بازدید 6449
۷
با تحولات منطقه و جهان

ادعای رسانه آمریکایی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تا روز دوشنبه/ واکنش مارک میلی به ادعای دستور حمله نظامی به ایران/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به نقاط مختلف سوریه

ادعای رسانه آمریکایی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تا روز دوشنبه، واکنش مارک میلی به ادعای دستور حمله نظامی به ایران، حمله جنگنده‌های اسرائیل به نقاط مختلف سوریه، گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه آلمان و ایران و اتهام زنی معاون دبیرکل ناتو به ایران در دیدار با نتانیاهو، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱ 14 September 2023

ادعای رسانه آمریکایی درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا تا روز دوشنبه/ واکنش مارک میلی به ادعای دستور حمله نظامی به ایران/ حمله جنگنده های اسرائیل به نقاط مختلف سوریه

بین الملل تابناک: ادعای رسانه آمریکایی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تا روز دوشنبه، واکنش مارک میلی به ادعای دستور حمله نظامی به ایران، حمله جنگنده‌های اسرائیل به نقاط مختلف سوریه، گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه آلمان و ایران و اتهام زنی معاون دبیرکل ناتو به ایران در دیدار با نتانیاهو، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ادعای رسانه آمریکایی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تا روز دوشنبه

 رسانه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از افراد آگاه مدعی شده قرار است تبادل زندانی بین ایران و ایالات متحده تا دوشنبه انجام شود. 

طبق این گزارش، منابع مذکور ناشناس گفتند، تاریخ دقیق تبادل زندانی هنوز تعیین نشده، اما احتمالاً در تاریخ ۱۸ سپتامبر (دوشنبه، ۲۷ شهریور) یک روز پیش از آن که سران جهان در نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل جمع شوند، انجام خواهد شد. 

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری به سوالات رسانه‌ها درباره توافق مبادله زندانی با ایران و انتقال وجوه مسدودشده از کره جنوبی به قطر پاسخ داد. این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این که چقدر طول می‌کشد تا وجوه مسدودشده ایران از کره جنوبی به بانک‌های اروپایی و سپس به حساب‌های قطری منتقل شود، اظهار داشت: «ما انتظار داریم در روزهای آینده یا کمی بیشتر، این پول در نهایت به مقصد نهایی در قطر منتقل شود.»

 بامداد سه‌شنبه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرده به‌ عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.

میلر ادعا کرد: «وقتی این پول به حساب‌ها در قطر برسد، تحت نظارت دقیق وزارت خزانه‌داری آمریکا در آنجا نگهداری می‌شود. این پول تنها برای مقاصد بشردوستانه قابل استفاده است و ما مراقب خرج کردن آن وجوه خواهیم بود و در صورت نیاز می‌توانیم دوباره آن را مسدود کنیم.» 

مقامات آمریکایی پس از توافق تبادل زندانیان با ایران در داخل آمریکا با فشارهای مختلفی از سوی مخالفان جمهوری‌خواه خود مواجه شده‌اند؛ برخی تحلیلگران این گونه اظهارات مقامات آمریکایی را در راستای فرار از فشارهای داخلی تعبیر می‌کنند.

واکنش مارک میلی به ادعای دستور حمله نظامی به ایران 

شامگاه بامداد پنجشنبه، ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور و «مارک میدوز» رئیس دفتر او مبنی بر دستور حمله به ایران را قویاً تکذیب کرد.

میلی، که در ۱۶ ماه پایانی ریاست جمهوری ترامپ، سمت ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا را بر عهده داشت، در مصاحبه با «فرید زکریا» مجری شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت: «من می‌توانم به شما اطمینان دهم تا به حال یک بار هم پیشنهاد حمله به ایران را نداده‌ام.»

این نظامی آمریکایی، با رد ادعای ترامپ مبنی بر اینکه مدرکی درباره نقشه وی برای حمله به ایران وجود دارد، توضیح داد: «من نمی‌دانم سندی که آنها در موردش صحبت می‌کنند، چیست... اما می‌توانم به شما اطمینان دهم، حمله نظامی به ایران یک اقدام بسیار جدی بوده و شوخی‌بردار نیست.»

در ماه جولای، در کیفرخواستی که تیم بازپرس ویژه علیه ترامپ تنظیم کرده بود، آمده است که او عامدانه، سند فوق محرمانه ای را پیش خود نگاه داشته بود که در آن درباره «طرحی برای اقدام نظامی علیه یک کشور خارجی» نوشته شده که سی‌ان‌ان گزارش داد آن کشور ایران بوده است.

میدوز نیز در کتاب خود به یک نشست و یک سند اشاره و ادعا می‌کند که میلی از ترامپ خواسته بود، بیش از یک بار به ایران حمله کند، اما رئیس جمهور سابق آمریکا مخالفت کرده بود.

میلی در مصاحبه با سی‌ان‌ان که بخشی از آن پخش شده و نسخه کامل آن روز یکشنبه روی آنتن می‌رود، تصریح کرد: «نمی‌دانم میدوز چه نوشته است، اما با قاطعیت به شما می‌گویم که هرگز حمله گسترده به ایران را توصیه نکرده‌ام.»

به نوشته وبگاه سی‌ان‌ان، وی همچنین افزود: «برای انجام این کار، فکر می‌کنم به درجه قابل توجهی از خطر کردن نیاز است که شاید با توجه به شرایط بخواهیم یا نخواهیم آن را بپذیریم، اما آن بخش اتفاق نیفتاد. من مطمئن نیستم که میدوز دقیقاً چه نقل قول‌هایی را گفته، ولی می‌توانم به شما اطمینان دهم که می‌دانم چه کرده‌ام و توصیه به حمله به ایران نبود.»

حمله جنگنده های اسرائیل به نقاط مختلف سوریه

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم برای دومین بار پی در پی طی ساعات گذشته، مناطقی را در سوریه هدف قرار دادند.

رسانه‌های سوری نیز از حمله رژیم صهیونیستی به حومه حمص و حماه خبر داده و تاکید کردند که پدافند هوایی این کشور، اقدام به مقابله با جنگنده‌ها کرده است. در پی این حملات، صدای انفجارهای مهیبی در آسمان حمص و حماه شنیده شده است.

المیادین هم اعلام کرد که این حمله از طریق حریم هوایی لبنان انجام گرفته است؛ این دومین حمله رژیم صهیونیستی در 24 ساعت گذشته بوده است. در حمله اول عصر روز چهارشنبه، طرطوس در شمال غرب سوریه هدف حمله هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت که در جریان آن، دو نظامی سوری کشته شدند.

همچنین در آن حمله که ساعت ۱۷.۲۲ دقیقه به وقت سوریه رخ داد، یک مرکز نظامی در نزدیکی روستای «دیرالحجر» در حومه طرطوس هدف حمله صهیونیست‌ها قرار گرفت.

رسانه‌های سوری گزارش دادند، دو سرباز ارتش سوریه در حمله هوایی امروز رژیم صهیونیستی به طرطوس کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

همزمان یک منبع نظامی سوری اعلام کرد که دشمن اسرائیلی اقدام به شلیک چند موشک از سوی دریای مدیترانه به طرف سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه کرد.

گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه آلمان و ایران

 وزیران امور خارجه آلمان و جمهوری اسلامی ایران در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند.

در تماس تلفنی روز چهارشنبه آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طرفین دیدگاه های مهم خود را در مورد طیف وسیعی از مسائل از جمله موضوعات مورد توجه ایران تبادل کردند؛ این گفت وگو مبتنی بر احترام متقابل بصورت صریح و شفاف انجام پذیرفت.

اتهام زنی معاون دبیرکل ناتو به ایران در دیدار با نتانیاهو

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" امروز پنجشنبه نوشت: میرچا جوانا، معاون دبیرکل ناتو، پنجشنبه هفته گذشته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دفترش دیدار کرد و این دیدار چند ساعت قبل از گفت وگوی تلفنی نتانیاهو با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین صورت گرفت.

این روزنامه به نقل از جوانا پس از یک هفته از این دیدار نوشت: همپوشانی در منافع ما وجود دارد. من در جریان گفت‌وگوهای خود با تصمیم گیرندگان در اسرائیل گفتم که نتایج جنگ در اوکراین بر دیگر بازیگران عرصه بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت. اگر روس‌ها پیروز شوند، کشورهای دیگر نیز - با این برداشت که خواهند توانست از مجازات (کارهای خود) فرار کنند - به انجام اقدامات مشابه ترغیب می‌شوند؛ این شامل چین در شرق آسیا و همچنین ایران در خاورمیانه می‌شود.

بر پایه این گزارش، معاون دبیرکل ناتو با اتهام زنی بی‌پایه در راستای پروژه ایران هراسی مدعی شد: ایران به ویژه از پیروزی روسیه سود زیادی خواهد برد و اینگونه از آن (پیروزی روسیه) برداشت خواهد شد که این کشور (روسیه) به سایر کشورهای منطقه حمله خواهد کرد. پیروزی روسیه به مسکو اجازه می‌دهد تا به وعده‌های خود به ایران عمل کند و برآوردهای ناتو نشان می‌دهد، در این صورت روسیه می‌تواند نه تنها با پیشبرد برنامه هسته‌ای‌ ایران، بلکه با سایر تجهیزات و تسلیحات نظامی به این کشور کمک کند.

این روزنامه صهیونیستی به نقل از جوانا افزود که کشورهای مدعی دموکراتیک جهان باید در برابر این ادغام قدرت‌های روسیه، ایران و کره شمالی همکاری کنند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، معاون دبیرکل ناتو درک خود را از ملاحظات رژیم صهیونیستی و امتناع این رژیم از اتخاذ موضع روشن در مورد جنگ اوکراین که مربوط به حملات تجاوزکارانه آن به سوریه است، ابراز کرد و گفت، امیدوار است تصمیم گیرندگان در رژیم اسرائیل در کنار رعایت این ملاحظات بتوانند اهمیت استراتژیک پیروزی اوکراین را با همه پیامدهای بین المللی آن درک کنند.

بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه ۱۶ شهریور در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشته بود: «امروز با معاون دبیر کل ناتو در قدس دیدار کردم. اسرائیل برای روابط قوی خود با ناتو ارزش قائل است.»

نتانیاهو در ادامه مدعی شد: «مایلیم که همکاری‌هایمان را افزایش دهیم. ما به همراه یکدیگر با چالش‌ها مواجه می‌شویم، از فرصت‌ها برای رسیدن به صلح بهره‌برداری می‌کنیم و روی تهدیدات از سوی ایران و ورای آن متمرکز خواهیم شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
اسراییل قدرت داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
قدرت خودزنی داره آره
عدالت طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
هیچ پوخی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
اسرائیل ضعیف تر از آنست که فکر می کنی. ان شاءالله روز مبارزه رو در رو که فرا برسد، خواهی دید که صهیونیستها چه سرنوشتی خواهند داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
ایول.فقط اس اس
تابناک ترسو
چرا نظرات را منتشر نمی کنید ؟؟؟
يكي از زندانيان حاضر به برگشت به ايران نشده !! يعني حاضر شده در جهنم بماند و به بهشت برنگردد ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست