بازدید 1649

سایه نفت ارزان بر اجلاس آتی اوپک پلاس

اوپک پلاس در اجلاس آینده این گروه با توجه به کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت نفت از اواخر سپتامبر در مورد کاهش بیشتر تولید تصمیم‌گیری خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷ 18 November 2023


به گزارش تابناک به نقل از رویترز، طبق گفته برخی منابع اوپک پلاس، این ائتلاف در اجلاس آینده این گروه که در اواخر همین ماه برگزار می‌شود در مورد کاهش بیشتر تولید تصمیم‌گیری خواهد کرد. این تصمیم با توجه به کاهش حدود 20 درصدی قیمت نفت از اواخر سپتامبر گرفته می‌شود.
قیمت نفت برنت که در ماه سپتامبر به اوج 98 دلار در هر بشکه رسیده بود، تا 79 دلار در هر بشکه پایین آمده است.‌ نگرانی در مورد تقاضا و همچنین مازاد عرضه در سال آینده میلادی قیمت‌ها را علی رغم کاهش تولید اوپک پلاس و جنگ در خاورمیانه تحت فشار قرار داده است.
عربستان، روسیه و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس 5.16 میلیون بشکه در روز از اواخر 2022 از تولید خود کم کرده‌اند که حدود 5 درصد از تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد. این 5.16 میلیون بشکه شامل 3.66 میلیون بشکه در روز کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس و همچنین کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه می‌شود.

 

طبق گفته منابع اوپک پلاس، محدودیت‌های فعلی تولید احتمالاً کافی نیستند و این ائتلاف در مورد کاهش بیشتر تولید در اجلاس آینده تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وزرای ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه تشکیل شده در 26 نوامبر دیدار خواهند کرد. این ائتلاف در اجلاس ماه ژوئن اعلام کرده بود 3.66 میلیون بشکه در روز تا پایان 2024 از تولید خود کم خواهد کرد.
علی رغم اینکه اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرده است زیرساخت‌های بازار همچنان مستحکم هستند، روند کاهش قیمت نفت ادامه دارد. اوپک همچنان پیش‌بینی خود در مورد تقاضای بالا برای نفت در 2024 را حفظ کرده است. 


اما آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کمتری از رشد تقاضا در 2024 ارائه داد و اعلام کرد در سه ماهه اول سال آینده میلادی با مازاد عرضه مواجه خواهیم بود.


ائتلاف اوپک پلاس هیچ هدفی برای قیمت نفت تعیین نکرده و اعضای آن برای درآمد دولت‌های خود به نفت وابسته هستند.


تحلیلگران عقیده دارند ادامه کاهش تولید عربستان خطر رکود اقتصاد این کشور در سال جاری را افزایش می‌دهد.
اوپک پلاس در اجلاس ماه ژوئن با ادامه محدودیت عرضه در 2024 موافقت کرد و عربستان هم کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار