مسعود پزشکیان در شرایطی به ریاست جمهوری دولت چهاردهم رسیده است که حال و روز صنعت خودروسازی کشورمان بحرانی است و روز به روز بر ضرر و زیان خودروسازان دولتی افزوده میشود که معادل دلاری آن معنادار است.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ از وضعیت منفی تولید و فروش ایران خودرو و سایپا که بگذریم، بررسی صورتهای مالی پارس خودرو، سومین خودروساز بزرگ قابل تامل است. پارس خودرو که به نوعی زیرمجموعه سایپا نیز محسوب میشود، علاوه بر افت تولید در سال گذشته، بهار ۱۴۰۳ را هم با نمره مردودی پشت سر گذاشته است. کارنامهای ضعیف برای «عبدالله سلطانی» مدیرعامل پارس خودرو که آخرین تجربه کاری خود را در حوزه بیمه سپری کرده بود و حالا مدتی است که با حکم مدیرعامل سایپا پشت فرمان پارس خودرو نشسته است تا پلههای ترقی را از مسیر جاده مخصوص طی کند!
پارس خودرو در سال گذشته، مجموعا ۱۰۱ هزار و ۹۰۰ خودرو تولید کرده است که در مقایسه با دوازده ماهه ۱۴۰۱، افت تولید ۳۱ هزار و ۱۰۱ خودرو داشته است. عقب گرد حدود ۲۴ درصدی تولید در سال گذشته نسبت به سال قبلتر در شرایطی است که پارس خودرو در این مدت، ۳۵ هزار و ۲۳۰ خودرو کمتر فروخته است که سهم کوئیک معمولی دندهای از عدم عرضه به بازار قابل توجه است.

نماد خپارس برای بورسی ها، در سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان از محل فروش ۱۰۲،۴۹۰ درآمد داشته است؛ به بیان دیگر به طور میانگین به ازای فروش هر خودرو در پارس خودرو، مبلغ ۲۲۳ میلیون تومان به حساب سومین خودروساز دولتی واریز شده است؛ اما آنچه مسلم است، پارس خودرو در سال گذشته با افت تولید و فروش مواجه بوده است و نتوانسته نیاز متقاضیان خودرویی را برآورده کند. حال این روند در سال جاری نیز تداوم داشته است؛ به گونهای که از ابتدای ۱۴۰۳ تا پایان خردادماه، تعداد خودروهای تولید شده در پارس خودرو به ۲۴ هزار و ۹۴۲ خودرو رسیده است که از این تعداد، ۱۷ هزار و ۱۵۵ خودرو به بازار عرضه و فروخته شده است.
در این میان، ۱۲۳۰ کوئیک معمولی دندهای، تولید شده، اما هیچ کدام فروخته نشده است. همچنین از ۳۳۹ سهند تولیدی، فقط ۲ مورد به بازار عرضه شده است که قابل تامل است. در نتیجه؛ در بهار ۱۴۰۳ نزدیک به ۸ هزار خودروی تولیدی در انبار پارس خودرو دپو شده است. بنابراین، آمار تولید سه ماهه امسال بیان گر افت تولید ۶ هزار و ۳۴۶ خودرویی در مقایسه به مدت مشابه سال قبل است.
پارس خودرو که سهامدار اصلی اش شرکت سایپاست، در پایان سال گذشته، زیان خالص ۸ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. رقمی که در مقایسه با سال قبل تر، ۱۲ درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر؛ میزان زیان انباشته پارس خودرو تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به بیش از ۲۴ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه به سال قبل تر، ۵۴ درصد رشد داشته و وضعیت پارس خودرو بحرانیتر شده است. این در حالی است که مقدار سرمایه ثبت شده پارس خودرو، ۱۱ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان و کمتر از زیان انباشته این خودروساز دولتی است. از سوی دیگر؛ مجموع بدهیهای پارس خودرو تا پایان اسفندماه سال قبل به بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال قبل تر، ۴۹ درصد افزایش داشته است.


 این زیان هزینه هایی هست که دولت باید به دلیل قیمت گذاری دستوری به شرکت ها پرداخت کنه.دولت پول آب و برق و گاز و مالیات و تمام نهاده های تولید رو همگام با تورم بالا میبره ولی قیمت محصول کارخانه ها رو به اسم حمایت از مصرف کننده دستوری پایین نگه داشته.و عموما قیمت بازار کالاهای سرمایه ای هم تابع نقدینگی هست و مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار صرفا در مسیر دلالی هزینه میشود.دولت رئیسی باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومن زیان خودرو سازها رو هم گردن بگیره.نمیشه از جیب دیگران نذری داد.و دوتا بنگاه اقتصادی رو ورشکسته تحویل بدی و پشت سرتو هم نگاه نکنی.
 							         		            این زیان هزینه هایی هست که دولت باید به دلیل قیمت گذاری دستوری به شرکت ها پرداخت کنه.دولت پول آب و برق و گاز و مالیات و تمام نهاده های تولید رو همگام با تورم بالا میبره ولی قیمت محصول کارخانه ها رو به اسم حمایت از مصرف کننده دستوری پایین نگه داشته.و عموما قیمت بازار کالاهای سرمایه ای هم تابع نقدینگی هست و مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار صرفا در مسیر دلالی هزینه میشود.دولت رئیسی باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومن زیان خودرو سازها رو هم گردن بگیره.نمیشه از جیب دیگران نذری داد.و دوتا بنگاه اقتصادی رو ورشکسته تحویل بدی و پشت سرتو هم نگاه نکنی.         		                     		         |
         		                            |         		                             اصلا مشخص نیست کارمند پارس خوردو یا ساپا هستی !
 									         		                    اصلا مشخص نیست کارمند پارس خوردو یا ساپا هستی !         				                     		                 |
         		                            |         		                             کارمند نه
 									         		                    کارمند نه   |
         		                            |         		                             این معجزه مدیرانی است که با خرید پست بالا می آیند.
 									         		                    این معجزه مدیرانی است که با خرید پست بالا می آیند. |
         		                            |         		                             اگه از حالت دستوری بردارند که شما باید ارزونتر بفروشی. فکر کردین اگه قیمت ها رو به خیال خودتون آزاد کنین و چندین برابر قیمت تولید شده بفروشین زیانتون برطرف میشه. ولی سخت در اشتباهین آمار فروشتون به صفر نزدیک میشه همین. با این قیمتای دستوری به قول خودتون هم آمار فروشتون اومده پایین
 									         		                    اگه از حالت دستوری بردارند که شما باید ارزونتر بفروشی. فکر کردین اگه قیمت ها رو به خیال خودتون آزاد کنین و چندین برابر قیمت تولید شده بفروشین زیانتون برطرف میشه. ولی سخت در اشتباهین آمار فروشتون به صفر نزدیک میشه همین. با این قیمتای دستوری به قول خودتون هم آمار فروشتون اومده پایین         				                     		                 |
         		                            |         		                             خیلی باحالی،،هر وقت یکی اومد گفت چقد هزینه میشه برای ساخت کوییک اون وقت میتونن بگن ضرر کردیم، همین کوییک داره به قیمت دلاریش با مقایسه خودروهای ژاپنی و کره ای سی درصد گرونتر ب ملت انداخته میشه، بعد میگن ضرر کردیم این وسژ هم دولت به خودش تاکید دارم به خودش ضررشو میده! بعد این میشه رانت و چپاول که یه عده ای دارن میبخورن
 									         		                    خیلی باحالی،،هر وقت یکی اومد گفت چقد هزینه میشه برای ساخت کوییک اون وقت میتونن بگن ضرر کردیم، همین کوییک داره به قیمت دلاریش با مقایسه خودروهای ژاپنی و کره ای سی درصد گرونتر ب ملت انداخته میشه، بعد میگن ضرر کردیم این وسژ هم دولت به خودش تاکید دارم به خودش ضررشو میده! بعد این میشه رانت و چپاول که یه عده ای دارن میبخورن         				                     		                 |
         		                            |         		                             تحقیق وتفحص کنید ببینید از کل کارکنانشان چند نفر از رانده شدگان مجلس،مکلا، عدم ارتباط مدرک وتخصص با پست اشغالی ،و.....هستند
 									         		                    تحقیق وتفحص کنید ببینید از کل کارکنانشان چند نفر از رانده شدگان مجلس،مکلا، عدم ارتباط مدرک وتخصص با پست اشغالی ،و.....هستند         				                     		                 |
         		                            |         		                             مشکل اینه ک شما انواع رانت و انحصار و وام و حمایت های این خودروسازهارو نمیبنی
 									         		                    مشکل اینه ک شما انواع رانت و انحصار و وام و حمایت های این خودروسازهارو نمیبنی |
         		                            |         		                             به هر حال این زیان رو دولت وارد کرده حالا دوستان اعتقاد دارند که این زیان رو به شکل دیگری تحمیل کرده مثلا گماشتن مدیران بی کفایت برای یک شرکت که  اساسا خصوصی هست
 									         		                    به هر حال این زیان رو دولت وارد کرده حالا دوستان اعتقاد دارند که این زیان رو به شکل دیگری تحمیل کرده مثلا گماشتن مدیران بی کفایت برای یک شرکت که  اساسا خصوصی هست         				                     		                 |
         		                            |         		                             با تشکر از نویسنده مقاله در صورت آزاد سازی قیمت و کنار گذاشتن قیمت دستوری که پارس خودرو با خاک یکسان میشه اگه قیمت واقعی جهانی کوییک با قیمت فعلی مقایسه کنیم نه تنها قابل فروش نیست بلکه در صورت فروش بسیار پایین تر فروخته میشه سیاست های کلان باید تغییر کنه که با مدیریت نالایق و ناکارآمد ممکن نیست
 									         		                    با تشکر از نویسنده مقاله در صورت آزاد سازی قیمت و کنار گذاشتن قیمت دستوری که پارس خودرو با خاک یکسان میشه اگه قیمت واقعی جهانی کوییک با قیمت فعلی مقایسه کنیم نه تنها قابل فروش نیست بلکه در صورت فروش بسیار پایین تر فروخته میشه سیاست های کلان باید تغییر کنه که با مدیریت نالایق و ناکارآمد ممکن نیست         				                     		                 |
         		                            |         		                             قشنگ مشخصه که از کارمندان روابط عمومیه پارس خودروست.
 									         		                    قشنگ مشخصه که از کارمندان روابط عمومیه پارس خودروست.         				                     		                 |
         		                            |         		                             قیمت حامل های انرژی باید جهانی شود تا مدیریت درست انجام شود و جلوی قاچاق و رانت ها گرفته شود
 									         		                    قیمت حامل های انرژی باید جهانی شود تا مدیریت درست انجام شود و جلوی قاچاق و رانت ها گرفته شود         				                     		                 بابا اینا که همش مدعیاند ضرر میدهند مردم هم که از خودروهایشان راضی نیستند پس درشا ببندند خیال همه راحت اتومبیل های بهتر و ارزانتر وارد کنند
 							         		            بابا اینا که همش مدعیاند ضرر میدهند مردم هم که از خودروهایشان راضی نیستند پس درشا ببندند خیال همه راحت اتومبیل های بهتر و ارزانتر وارد کنند         		                     		         |
         		                            |         		                             با چی خودرو وارد کنند.برای واردات دومیلیون خودرو بالای ۳۰ میلیارد دلار پول لازم هست.مگر اینکه خودروسازها خارجی داخل کشور سرمایه گذاری کلانی انجام بدن و تولید داخل کشور انجام بشه که این هم یه پروسه حداقل بیست سی ساله هست
 									         		                    با چی خودرو وارد کنند.برای واردات دومیلیون خودرو بالای ۳۰ میلیارد دلار پول لازم هست.مگر اینکه خودروسازها خارجی داخل کشور سرمایه گذاری کلانی انجام بدن و تولید داخل کشور انجام بشه که این هم یه پروسه حداقل بیست سی ساله هست         				                     		                 |
         		                            |         		                             در پاسخ به ناشناس عزیز
 									         		                    در پاسخ به ناشناس عزیز ضرر و زیان هزاران میلیاردی برای تولید خودروهای بی کیفیت و فروش به چند برابر قیمت!!!!!!! معجزه مدیریت و اقتصاد تمام دولتی و دستوری
 							         		            ضرر و زیان هزاران میلیاردی برای تولید خودروهای بی کیفیت و فروش به چند برابر قیمت!!!!!!! معجزه مدیریت و اقتصاد تمام دولتی و دستوری         		                     		         راه حل ادغام با شرکت معتبر خارجی بصورت 50/50 و اجازه تصمیم گیری فرای سیستم کاغذ بازی رایج است. بایستی بهره وری بالا رود. کادو ها کم شوند. پیشنهاد اقازاده ها برای استخدام متوقف شود ونیروی کار کارخانه ها کاهش و دولت حقوق بیکاری کارگرانی که اخراج میشوند را پرداخت نماید.
 							         		            راه حل ادغام با شرکت معتبر خارجی بصورت 50/50 و اجازه تصمیم گیری فرای سیستم کاغذ بازی رایج است. بایستی بهره وری بالا رود. کادو ها کم شوند. پیشنهاد اقازاده ها برای استخدام متوقف شود ونیروی کار کارخانه ها کاهش و دولت حقوق بیکاری کارگرانی که اخراج میشوند را پرداخت نماید.         		                     		         |
         		                            |         		                             حتی چینیها  رغبتی به همکاری ندارن...شرکت معتبر خارجی کیه دقیقا؟
 									         		                    حتی چینیها  رغبتی به همکاری ندارن...شرکت معتبر خارجی کیه دقیقا؟         				                     		                 بیینید ما در چند مورد نمی تونید پیشرفت کنیم
 							         		            بیینید ما در چند مورد نمی تونید پیشرفت کنیم |
         		                            |         		                             سلام کلا کشور صنعتی نیستیم. تنها نماد ما در حوزه عرضه کالای صنعتی به مشتری عموم همین خودروست که از بفیه محصوِلات صنعتی جلوتره اکثر این مواردی که فرمودین یا هم یا حجم مالی بالایی ندارند (مثل زعفران) یا مشتری عمومی ندارند. چون صمعتی نیستیم . ی
 									         		                    سلام کلا کشور صنعتی نیستیم. تنها نماد ما در حوزه عرضه کالای صنعتی به مشتری عموم همین خودروست که از بفیه محصوِلات صنعتی جلوتره اکثر این مواردی که فرمودین یا هم یا حجم مالی بالایی ندارند (مثل زعفران) یا مشتری عمومی ندارند. چون صمعتی نیستیم . ی         				                     		                 باسلام ، چرا شما هنوز فکر می کنید خودروسازان زیان می کنند و مردم نمی فهمند خودروسازان  خودروهای بی کیفیت خودشون رواصلا عرضه نمی کنند تا گران تر بفروشند  ، تقاضای خرید خودرو بالا هست از کجا این حرف رو میزنم مثلا عرضه خودرو سهند همین چند ماه پیش خیلی زود مردم خرید کردند ، درضمن در نوشته های شما نوشته به  ازای فروش هر خودرو در پارس خودرو، مبلغ ۲۲۳ میلیون تومان به حساب سومین خودروساز دولتی واریز شده است تناقض گویی دیگه بسه !!!!!
 							         		            باسلام ، چرا شما هنوز فکر می کنید خودروسازان زیان می کنند و مردم نمی فهمند خودروسازان  خودروهای بی کیفیت خودشون رواصلا عرضه نمی کنند تا گران تر بفروشند  ، تقاضای خرید خودرو بالا هست از کجا این حرف رو میزنم مثلا عرضه خودرو سهند همین چند ماه پیش خیلی زود مردم خرید کردند ، درضمن در نوشته های شما نوشته به  ازای فروش هر خودرو در پارس خودرو، مبلغ ۲۲۳ میلیون تومان به حساب سومین خودروساز دولتی واریز شده است تناقض گویی دیگه بسه !!!!!         		                     		         |
         		                            |         		                             میانگین ۲۳۳ میلیون
 									         		                    میانگین ۲۳۳ میلیون  تو را به هرکسی که قبولش دارین اجازه بدین ایران توسعه پیدا کنه این چه وضعیتی هست که شرکت های ما دارند.
 							         		            تو را به هرکسی که قبولش دارین اجازه بدین ایران توسعه پیدا کنه این چه وضعیتی هست که شرکت های ما دارند.         		                     		         صورتهای مالی شرکتهای خودروسازی بعلت حجم بالای تخلف و رانت و فساد مالی عمدتا قابل استناد نیست.دو نکته بخوبی مشخص است وقتی شرکتی زیان ده باشه مالیات کمتری میدهد و از طرفی چون مشمول قیمت گذاری هست امکان گران کردن قانونی خودرو هم فراهم میگردد.پس زیان ده بودن دروغگویی و فریبکاری این شرکتهاس
 							         		            صورتهای مالی شرکتهای خودروسازی بعلت حجم بالای تخلف و رانت و فساد مالی عمدتا قابل استناد نیست.دو نکته بخوبی مشخص است وقتی شرکتی زیان ده باشه مالیات کمتری میدهد و از طرفی چون مشمول قیمت گذاری هست امکان گران کردن قانونی خودرو هم فراهم میگردد.پس زیان ده بودن دروغگویی و فریبکاری این شرکتهاس         		                     		         از کارگر ساده گرفته تا مهندسین و یه ویژه مدیران این ۳ تا خودرو ساز چندین برابر حقوق میگیرند  انگار چه تخم رو زرده ای کردند که حاضر به تعطیلی هم نیستند
 							         		            از کارگر ساده گرفته تا مهندسین و یه ویژه مدیران این ۳ تا خودرو ساز چندین برابر حقوق میگیرند  انگار چه تخم رو زرده ای کردند که حاضر به تعطیلی هم نیستند         		                     		         نباید روی این شرکتها اسم خودروسازی بگذاریم. درحقیقت مونتاژکار هستن.تا کی مردم باید تاوان بی لیاقتی و بی کفایتی باصطلاح مدیران رو بدن. اگه بودجه ای که این سالها تو حلق خودروسازی ریختن توی کشاورزی سرمایه گذاری میکردن بنظرم میتونستیم یکی از قطبهای بزرگ کشاورزی در منطقه باشیم.
 							         		            نباید روی این شرکتها اسم خودروسازی بگذاریم. درحقیقت مونتاژکار هستن.تا کی مردم باید تاوان بی لیاقتی و بی کفایتی باصطلاح مدیران رو بدن. اگه بودجه ای که این سالها تو حلق خودروسازی ریختن توی کشاورزی سرمایه گذاری میکردن بنظرم میتونستیم یکی از قطبهای بزرگ کشاورزی در منطقه باشیم.