بازدید 3049
۲

جزئیات تازه از کشف بزرگترین خرابکاری در صنایع موشکی

سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه صهیونیست‌ها در عملیات خرابکارانه صنایع موشکی شکست خوردند، گفت: فردی که خرابکاری موشکی رژیم صهیونیستی را لو داد، یک ایرانی بود.
کد خبر: ۱۱۹۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ 01 September 2023

یه گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سردار رضا طلایی نیک معاون وزیر و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به پرسش‌ها در خصوص شکست صهیونیست‌ها در عملیات خرابکارانه صنایع موشکی و هوافضای کشور پاسخ داد. ‌

سوال: قدری در خصوص جزئیات بگویید اصلاً از چه زمانی شما روی این عملیات سوار شدید؟ اصلاً چه شد که به این موضوع حساس شدید و نظر شما را جلب کرد و این فضا را مدیریت کردید تا به امروز؟

سردار طلایی نیک معاون وزیر و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: قبلاً سردار حاجی زاده کلیاتی را اعلام کرده بود و سردار فرحی جانشین محترم وزیر توضیح دادند، این سوال از اینجا باید شروع بشود سوال جنابعالی سوال بسیار مهمی است ضمن اینکه من هم باید تبریک بگویم به ملت ایران که فرزندانشان اینگونه پاسداری می‌کنند و صیانت می‌کنند از ظرفیت‌ها، دارایی‌ها و امکانات ملی که برای حفظ امنیت کشور ضرورت دارد.

موضوع بر می‌گردد به اینکه اصلاً رژیم صهیونیستی چرا وارد این ماجراها می‌شود، چگونه وارد می‌شود؟ و با چه هدفی وارد می‌شود؟ این در واقع علتش قدرت بازدارندگی است که ناشی از صنعت دفاعی، قدرت موشکی و عرصه‌های گوناگونی که ما توانستیم وابستگی ۴۵ سال قبل را به خود اتکایی بیش از ۹۰ درصدی در صنعت دفاعی امروز برسانیم؛ بنابراین دشمن بیکار نمی‌نشیند و رژیم صهیونیستی و شبکه‌ای که پشتیبان رژیم صهیونیستی هستند نسبت به این موضوعات انگیزه دارند، برای اینکه می‌دانند این قدرت برتری و قدرت بازدارندگی که به دست آمده، این قطعاً در خنثی کردن تهدیدات از طریق رژیم صهیونیستی یا هر ساز و کار دیگری تعیین کننده خواهد بود، لذا می‌خواهند این قدرت بازدارندگی و قدرت دفاعی را تضعیف کنند.

ما به موازات پیشرفت‌های فنی، فناوری، صنعتی و تولیدی که به دست می‌آوریم با اتکا به دانشمندان و نخبگان بومی عمدتاً، باید در کنارش حفاظت و صیانت اطلاعاتی از این داشته‌ها و قدرت نظامی را هم داشته باشیم که حفاظت اطلاعات وزارت دفاع با کمک جامعه اطلاعاتی کشور در این موضوع مأموریت دارد. باید در واقع به موازات هر پیشرفت، هر ترقی و هر پله‌ای که ما بالا می‌رویم در فناوری و تسلیحات و تجهیزات جدید دفاعی مراقبت بشود که این تحت نفوذ، تحت خرابکاری و تحت اقدامات دشمن از جهت نابسامان شدن یا اختلال و ایجاد هر نوع انحراف در مسیر پیشرفت اتفاق نیفتد.

سوال: یعنی در واقع هر تولید یک پیوست امنیتی داشته باشد.

طلایی نیک: قطعاً همین طور است، لذا سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع در سال ۹۳ حدود تقریباً ۹ سال قبل البته این موضوع که عرض می‌کنم طولانی است یعنی ما از دو دهه قبل که پیشرفت‌های صنعت دفاعی را داشتیم و تسلیحات و موشک‌ها و برنامه‌های جدیدمان الحمدالله داشت به بار می‌نشست، شناسایی شبکه‌های اخلال گر دشمن هم در اهداف مأموریت سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع وجود داشت. سال ۱۳۹۳، ۹ سال قبل دوستان داشتند روی یک شبکه‌ی دشمن کار می‌کردند، در فرآیند این شناسایی این شبکه که در داخل و خارج کشور مرتبط بود، متوجه می‌شوند که یک تمرکز اطلاعاتی توسط موصاد سرویس رژیم صهیونیستی روی برخی از موضوعات در داخل صنعت دفاعی وجود دارد، از جمله همین کانکتوری که مطرح شد و در سال ۱۳۹۵ علائم و اطلاعات اولیه را می‌توانند به دست بیاورند ما سه دوره را پشت سر گذاشتیم، تا امروز این خبر مهم اعلام شد که در واقع در این فرآیند چند ساله این بزرگترین خرابکاری صنعتی خنثی شده است.

سوال: یعنی این خروجی این چند سال اخیر بوده است؟

طلایی نیک: بله خروجی عملیات اطلاعاتی یک جنگ شدید اطلاعاتی و امنیتی چند ساله است، چرا دشمن این همه سرمایه گذاری می‌کند؟ به دلیل اینکه عرض کردم اهمیت، نقش و اثربخشی است که این سلاح‌های پرقدرت و مؤثر در قدرت بازدارندگی ما دارد بنابراین دشمن بیکار ننشسته و تمام تلاشش را به کار می‌گیرد، یکی از این تلاش‌ها این است که ما در سال‌های گذشته میزان بومی سازی قطعات مان به حد امروز نبود، یعنی بخش خاصی از قطعات هزاران قطعه و مواد اولیه‌ای که در موشک‌ها، در سامانه‌ها، سلاح‌ها، تجهیزات به کار گرفته می‌شود یک بخشی از اینها به دلیل اینکه هنوز در داخل بومی سازی نشده و تولید نشده یا اقتصادی نیست و یک قطعه‌ای است که هم کاربرد نظامی دارد، هم کاربرد غیرنظامی دارد یعنی در بازار داخلی و خارجی این وجود دارد.

سوال: مشخصاً این کانکتور چه ویژگی داشت؟

طلایی نیک: این کانکتور که من بعداً نشان خواهم داد، این را در واقع در آن سال‌ها وقتی ما تأمین می‌کردیم از طریق مسیر تأمین و انتقال و خرید این کانکتورها این را دشمن شناسایی می‌کند که چه شبکه‌هایی، چه شرکت‌هایی البته با واسطه‌هایی که اتفاق می‌افتد می‌خواهد این‌ها را تحویل وزارت دفاع بدهد که در این سامانه‌های موشکی و سامانه‌های دفاعی استفاده بشود. این شناسایی اولیه را انجام می‌دهد و به برخی از این عناصر نزدیک می‌شود و برخی از این عناصر را در شبکه‌ی نفوذ و جاسوسی خودش در داخل ایران و خارج کشور قرار می‌دهد، از طریق حضور در یکی از کشورهای همسایه ما این فردی که در واقع تحت شناسایی آن‌ها قرار می‌گیرد و در این فرآیند تأمین این قطعه در سال‌های گذشته همان سال ۹۵ قرار داشته این فرد را با خودشان مرتبط می‌کنند و از طریق این فرد بعداً وصل می‌شود به عناصری که در هم برخی از کشورهای اروپایی، هم در برخی از کشورهای آسیای شرقی مرتبط بوده با این شبکه تأمین، که البته عرض می‌کنم این‌ها چند واسطه می‌خورد تا به داخل کشور می‌آید و این‌ها برنامه ریزی می‌کنند که برای ایجاد اختلال و ایجاد نقص و حتی ایجاد انفجار در زمان بندی‌های مشخص، وقتی این قطعه وارد سامانه موشکی می‌شود بتواند انفجاری ایجاد بکند و آن سیستم...

سوال: می‌شود کانکتور را نشان دهید؟

طلایی نیک: بله در گزارش آمده بود که یک کانکتور هفت سانتیمتری، همین هست که این کانکتور در واقع دو بخش است یک بخش جداشونده اش را وقتی ما جدا می‌کنیم چیزی که روی آن کار شده، این به صورت پین‌های کابلاژی هست که از ۱۰ پین تا ۳۲ پین این پین‌های کابلاژی این‌ها کوچک و بزرگ دارد و اندازه و سایزهای گوناگون دارد.

سوال: ۳۲ پین آن نظامی است؟

طلایی نیک: هم کاربرد نظامی می‌تواند داشته باشد هم کاربرد غیر نظامی برای همین عرض می‌کنم در بازار وجود دارد، این را اگر ملاحظه بفرمائید این شیارهایی که این سمت هست و این سمت، این یک قطعه‌ی انتقال دهنده است، در واقع انتقال می‌شود گفت سیستم هدایت و عصبی موشکی هست، اگر بخواهیم شبیه سازی بکنیم، کل این بین دو تا سه سانتیمتر قطر این قطعه است که داخل این شیارهایی که وجود دارد شیارهای بسیار ریزی است و این شیارها در واقع داخلش در برخی از البته نه همه این کانکتورها برای اینکه امکان کشفش وجود نداشته باشد در انبوهی از این کانکتورها که در سال‌های گذشته تهیه می‌شد در برخی از این‌ها یک مدار الکتریکی جاسازی کرده بودند که این بتواند ایجاد اختلال بکند و آن انتقال را انجام ندهد، انتقال به صورت طبیعی و طبق فرمان پذیری که در سیستم هدایت و کنترل وجود دارد انجام نشود.

سوال: یعنی در واقع وظیفه اش ایجاد اختلال در سیستم است؟

طلایی نیک: ایجاد اختلال البته به صورت زمان بندی شده می‌توانست در یک افق زمان بندی معینی که کارسازی شده بود این‌ها باعث انفجار هم بشود، یعنی آن بخش کانکتور را منفجر بکند، که در واقع کلاً این سیستم از کار بیفتد. منتها چند تا موفقیت همکاران امنیتی ما و سیستم اطلاعاتی ما توانستند به دست بیاورند، اولین موفقیت این بود که زمانی که این عناصر اولیه شناسایی شد، به گونه‌ای عمل شد که اصلاً دشمن متوجه نشود که ما شناسایی کردیم، یعنی این غافلگیری که آن‌ها می‌خواستند بر روی سامانه‌های دفاعی ما انجام بدهند این غافلگیری متقابلاً اتفاق افتاد و رژیم صهیونیستی تا این اواخر هم نمی‌دانست که چتر اطلاعاتی و رصد اطلاعاتی سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی کشور روی این موضوع مسلط و سوار شده او فکر می‌کرد که هنوز این کانکتورها را دارد می‌دهد و ما متوجه نیستیم در صورتی که از همان مراحل ابتدا عناصر اولیه شناسایی شده بودند یکی از کسانی که ابتدا خودش داوطلبانه آمد کمک کرد به کشف این موضوع حتی مورد تقدیر وزارت دفاع قرار گرفت کسی بود که رابط خرید بود و در این دوره‌ی دوم که ما سیستم نظام اطلاعاتی مان، شبکه اطلاعاتی مان می‌دانست که در واقع این خرابکاری را رژیم صهیونیستی دارد دنبال می‌کند، اما او مطلع نبود او نمی‌دانست که ما مطلع شدیم یعنی ما از کشف موضوع اطلاع نداشت و فکر می‌کرد هنوز دارد این طرح را جلو می‌برد لذا این باعث شد که آنها هزینه سنگینی را متقبل شدند، چون اولاً این‌ها یعنی کانکتورها قبل از اینکه وارد سامانه موشک بشود توسط حفاظت اطلاعات ما شناسایی شد اصلاً وارد سامانه موشک نشد و لذا همین طور که در انبوهی از این‌ها را در گزارش هم شما در تصویر پخش کردید در همان جا آمدند همکاران ما، بخش فنی و آزمایشگاه‌های فنی که ما داریم این‌ها را مورد به مورد بررسی فنی کردند آن مواردی که داخل آن‌ها این خرابکاری اتفاق افتاده بود جداسازی شد و بعداً بازسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت یعنی ما خسارتی ندیدیم، اما رژیم این کانکتورها را حتی در مقطعی آمد قیمتی که در بازار داشت رفت یک هزینه سنگینی انجام داد این قیمت را آورد پایین‌تر، آن جاهایی که ما باید تأمین می‌کردیم شبکه خرید ما با چند واسطه باید انجام می‌داد.

سوال: بحث خرید و بازاریاب و اینجور چیزهاست می‌خواستم بپرسم که فقط رژیم صهیونیستی پشت این عملیات بوده یا آمریکا و این‌ها هم پشت این ماجرا بودند؟ چند تا سوال شاید برای هر کدام از بینندگان ما پیش بیاید الان شاید خیلی‌ها سوال شأن این باشد آیا واقعاً این کانکتور امکان تولید در داخل کشورمان نداشته است؟

طلایی نیک: همانطور که اشاره کردم این موضوع از سال ۹۵ اتفاق افتاد و در رصد قرار گرفت، ما امروزه یک برنامه‌ی جامع داریم در این سال‌های اخیر، بومی سازی قطعات و مواد اولیه سامانه‌ها و تسلیحات و تجهیزات دفاعی یک برنامه‌ی کاملاً تعیین شده دارد و ما بخش قابل توجهی از اعتبارات مان را برای کار تحقیقات و تأمین قطعات حساس در این سال‌های اخیر به کار گرفتیم. برآیندش این است که ۹۰ درصد سامانه‌ها و تسلیحات بومی شده است آن ۱۰ درصدی که ما هنوز نیاز داریم آن ۱۰ درصد یا به دلیل اینکه عرض کردم اقتصادی نیست و یک قطعه‌ای است که به صورت عمومی در بازار وجود دارد، منتها ما آمدیم در سال‌های اخیر یک آزمایشگاه‌های فنی را ایجاد کردیم، در این دو سال اخیر هر آنچه که ما قطعه نیاز داشته باشیم حسب مورد البته عرض کردم الان درصدش بسیار کمتر از ۱۰ در صد شده این‌ها را وقتی از خارج می‌خواهیم وارد کنیم، این‌ها در این آزمایشگاه‌های فنی ما تحت بررسی فنی قرار می‌گیرد، تمام اجزایش بررسی می‌شود و بعد یک کد رهگیری به آن داده می‌شود که بعداً قابل رهگیری هم باشد و لذا این امروزه تحت کنترل درآمده است.

اگر ما امروز می‌گوئیم که کشف یک عملیات خرابکاری بزرگ دشمن، ده‌ها عملیات اینگونه را برای خرابکاری دشمن در سال‌های گذشته انجام داده عمده اینها کشف شده، پیشگیری شده، و جلوگیری شده منتها این موردی که ما الان داریم امروز از آن یاد می‌کنیم، این بزرگ‌تر از همه آن موارد بوده است.

سوال: آن فردی که اشاره کردید که لو داده و اینها می‌شود مقداری از جزئیاتش اگر امکان دارد بگویید؟

طلایی نیک: بله ایشان یک فرد غیرنظامی بود در همین شبکه خرید در شرکت‌هایی که کار می‌کرد، ایرانی بود، خودش حساس می‌شود به اینکه چرا مثلاً آن طرف خارجی و آنهایی که دارند به ایشان این قطعات را می‌فروشند و این می‌آید مثلاً داخل توزیع می‌کند، چرا حساس شدند حتی اینها بررسی می‌کردند در بازار خرید داخل، مراکزی که توزیع کننده‌ی این قطعات بودند، اطلاعات جمع آوری می‌کردند، و ایشان حساس می‌شود می‌آید با همکاران ما در سازمان حفاظت اطلاعات در میان می‌گذارد و همکاران، چون اطلاعات دیگری هم داشتند که یک علائمی را از قبل به دست آورده بودند اینها را تقاطع اطلاعاتی می‌دهند با تقاطع اطلاعاتی و کمک ایشان بقیه شبکه کم کم تحت شناسایی قرار می‌گیرد منتها به گونه‌ای که به هیچ وجه موصاد و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه متوجه این اشرافیت اطلاعاتی ایران نشود.

سوال: فکر می‌کنید رژیم صهیونیستی چقدر هزینه کرد برای این عملیات؟

طلایی نیک: اگر این خرابکاری اتفاق می‌افتاد چیزی در حدود ۱۹ میلیون دلار برای ما هزینه ایجاد می‌کرد که ما هم خوشبختانه این را تبدیل به فرصت کردیم منتها دشمن حالا برآورد دقیقی نداریم چقدر هزینه کرده است.

سوال: منظورتان خود کانکتورهاست یا کلاً با موشک‌ها دارید می‌گوئید؟

طلایی نیک: ده دلار مثلاً ممکن بود حالا در گذشته که خرید می‌شد قیمتش بالا بود، در واقع این می‌رفت این را چند برابر این قیمت را می‌آورد پایین، در آن خط تأمینی که ما داشتیم و این هزینه را رژیم صهیونیستی داشت پرداخت می‌کرد البته خودش به تنهایی این توان را ندارد، این با کمک سرویس‌های دیگری است که...

سوال: اتفاقاً می‌خواهم سوال بکنم الان شما گفتید اشراف اطلاعاتی کامل دارید روی این عملیات، از چند سال قبل شروع شده تا الان هم که این خبر منتشر شده، نظرتان چیست فکر می‌کنید فقط رژیم صهیونیستی بوده یا نه سایر کشورهای دیگر مثلاً مثل آمریکا هم پشت این داستان بوده است؟

طلایی نیک: اینها به صورت غیررسمی، نامحسوس و پنهان برای اینکه بار حقوقی دارد اگر یک جایی رسماً اعلام شود که کمک کرده به این بحث‌ها بعداً تبعات حقوقی برایشان دارد فلذا این‌ها کاملاً پنهانی و هماهنگ شده از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی از کشورهایی که با رژیم صهیونیستی همکاری دارند استفاده می‌شود و استفاده کردند نه در این مورد، در موارد مشابه هم این اتفاق افتاده و این در رصد همکاران ما قرار گرفته و خوشبختانه در این جنگ شدید اطلاعاتی ما علاوه بر اینکه قابلیت و قدرت علمی و دانشی و فناوری نخبگان و دانشمندان ایرانی را می‌بینیم که این توان را به دست می‌آورند قدرت اطلاعاتی و قابلیت اطلاعاتی هم دارد امروز دیده می‌شود و این اشراف اطلاعاتی اگر نباشد، نه در حوزه صنعت دفاعی در سایر صنایع دیگر، صنایع استراتژیک ما موردهای دیگری داشتیم از خرابکاری در صنایع غیر نظامی در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، اما امروز خوشبختانه این به حداقل ممکن رسیده به دلیل همین اشرافیت اطلاعاتی و عملیات‌های موفقی که صورت گرفته است.

سوال: یک سوال دیگر که شاید پیش بیاید اینکه الان در حال حاضر وصیت آن شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی موصاد چطور است؟ شما آیا به مرحله‌ای رسیدید که اشراف کامل داشتید روی همه‌ی اطلاعات که حفاظت اطلاعات وزارت دفاع آمد این اطلاعات را سوزاند و منتشر کرد؟

طلایی نیک: بله، ببینید سه مرحله‌ای که عرض کردم مرحله اول شناسایی اولیه بود، مرحله دوم چتر اطلاعاتی و غافلگیری رژیم صهیونیستی بود که یک دوره‌ی مشخصی داشت، مرحله‌ی سوم ضربه و متلاشی کردن این شبکه بود که خوشبختانه اتفاق افتاد و بخش عناصر بیشتر این شبکه در خارج از کشور بود داخل عناصر محدودتری بودند و این‌ها کلاً خوشبختانه الان از دایره تأمین و خط انتقال این قطعات کنار رفتند و به نحوی خود رژیم صهیونیستی هم می‌داند که این دیگر قابل اعتماد برایشان نیست و این ضربه‌ی جدی به این شبکه وارد شده است، اما رژیم صهیونیستی بهرحال برداشت ما این است که بیکار نیست، در سایر حوزه‌ها هم ممکن است تلاش‌هایی را داشته باشد، آنجا سرنخ‌هایی وجود دارد همکاران دارند در بخش‌های جامع اطلاعاتی کشور که جا دارد ما خداقوت بگوییم به این سربازان گمنام امام زمان (ع) در حفاظت اطلاعات وزارت دفاع، حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه که خوشبختانه یک شبکه‌ی مسلط اطلاعاتی را امروز شکل دادند با توجه به اینکه این نقاط قوت ما امروز مورد هدف دشمن است، نقاط قوت ما در هر جا که باشد دشمن می‌خواهد این تقاط قوت را آسیب بزند.

سوال: یک سوال شاید قابل توجه، تا قبل از این نتانیاهو خیلی در سخنرانی‌هایش آن قابلیت و توان دفاعی ایران را زیر سوال می‌برد و می‌گفت اگر ما حمله بکنیم اصلاً ایران توان پاسخگویی ندارد، تا چند وقت پیش که داشت این عملیات‌ها را انجام می‌داد برآوردش از توان موشکی ما چقدر است در حال حاضر فکر می‌کنید چطور است؟

طلایی نیک: نوع واکنش‌هایی که نشان می‌دهند ارزیابی دقیقی روی این‌ها وجود دارد موشک خرمشهر، موشک حاج قاسم و اینها که اخیراً در گزارش شما هم بود با حضور آقای رئیس جمهور به صورت انبوه تحویل نیروی هوافضای سپاه شد حالا این موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و این‌ها هم تحویل ارتش و سپاه شده، این واکنش‌هایی که نشان می‌دهند نشان از یک هراس راهبردی است، این هراس راهبردی برمی گردد به اینکه رژیم صهیونیستی منشأ تهدیدات در این منطقه است و می‌خواهد با لفاظی، عملیات روانی، جنگ شناختی، این تهدید زا بودن خودش را به گونه‌ای در فضای ذهنی، فضای فکری، فضای عمومی، رسانه‌ای به گونه‌ای پیش ببرد که خودش را قوی نشان می‌دهد و دیگران را ضعیف، اما خوشبختانه با نوع سامانه‌های دفاعی و قدرت رزمی که نیروهای رزمنده جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ایمان، شهادت طلبی و به لحاظ قدرت فرماندهی و ساز و کار تجربه شده‌ای که ما از دفاع مقدس داشتیم و داریم، این را در یک هراس استراتژیک قرار داده رژیم صهیونیستی را و این نگرانی‌هایشان را بارها اعلام می‌کنند و مطرح می‌کنند، در کنارش به دنبال این اختلال و خرابکاری هم هستند بنابراین اینکه صهیونیست‌ها این لفاظی‌ها را دارند یک نوع عملیات روانی است اولاً بخاطر مسائل و بحران‌های داخلی خودشان هست که یک سراشیبی سقوط را رژیم صهیونیستی دارد دنبال می‌کند و ثانیاً از این قدرت برتری دفاعی که جمهوری اسلامی ایران به دست آورده و قدرت مقاومتی که در منطقه اتفاق افتاده به شدت نگران است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
کلا باور کردیم
خدا قوت به همه نیروهای پرتلاش کشور
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی