
به گزارش تابناک اقتصادی؛ شواهد نشان از روند صعودی مصرف بنزین در کشورمان دارد، به طوری که حدود یک دههی قبل، روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میکردیم و الان به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده و گاه رکورد مصرف ۱۴۰ میلیون لیتر در روز را هم رد میکنیم.
مصرف بی رویهی بنزین، ما را با مشکلات اساسی روبه رو کرده است و در آستانهی تبدیل شدن به یکی از واردکنندگان بنزین قرار داریم. واردات این مادهی استراتژیک به زعم کارشناسان به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی به نفع کشور نیست و برایمان دردسرساز خواهد شد.
کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر میدانند. آنان به مواردی همچون بی کیفیت و پرمصرف بودن خودروهای ساخت داخل، از رده خارج نکردن خودروهای فرسوده، توسعه ناکافی ظرفیت پالایشگاهی کشور، رفع همهگیری کووید-۱۹ و افزایش ترددها، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع سبد سوختی کشور اشاره میکنند.
در ادامه نظرات ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران را در خصوص مشکل ناترازی بنزین و عوامل اثرگذار بر بروز این مشکل میخوانید.
زنگنه در گفتوگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که منطقی است اجازه دهیم قیمتها در یک روند طبیعی به صورت آزاد شکل بگیرند، تصریح کرد: گاهی دولتها برخی سیاستهای حمایتی به اجرا میگذارند که در حوزه بنزین شاهد این موضوع هستیم. الان بنزین در کشور تبدیل به یک گسل تصمیم گیری شده است و نمیتوانیم صرفاً به عنوان یک موضوع اقتصادی در مورد آن تصمیم بگیریم. پرداختن به جوانب این موضوع از ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی مطرح است.
عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد واقعی سازی قیمتها را در حوزهی بنزین داشته باشیم، قطعاً باید در رسانهها اقناع سازی برای عموم صورت بگیرد. در غیر این صورت، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. ما به عنوان کارشناسان امر این آمادگی را داریم که در این زمینه به کمک دولت بیاییم و جوانب موضوع را برای مردم روشن کنیم.
زنگنه گفت: بررسی شواهد نشان میدهد که خودروهای ساخت داخل سهم بسیاری در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند. خودروهای ساخت داخل کیفیت خوبی ندارند و گاه تا دو برابر استاندارد جهانی مصرف بنزین دارند. علاوه بر افزایش مصرف بنزین که بر اثر کیفیت پایین خودروها بروز کرده است، شاهد اثرات زیست محیطی و آلایندگی این خودروها هستیم که به مشکلاتی مانند آمار بالای سرطان در کشور منجر شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه خودروسازان داخلی ضمن اینکه خودروهای با کیفیتی ارائه نمیدهند و به مشکل ناترازی بنزین دامن زده اند و خطرات جانی برای مردم به وجود آورده اند، در مقابل واردات خودرو نیز مقاومت میکنند. به عبارت دیگر، مردم قدرت انتخابی ندارند و مجبورند حاصل دسترنج خود را برای خرید خودروی بی کیفیت هزینه کنند.
این عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: در اوضاع کنونی با نوعی انحصار در حوزهی خودرو در کشور مواجه هستیم. خودروسازان در شرایط نبود رقبا به تولید محصولاتی میپردازند که از حداقلهای کیفی برخوردار نیستند. مردم نیز گزینهای ندارند، جز اینکه همین خودروها را خریداری و استفاده کنند و ناترازی بنزین و مصرف بالای آن در داخل به دلیل اجبار صورت گرفته در زمینه خرید خودروهای بی کیفیت داخلی با سرانه مصرف بسیار بالای بنزین است که مشکلات بزرگی را برای مردم ایجاد کرده است و در واردات بنزین یکی از معضلات نمایان شده است.
زنگنه گفت: انتظار ما از وزارت صمت این است که به موضوع بهبود کیفیت خودروهای داخلی ورود کند و به حل و فصل مشکل بپردازد. کسی منکر لزوم حمایت از صنایع داخلی نیست. اما حمایتها باید زمانمند باشد و بعد از گذشتن صنایع از دوران نوپایی قطع شود؛ صنعت خودروسازی ایران نوپا محسوب نمیشود.
وی ادامه داد: بخشی از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی بر اثر تحریمها قابل توجیه است. اما بخش دیگری که مربوط به عدم مدیریت صحیح است، توجیه پذیر نیست.
این عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خودرو مانند هر کالای دیگری دوران استهلاک دارد. استاندارد دوران استفاده از یک خودرو همان ۵ الی ۷ سال است. بعد از این دوره، خودرو فرسوده میشود و استفاده از آن به صرفه نیست. اما در ایران، فرهنگ اسقاط خودرو وجود ندارد و همین امر به افزایش مصرف بنزین منجر شده و به بروز ناترازی بنزین در کشور دامن زده است.
زنگنه گفت: ما نگاهی مصرفی به خودرو نداریم و رویکردمان به این کالا، سرمایهای است. به همین دلیل اسقاط خودرو در کشور معنایی ندارد و با وجود گذشت چندین سال از عمر مفید خودروها، همچنان از آنها استفاده میکنیم. با ایجاد امکان واردات خودرو برای کسانی که خودروی فرسوده دارند، میتوانیم انگیزهای برای اسقاط خودروها به وجود بیاوریم.
 خودرو هیبریدی یک موتور برقی داره یک موتور بزنینی که باطری شارج میکنه و تا دولیتر در صدکیلیومتر هم تولید شد و خودرو برقی هم که دیگه اصلا بنزین مصرف نمیکنن و الودگی هواهم نخواهیم داشت
 							         		            خودرو هیبریدی یک موتور برقی داره یک موتور بزنینی که باطری شارج میکنه و تا دولیتر در صدکیلیومتر هم تولید شد و خودرو برقی هم که دیگه اصلا بنزین مصرف نمیکنن و الودگی هواهم نخواهیم داشت         		                     		         |
         		                            |         		                             بنده یک دستگاه سمند مدل 1400 دارم که در تابستان و کولر روشن داخل شهر هر 100 کیلومتر 16 لیتر بنزین می سوزاند.
 									         		                    بنده یک دستگاه سمند مدل 1400 دارم که در تابستان و کولر روشن داخل شهر هر 100 کیلومتر 16 لیتر بنزین می سوزاند. |
         		                            |         		                             انشاالله با تدبیر دکتر رئیسی به زودی خودروهای برقی هم تولید میشه.
 									         		                    انشاالله با تدبیر دکتر رئیسی به زودی خودروهای برقی هم تولید میشه.         				                     		                 |
         		                            |         		                             ۱۵:۱۸
 									         		                    ۱۵:۱۸ |
         		                            |         		                             تا کی ما باید اسیر خودرو ساز رانتی باشیم؟!!!
 									         		                    تا کی ما باید اسیر خودرو ساز رانتی باشیم؟!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             ۱۶:۳۳
 									         		                    ۱۶:۳۳ |
         		                            |         		                             خودرو هیبریدی در چرخه عمر خود 29 درصد كاهش آلاینگی دارد. اگر همه جوانب را در نظر بگیریم. تولید برق و تولید باطری نیز آلایندگی دارد.
 									         		                    خودرو هیبریدی در چرخه عمر خود 29 درصد كاهش آلاینگی دارد. اگر همه جوانب را در نظر بگیریم. تولید برق و تولید باطری نیز آلایندگی دارد.         				                     		                 |
         		                            |         		                             برادر اشتباه شده شما باید توی
 									         		                    برادر اشتباه شده شما باید توی  |
         		                            |         		                             جناب زنگنه ابتدا باید خودروسازان را اقناع کنند نه مردم.
 									         		                    جناب زنگنه ابتدا باید خودروسازان را اقناع کنند نه مردم.         				                     		                 نه عزیزم پولی برای واردات بنزین نیست یاد میگیری قد جیبت خرج کنی و این همه لگن را زیر پای هر ننه قمری نیاندازید
 							         		            نه عزیزم پولی برای واردات بنزین نیست یاد میگیری قد جیبت خرج کنی و این همه لگن را زیر پای هر ننه قمری نیاندازید         		                     		         |
         		                            |         		                             یعنی خداییش وضعیت خودروسازی و ناترازی مصرف بنزین نمونه ای هست که اثبات میکنه مشکلات کشور هیچ جوره گردن مردم نیست و سیستم عامل اصلی مشکلات هست.
 									         		                    یعنی خداییش وضعیت خودروسازی و ناترازی مصرف بنزین نمونه ای هست که اثبات میکنه مشکلات کشور هیچ جوره گردن مردم نیست و سیستم عامل اصلی مشکلات هست. |
         		                            |         		                             زنده باد مافیای خودرو!!!!!!
 									         		                    زنده باد مافیای خودرو!!!!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             ادبیات شما نشانه شخصیت شماست
 									         		                    ادبیات شما نشانه شخصیت شماست |
         		                            |         		                             به نظر من هیچ وقت در خصوص خودروهای تولید داخل عادلانه قضاوت نشده است و با توجه به شناخت مردم كشورم هیچ وقت دیگر نیز اتفاق نخواهد افتاد. دلایل مصرف بنزین  بالا بسیار گسترده است ومصرف موتورهای داخلی قسمت كمی از آن است كه حدود 10-15 درصد آن میشود. اینكه میگویند دو برابر یك جمله سیاسی است تا فنی.. چرا مدرك ارائه نمیكنند. سیكل تعریف بنزین استاندارد است و برای یك كشور خاص نیست. اگر شخصی به هر دلیل آموزشی رانندگی نامناسبی دارد و یا دایم در ترافیك است در سیكل فوق تعریف نمیشود. تاكید میكنم مدرك ارائه دهیهد مصرف خودروهای داخلی 10-15 درصد بالات راز نوع خارجی است. مشكات موردی را خودروسازهای دیگر نیز دارند. .
 									         		                    به نظر من هیچ وقت در خصوص خودروهای تولید داخل عادلانه قضاوت نشده است و با توجه به شناخت مردم كشورم هیچ وقت دیگر نیز اتفاق نخواهد افتاد. دلایل مصرف بنزین  بالا بسیار گسترده است ومصرف موتورهای داخلی قسمت كمی از آن است كه حدود 10-15 درصد آن میشود. اینكه میگویند دو برابر یك جمله سیاسی است تا فنی.. چرا مدرك ارائه نمیكنند. سیكل تعریف بنزین استاندارد است و برای یك كشور خاص نیست. اگر شخصی به هر دلیل آموزشی رانندگی نامناسبی دارد و یا دایم در ترافیك است در سیكل فوق تعریف نمیشود. تاكید میكنم مدرك ارائه دهیهد مصرف خودروهای داخلی 10-15 درصد بالات راز نوع خارجی است. مشكات موردی را خودروسازهای دیگر نیز دارند. .         				                     		                 |
         		                            |         		                             عزیزم برو سوار شو اگر گیرت اومد وقتی جماعت ما در چند سال محدود  از خرسواری، دوچرخه سواری و موتور سواری یک دفعه به برکت پول مفت نفت  پراید سوار بشوند  بعدش انتظار دارند لکسوس سوار هم بشوند البته بدون کار و تلاش و پیشرفت و خدا را هم بنده نیستند
 									         		                    عزیزم برو سوار شو اگر گیرت اومد وقتی جماعت ما در چند سال محدود  از خرسواری، دوچرخه سواری و موتور سواری یک دفعه به برکت پول مفت نفت  پراید سوار بشوند  بعدش انتظار دارند لکسوس سوار هم بشوند البته بدون کار و تلاش و پیشرفت و خدا را هم بنده نیستند         				                     		                 |
         		                            |         		                             |۱۸:۰۵
 									         		                    |۱۸:۰۵ |
         		                            |         		                             ۱۹:۱۰
 									         		                    ۱۹:۱۰ |
         		                            |         		                             ركورد 4.5 لیتر را همكارم دارد.  من خودروهای ایرانی بالای 7 لیتر نسوزوندم..
 									         		                    ركورد 4.5 لیتر را همكارم دارد.  من خودروهای ایرانی بالای 7 لیتر نسوزوندم.. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال آبی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد کاهش بارندگی مواجه شد و اکنون حدود ۹۸ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.
 							         		            مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال آبی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد کاهش بارندگی مواجه شد و اکنون حدود ۹۸ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.         		                     		         |
         		                            |         		                             کامنت هرمطلبی رو برو زیر همون مطلب بذار
 									         		                    کامنت هرمطلبی رو برو زیر همون مطلب بذار         				                     		                 |
         		                            |         		                             چه انتظاری داری وقتی زیر یک مطلب که درباره حجاب و مبارزه با بی حجابی که یک مسئله فرهنگیه میان درباره اقتصاد و دلار
 									         		                    چه انتظاری داری وقتی زیر یک مطلب که درباره حجاب و مبارزه با بی حجابی که یک مسئله فرهنگیه میان درباره اقتصاد و دلار  ای ایادی استکبار ما تولید کننده خودرو هستیم. مصرفمان زیاد است خب باشد، ما باید خودکفا باشیم
 							         		            ای ایادی استکبار ما تولید کننده خودرو هستیم. مصرفمان زیاد است خب باشد، ما باید خودکفا باشیم         		                     		         |
         		                            |         		                             خودکفا را خوب اومدی
 									         		                    خودکفا را خوب اومدی         				                     		                 یعنی مصرف خودروهای چینی کمتره؟
 							         		            یعنی مصرف خودروهای چینی کمتره؟         		                     		         علاوه بر معضل فرهنگی در خصوص استفاده بهینه از خودرو ، کلیه وسایلی که از نوعی سوخت در این کشور استفاده میکنند از نوع پرمصرف میباشد . خودرو ، بخاری ، کولر و از این قبیل ، انگار یک عزم ملی بین مسئولان محترم وجود دارد که حتما با همین دست فرمان جلو بروند . دنیا رو به استفاه بهینه از منابع پیش میرود چرا ما نتوانیم .
 							         		            علاوه بر معضل فرهنگی در خصوص استفاده بهینه از خودرو ، کلیه وسایلی که از نوعی سوخت در این کشور استفاده میکنند از نوع پرمصرف میباشد . خودرو ، بخاری ، کولر و از این قبیل ، انگار یک عزم ملی بین مسئولان محترم وجود دارد که حتما با همین دست فرمان جلو بروند . دنیا رو به استفاه بهینه از منابع پیش میرود چرا ما نتوانیم .         		                     		         |
         		                            |         		                             الکی نگید مشکل فرهنگی. شاید کمتر از 10 درصد فرهنگی باشه 90 درصد مقصر سیستم هست ک جنس آشغال دست مردم میده و اونارو از خرید محصولات با کیفیت محروم کرده
 									         		                    الکی نگید مشکل فرهنگی. شاید کمتر از 10 درصد فرهنگی باشه 90 درصد مقصر سیستم هست ک جنس آشغال دست مردم میده و اونارو از خرید محصولات با کیفیت محروم کرده         				                     		                 |
         		                            |         		                             روی یكی از پلهای كرج تهرام یا بالعكس بیایستید و آمار بگیرید و قضاوت كنید.. مشكل فرهنگی بیداد میكند.
 									         		                    روی یكی از پلهای كرج تهرام یا بالعكس بیایستید و آمار بگیرید و قضاوت كنید.. مشكل فرهنگی بیداد میكند.         				                     		                 خودروسازان داخلی تبدیل به حیاط خلوت دولت و نمایندگان مجلس شده و تبدیل به زالویی شده که هم هزینه جانی و هم هزینه مالی برای مردم ایجاد میکنه. تخصیص ارز دولتی برای وارادات قطعات خودرویی این دو خودرو ساز و ضرر انباشته هر ساله  و آسیب دیدگی در تصادفات جاده ای و ایجاد آلودگی صوتی و هوا حاصل حمایت از تولید داخلی است.
 							         		            خودروسازان داخلی تبدیل به حیاط خلوت دولت و نمایندگان مجلس شده و تبدیل به زالویی شده که هم هزینه جانی و هم هزینه مالی برای مردم ایجاد میکنه. تخصیص ارز دولتی برای وارادات قطعات خودرویی این دو خودرو ساز و ضرر انباشته هر ساله  و آسیب دیدگی در تصادفات جاده ای و ایجاد آلودگی صوتی و هوا حاصل حمایت از تولید داخلی است.         		                     		         |
         		                            |         		                             تمامی اقوام وزرا و نمایندگان مجلس در این دو لگن سازی استخدام شدن
 									         		                    تمامی اقوام وزرا و نمایندگان مجلس در این دو لگن سازی استخدام شدن راجع به کیفیت بنزین داخلی و کمبود بنزین سوپر هم کار کنید، پدر ماشین دراومد
 							         		            راجع به کیفیت بنزین داخلی و کمبود بنزین سوپر هم کار کنید، پدر ماشین دراومد         		                     		         خودرو بی کیقیت با بنزین بی کیفیت همراه با خیابان ها و اتوبان های بی کیفیت و عامل ترافیک برابر با ناترازی بنزین می شود
 							         		            خودرو بی کیقیت با بنزین بی کیفیت همراه با خیابان ها و اتوبان های بی کیفیت و عامل ترافیک برابر با ناترازی بنزین می شود         		                     		         درود بر تابناک. این معضل بنزین باید کارشناسی بررسی و به گوش مسئولین برسه. متاسفانه مصرف بالاس و قیمت ها هم پایین.
 							         		            درود بر تابناک. این معضل بنزین باید کارشناسی بررسی و به گوش مسئولین برسه. متاسفانه مصرف بالاس و قیمت ها هم پایین. |
         		                            |         		                             پایین سایتای خبری تو نظرات رو نگاه کنی تا دلت بخواد کارشناس داریم   کارشناس مسائل خاورمیانه اقتصادی حوادث سیاسی اجتماعی
 									         		                    پایین سایتای خبری تو نظرات رو نگاه کنی تا دلت بخواد کارشناس داریم   کارشناس مسائل خاورمیانه اقتصادی حوادث سیاسی اجتماعی