بازدید 1988
۷

دولت چقدر خرج دانش‌آموزان می‌کند؟

تحقیقی نشان می‌دهد که مخارج سرانه یک دانش‌آموز در کشور‌های چین، مکزیک، ترکیه و روسیه ۶ برابر ایران است. ایران سالانه برای هر دانش‌آموز حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه می‌کند و برای مثال آمریکا حدود ۱۱ هزار دلار. در همین تحقیق سهم مخارج آموزشی دولت از تولید ناخالص داخلی ایران با کشور‌های دیگر مقایسه شده که برای نمونه سهم عربستان دو برابر ایران است و روسیه و چین باز هم مقام بالاتری از ایران دارند.
کد خبر: ۱۲۱۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ 10 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، جلال کریمیان، پژوهشگر حوزه آموزشی می‌گوید: «سهم آموزش در بودجه زمان جنگ با عراق ۲۰ درصد بوده و این رویه تا دهه ۷۰ ادامه داشته است و در حدود ۱۷ و ۱۸ درصد می‌ماند تا دوران احمدی‌نژاد که به ۱۰ و ۱۱ درصد کاهش پیدا می‌کند و تا امروز به همین صورت باقی مانده است.» اینکه این بودجه باقی‌مانده به کجا‌ها اضافه‌شده قابل تحقیق است، اما فقط یک مقایسه سرانگشتی ما را به دلیل اصلی فاصله افتادن‌مان از کشور‌های در حال توسعه و توسعه‌یافته می‌رساند. قابل توجه است که این عدد در کشور‌های توسعه‌یافته (بودجه اختصاص یافته برای آموزش) به صورت میانگین ۲۰ درصد است و در کشور‌های در حال توسعه حدود ۱۵ درصد. 

کریمیان می‌گوید: «اگرچه نوسانات جمعیتی کشور‌ها به صورت مشخص قابل بررسی است، اما به نظر من میزان تخصیص بودجه نمی‌تواند تابعی از تعداد دانش‌آموزان باشد. برای اینکه تعداد دانش‌آموزان ممکن است در یک سال کم و در سال دیگر زیاد شود؛ بنابراین باید هزینه در این حوزه با توجه به اهمیت آن صورت بگیرد.» اگر یادتان باشد، چندی پیش وزیر آموزش و پرورش یکی از دلایل کمبود معلم را افزون بر تصمیمات دولت‌های قبل خواند و اشاره به این داشت که تعداد دانش‌آموزان بالاتر رفته است و پیش‌بینی نشدن این افزایش باعث شده که ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲ مدارس ایران با کمبود ۲۰۰ هزار معلم مواجه شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
ایالات متحده طبق همین آمار حدود 32 برابر خرج دانش آموز می کند اینجا هم دولت خودش را معاف و همه کارها را غیر انتفاعی ها داده، تازه با همین توان، مدعی درگیری با آمریکا هم هست؟
دولت خرج میکتد؟؟؟
اهل کجایی نویسنده؟
اول سال و انهم به ازار منت و خواهش باشهریه ای گران ثبت نام میکنند و انهم مدارس دولتی
و تیز التماس دعا های بین سال تحصیلی به هر بهانه ای
دولت اساسا با تشویق مدارس غیر دولتی و آزاد مسئولیت خود برای آموزش را به بخش خصوصی سپرده است.
من نمی دانم ما چرا باید به چنین دولتی مالیات بدهیم
دولتی که هیچ خدماتی به ما نمی دهد
فرزند من در دبیرستان دولتی میخوانه هزینه 9ماه تحصیل اش برای من بالای 60میلیون شده چیزی شبهه غیر انتفاعی .
امار سطح سواد شده معدل 10 انهم با نمره ارفاق
دولت خرج هم میکنه ؟ مطمئنید دولت خرج میکنه ؟ یا فقط مالیات از همه میگیره ؟
دولت مدارس را ول کرده و هر چه دلشان می خواهد هم برای خودشان برنامه ریز می کنند فوق برنامه می گذارند برای چی و با کدوم امکانات؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست