این موضوع است که دپو یا عدم تحویل خودرو در موعد مقرر، شگرد خودروسازان برای فروش خودرو با قیمت بالاتر است.

بهتر است در این شرایط از وزیر صمت در مقام سیاست‌گذار خودرویی و ناظر بر عملکرد مدیران دولتی خودروساز پرسید که اولا از افت تولید و فروش ایران خودرو در ادامه روند منفی سال گذشته اطلاع دارد؟ ثانیا؛ از عدم عرضه هزاران خودرو از ابتدای سال تا به امروز توسط این شرکت نیز مطلع است؟ ثالثا؛ از گرانی خودرو‌ها در بازار که نسبت به هفته‌های گذشته بازهم رشد داشته است؛ هرچند اخیراً علی‌آبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو گفته بود که بی‌خبر است!  
اختصاصی/ کشف «انبارِ خواب» ایران خودرو از لابلای اعداد و ارقام؛ آقای وزیر صمت خبر دارید؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
اگر خبر هم داشت اتفاق خاصی نمی افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
طرف حراست بوده الان گذاشتنش مدیرعامل ایران خودرو چه انتظاری داری تابناک؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
تقریبا تنها چیزی که برای مدیریت در ایران خودرو ملاک نیست تخصص و سواده... شما از مدیرعامل گرفته تا بسیاری از معاونان و مدیران رو ببینید عمدتا آدم های بدون تخصصی هستن که با لابی و واسطه گری بعضی افراد مسئولیت گرفتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
ایرانخودرو و سایپا رسما ورشکسته هستند و ورشکست کردن دو شرکت به این بزرگی با حمایت همه جانبه و بازار انحصاری هنری است که نزد ایرانیان است و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
برخلاف رودربایستی های فعلی، جلیلی اگر رئیس جمهور شود نشان داده که در حوزه صنایع به ویژه خودرو دارای شگفتانه های مردم شادکن بسیاری است و این مهم جزو برنامه های راهبردی اوست
ناشماس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
از سال ۴۷ که پیکان آمد تا ۵۷ مردم هم شورلت میخریدند هم پیکان، مردم هم راضی، بدون سیایت های ارزی حال چه شده که بعد از ۵۰ سال دایما خودروهایش بی کیفیت تر و همه نا راضی تر و همه منتقد هستند؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
روحانی گند زد به همه صنایع به ویژه خودرو سازی.
اول دوره آمدن روحانی به خاطر کار دولت قبل پراید رو قسطی می دادند.
مهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
ناشناس محترم 1707 پراید در دولت فعلی چند شده؟ قسطی هم میدن؟ چرا بی منطق سخن میگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
ناشماس محترم! گرانی و عدم کیفیت موردانتظار از خودروهای فعلی باعث نشه از جاده انصاف و منطق خارج بشوید. واقعا مردم از پیکان 57 بیشتر از خودروهای فعلی راضی بودند؟! هیچ پیشرفت و توسعه رفاهی در خودرو رخ نداده؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ولی آقای وزیر گفت تولید ایران خودرو کم نشده که هیچ،زیاد هم شده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
یک شاهکار دیگه از دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
انصاف این هست که بگیم یک شاهکار دیگر از روند اجرایی پایه گذاری و مستحکم شده توسه دولت 8 ساله کارگزار، اصلاح و شبه اعتدال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
وقتی نظارت نباشه و مسئولین در خواب باشند وضعیت همین میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
مافیای خودرو سالی 25هزار کشته میگیرد و50هزار معلول چرا کسی چیزی نمی گوید ایا همه میترسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
دیگر وزیر کاره ای نیست،
تمام شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
ان‌شالله با دولت جلیلی مشکل خودرو تا حد زیادی حل خواهد شد
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
ناشناس ر۹:۵۸
وضعیت خودرو ناشی از تفکرات امثالدجلیلی و اقدام دوستان ایشان در زمان احمدی نژاد هست، کسی خود درد است درمان نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ماشینهای 50 سال پیش رو هنوز تولید میکنن خجالتم نمیکشن مردم بدبختن فقط تو صف این فرغونها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
همین افراط و تفریط های کیلویی حرف زدن غیرمنطقی است که وضع کشور درست نمیشه. چون علیرغم وجود مشکل ولی بعلت بی منطق و احساسی و کیلویی موضع گرفتن تبدیل به رای میشه میره تو صندوق و از این لجبازی ها روحانی ها بیرون میان که کشور بیش از پیش میره تو محاق سیاست های همسو
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
ناشناس ۱۰:۰۱
همه جا کامنت میذاری در حمایت از جلیلی، بدون توجه به حرف حقی که زده میشه، اوضاع خودرویی کشور قابل دفاع نیست، بانیان وضع موجود کسانی هستند که کشور رو به سمت اداره گلخانه ای پیش میبرن، بایک تغییر در اوضاع سریع نابود خواهد شد ، صنعت بایستی پویا و رقابت پذیر باشه
سعید
|
Netherlands
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
سوال: به نظر شما بیشترین ارز در خودرو سازی توسط کدامیک گرفته شده است؟
ایرانخودرو
سایپا
کرمان موتور
مدیران خودرو
اگر پاسخ این را بدانید خیلی از مشکلات حل میشود.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
خداازشون نگذره یه قطع میندازی روماشین یه ماهم کارنمیکنه اخ این پولاخوردن داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
چظور یک اب هم روش
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات