بازدید 7559
آقای وزیر؛ متقاضیان خودرو‌های وارداتی هنوز تعیین تکلیف نشده اند

نه خودروی اقتصادی آمد و نه ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی/ فقط بیش از سه هزار خودرو برای لوکس سواران در هوای آلوده آمد!

قرار بود تا قبل از تابستان ۲۰۰ هزار خودروی روز دنیا راهی خیابان‌های کشور شود. وارداتی که در گام اول به خروج ده‌ها هزار خودروی پرمصرف و فرسوده منجر می‌شد تا حداقل تاثیر آن در کاهش آلودگی این روز‌های شهر‌های بزرگ همچون تهران را شاهد باشیم
کد خبر: ۱۲۰۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳ 02 December 2023

نه خودروی اقتصادی آمد و نه ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی/ فقط بیش از سه هزار خودرو برای لوکس سواران در هوای آلوده!

به گزارش تابناک اقنصادی؛ در هفته‌های پایانی سال گذشته، وزارت صمت در راستای قانون واردات خودرو، تصمیم گرفت تا متقاضیان این خودرو در سامانه یکپارچه ثبت نام کنند و در همان شروع کار نیز ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود مسدود کنند. در نهایت اعلام شد که حدود ۱۲۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و مدتی بعد در اقدامی عجیب و سوال برانگیز، تنها حدود ۳۴ هزار نفر تایید نهایی شدند و باقیمانده افراد متقاضی نیز چندین هفته بعد و با اعتراض بسیار، بالاحره توانستند ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه شده خود را از بانک دریافت کنند. چند ماه بعد نیز  مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: از این تعداد ۴ هزار نفر از خرید انصراف دادند و به این ترتیب ۳۰ هزار نفر در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند که فقط تعداد محدودی از این ۳۰ هزار نفر موفق به تحویل خودرو‌های خود شده‌اند.  

اما در این میان و در حالی که سخنگوی وقت وزارت صمت وعده داده بود که تا پایان بهار امسال ۲۰۰ خودرو به کشور وارد خواهد شد، گمرک اعلام کرد در بهار امسال ۲۴۱ دستگاه خودرو سواری و به ارزش ۵.۶ میلیون دلار به کشور وارد شده است. مدتی بعد و با فشار رسانه‌ها و گلایه متقاضیان در صف مانده، بر تعداد این خودرو‌ها افزوده شد و حالا در جدیدترین آمار رسمی گمرک مشخص شده است که از ابتدای سال تا پایان آبان ماه (یازده روز قبل) ۳ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار به کشور وارد شده است.

آماری که نشان می‌دهد نه تنها وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو به سنگ خورده است، بلکه همان ۳۰ هزار نفر ثبت نام کننده نهایی هم امیدی به دریافت خودروی خود ندارند! هرچند علی آبادی وزیر صمت در آبان ماه وعده داده بود که "واردات خودرو‌های نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذرماه تکلیف تمام کسانی که ثبت نام کرده‌اند روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص می‌شود. "

اما سرعت واردات لاک پشتی خودرو‌های خارجی، اوضاع را به گونه دیگری نشان می‌دهد و موضوع خودرو‌های وارداتی هنوز برای بسیاری از این ۳۰ هزار متقاضی تعیین‌تکلیف نشده است.

حال از وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو یا بهتر بگوییم وعده رسیدن ۳۰ هزار خودرو به دست ۳۰ هزار ثبت نام کننده تا آذرماه که بگذریم، موضوع مهم دیگری در میان است که بدست فراموشی مسئولان صمت سپرده شده است. قانونی که بر لزوم واردات خودرو‌های اقتصادی تاکید داشت و حتی وزیر وقت صمت یعنی فاطمی امین نیز گفته بود: تمرکز وزارت صمت بر واردات خودرو‌های اقتصادی است تا بتوان در سبد خودرویی خانواده‌های متوسط و کم درآمد جای داشته باشد. یا در جای دیگری تاکید داشت: "واردات خودرو‌های اقتصادی به منظور دسترسی قشر‌های متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت. "

اما نگاهی به سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی داشته باشیم نشان می‌دهد که همین تعداد اندک خودروی وارداتی به روایت گمرک، دارای قیمت‌های میلیاردی هستند که هیچ نشانی از خودروی اقتصادی برای مردم ندارند. خودرو‌هایی که با در نظر گرفت هزینه‌هایی همچون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل؛ ارقامی بعضا بالای سه میلیارد تومان نیز خواهند داشت. خودرو‌هایی که حالا قرار است در هوای آلوده شهر‌هایی همچون تهران، به دست لوکس سوارانی برسد که از مدل‌های قدیمی آن‌ها خسته شده اند و به زودی مدل ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را سفر می‌شوند و سایر ۲۰ و چند هزار متقاضی در صف مانده‌ی سامانه یکپارچه نیز، همچنان باید چشم انتظار تعیین تکلیف از سوی وزارت صمت باشند تا شاید چند ماه دیگر به خودروی مورد نظرشان برسند.

نه خودروی اقتصادی آمد و نه ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی/ فقط بیش از سه هزار خودرو برای لوکس سواران در هوای آلوده آمد!

جمع بندی

با همه این اوصاف؛ اضطرار آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، حباب قیمتی در بازار خودرو و مواردی از این دست؛ همگی نشان از نبود مدیریت صحیح در ابعاد مختلف دارد که شاید یکی از مهم‌ترین آن ها، فراموشی وعده واردات ۲۰۰ هزار خودروی روز دنیا به کشورمان باشد که قرار بود تا قبل از تابستان راهی خیابان‌های کشور شود. وارداتی که در گام اول به خروج ده‌ها هزار خودروی پرمصرف و فرسوده منجر می‌شد تا حداقل تاثیر آن در کاهش آلودگی این روز‌های شهر‌های بزرگ همچون تهران را شاهد باشیم. اما آنچه تا به امروز محقق شده، ناامید کننده است و از آن بدتر تولید خودرو‌های داخلی پرمصرف است که همچنان ادامه دارد!

ناگفته نماند که اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده نیز چند ماهی است که در مرحله وقت کشی از سوی تیم اقتصادی دولت است و نیازمند توجه نمایندگان مجلس در مقام نظارت بر حسن اجرای قانون است.  

 

بیشتر بخوانید:

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۸
در این خصوص نظری ندارم
مصدق اوقات نشوید وگرنه پنچر میشوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
مصدع
ناشناس
| Canada |
۰۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
ایران بهشت سرمایه داران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
رانت موجود در صنعت خودروی داخلی و واردات خودرو

های بنجل دسته سوم چینی بقدری زیاد و جذاب است

که ممکن نبوده و نیست که اجازه بدهند تا واردات

خودرو های با کیفیت ارزان و یا حتی دست دوم های

بسیار با کیفیت تر و ارزانتر انجام گیرد
قید را چرا نمی زنید؟
خود رو لوکس در راه بود که بودجه خرید اون رو هم تدارک دیدند وام ازدواج یک میلیاردی به زوجین متولد دهه 60
کلا هدف همین بود چون ماشین های آقازاده‌ها کمی قدیمی شده بود
از اول هم برنامه شون همين بوده . اينها كلاً فكر مردم نيستند و به احتمال زياد به يه مقدار خودرو لوكس براي خودي هاشون نياز داشتند و الحمدالله مشكل حل شد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
به اسم مردم
به کام آقا زاده ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
نگید لوکس بگید گران. اینها هیچ کدام لوکس نیستند چون زیر 20 هزار یورو هستن. ولی با این تعرفه های نجومی همه رفتن بالای یک ملیارد
واقعا انتظار داشتید کاری در جهت رفاه و آسایش مردم انجام بشه؟!!!
برای خودشون بچه هشون نیاز به خودرو لوکس داشتن که اومد و تمام!
ما را به به خیر ایشان امیدی نیست فقط از یکم بیخیال بشن و آنقدر شر نرسونن
دولت قبلی د ولت تزویر و ریا بود این دولت هم دولت وعده و وعید و استاد خالی بندی
روی خط (دروغ)
شما یک مورد دیدید اقایان حرفی بزنند و انرا درست اجرا کنند بنام خودروی اقتصادی خودروی لوکس برای خودشان وارد کردند من و همه ایرانیان فهمیدند که ادولت های جمهوری اسلامی برای مردم هیچ کاری انجام نمیدهند نمونه بارزش در اجتماع گرسنه ایران ببینید
نکندغیرازاین توقع داشتید
شما فکر می کنید نمایندگان جدا ازدولت هستند دست همه توی جیب مردم فقیر است
البته از این تعدادی ، نزدیک ۵۰ خالی ۶۰ تارو فوتبالیستای قهرمان ! وارد کردن
اینکه یه بچه ده ساله هم میدونست قرار نیست خودروی اقتصادی وارد شه! فقط یه مدت این قفل واردات رو باز میکنن تا خودرو های لوکس برای آقا زاده ها وارد شه و بعدش میگن ای بابا نشد وارد کنیم ارز نداریم ماشین نمیدن !!!
دیگه این حیله ها نخ نما شده ...دستشون سالهاست که برای مردم رو شده!!
مثل طرح کاهش آلودگی هوا که هدفش صرفا پول گرفتنه و هیچ کاهشی رو شاهد نبودیم!! یا طرح معاینه فنی سالیانه که اونم هدفش پول گرفتنه وگرنه چرا همچنان خودرو باید مقصر اول آلودگی هوا شناخته بشه؟! مازوت کجای ماجراست؟
وقتی تصمیم گیرندگان شرایط اقتصادی را که خود عامل آن هستند را درک‌نمی کنند سرنوشت قانونشان هم همین می شود . از اول هم بازی بود .
آقای رشیدی کوچی نماینده مجلس خیلی امید به واردات خودرو داشتند و مرتب می گفتند خودروهای خارجی در راه است.
دولت دروغ
با شعار دولت محرومین اومدن و علیه محرومین هرکاری بتونن میکنن
جهت اطلاع وزارت صمت، راسا موتور هم ۵۰۰ نقد گرفت و دیگه پاسخگو هم نیست. ما فعلا سر در گم هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
دقیقاً
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
تابناک عزیز لطفا گزارشی از این ظلم آشکار به مشتریان خودرو وارداتی تهیه کنید.
رونوشت: وزارت صمت جهت استحضار و پیگیر
چه انتظاری دارید از یک سیستم علیل و مریض ، یک عده مدعی ناتوان دور هم جمع شدند که فقط ادعاهای بزرگ دارند ولی در عمل .... بیچاره ایرانی ، بیچاره ایران
دولت صادق الوعد!!!!
خخخخ
چه کلمات قلمبه سلمبه می چسپونند به این دولت
ما آدم هستیم.
می فهمیم
شعور داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
البته نظر دولت غیر از اینه
تقریبا هیچ خودروی لوکسی وارد نشد بلکه با تعرفه های وحشتناک . دولت قیمتها را لاکچری کرد با قیمت هر کدام حداقل دو تا سه خودرو از همان نوع را میتوان در کشور بی عرضه منطقه خرید
ما در این خودرو های ارایه شده لوکس ندیدیم یک مشت ماشین درجه ده اروپایی که زیر بیست هزار دلاره یعنی با همین تورم و دلار 50 تومانی میشود یک میلیارد یعنی یک 207 اتومات ،که دولت همین خودروها رو 2و نیم میلیارد به مردم می دهد اخه زوتی و فولکس v5 واکسنت و النترا ،چانگان لوکسند ما چقدر بد بختیم به اینها میگوییم لوکس پس لکسوس وبی ام و 8 و لند کروز و سانتافه وامثال هم که در تمام کشور های همسایه مردم خیلی عادی استفاده میکنند چیه ،و خودروهای های کلاس مثل پورشه ،مازراتی و ،.،که قشر بالاتر استفاده میکنند چیه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
برای ما که پراید و سمند سواریم
اینا میشن لوکس دیگه
Farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
خدا از مسئولین وسران این دولت نگذره که زندگی ماروتباه کردن
ایران فقط تهران نیست.
ایران فقط تهران نیست
ایران فقط تهران نیست
ایران فقط تهران نیست
عزیزم اقتصاد و حکمرانی یک علم است و هیچ تناسبی با عوام گرایی ندار تنها راه بهبود آلودگی هوا افزایش بسیار شدید قیمت انرژی است تا بسیاری از ترددها غیر اقتصادی و حذف شود تعداد خودروهای موجود هم دوبرابر واقعیت اقتصاد ماست که با این وضع اقتصاد اگر نفت نداشتیم تعداد خودروهای مملکت حداکثر ۱۰ میلیون بود نه ۳۰ میلیون کسی هم دنبال خودرو خریدن نمی رفت چون توان پرداخت پول سوختش را نداشت و بجای آنها حمل و نقل عمومی خیلی کارآمدتر داشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
مگه امکان تردد با وسایل حمل و نقل عمومی برای این جمعیت هست ؟؟؟؟؟؟؟؟
شما فقط تو تصویری ک تابناک گذاشته دقت کنید،ب کل ماجرا پی میبرید.بحث شیرین خدمت.هدف خدمت است،این بار خدمت در واردات خودرو لوکس متبلور شده،همچنان ک سالیان در انحصار کامل سرهم بندی ارابه‌های مرگ خدمت ب خلق الله صورت گرفته
میگند مشکل دلاره اونوقته. بجای هر کدوم لااقل چند تا خودروی اقتصادی میشد وارد بشه. ظاهراً اینم دولت نمیتونه مدیریت کنه. والله اعلم...
تابناک جان این خودرو هایی که بشون میگی لوکس در همه جای دنیا یه خودروی رده پایین و عمومی هستن و قشر متوسط به پایین از اونا استفاده میکنن. دلیل قیمت میلیاردیش هم ۹۰ درصد مربوط به تعرفه غیر منطقی ای و بسیار بالا که برای وارداتشون اعمال شده هست وگرنه قیمت دلاری که توسط کمپانی سازنده تعیین شده تقریبا نصف این قیمتی هست که تحویل مشتری در ایران میشه. دلیل اعمال تعرفه سنگین هم جلوگیری از کاهش قیمت تولیدات بی کیفیت داخلیه.
مافیا ودولت باهم اجازه واردات خودرو های اقتصادی وکارکرده را نمی دهند چون لگن های خودشان درانبار میماند درضمن ورود خودرو باعث کاهش تورم میشود ودولت دوست ندارد قیمت دلار به کمتراز 50 تومن برسد دولت یک کاسب است وکاری به رفاه مردم ندارد
پاسخ ها
Farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
واقعا بریدیم از دست همتون
وزیر و وکیل هیچ کاره اند سر نخ یک جای دیگه است
واقعا" خجالت نمیکشید که به این خودروهای درجه پایین لوکس میگید با همین حرفهای بی ربط مانع واردات شدید تا مصرف بنزین سر به فلک بگذارد خودرو یک وسیله لازم و ضروری برای زندگی است که باید ایمن و استاندارد جهانی داشته باشد
البته هدف از واردات خودرو پر کردن جیب خودشون است چی بهتر از اینکه‌خودرو ۲۰۰۰۰ دلاری رو به مصرف کننده با قیمت ۴۵۰۰۰دلار تحویل می دن ببچاره‌ملت که گول ابن‌حرفها رو خوردن به خیال اینکه قیمت خودرو پایین می یاد
مهم نیست مهم اینه اقای قالیباف که فقط مونده اینروزها در کانال کولر حاضر شه و صحبت کنه گفت مجلس انحصار خودرو رو برداشتن ?
دو قطبی سازی جامعه. تعرفه های وحشتناک خودروی اقتصادی رو تبدیل به خودروی لوکس کرده تا مردم رو به دو دسته دارا و ندار بندازه به جون هم.
سید مرفهان
آقایون فقط دروغ میگن که برای خودشون وقت بخرن.
ایران خودرو و سایپا که پدر مردم رو درآوردن
واردات که نداریم
ماشین دست دوم عربها هم به دستمون نمیرسه
جاش امنیت داریم
سهم خودرو ایران تحت استعمار یه کشورها بقیش هم مال چینه و هیچ وقت هم درست نخواهد شد
خرداد ثبت نام ایکس 22 پرو داشتم که نتیجه شد تحویل برای زمستان 1403 چندروز پیش رفتم نمایندگی ام وی ام میگن دیگه ایکس 22 پرو تولید نمیشه وبیاین ایکس 33 کراس که تفاوت کیفیت وجذابیت چندانی با ایکس 22 پرو نداره اما قیمتش درحدو 90 میلیون فرق داره بخرین . خدا ریشه هرچی ظالمه ازروی سر ایران وایرانی ورداره .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست