بازدید 11289
۹

ادعای رویترز : مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد در این هفته به واسطه قطر نشست های دوجانبه جداگانه ای با حضور ایالات متحده امریکا و ایران برگزار شد. در این مذاکرات به برنامه هسته ای ایران و نگرانی آمریکا از انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه پرداخته شد.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷ 21 September 2023

به گزارش تابناک، رویترز مدعی شد؛ ایران و امریکا به تازگی با میانجیگری قطر مذاکرات غیرمستقیم جدیدی داشته اند.

رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد در این هفته به واسطه قطر نشست های دوجانبه جداگانه ای با حضور ایالات متحده امریکا و ایران برگزار شد. در این مذاکرات به برنامه هسته ای ایران و نگرانی آمریکا از انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه پرداخته شد.


امریکا ایران را به ارسال پهپاد جنگی انتحاری به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین متهم می کند اما تهران این موضوع را نادرست می داند.

به گفته این منابع به رویترز این مذاکرات به صورت غیرمستقیم میان نمایندگان ایران و امریکا انجام شد. دیپلمات های قطری میان مذاکره کنندگان ایران و امریکا رفت و آمد داشتند و پیام ها را ردو بدل می کردند. 

 

یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود، گفت این نشست ها دوشنبه و سه شنبه گذشته در نیویورک در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد.

منبع دوم که یک دیپلمات آگاه از خاورمیانه است بدون پرداختن به جزئیات گفت مذاکرات تکمیلی در این هفته انجام خواهد شد.

این دیپلمات، دیدارهای نیویورک را «مذاکرات برای گفت وگو» توصیف کرد و گفت: ایده این است که زمینه را برای گفتگوهای غیرمستقیم آینده برای دستیابی به «تفاهم» در مورد موضوع هسته ای فراهم کند. او دیدارهای برگزار شده در نیویورک را با هدف هموار کردن راه برای گفتگوهای غیرمستقیم آینده برای دستیابی به "تفاهم" در مورد موضوع هسته ای ایران دانست.

رویترز قبل از این به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود قطر بر ایران و امریکا فشار می آورد تا در گفتگوهای بیشتری شرکت کنند و به "تفاهم" برسند.

یک دیپلمات اروپایی هم به رویترز گفت که نمی‌داند آیا قطر در نشست‌های دوجانبه به موضوعات هسته‌ای و هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرده است یا خیر اما او تردید داشت که آیا در این مذاکرات غیرمستقیم به برنامه هسته‌ای ایران هم پرداخته شده یا نه.

  این دیپلمات گفت: "هیچ چیز غیرممکن نیست، اما من شک دارم، به ویژه در مورد موضوع هسته ای که میانجیگری عموما بیشتر توسط عمان انجام می شود."

ایران و امریکا به تازگی هم با میانجیگری قطر، مبادله زندانیان انجام دادند.  در این مبادله، هر طرف 5 زندانی را آزاد کرد.

جو بایدن رئیس و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا قدردانی عمیق کشورشان را از نقش قطر در دو سال گذشته در میانجیگری توافق مبادله زندانیان با ایران اعلام کردند. وزیر خارجه ایران هم بابت این توافق از دوحه تشکر کرد. براساس این توافق 6 میلیون دلار پول مسدود شده ایران در کره هم آزاد و برای هزینه های بشردوستانه به بانک های قطری واریز شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۹
غیرمستقیم دیگه چه داستانیه؟!
مگه ما واهمه ای داریم از کسی مثل مرد بشین و حرفاتو بزن، شده بچه بازی
با عرض سلام و خسته نباشید
شش میلیارد دلار نه شش میلیون دلار ...
این طوری که به نظر میاد مردم تا میتونید شعار برعلیه آمریکا بدید چند روز دیگه بگی جرم داره مثل قانون حجاب محاکمه میشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
دوران شعار و تسخیر سفارتخانه
گذشته ...
این کارها از همون اول هم اشتباه بود و الان ما داریم تاوانش رو میدیم ...
امیدوارم بتونیم در جهت منافع ملی کشور عزیزمون به مدار حقلانیت بیاییم ...
هزار تا مذاکره باشه بی فایدس. تا تحریمها لغو نشه. توافقی نیست
یه سوال
منافع چه گروهی هایی، چه کشوریهایی در عدم مذاکره مستقیم بین ایران و امریکا تامین می گردد؟ یا به عبارتی در عدم وجود رابطه بین ایران و آمریکا نهفته است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
جواب منافع نیست ماهیت است که یک دشمن خارجی باید داشته باشن تا همه چیز رو گردن اون بندازن
غیر مستقیم دیگ چ صیغه ای هس بشینید خودتون باهم صحبت کنین دیگ اه اه
مذاکرات غیر مستقیم چگونه است یه کم توضیح می دهید. من تصور می کنم این‌جوری باشه: -برو بهش بگو اونم باید انجام بشه ... - برو بهش بگو اگه اونو میخای باید اینو انجام بدی ... و الخ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست