بازدید 6594
عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

ردپای خودرو‌های بی کیفیت و پرمصرف داخلی در ناترازی بنزین/ با این دست فرمان مصرف، واردکننده بنزین می‌شویم؟

ناترازی بنزین و مصرف بالای آن در داخل به دلیل اجبار صورت گرفته در زمینه خرید خودرو‌های بی کیفیت داخلی با سرانه مصرف بسیار بالای بنزین است که مشکلات بزرگی را برای مردم ایجاد کرده است و در واردات بنزین یکی از معضلات نمایان شده است.
کد خبر: ۱۲۰۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳ 30 October 2023

ردپای خودرو‌های بی کیفیت و پرمصرف داخلی در ناترازی بنزین/ با این دست فرمان مصرف، واردکننده بنزین می‌شویم؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شواهد نشان از روند صعودی مصرف بنزین در کشورمان دارد، به طوری که حدود یک دهه‌ی قبل، روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌کردیم و الان به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده و گاه رکورد مصرف ۱۴۰ میلیون لیتر در روز را هم رد می‌کنیم.

مصرف بی رویه‌ی بنزین، ما را با مشکلات اساسی روبه رو کرده است و در آستانه‌ی تبدیل شدن به یکی از واردکنندگان بنزین قرار داریم. واردات این ماده‌ی استراتژیک به زعم کارشناسان به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی به نفع کشور نیست و برایمان دردسرساز خواهد شد.

کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر می‌دانند. آنان به مواردی همچون بی کیفیت و پرمصرف بودن خودرو‌های ساخت داخل، از رده خارج نکردن خودرو‌های فرسوده، توسعه ناکافی ظرفیت پالایشگاهی کشور، رفع همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش ترددها، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع سبد سوختی کشور اشاره می‌کنند.

در ادامه نظرات ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران را در خصوص مشکل ناترازی بنزین و عوامل اثرگذار بر بروز این مشکل می‌خوانید.

زنگنه در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که منطقی است اجازه دهیم قیمت‌ها در یک روند طبیعی به صورت آزاد شکل بگیرند، تصریح کرد: گاهی دولت‌ها برخی سیاست‌های حمایتی به اجرا می‌گذارند که در حوزه بنزین شاهد این موضوع هستیم. الان بنزین در کشور تبدیل به یک گسل تصمیم گیری شده است و نمی‌توانیم صرفاً به عنوان یک موضوع اقتصادی در مورد آن تصمیم بگیریم. پرداختن به جوانب این موضوع از ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی مطرح است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد واقعی سازی قیمت‌ها را در حوزه‌ی بنزین داشته باشیم، قطعاً باید در رسانه‌ها اقناع سازی برای عموم صورت بگیرد. در غیر این صورت، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. ما به عنوان کارشناسان امر این آمادگی را داریم که در این زمینه به کمک دولت بیاییم و جوانب موضوع را برای مردم روشن کنیم.

زنگنه گفت: بررسی شواهد نشان می‌دهد که خودرو‌های ساخت داخل سهم بسیاری در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند. خودرو‌های ساخت داخل کیفیت خوبی ندارند و گاه تا دو برابر استاندارد جهانی مصرف بنزین دارند. علاوه بر افزایش مصرف بنزین که بر اثر کیفیت پایین خودرو‌ها بروز کرده است، شاهد اثرات زیست محیطی و آلایندگی این خودرو‌ها هستیم که به مشکلاتی مانند آمار بالای سرطان در کشور منجر شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه خودروسازان داخلی ضمن اینکه خودرو‌های با کیفیتی ارائه نمی‌دهند و به مشکل ناترازی بنزین دامن زده اند و خطرات جانی برای مردم به وجود آورده اند، در مقابل واردات خودرو نیز مقاومت می‌کنند. به عبارت دیگر، مردم قدرت انتخابی ندارند و مجبورند حاصل دسترنج خود را برای خرید خودروی بی کیفیت هزینه کنند.

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: در اوضاع کنونی با نوعی انحصار در حوزه‌ی خودرو در کشور مواجه هستیم. خودروسازان در شرایط نبود رقبا به تولید محصولاتی می‌پردازند که از حداقل‌های کیفی برخوردار نیستند. مردم نیز گزینه‌ای ندارند، جز اینکه همین خودرو‌ها را خریداری و استفاده کنند و ناترازی بنزین و مصرف بالای آن در داخل به دلیل اجبار صورت گرفته در زمینه خرید خودرو‌های بی کیفیت داخلی با سرانه مصرف بسیار بالای بنزین است که مشکلات بزرگی را برای مردم ایجاد کرده است و در واردات بنزین یکی از معضلات نمایان شده است.

زنگنه گفت: انتظار ما از وزارت صمت این است که به موضوع بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی ورود کند و به حل و فصل مشکل بپردازد. کسی منکر لزوم حمایت از صنایع داخلی نیست. اما حمایت‌ها باید زمان‌مند باشد و بعد از گذشتن صنایع از دوران نوپایی قطع شود؛ صنعت خودروسازی ایران نوپا محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از پایین بودن کیفیت خودرو‌های داخلی بر اثر تحریم‌ها قابل توجیه است. اما بخش دیگری که مربوط به عدم مدیریت صحیح است، توجیه پذیر نیست.

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خودرو مانند هر کالای دیگری دوران استهلاک دارد. استاندارد دوران استفاده از یک خودرو همان ۵ الی ۷ سال است. بعد از این دوره، خودرو فرسوده می‌شود و استفاده از آن به صرفه نیست. اما در ایران، فرهنگ اسقاط خودرو وجود ندارد و همین امر به افزایش مصرف بنزین منجر شده و به بروز ناترازی بنزین در کشور دامن زده است.

زنگنه گفت: ما نگاهی مصرفی به خودرو نداریم و رویکردمان به این کالا، سرمایه‌ای است. به همین دلیل اسقاط خودرو در کشور معنایی ندارد و با وجود گذشت چندین سال از عمر مفید خودروها، همچنان از آن‌ها استفاده می‌کنیم. با ایجاد امکان واردات خودرو برای کسانی که خودروی فرسوده دارند، می‌توانیم انگیزه‌ای برای اسقاط خودرو‌ها به وجود بیاوریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۱
خودرو هیبریدی یک موتور برقی داره یک موتور بزنینی که باطری شارج میکنه و تا دولیتر در صدکیلیومتر هم تولید شد و خودرو برقی هم که دیگه اصلا بنزین مصرف نمیکنن و الودگی هواهم نخواهیم داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
بنده یک دستگاه سمند مدل 1400 دارم که در تابستان و کولر روشن داخل شهر هر 100 کیلومتر 16 لیتر بنزین می سوزاند.
قبلا یک دستگاه هیوندای مدل 1372 داشتم که کولر روشن در تابستان داخل شهر هر 100 کیلومتر 8 لیتر می سوزاند.
حالا بنده مقصرم
و چون مصرف بنزین رفته بالا
باید با قیمت بیشتر
تنبیه شوم. .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
انشاالله با تدبیر دکتر رئیسی به زودی خودروهای برقی هم تولید میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
۱۵:۱۸
من دناپلاس اتومات توربو دارم. کولر خاموش تو شهر 13 لیتر مصرف میکنه. خیر سرم مثلا ماشین صفر گرفتم
حالا مردم مقصرن یا کسی ک مردم رو وادار کرده این خودروهارو بخرن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
تا کی ما باید اسیر خودرو ساز رانتی باشیم؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
۱۶:۳۳
فقط خودرو نیست!
چرا ما باید کولرگازی جی پلاس و لباسشویی اسنوارو از الجی و سامسونگ گرونتر بخریم؟!
مردم کلا اسیر مافیا هستن
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
خودرو هیبریدی در چرخه عمر خود 29 درصد كاهش آلاینگی دارد. اگر همه جوانب را در نظر بگیریم. تولید برق و تولید باطری نیز آلایندگی دارد.
رضا
| Canada |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
برادر اشتباه شده شما باید توی
سوئیس بدنیا می اومدی اشتباهی افتادی اینجا به نظر من رویه ات را زودتر اصلاح کن و برو همانجا مردم اینجا مشگلاشان نان است نه خودرو که حالا دنبال هیبریدی آنهم بدون داشتن تکنولوژی زیر ساخت و سرمایه گزاری اش باشند همین را هم که سوارند چ ن سوخت نفت دارند وگرنه مثل بنگلادش با سه چرخه پایی تردد میکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
جناب زنگنه ابتدا باید خودروسازان را اقناع کنند نه مردم.
نه عزیزم پولی برای واردات بنزین نیست یاد میگیری قد جیبت خرج کنی و این همه لگن را زیر پای هر ننه قمری نیاندازید
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
یعنی خداییش وضعیت خودروسازی و ناترازی مصرف بنزین نمونه ای هست که اثبات میکنه مشکلات کشور هیچ جوره گردن مردم نیست و سیستم عامل اصلی مشکلات هست.
مردم رو از خودروی با کیفیت محروم کردین و حالا زیر مصرف سوخت خودروهای 40 سال پیشتون موندین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
زنده باد مافیای خودرو!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
ادبیات شما نشانه شخصیت شماست
هرکس ک نیاز داره حق داره خودروی با کیفیت سوار بشه
این دلیل نمیشه که شما با فرهنگ سطح پایین خودتون بهشون توهین کنید
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
به نظر من هیچ وقت در خصوص خودروهای تولید داخل عادلانه قضاوت نشده است و با توجه به شناخت مردم كشورم هیچ وقت دیگر نیز اتفاق نخواهد افتاد. دلایل مصرف بنزین بالا بسیار گسترده است ومصرف موتورهای داخلی قسمت كمی از آن است كه حدود 10-15 درصد آن میشود. اینكه میگویند دو برابر یك جمله سیاسی است تا فنی.. چرا مدرك ارائه نمیكنند. سیكل تعریف بنزین استاندارد است و برای یك كشور خاص نیست. اگر شخصی به هر دلیل آموزشی رانندگی نامناسبی دارد و یا دایم در ترافیك است در سیكل فوق تعریف نمیشود. تاكید میكنم مدرك ارائه دهیهد مصرف خودروهای داخلی 10-15 درصد بالات راز نوع خارجی است. مشكات موردی را خودروسازهای دیگر نیز دارند. .
رضا
| Canada |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
عزیزم برو سوار شو اگر گیرت اومد وقتی جماعت ما در چند سال محدود از خرسواری، دوچرخه سواری و موتور سواری یک دفعه به برکت پول مفت نفت پراید سوار بشوند بعدش انتظار دارند لکسوس سوار هم بشوند البته بدون کار و تلاش و پیشرفت و خدا را هم بنده نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
|۱۸:۰۵
مدرک میخوای؟ تا حالا خودروی ایرانی سوار نشدی؟ پراید 1300 سی سی صدی 11 لیتر. دنا صدی 13 -14 لیتر
در حالی که تویوتا کمری 2000 سی سی 6-7 لیتر
کی گفته 10-15 درصد؟ مصرف خودروهای ایرانی 100 درصد بیشتر از خارجی هاست
شما کارمند خودروسازها هستی یحتمل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
۱۹:۱۰
شما حالت خوب نیست قرصاتو قبل از مصرف بشور
فکر نمیکنم ایرانی باشی احتمالا از کشورهای همسایه هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
ركورد 4.5 لیتر را همكارم دارد. من خودروهای ایرانی بالای 7 لیتر نسوزوندم..
دوباره چك كنید. كاش گیوتین بود شرط گیوتین میزاشتیم. گردن من در مقابل زبان رقیب... 100 درصد..
واقعا كه... نمیدونن لیتر چیه
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال آبی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد کاهش بارندگی مواجه شد و اکنون حدود ۹۸ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.
پاسخ ها
غلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
کامنت هرمطلبی رو برو زیر همون مطلب بذار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
چه انتظاری داری وقتی زیر یک‌ مطلب که درباره حجاب و مبارزه با بی حجابی که یک مسئله فرهنگیه میان درباره اقتصاد و دلار
حرف میزنن باید بیان زیر خبری که درباره خودرو و سوخت هست درباره آب و خشکسالی حرف بزنن
ای ایادی استکبار ما تولید کننده خودرو هستیم. مصرفمان زیاد است خب باشد، ما باید خودکفا باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
خودکفا را خوب اومدی
یعنی مصرف خودروهای چینی کمتره؟
علاوه بر معضل فرهنگی در خصوص استفاده بهینه از خودرو ، کلیه وسایلی که از نوعی سوخت در این کشور استفاده میکنند از نوع پرمصرف میباشد . خودرو ، بخاری ، کولر و از این قبیل ، انگار یک عزم ملی بین مسئولان محترم وجود دارد که حتما با همین دست فرمان جلو بروند . دنیا رو به استفاه بهینه از منابع پیش میرود چرا ما نتوانیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
الکی نگید مشکل فرهنگی. شاید کمتر از 10 درصد فرهنگی باشه 90 درصد مقصر سیستم هست ک جنس آشغال دست مردم میده و اونارو از خرید محصولات با کیفیت محروم کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
روی یكی از پلهای كرج تهرام یا بالعكس بیایستید و آمار بگیرید و قضاوت كنید.. مشكل فرهنگی بیداد میكند.
خودروسازان داخلی تبدیل به حیاط خلوت دولت و نمایندگان مجلس شده و تبدیل به زالویی شده که هم هزینه جانی و هم هزینه مالی برای مردم ایجاد میکنه. تخصیص ارز دولتی برای وارادات قطعات خودرویی این دو خودرو ساز و ضرر انباشته هر ساله و آسیب دیدگی در تصادفات جاده ای و ایجاد آلودگی صوتی و هوا حاصل حمایت از تولید داخلی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
تمامی اقوام وزرا و نمایندگان مجلس در این دو لگن سازی استخدام شدن
هر دولت و نماینده جدیدی که میاد 100 ها نفر به جمعیت کارمند بیکار این لگنسازی ها اضافه میشن
اینطوری آشغال رو به قیمت طلا میفروشن و اعلام زیان میکنن
راجع به کیفیت بنزین داخلی و کمبود بنزین سوپر هم کار کنید، پدر ماشین دراومد
خودرو بی کیقیت با بنزین بی کیفیت همراه با خیابان ها و اتوبان های بی کیفیت و عامل ترافیک برابر با ناترازی بنزین می شود
درود بر تابناک. این معضل بنزین باید کارشناسی بررسی و به گوش مسئولین برسه. متاسفانه مصرف بالاس و قیمت ها هم پایین.
بنزین 17 هزار تومانی بسیار عالیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
پایین سایتای خبری تو نظرات رو نگاه کنی تا دلت بخواد کارشناس داریم کارشناس مسائل خاورمیانه اقتصادی حوادث سیاسی اجتماعی
وقتی لگن ساز و دولت و بقیه سازمانها و ارگانها توو سود هنگفت فروش این فرغونهای از رده خارج بی کیفیت داخلی با هم شریکن، هیچوقت اتفاق مثبتی نمیفته
محض رضایی خدا یکی بگه!!!!!!!!!!!!! کدام قسمت مملکت مشگل نداره!!!!!!!!!!!!!! دست کار میکنه!!!!!!!!! تا فقط برای حل داستان بنزین فکر و رسیدگی شود!!!!!!!!!!!!!!
من یک کوییک خریدم اما
مصرفش مثل ماشین 8سیلند
اما امکانات رفاهی کمتر از پراید
وقتي منافع عده اي قليل رانت خوار بر منافع اكثريت مردم و مملكت ترجيح داده شود اين ميشود كه ميبينيم. اين دو خودرو ساز فشل سال هاست منابع مملكت رو با توليدات بيكيفيت ميبلعد و كلي خسارت به مردم و مملكت ميزنه ، اين توليدات اونقدر خسارت باره كه ميشه خسارتشو با يك جنگ عليه كشورمون تشبيه كرد ولي مسئولين همچنان اسرار بر ادامه همين راه خسارتبار هستن و حاضر نيستن اشتباهشون رو قبول كنن و تغييري در اين مسير بدن كه نشانه وجود لابي هاي سنگيني در اين حوزه
ميباشد كه منافع بسياري براي اين اشخاص قليل داره.
همش کار امریکا و اسرائیل
یه بابایی خیارمیخورد گریه می کرد! ازش میپرسیدن چرا گریه میکنی ؟ میگفت ته این خیارا تلخه گریه ام را در میاره.بهش گفتن خوب بابا جان ته خیارو نخور. حلا حکایت دولت و شرکتهای دولتی ماست. خوب بابااگه اینطوریه خوب این فرغونها را تولید نکن جانم.
...از ده سال پیش تا الان چند صدهزار ابو قراضه پر مصرف تولید کردید ؟چه تعداد خودرو استاندارد وارد کردید؟کیفیت بنزین را چقدر بهتر کردید؟راه های استاندارد چه مقدار درست کردید؟ فقط پولو گذاشتین تو جیبتون ؟کمی شعور کمی انصاف کمی غیرت داشته باشید وبه بهانه اینکه بنزین قاچاق میشه هوس گران کردن نکنید ....بنزین تخمه نیست که تو جیبت بزاری قاچاقش کنی کسی نبینه ..
هیچ کنترلی روی ترافیک تهران نیست .همه با خودروی شخصی تو خیابان پرسه میزنند.خیابانها گنجایش ندارند و مصرف در ترافیک بشدت افزایش پیدا می کند. بعد چوب بی تدبیری شهرداری و پلیس راهور میشود چماق کمبود سوخت. خودشان باعث این افزایش هستند.
آقا یک سوال اگر فردا دوسوم خودروهایی که در کوچه وخیابان تردد میکنند ناپدید شوند چه اتفاقی می افتد ؟پاسخ اتلاف بنزین از بین می‌رود و با صاد ات بنزین مازاد می‌توان تولید را سر و سامان داد ،قاچاق سوخت به شدت کم میشود،آلودگی هوا؛ ترافیک،تلفات جاده ای از بین می‌رود،واردات قطعات خودرو و اسراف ارز برای آن کم می‌شود و دست آخر کسانی که بود و نبودشان در سطح شهر تفاوتی نمی‌کند کمتر تردد میکنند چون تردد محدود به امور ضروری می‌شود این نوع مدیریت یعنی مدیریت عقلانی و علمی و مدیریت فعلی هم مظهر بی خردی پوپولیستی است
یک طوری میفرمایید وزارت صمت به مساله کیفیت خودرو داخلی ورد کند انگار به محض ورود وزارتخانه ای که خود از ابتدا مسئول این مشکلات است در لحظه همه چیز حل می شود
علاوه بر کیفیت پایین خودروها، هجوم میلیونها اتباع بیگانه تاثیر بسیار بالایی در ایجاد ناگهانی کمبود بنزین و سایر موارد مثل نان و گاز و... دارد.
ردپای خودرو‌های بی کیفیت و پرمصرف داخلی در ناترازی بنزین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی شما تازه به این نتیجه رسیدی که فقط رد پایی از خودروهای پر مصرف در ناترازی بنزین ببینی ؟ شاید فکر کردی مردم از سر دلخوشی نصف بنزین را سر می کشند ؟
.از بی لیاقتی خودتونه این وضعیت ....خودرو استاندارد تولید کنید به جای این فرقون ها ......کیفیت بنزین وراه هارا هم بهتر کنید .........خودرو برقی وارد یا تولید کنید ...اگه عرضه شو دارین
اینکه خودروهای داخل مشکل دارند جای هیچ بحثی نیست. لیکن مسئله فرهنگ مصرفی را هم نباید نادیده گرفت.من خیلی ها را می شناسم برای رساندن فرزند خود به مدرسه که نهایتا چهار تا کوچه فاصله دارند و شاید یک کیلومتر هم نباشه ولی از ماشن استفاده می کند. و اصلا دور زدن بی هدف با ماشین برای خیلی از خانواده ها نوعی تفریح است. و کسی تمایل به استفاده از دوچرخه حتی در جاهایی مثل بلوار کشاورز که مسیرش هم با هزینه خیلی زیاد توسط شهرداری درست شده، ندارد. من در دانشگاه تهران کار می کنم اینجا بیشتر همکاران حتی خدمات با ماشین خودشان رفت و آمد می کنند درحالی خیلی ها شاید مانند من بتوانند از مترو استفاده کنند ولی با کمی پیاده روی. یکی از استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران که اغلب اوقات مسیرها را یا پیاده یا با دوچرخه طی می کنند، می گوید مردم تنبل شده اند برای کمترین مسیرها از خودرو استفاده می کنند و بعدا برای کاهش وزن و رژیم درمانی به دنبال پزشک می گردند.لذا مسئله فرهنگ مصرف خود کم اهمیت تر از کیفیت پایین خودورهای داخلی نیست.
آقای زنگنه شما که مشکلات رو عنوان کردین و خودتون میگین یکیش خودروسازی هست خب دیگه چرا دنبال روشن کردن جوانب واسه مردم هستین که بنزین رو گرون کنین؛ جلوی خودروسازی ها واستین؛ خودروهای خارجی با کیفیت وارد کنین ؛ قیمت خودرو رو بیارین پایین که مردم هز ۷ سال خودرو رو اسقاط کنن؛
پناه می بریم بخدا از مافیای خودروی داخلی ج.ا.ایران!
خودرو سازان به اندازه کافی زمان را سوخته اند و مجددا" دادن زمان برای بالا بردن کیفیت عاقلانه نیست.
بهتر است یا خودرویی مثل تویوتا جایگزین تولید دو خودرو ساز کنند و یا عوارض را به صفر برسانند تا واردات خودروی با کیفیت با مصرف پایین افزایش و جایگزین خودروهای بی کیفیت داخلی شود. هم از مصرف بی رویه بنزین جلوگیری شود و هم جان مردم با کیفیت پایین این خودرو ها به خطر نیفتد. البته این تصمیم با وجود رانت ها بسیار سخت است.
افزایش قیمت بنزین پایانی ندارد، چرا که متاسفانه ارزش ریال بشدت با افزایش قیمت دلار کاهش می یابد و این کاهش ریال پایان ندارد. مگر سالی که دلار هزار تومان بود، اگر دلار افزایش داده نمی شد، الآن که بنزین لیتری سه هزار تومان است، یعنی لیتری سه دلار و بیشترین قیمت بنزین در دنیا می شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی