بازدید 1610

جزئیات نشست سخنگوی وزارت دفاع

سخنگوی وزارت دفاع درباره همکاری نظامی ایران و روسیه، گفت: همکاری‌های دفاعی و غیردفاعی ایران و روسیه سابقه از گذشته دارد و هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین نداشته است و ندارد و تحولات منطقه از جمله جنگ اوکراین روابط دفاعی و تعاملات ما با روسیه را تحت تأثیر قرار نداده است.
کد خبر: ۱۲۲۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ 20 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سردار رضا طلایی‌نیک در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها، حضور مردم در ۲۲ بهمن را اقتدارآفرین دانست و گفت: عمق و ماهیت مردمی جمهوری اسلامی باردیگر در این روز مشخص شد. یکی از پیام‌های حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن این بود که باوجود تحولات گوناگون در منطقه و اقدامات تروریستی در مقاطع مختلف ملت ایران در حفظ روحیه و اقتدار ملی و خنثی‌سازی تهدیدات نقش خود را ایفا می‌کنند.

وی افزود: در ۴۵ سال گذشته و برگزاری حدود ۴۰ انتخابات نشان دادیم که انتخابات تضمین‌کننده اقتدار ملی است و چینش همه ارکان نظام با آرای مستقیم و غیرمستقیم مردم رخ می‌دهد. چون مردم منبع قدرت بازدارندگی و پشتوانه ملی و دفاعی در کنار سایر مولفه‌های این بخش شمرده می‌شوند.

طلایی‌نیک یادآور شد: نیروهای مسلح در حمایت و پشتیبانی از تامین امنیت انتخابات هم نقش موثر خود را خواهند داشت و زمینه‌های برگزاری یک انتخابات پرشور هم در این روزها دیده می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در سال جاری، اظهار کرد: در ۱۱ ماه گذشته دستاوردهای ارزشمندی داشتیم؛ تاکنون در ۱۱ ماه اخیر ۸۳ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری ما به مرحله خاتمه رسیده است. از این موارد آن‌هایی که به نمونه محصول دست یافته‌اند، ۴۱ درصد را تشکیل می‌دهند و به فرایند تولید محصول نهایی برای بکارگیری در نیروهای مسلح و صادرات اقلام دفاعی رسیده‌اند.

وی یادآور شد: بیش از ۶۴ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. در سال آینده و ماهانه شاهد خواهید بود که دستاوردهای جدید فناورانه دفاعی به‌ویژه در حوزه‌های نوظهور با هدف دستیابی به قابلیت‌های دفاعی بالاتر رونمایی می‌شود.

طلایی‌نیک تأکید کرد: اولین موافقت اصولی برای ایجاد بوستان علم و فناوری دفاعی را هفته گذشته از وزارت علوم دریافت کردیم. این سازوکار جدید پارک‌های علم و فناوری دفاعی به شکل تخصصی در قطب‌های گوناگون در سال آینده تشکیل می‌شود که در اولین مرحله در محصولات دومنظوره که هم نیازهای دفاعی و هم غیردفاعی را پوشش دهند، در شیراز و تهران آماده‌سازی می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی هوایی در شاهین‌شهر اصفهان و با کمک دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به مرور ایجاد می‌شود. در استان فارس هم برای بدل‌شدن به قطب الکترونیک کشور تلاش‌هایی آغاز شده تا سال آینده به یک بوستان تخصصی بدل‌ شود. صنعت دیزل سنگین را هم با توجه به نیاز کشور در حال طراحی و هماهنگی با محوریت شهرستان آمل استان مازندران هستیم.

وی افزود: برای صنعت دریاپایه هم اولویت ویژه درنظر گرفته‌ایم و ظرفیت‌های بالای بالقوه در این بخش را فعال می‌کنیم. همچنین بخشی از تولیدات اقلام صادراتی دفاعی را با ایفای سهم بیشتر بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان پیش می‌بریم.

طلایی‌نیک با بیان این‌که« ما ۴۰ درصد رشد تولید محصولات دفاعی در وزارتخانه را نسبت به سال قبل داشتیم»، اظهار کرد: رشد کمی محصولات باتوجه به نیاز بازار داخلی و خارجی شکل گرفته و رشد کیفی هم باتوجه به تامین هدف ارتقای قدرت دفاعی و عنایت به اهمیت صادرات محصولات‌مان، مورد نظر است.

سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد: ۸۹ درصد اراضی نیروهای مسلح به مرحله دریافت سند یا صدور سند رسیده است تا حقوق مردم بادقت و به درستی رعایت شود.

وی افزود: در زمینه پاکسازی مناطق مرزی از آلودگی مین تاکنون ۲۶ هزار مین، گلوله و بمب به‌جامانده از زمان جنگ تحمیلی، کشف یا منهدم شده است. همچنین در ماه‌های اخیر شاهد جذب بیش از ۲۰۰ جوان نخبه که فارغ‌التحصیلان عالی دانشگاه‌ها هستند در وزارت دفاع بودیم.

طلایی‌نیک تاکید کرد: مهمترین مسئله جهانی و منطقه‌ای کماکان شرارت‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی است که پشتیبانی آمریکا و متحدانش را به همراه دارد و کارنامه ننگین این رژیم با این جنایات سیاه‌تر شده است. در مقابل جبهه مقاومت در حال اوج‌گیری قدرت و ایجاد یک جبهه جهانی ضدصهیونیستی در سطح جهان است.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسشی درباره رونمایی‌های دیگر این وزارتخانه تا پایان سال، اظهار کرد: تقریباً آن مقدار از رونمایی‌های ما که امکان عمومی‌شدن داشته است انجام شده و دیگر موارد هنوز تصمیم‌گیری نشده است که عمومی باشد یا نه.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت دفاع برای صنعت فضایی تاکید کرد: با موفقیت بسیار تاریخی و درخشانی که در ماهواره‌بر سیمرغ و قرارگرفتن آنها در مدار انجام شد، برنامه فضایی کشور که بخشی از آن به عهده وزارت دفاع است یک برنامه چندساله میان‌مدت و بلندمدت دارد که در طول سال‌های آینده به نتیجه نهایی می‌رسد.

طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام‌شده در زمینه مسدودسازی مرزهای کشور جهت جلوگیری از ورود اشرار و نیروهای تروریستی، گفت: هر میزان سطح امنیت مرزها را ارتقا دهیم به نفع دو کشوری است که مرز مشترک دارند. در مرزهای شرقی از حدود دو دهه قبل تقویت تأسیسات مرزبانی و امنیت مرزی در دستور کار کشورها بوده اما منابع آن به موقع تأمین نشد و این امر طولانی‌تر شد. بخش‌هایی از مرز هم با استحکامات و سازوکارهای ثابت مرزی و هم سامانه‌های غیرثابت در حال تقویت است.

وی ادامه داد: دولت و مجلس در دو سال اخیر توجه بیشتری به تامین امنیت مرزهای شرقی داشتند که اگر مصوبات و تامین منابع به موقع انجام شود این موضوع با سرعت بیشتری پیش می‌رود. این موضوع در اولویت جدی جمهوری اسلامی است و در همکاری همسایگان شرقی پیش می‌رود.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسشی درباره تولید تانک پیشرفته کرار، گفت: محدودیتی برای تولید تانک پیشرفته کرار نداریم و در صورت اعلام نیاز نیروهای مسلح این اقدام عملی می‌شود.

طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره همکاری نظامی ایران و روسیه، تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی و غیردفاعی ایران و روسیه سابقه از گذشته دارد و هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین نداشت و ندارد. تحولات منطقه از جمله جنگ اوکراین روابط دفاعی و تعاملات ما با روسیه را تحت تأثیر قرار نداده است. این روابط با هدف ثبات و تأمین امنیت منطقه است. جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده است که برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین کاملاً آماده کمک است.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسشی درباره تولید شناورهای نظامی در این وزارتخانه، اظهار کرد: در کلاس‌های گوناگون شناوری، برنامه‌های تولیدی داریم. ساختار دفاعی قدرت دریایی ارتش و سپاه به‌گونه‌ای تعیین‌شده که نوع ماموریت این دو نیرو متفاوت است و در کلاس‌های متفاوت و متناسب با نیازهای این دو نیرو، شناورهایی در حال طراحی یا در دست تولید است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وزارت دفاع برای صنعت فضایی نیز یادآور شد: برنامه چندساله میان‌مدت و بلندمدت برای صنعت فضایی داریم. ما نقش ماهواره‌بر، پرتاب ماهواره و در مواردی تولید ماهواره را در این بخش داریم که مطابق با برنامه‌ها و هماهنگی‌ها پیش می‌رویم.

طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره نسخه بدون‌سرنشین جنگنده قاهر و زمان رونمایی از آن، گفت: طیف متنوعی از پهپادها را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای مسلح در دست اقدام داریم و با رعایت ملاحظات و محدودیت‌های نظامی در این زمینه عمل می‌کنیم که در مورد قاهر نیز این موارد رعایت می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسشی درباره گمانه‌زنی درباره تحویل پهپاد ابابیل به سودان، تاکید کرد: در زمینه صادرات اقلام دفاعی با رعایت همه مقرارت شناخته‌شده بین‌المللی عمل می‌کنیم. یکی از انتظاراتی که کشورهای هدف صادراتی برای ملاحظات امنیتی خودشان دارند این است که اطلاعات اقلام صادراتی با ملاحظات لازم صورت گیرد. بنابراین نمی‌توان به این پرسش پاسخ روشنی داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست