بازدید 5381
با تحولات منطقه و جهان

حمله موشکی به یک نفتکش در دریای سرخ/ رونمایی از ۲ زیردریایی اتمی جدید روسیه توسط پوتین/ آغاز عملیات پایگاه ضد موشکی آمریکا در لهستان

حمله موشکی به یک نفتکش در دریای سرخ، رونمایی از ۲ زیردریایی اتمی جدید روسیه توسط پوتین، آغاز عملیات پایگاه ضد موشکی آمریکا در لهستان، توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصارالله یمن و احتمال توافق آمریکا و چین بر سر اخطار شلیک موشکی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۰۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵ 12 December 2023

حمله موشکی به یک نفتکش در دریای سرخ/ رونمایی از 2 زیردریایی اتمی جدید روسیه توسط پوتین/ آغاز عملیات پایگاه ضد موشکی آمریکا در لهستان

بین الملل تابناک: حمله موشکی به یک نفتکش در دریای سرخ، رونمایی از ۲ زیردریایی اتمی جدید روسیه توسط پوتین، آغاز عملیات پایگاه ضد موشکی آمریکا در لهستان، توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصارالله یمن و احتمال توافق آمریکا و چین بر سر اخطار شلیک موشکی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله موشکی به یک نفتکش در دریای سرخ

رسانه‌ها مدعی شدند، یک نفتکش تجاری حامل مواد شیمیایی با پرچم نروژ در دریای سرخ با شلیک موشک هدف قرار گرفت.

 شبکه روسیا الیوم به نقل از این رسانه‌ها نوشت، این حادثه منجر به آتش‌سوزی در این نفتکش شد.

این رسانه‌ها مدعی شدند، یک نفتکش تجاری با پرچم نروژ در دریای سرخ با شلیک موشک از مناطق تحت کنترل ارتش یمن مورد اصابت قرار گرفت.

شرکت‌های اطلاعاتی خصوصی «امبری» و «دریاد لوبال» اعلام کردند که این حمله در نزدیکی تنگه باب المندب رخ داده‌ است.

در این خصوص مقامات نظامی آمریکا به رویترز مدعی شدند که موشک کروز پرتاب شده از یمن به کشتی نفتکش تجاری نروژی استریندا اصابت کرد و باعث آتش‌سوزی و خسارت در کشتی شد، اما تلفات جانی گزارش نشد.

مقامات اعلام کردند که ناوشکن یو اس اس میسون نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ به این نفتکش کمک کرده‌ است.

حمله به این کشتی با افزایش تهدیدات ارتش یمن برای کشتی‌های تجاری در منطقه به دلیل جنگ اشغالگران و حماس در غزه صورت گرفت. ارتش یمن هنوز مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌؛ هرچند سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن پیشتر گفته بود، به زودی اطلاعیه مهمی منتشر خواهد شد.

رونمایی از دو زیردریایی اتمی جدید روسیه توسط پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسمی، از ناوهای جدید این کشور مجهز به سوخت هسته‌ای که قرار است در اقیانوس آرام به کار گرفته شوند، رونمایی کرد.

او روز دوشنبه در مراسم به آب انداختن دو زیردریایی هسته‌ای این کشور گفت که کشورش همچنان به تقویت نیروی دریایی خود ادامه خواهد داد.

وی در این مراسم که در شهر شمالی سورودوینسک برگزار شد، تاکید کرد: این کشتی‌ها بخشی از حرکت استراتژیک روسیه برای توسعه و تقویت حضور در اقیانوس آرام محسوب می‌شوند.

قرار است زیردریایی‌های کراسنویارسک و الکساندر سوم به زودی ماموریت خود را در اقیانوس آرام آغاز کنند.

پوتین گفت: ما آمادگی رزمی دریایی خود را در آب‌های قطب شمال، خاور دور، دریای سیاه، دریای بالتیک و دریای خزر به عنوان مهمترین مناطق استراتژیک جهان تقویت خواهیم کرد.

الکساندر سوم بخشی از کلاس جدید زیردریایی های هسته‌ای Borei (باد قطبی) روسیه است که از زمان جنگ سرد تا کنون استفاده نشده است.

ماه گذشته، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این زیردریایی یک موشک بالستیک قاره پیمای بولاوا با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را با موفقیت آزمایش کرده است.

آغاز عملیات پایگاه ضد موشکی آمریکا در لهستان

دولت لهستان از عملیاتی شدن پایگاه ضد موشکی آمریکا در روزهای آینده خبر داد. روسیه این تصمیم را تهدید امنیتی می‌داند. 

به گزارش وبگاه شبکه خبری «بی‌بی‌سی» پایگاه «ردزیکوو» در شمال لهستان، دومین پایگاه آمریکا در نوع خود در اروپا خواهد بود و قرار است روز جمعه شروع به کار کند. اولین پایگاه آمریکا در جنوب رومانی قرار دارد.

ائتلاف ناتو اعلام کرده است که سامانه موشکی «ایجیس» ساخت آمریکا که در هر دو پایگاه مستقر شده، برای محافظت برابر موشک‌های ایران و روسیه است. روسیه به شدت با این پایگاه‌ها مخالف است و آنها را تهدیدی امنیتی می‌داند.

دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد،‌ یک وام دو میلیارد دلاری مخصوص نوسازی نظامی را به لهستان پیشنهاد کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا در یک بیانیه دولت ورشو را متحد ثابت قدم آمریکا که امنیتش برای دفاع دسته‌جمعی جناح شرقی ناتو حیاتی است توصیف و ادعا کرد: «واشنگتن چنین اعتباراتی را تنها مختص مهم‌ترین شرکای امنیتی‌اش می‌داند.»

«ماتئوش موراویسکی» نخست وزیر لهستان به پارلمان  این کشور گفت که ایالات متحده اطلاع داده است که این پایگاه روز جمعه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

پایگاه‌های رومانی و لهستان بخشی از یک سامانه دفاع موشکی هستند که همچنین شامل مرکز راداری در ترکیه، مرکز فرماندهی در آلمان و مرتبط با کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده است. این سامانه موشکی تنها برابر موشک بالستیک عمل می‌کند و کارایی مقابل موشک‌های کروز ندارد.  

قرار بود پایگاه ردزیکوو سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کند، اما افتتاح آن بارها به تعویق افتاده است.

توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصارالله یمن

شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع خود خبر داد که انصارالله یمن، از عبور یک کشتی دیگر در دریای سرخ جلوگیری کرده است.

این کشتی به مقصد رژیم صهیونیستی در حال حرکت بوده است. وزارت دفاع یمن نیز روز گذشته خبر داد که از عبور یک کشتی به مقصد تل‌آویو جلوگیری کرده است.

چند روز قبل سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد که این کشور اجازه نخواهد داد هیچ محموله‌ای به مقصد فلسطین اشغالی از آبهای یمن عبور کند؛ مگر اینکه حامل دارو و غذا برای مردم غزه باشد.

او با اشاره به حملات نیروهای تحت مسئولیتش به بنادر و کشتی‌های اسرائیلی، تأکید کرد: تمامی کشتی‌هایی را که مربوط به رژیم اسرائیل باشد یا به بندرهای اسرائیلی کالا منتقل کند، هدف مشروعی برای یمن می‌داند. تا زمانی که اسرائیل حمله به غزه را متوقف نکند، این عملیات‌ ادامه خواهد داشت.»

احتمال توافق آمریکا و چین بر سر اخطار شلیک موشکی

گزارش رسانه‌های ژاپن در روز دوشنبه نشان می‌دهد، آمریکا در حال بررسی توافقی با چین است که از دو کشور می‌خواهد قبل از پرتاب هرگونه موشک‌ به یکدیگر هشدار دهند.

جزئیات این طرح روز دوشنبه توسط پایگاه ژاپنی Nikkei Asia فاش شد که به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود دو کشور امیدوارند بتوانند به تعهدی دوجانبه «برای شفاف‌سازی کارهایی که انجام می‌دهند» دست پیدا کنند.

در شرایطی که روابط میان واشنگتن و پکن به دلیل افزایش بدگمانی‌های دوطرفه بر سر مجموعه‌ای از سیاست‌ها با تنش‌ها بی‌سابقه‌ای مواجه شده، مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، این توافق مشابه ساز و کارهایی خواهد بود که در حال حاضر میان دو کشور برقرار است.

تنش‌ میان دو کشور در ماه فوریه بعد از آن اوج گرفت که واشنگتن پکن را به ارسال یک بالن جاسوسی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده آمریکا متهم کرد. آمریکا بهمن‌ماه گذشته گزارش داد که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور یک شی پرنده ناشناس که گمان می‌رود بالن جاسوسی متعلق به چین باشد را هدف قرار داده و ساقط کرده‌اند.

چین در آن زمان ادعاهای آمریکا درباره ارسال بالن برای جاسوسی را رد کرده بود. پکن گفته بود که بالن مذکور برای هواشناسی بوده و به اشتباه وارد حریم هوایی ایالات متحده آمریکا شده بود. اقدام آمریکا در سرنگونی آن بالن، هشدار مسئولان ارشد چین را به دنبال داشت و به تشنج در روابط دوجانبه پکن و واشنگتن اضافه کرد.

چین همچنین در آن زمان اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا از ژانویه سال ۲۰۲۲ بیش از ده بالن جاسوسی وارد حریم هوایی چین کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست که به جای هجمه و اتهام پراکنی علیه چین، «روش خود را تغییر دهد و به اقدامات خودش نگاه بیندازد.»

مساله تایوان و اتهامات حقوق بشری آمریکا و همچنین هراس واشنگتن از به خطر افتادن منافعش به دلیل سیاست‌های پکن در زمینه تجارت و فناوری، از جمله دلایل افزایش تنش‌ها میان دو کشور بوده است؛ مضاف بر این، تابستان سال جاری گزارش شد که دو کشور ارتباط میان نیروهای مسلح خود را قطع کرده‌اند.

با وجود این، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین ماه گذشته میلادی در کالیفرنیا دیدار و چندین توافق را با یکدیگر امضا کردند که از جمله آنها ازسرگیری گفت‌وگوهای میان ارتش‌های دو طرف بود.

گزارش پایگاه ژاپنی در روز دوشنبه همچنین حاکی است که مقام‌های آمریکا امیدوارند گفت‌وگوهای تسلیحاتی با چین را اوایل سال آینده میلادی از سر بگیرند. در این گزارش آمده است که دولت آمریکا در حال بررسی طرح خود برای ارسال اخطارهای موشکی هستند.

آمریکا و چین هر دو توافقات مشابهی با روسیه دارند. مقام آمریکایی گفت: «دلیل اهمیت این توافق اخطار موشکی این است که ما تعهد دوجانبه‌ای با چین برای روشن‌سازی کارهایی که انجام می‌دهیم خواهیم داشت.»

وی اضافه کرد: «دلیل اینکه چین توافق مشابهی با روسیه دارد، نشان می‌دهد که آنها به ماهیت ثبات‌بخش چنین توافقی اذعان دارند. این چیزی است که آنها سعی دارند تقویتش کنند.»

مقام آمریکایی مدعی شده که این توافق به ایجاد اعتماد میان دو طرف کمک خواهد کرد.

توافق آمریکا با روسیه «توافقنامه اخطار پرتاب موشک‌های بالیستیک» نام دارد که در سال ۱۹۸۸، قبل از فروپاشی شوروی سابق امضا شد. هدف از طراحی این توافق در دوران جنگ سرد، جلوگیری از هراس در دو کشور قبل از پرتاب‌های موشکی و اطمینان‌بخشی به یکدیگر درباره این بود که پرتاب یک موشک حمله هسته‌ای نیست.

علی‌رغم شدت گرفتن تنش‌ها در روابط مسکو و واشنگتن بعد از آغاز جنگ اوکراین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در ماه مارس گفت که مسکو قبل از پرتاب موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما، واشنگتن را از قصد خود برای اقدام در این زمینه مطلع خواهد نمود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۱
قبل از جنگ با حماس و جهاد اسلامی با زنان و کودکان فلسطینی می جنگن.
خیلی کار سختی نیست ، شروع جنگهای اتمی در کل منطقه .
انشالله و به حق صاحب الزمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
زیر دریایی اتمی یعنی سوخت آن دیزل و بنزین نیست و هسته ای است.
نه اینکه لزوما بمب اتمی داشته باشد
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اینو میدونم ، ولی کلا جنگ خوبه اتمی باشه ، نه سوسول بازی و بچه بازی ، با موشک و تانک و پهباد .
جنگی جنگ حساب میشه که الان اقلا دو میلیارد کشته در یک روز بده .
انشالله
50 60 روز از جنگ گذشته چندصد نفر از سربازان اسراییل کشته و اسیر شدند اونقدر خوب مدیریت افکار جهان را در دست گرفته اند حتی خود حزب الله ها هم باور نمی کردند این میزان ایستادگی حماس را و تلفات اسراییل را
پزشکیان: کسانی که فساد چای دبش را انجام دادند، از پاپ، پاپ‌تر و از حزب‌اللهی هم حزب‌اللهی‌تر هستند/ انقلاب کردیم که بخور و بخور نباشد!

مقام رسمی حامی چای دبش که این مبالغ کلان ارزی را پرداخته کیست؟ /چی را کشف کردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اقای پزشکیان! ریل گذاری پرداخت به آقای رحیمی توسط دولت شما انجام شده و ایشان هم جزء اصلاح طلبان است و برای همین خود شما بهتر از هر کسی می دانید که چه اتفاقی افتاده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
رحیمی کیه الانصحبت چای دبش است واز طرفی تا جای که اطلاع دارم اقای پزشکیان چهار دوره است نماینده مجلس است چه رطی به ایشان دارد
الله اکبر الله اکبر درود بر لنگ پوشان حوثی مرگ بر کروات زدگان نروژ
مغز براندازان یک ماه پیش
یمنی ها میخوان با لنگ و خنجر به نبرد هوش مصنوعی برن

مغز براندازان دو هفته پیش
آمریکا یه ناو آورد دریای سرخ. یمن به پایان سلام کن.

مغز براندازان هم اکنون
میگن یه نفتکش رو با موشک زدیم، شمام بگین آره زدین

تشخیص
درب رادیاتور مغز تعویض شود. اگر جواب نداد مغز برود برای تراش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
ساندیس یا چای دبش
عشق آمریکا ها هنوز پیشنهاد ندادن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
امیر از استانبول
ناشناس
| Austria |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
مغز تابناک:
عرزشیها هر چی بگن منتشر میشه حتی اگه فحاشی باشه. اصلا مثل کار و دانشگاه و بقیه جاها باید بهشون سهمیه بدیم
ولی جواب بهشون باید سانسور بشه. حتی اگه مودبانه باشه

عرزشی بدون سهمیه نمی تونه عرزشی بمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
گند چای فروش جمع کن.
این دفعه «توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصارالله یمن» نه بعد از چند ساعت بلکه فقط در چند ثانیه و در سطر بعدی به «جلوگیری از عبور یک کشتی به مقصد تل آویو» تغییر ماهیت داد.
درود و سلام خداوند سبحان ، انبیاء، اولیاء و ملائکه الهی بر رزمندگان و مردم مظلوم فلسطین و شیرمردان با ایمان و غیورمردان آخرالزمانی یمن . برای حکام فاسد ، بزدل و خیانت کار عرب ذلت،خسران ، ننگ و اضمحلال وبرای اسرائیل خون آشام،آمریکای جنایت پیشه وغرب مکار فروپاشی و رسوای از درگاه یکتای بی همتامسئلت داریم انشاء الله تعالی
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
برای طرفداران اسرائیل و آمریکا و وطن فروشان داخلی گمراهی و بدبختی ابدی را خواستارم . حیف دعای خیر برای چنین افرادی
از این می ترسم که یمنها در حمله به کشتی ها زیادروی کنند اجماع جهانی بر علیه آنهاصورت پذیرد مردم رنج کشیده یمن را از این بیشتر به دردسر بیاندازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
شما نمیخواد بترسی.از این بترس که واجب رو ول کنی و به مستحب برسی
مسلم است برخورد نظامی با کشتی های تجاری را هیچ عقل سلیمی بر نمی تابد بعید نیست فردا روزی برای تقابل همین برخورد با کشتی های حامل کالا دیگر کشورها انجام شود آن موقع دیگر جهان امنیت نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اون کار هم در دستور قرار دارد.گفتم که بدانید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی