به گزارش تابناک اقتصادی؛ ایران خودرو در سالی که گذشت، ۳۷ هزار و ۹۳ میلیارد تومان زیان معادل هر ساعت بیش از ۴ میلیارد تومان خلق کرد؛ رقمی که بیش از سرمایه ثبت شده ایران خودرو (۳۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان) در بورس است و با در نظر گرفتن زیانهای گذشته این شرکت طی سالهای قبل، میزان زیان انباشته ایران خودرو به رکورد بی سابقه ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که اگر با نرخ امروز دلار در مرکز مبادله (۴۶ هزار تومان) حساب شود، معادل ۲ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار است.

بزرگی این عدد به قدری است که با ۶۵ درصد آن میتوان به عنوان نمونه شرکت استون مارتین را خریداری کرد؛ زیرا کل ارزش این خودروساز بریتانیایی در بازار جهانی با کاهش نسبت به سال ۲۰۲۳ به یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار رسیده است. حتی اگر بهای سال ۲۰۲۳ استون مارتین یعنی ۲.۳۶ میلیارد دلار را هم در نظر بگیریم، بازهم توان خرید این خودروساز با مقدار دلاری زیان انباشته ایران خودرو، امکان پذیر است.  
همچنین با ۶۱ درصد از میزان زیان انباشته ایران خودرو، توان خرید «پولستار» به عنوان خودروساز برقی سوئدی وجود دارد. شرکتی که توسط ولوو خریداری شد و هفت سال قبل ولوو اعلام کرد شرکت پولستار قصد دارد جهت رقابت با برندهایی همچون تسلا موتورز، خودروهای عملکردی الکتریکی پیشرفتهای را با برند و نشان خود به تولید برساند.

در پنج دهه اخیر که خودروسازی در کشورمان متولد شد و مدام در حال دست و پا زدن برای تبدیل شدن به خودروسازی مطرح در جهان بودیم، سمت و سوی سیاست گذاری و مدیریت دولتی این خودروسازان به گونهای نبوده است که منجر به سودآوری و ارزش افزوده برای اقتصاد باشد. در این میان با شروع تحریمها و تشدید آن بر اقتصاد و صنعت، اوضاع ایران خودرو و سایپا نیز بحرانیتر و روز به روز بر زیان آنها افزوده شد؛ تا جایی که امروز زیان انباشته بزرگترین خودروساز کشورمان، معادل ارزش برخی خودروسازان در دنیاست!
زیانی عظیم برای ایران خودرو که بر اساس قوانین کشور، تا به امروز باید این خودروساز دولتی را در لیست اخراجیها از بورس میدیدیم؛ اما در اقدامی قابل انتظار، سازمان بورس یک سال دیگر به ایران خودرو فرصت داد تا فعلا از وضعیت قرمز بورس خارج شود.  
حضور ایران خودرو در باشگاه شرکتهای زیان ده، حالا به بحرانی پیش روی دولت آینده و شخص رئیس جمهور تبدیل شده است. خودروسازی بزرگ که روز به روز مشغول تولید زیان به جای سود و ارزآوری است. موضوعی که اولا ریشه در نوع نگاه مدیریتی حاکم بر این خودروساز دارد و ثانیا دخالتهای مداوم دولتها در ساختار ایران خودرو و تعیین قیمتهای دستوری و عدم رقابت، موتور تولید زیان این خودروساز را بیش از پیش روشن نگه داشته است و در مقابل از تولیدات آن نسبت به اهداف تعیین شده، کاسته است و توان پاسخ به نیاز بازار را ندارد.
این در شرایطی است که طی روزها و هفتههای آتی، سکاندار دولت چهاردهم مشخص خواهد شد و آزمونی سخت پیش روی رئیس دولت در پاستور است؛ آیا قرار است تغییر ریل در نحوه مدیریت صنعت خودروسازی کشور را شاهد باشیم یا در بر همان پاشنه سابق میچرخد و خبری از رقابت واقعی در این صنعت مهم نیست؟
مدیر عامل سابق ایران خودرو در این باره معتقد است مداخله دولت در مدیریت شرکتهای خودروسازی بزرگترین مشکل این صنعت است که رفع آن باعث انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی میشود. خطیبی با بیان اینکه تا به امروز تنوع قوانین و آیین نامههای دست و پا گیر داشته ایم، گفته است: کاهش مداخله دولت، آزاد سازی واردات و رفع قیمت گذاری دستوری سه ضلع مثلثی هستند که میتوانند این صنعت را نجات دهند.
 همش حرف الکیه  اتفاقا  تحریم ها  صنعت خودرو  را  آبدیده  کرده .
 							         		            همش حرف الکیه  اتفاقا  تحریم ها  صنعت خودرو  را  آبدیده  کرده .         		                     		         |
         		                            |         		                             منظورت   آپتودیته ؟
 									         		                    منظورت   آپتودیته ؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             جواب خاموشی است
 									         		                    جواب خاموشی است         				                     		                 |
         		                            |         		                             آب وارد ماشینا میشه
 									         		                    آب وارد ماشینا میشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             با میرسلیم نسبتی داری ؟
 									         		                    با میرسلیم نسبتی داری ؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             کره جنوبی وقتی ساخت پراید را شروع کرد چند ده سال از خودرومونتاژ کن های وطنی عقبتر بود ولی الان مقایسه کن کره در خودروسازی کجاست شما کجا هستید نام مونتاژ کردن قطعات وارداتی چینی و هندی بی کیفیت را خودرو سازی گذاشته اید
 									         		                    کره جنوبی وقتی ساخت پراید را شروع کرد چند ده سال از خودرومونتاژ کن های وطنی عقبتر بود ولی الان مقایسه کن کره در خودروسازی کجاست شما کجا هستید نام مونتاژ کردن قطعات وارداتی چینی و هندی بی کیفیت را خودرو سازی گذاشته اید         				                     		                 |
         		                            |         		                             رایفی پور می گوید تنها در ایران خود رو پنجاه نفر امام جماعت حضور دارند .
 									         		                    رایفی پور می گوید تنها در ایران خود رو پنجاه نفر امام جماعت حضور دارند .         				                     		                 |
         		                            |         		                             تا حدودی نتیجه قیمت گذاری دستوری و مدیریت دولتی.تا حدودی نتیجه تحریم.کسی توجه نمیکنه برای واردات یک میلیون خودرو در سال حدود بیست میلیارد دلار پول نیاز هست.اگر قیمت گذاری دستوری و مدیریت دولتی نبود قطعا وضعیت  تولید بهتر از الان بود.قیمت خودرو هم گرانتر از الان در بازار نبود.
 									         		                    تا حدودی نتیجه قیمت گذاری دستوری و مدیریت دولتی.تا حدودی نتیجه تحریم.کسی توجه نمیکنه برای واردات یک میلیون خودرو در سال حدود بیست میلیارد دلار پول نیاز هست.اگر قیمت گذاری دستوری و مدیریت دولتی نبود قطعا وضعیت  تولید بهتر از الان بود.قیمت خودرو هم گرانتر از الان در بازار نبود.         				                     		                 |
         		                            |         		                             یکی از بستگانم کارمند ایران خودرو هستش می گفت ماهی 50 میلیون حقوق می گیرم !!!
 									         		                    یکی از بستگانم کارمند ایران خودرو هستش می گفت ماهی 50 میلیون حقوق می گیرم !!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             ۱۴:۳۱
 									         		                    ۱۴:۳۱ |
         		                            |         		                             |۱۴:۳۱
 									         		                    |۱۴:۳۱  |
         		                            |         		                             پس حقوق و مزایاشون از کجا در میاد
 									         		                    پس حقوق و مزایاشون از کجا در میاد         				                     		                 |
         		                            |         		                             چرا ضرر می دید
 									         		                    چرا ضرر می دید  |
         		                            |         		                             چرا در این بنگاههای زیان ده را که تنها خروجی شان تولید تابوتهای چرخدار است گل نمیکنند؟!!!
 									         		                    چرا در این بنگاههای زیان ده را که تنها خروجی شان تولید تابوتهای چرخدار است گل نمیکنند؟!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             این تابوت سازها یه نماینده دارن ،تا میبینن اوضاع به ضررشونه،سریع و انقلابی یه مصاحبه میکنه و ...،اون کیه؟؟؟!!کسی است که میگوید ۲۰۶با لندکروز فرقی نداره!!!
 									         		                    این تابوت سازها یه نماینده دارن ،تا میبینن اوضاع به ضررشونه،سریع و انقلابی یه مصاحبه میکنه و ...،اون کیه؟؟؟!!کسی است که میگوید ۲۰۶با لندکروز فرقی نداره!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             جناب ناشناس بیست میلیارد دلار برای جان انسان زیاد نیست.چند برابر این هم زیاد نیست.بحث اینه که از کجا قرار هست تامین بشه؟حداقل اگر تحریم نبودیم میشد باارائه گذاری شرکت های خارجی و تامین مواد اولیه و نیروی کار داخلی این مبلغ رو کاهش داد ولی اینها کار یکسال و دوسال نیست.حداقل پنج سال زمان نیاز هست تازه اگر تحریم رفع بشه
 									         		                    جناب ناشناس بیست میلیارد دلار برای جان انسان زیاد نیست.چند برابر این هم زیاد نیست.بحث اینه که از کجا قرار هست تامین بشه؟حداقل اگر تحریم نبودیم میشد باارائه گذاری شرکت های خارجی و تامین مواد اولیه و نیروی کار داخلی این مبلغ رو کاهش داد ولی اینها کار یکسال و دوسال نیست.حداقل پنج سال زمان نیاز هست تازه اگر تحریم رفع بشه         				                     		                 با توجه به میزان زیان ساعتی؛ خودروسازان داخلی فورا تعطیل شوند ...
 							         		            با توجه به میزان زیان ساعتی؛ خودروسازان داخلی فورا تعطیل شوند ...         		                     		         |
         		                            |         		                             چشم رئیس جمهور
 									         		                    چشم رئیس جمهور         				                     		                 |
         		                            |         		                             هیچ ضرر و زیانی درکار نیست .
 									         		                    هیچ ضرر و زیانی درکار نیست .  |
         		                            |         		                             میرسلیم یه وقت ناراحت میشه
 									         		                    میرسلیم یه وقت ناراحت میشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             خودرو ساز داخلی تعطیل باید گردد و یک خودرو مجانی به بنده تحویل باید گردد
 									         		                    خودرو ساز داخلی تعطیل باید گردد و یک خودرو مجانی به بنده تحویل باید گردد         				                     		                 |
         		                            |         		                             دقیقاً
 									         		                    دقیقاً رانت و فساد عدم مدیریت انحصار بی لیاقتی فامیل بازی باند بازی   بدبختی ملت ... ریخت و پاش و ... خلاصه خودرو سازی
 							         		            رانت و فساد عدم مدیریت انحصار بی لیاقتی فامیل بازی باند بازی   بدبختی ملت ... ریخت و پاش و ... خلاصه خودرو سازی         		                     		         |
         		                            |         		                             اگه خوب تحقیق شود متوجه خواهیم شد با سفارشهای فراوان برخی ها استخدام های غیر ضروری انجام شده
 									         		                    اگه خوب تحقیق شود متوجه خواهیم شد با سفارشهای فراوان برخی ها استخدام های غیر ضروری انجام شده         				                     		                 |
         		                            |         		                             گفته:
 									         		                    گفته: |
         		                            |         		                             خودروسازان چند برابر نیاز نیرو دارن
 									         		                    خودروسازان چند برابر نیاز نیرو دارن اینم نتیجه ی 50 سال اصرار به تولید فرقون
 							         		            اینم نتیجه ی 50 سال اصرار به تولید فرقون |
         		                            |         		                             این راست میگی من یه یخچال خریدم هرچی میزارم داخلش یه بوبدی میگیری
 									         		                    این راست میگی من یه یخچال خریدم هرچی میزارم داخلش یه بوبدی میگیری         				                     		                 |
         		                            |         		                             توجه به تولید داخل بد نیست و خیلی هم خوب است .
 									         		                    توجه به تولید داخل بد نیست و خیلی هم خوب است .  کشتار ده ها هزار نفر در جاده ها بدست این ارابه های مرگ رو هم اضافه کنید
 							         		            کشتار ده ها هزار نفر در جاده ها بدست این ارابه های مرگ رو هم اضافه کنید         		                     		         به بهانه ایجاد شغل برای صد هزار نفر
 							         		            به بهانه ایجاد شغل برای صد هزار نفر |
         		                            |         		                             حداقل 10 برابر این تعداد ، قطع نخاع و معلول و از کار افتاده میشن که فرقی با مرده ندارن و اگه در تصادف مرده بودند برای خودشون و خانوادشون و جامعه بهتر بود
 									         		                    حداقل 10 برابر این تعداد ، قطع نخاع و معلول و از کار افتاده میشن که فرقی با مرده ندارن و اگه در تصادف مرده بودند برای خودشون و خانوادشون و جامعه بهتر بود         				                     		                 |
         		                            |         		                             نظارت مرده است .
 									         		                    نظارت مرده است .  تولید آفتابه لگن بیشتر سود داره
 							         		            تولید آفتابه لگن بیشتر سود داره         		                     		         قیمت پراید 300 میلیون!!!!!
 							         		            قیمت پراید 300 میلیون!!!!! |
         		                            |         		                             ۳۰۰میلیون تومان؟؟؟!!خوابی؟؟پراید ۴۰۰ میلیون شده!
 									         		                    ۳۰۰میلیون تومان؟؟؟!!خوابی؟؟پراید ۴۰۰ میلیون شده!         				                     		                 شرمتان باد
 							         		            شرمتان باد         		                     		         اقتصاد مقاومتی در عمل!
 							         		            اقتصاد مقاومتی در عمل!         		                     		         |
         		                            |         		                             اقتصاد مقاومتی یک مبحث علمی است .
 									         		                    اقتصاد مقاومتی یک مبحث علمی است .  |
         		                            |         		                             یه چیز من درآوردی برای ناکارآمدی بیشتر
 									         		                    یه چیز من درآوردی برای ناکارآمدی بیشتر