بازدید 3429
۴

واکنش آمریکا به توقیف محموله ۵۰ میلیون دلاری خود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به توقیف محموله نفتی کشورش به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار از سوی دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران به نفع بیماران پروانه ای در ایران، خواستار آزادی فوری آن شد.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷ 07 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در عین حال مدعی شد: «تحریم‌های ما همیشه برای تدارک اقلام بشردوستانه مانند مواد غذایی، دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کشاورزی استثنا قائل بوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد: «ما هیچ وقت جلوی رسیدن دارو به مردم ایران را نگرفته ایم.»

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که این سیاست همه دولت های مختلف آمریکا در اعمال تحریم های ضد ایرانی بوده است و خواستار آزادی فوری نفتکش «ادونتج سوئیت» از سوی ایران شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره دلیل توقیف کشتی های حامل کالاهای ایرانی از سوی آمریکا مدعی شد: «هیچ‌گاه اقلامی که از تحریم معاف بوده، توقیف نشده است و آنچه ضبط شده طبق قانون ایالات متحده آمریکا انجام شده است».

میلر ادعا کرد: «ایران در سالهای اخیر چندین کشتی در حال تردد در آب‌های خاورمیانه را به‌طور غیرقانونی توقیف کرده است.تداوم آزار و اذیت ایران برای کشتی‌ها و مداخله در حقوق و آزادی‌های دریانوردی در آبراه‌های حیاتی منطقه، تهدیدی برای امنیت دریایی، ثبات منطقه‌ای و اقتصاد جهانی است.»

دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی در خلیج فارس را صادر کرد و محموله این کشتی توقیف شد.

مرکز رسانه ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در پی تحریم‌های کشورهای غربی و به طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آن‌ها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران انجام دادند.

بر پایه گزارش قوه قضاییه ایران، با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته توسط وکیل پرونده یاد شده، در نهایت دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج فارس را صادر کرده و محموله این کشتی توقیف شد و متعاقبا دستورات لازم در جهت تخلیه محموله نفتی صادر خواهد شد. ارزش این محموله نفتی بیش از ۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: یک نفتکش آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حکم قضایی توقیف شد.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: نفتکش متخلف سوئز راجان در سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار امریکا قرار داده بود .

بر اساس این گزارش، این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس ST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضایی و تایید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت ایران توسط آمریکا توقیف شد.

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا همان زمان گزارش داد: کشتی توقیف شده که قبلاً به نام سوئز راجان شناخته می شد، زمانی در مرکز اختلافات دیگری بین آمریکا و ایران قرار داشت که در نهایت منجر به توقیف بیش از یک میلیون بشکه نفت خام ایران توسط آمریکا شد.

بنا بر گزارش ها، نیروهای مسلح ایرانی ۲۱ دی ماه سوار این کشتی شده و آن را توقیف کردند.

نفتکش «ادونتج سوئیت» با پرچم جزایر مارشال، حامل نفت خام شرکت نفتی «شِوران» آمریکا هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورد با لنج ایرانی توقیف شد.

توقیف این نفتکش در واکنش به ضبط نفتکش «سوئز راجان» توسط آمریکا بود. «راجان» حامل نفت ایران بود که در بهار امسال به این بهانه نقض تحریم‌های نفتی آمریکا، توقیف شده بود.

وزارت دادگستری آمریکا نیز تیرماه امسال (۱۴۰۲) پس از ماهها توقیف این نفتکش ایرانی در یکی از بنادر تگزاس، دستور تخلیه و فروش نفت آن را به نفع خانواده های کسانی داد که مدعی قربانی بودن از سوی جمهوری اسلامی ایران شده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
آخرش چی به کدوم و کدوم به چی شد ؟
ماشاا... باید پوزه این ابرقلقلک جهان به خاک بمالیم . ما از این آمریکا ابرقدرت ندیدیم بیشتر بهش ابر قلقلک میاد
کشورهای غربی و امریکا که ادعای قانون مداری میکنند باید از قانونی بنام وتو در شورای امنیت شرمسار باشند البته در آینده نه چندان دور این اتفاق خواهد افتد وبساط وتو جمع خواهد شد
فکر نکنیم اونا هم میشینن نگاه میکنن بعدا از حسابهای ایران برداشت میکنن یه جریمه هم روش.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی