در برگشت بازار به سراغ چه سهامی برویم؟

یکی از مهمترین دغدغه سهامداران چیدن یک پرتفوی خوب و سودآور است که به واسطه این پرتفوی میتوانند سود بسیار مطلوب از هر سهم و روند بازار بگیرند. یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس سهامی با شرایط قابل قبول را معرفی کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴ 08 August 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، بازار سرمایه همواره درگیر اخبار مختلف است و به واسطه این اخبار میتواند تغییر روند دهد، در عرض یک ساعت روند صعودی آن به نزولی تبدیل شود. برای بررسی روند‌های بازار سرمایه و گرفتن سود از هر روند باید بورس را شناخت و در سهامی با شرایط نرمال سرمایه‌گذاری کرد.

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس اظهار کرد: در زمان چینش یک پرتفوی باید توجه کنیم که نگاه تحلیلی و چشم‌اندازمان به بازار چگونه است. مثلا زمانی که شاخص در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بود یک کف بسیار مطمئن و پتانسیل آغاز روند را داشت و در این شرایط می‌توان یک پرتفوی ریسکی چید که وزن بیشتری به شرکت‌های کوچک که پتانسیل رشد بیشتری داده شود.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها ریسک بالا و بازدهی خوبی دارند و باتوجه به شرایط مطرح شده چینش پرتفوی ریسکی در این شرایط مشکلی ندارد. زمانی که در ابتدای یک روند هستیم معمولا می‌توان پرتفوی را ریسکی چید و از سهام شرکت‌های ریسکی و پرپتانسیل استفاده کرد. اما زمانی که بازار پس از مدتی رشدی را تجربه و پتانسیل این وجود دارد که بازار هرلحظه به انتهای روند صعودی برسد، در این مواقع باید اصلاح پرتفوی صورت بگیرد.

اصلاح پرتفوی چگونه است؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چگونه پرتفوی خود را اصلاح کنیم گفت: اصلاح پرتفوی در زمانی است که معامله‌گر احساس می‌کند بازار رشد قابل توجهی داشته و احتمال چرخش وجود دارد. در نتیجه بهتر است با توجه به ماهیت بازار اصلاح پرتفوی انجام شود و چرخش روی سهامی که شناوری بیشتری دارند و شرکت‌های بالغ صورت گیرد.

محمدنیا گفت: بازار زمان‌هایی که تحت تاثیر ریسک سیستماتیک قرار می‌گیرد، معمولا این سهام باهم حرکت می‌کند و زمانی که بازار سیگنال ریزشی می‌دهد، این سهام به راحتی نقد می‌شود و سرمایه‌گذار می‌تواند از بازار خارج شود. این اتفاق روز ۱۷ اردیبهشت ماه رخ داد و بسیاری از افراد دو الی سه هفته پیش از این ریزش شرایط پرتفوی خود را تغییر و در نهایت طی روز‌های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه نقد کرده بودند.

به گفته این کارشناس بازار سهام چینش پرتفوی به چشم‌انداز و روند بازار بستگی دارد.

دستکاری برای حفظ شاخص

وی با اشاره به دستکاری شاخص برای حفظ محدوده‌ها اظهار کرد: درحال حاضر از نظر تکنیکالی در محدوده خاصی قرار داریم و مسئولان نیز درتلاش‌اند این سطوح مهم را در شاخص کل و هم‌وزن با دستکاری نگه دارند. طی روز یکشنبه دیدیم که با دستکاری و به نوعی به صورت مصنوعی بازار نگه داشته شد. زمانی که نگاه بالادستی حمایت برای نگه داشتن و از دست ندادن محدوده‌هاست. یعنی سیگنال خطر در بازار سرمایه احساس می شود.

محمدنیا ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی گفت کف بازار کجا قرار دارد و روند صعودی از کدامین محدوده شکل خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: دلیل این موضوع نیز مشخص است؛ برای نمونه بحث تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پس چند ماه هنوز مشخص نشده است؛ از طرفی مجلس می‌گوید باید اصلاح شود و با توجه به شرکت‌ها نرخ شناور داده شود و از سوی دیگر این نرخ در صورت‌های مالی اجرایی و عملیاتی شده است. همچنین خبر‌های غیرموثقی از گروه خودرویی در خصوص عرضه برخی از محصولات آن‌ها در بورس کالا وجود دارد. درخصوص پالایشی‌ها نیز حدودا یک ماه ترس تخفیف خوراک وجود داشت و چند روز پیش این خبر تکذیب شد و اعلام کردند که قرار نیست تخفیف حذف شود؛ البته هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

وی گفت: ابهامات زیادی در بازار سرمایه وجود دارد و اخبار جهانی نیز روی بازار تاثیرگذار هستند. برای نمونه کاهش ترس را در بازار‌های آمریکا به واسطه به پایان رسیدن سیاست‌های انقباضی مشاهده می‌کنیم.

کدام صنایع بازار شرایط بهتری دارند؟

این فعال بازار سهام اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه عربستان سطح تولید خود را کاهش داده و نیجریه درگیر کودتا است و تولید قابل توجهی در بازار‌های جهانی دارد، می‌توانیم به  پالایشی‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سطح جهان ابهام نیز زیاد است و زمانی ما در این ابهام‌ها قرار می‌گیریم یعنی با بازاری مواجه هستیم که نوسانی خواهد بود. اکنون با تعدد اخبار مثبت و منفی رو به رو هستیم و اخبار مثبت بازار را صعودی و اخبار منفی بازار را نزولی می‌کند. در داخل کشور نیز شرایط اخبار بدین گونه است و در نتیجه توصیه می‌شود در مقطع فعلی در چینش پرتفوی دو اصل با رعایت کنیم.

اصل چینش پرتفوی چیست؟

محمدنیا با اشاره به دو اصل چینش پرتفوی گفت: نخست سرمایه خود را حداقل در دو مرحله وارد بورس کنیم که اگر بازار احیانا کف‌های خود از دست داد، معامله‌گر قدرت عمل برای ورود سرمایه مجدد به بخش دیگر و با قیمت‌های مناسب‌تری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نکته دوم؛ زمانی که بازار پارادایم‌های متنوعی دارد، نباید ریسک کنیم و به سراغ شرکت‌هایی برویم که شناوری بالاتری دارند که اگر معاملات و مولفه‌ها تغییر کرد نقد شویم.

وی تاکید کرد: برای نیمه دوم سال روی قیمت دلار تاکید میکنم؛ چراکه بر اساس آمار تیر ماه تراز تجاری ماه مذکور منفی دو میلیارد دلار بود و تراز تجاری چهارماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ منفی ۳.۶ میلیارد دلار بود و همین آمار میتواند محرکی برای رشد قیمت دلار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شرایط دولت نیز قابل بررسی است، رابطه ایران با کشور‌های عربی تسهیل پیدا کرده اما، ممکن است هر لحظه این خوش بینی‌ها تبدیل به بدبینی شود. نمونه آن میدان آرش است که ممکن تمامی معادلات را بر هم بریزد.

چه سهمی در پرتفوی خود داشته باشیم؟

محمدنیا تشریح کرد: اکثر اقتصادانان برای نیمه دوم سال افزایش قمیت دلار را پیش‌بینی می‌کنند و بر همین اساس در چینش پرتفوی میتوانیم حداقل ۵۰ درصد از وزن خود را به سهام دلارمحور و صادرات‌محور اختصاص دهیم. همچنین با توجه به اخبار خودرویی بد نیست در پرتفوی خود کمی سهم خودرویی نیز داشته باشیم. همچنین پالایشی‌ها به علت افزایش کرک اسپرد که در برهه‌ای  به ۱۷.۶ دلار رسید

وی توضیح داد: باید از گروه‌های صادرات محور، دلاری، با وزن بالا و شرکت‌های بزرگ در پرتفوی خود داشته باشیم و همچنین به صورت حداقل دو بخشی وارد معامله شویم که اگر پارادایم‌ها تغییر کرد بتوانیم عکس‌العمل نشان دهیم.

چه زمانی وارد بازار شویم؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر تکنیکالی در مقطع خاصی قرار داریم؛ اما هنوز داده‌های صعودی صادر نشده است. از نظر تکنیکالی کفی داریم که خوشبختانه هنوز شکسته نشده و چه با حمایت‌ها و چه کل بدنه بازار عقیده دارند که پتانسیل شکل گیری یک کف معتبر را شاخص دارد. اما هنوز سیگنال‌های روند صعودی صادر نشده و با یک گل و دو گل بهار نمیاد.

وی ادامه داد: ابتدا باید نشانه‌های صعودی در بازار ظاهر شود و قیمت در شاخص کل و شاخص هم وزن به خط روند نزولی کوتاه مدت از ۱۷ اردیبهشت ماه شکل گرفته برخورده کرده و شکست معتبر این روند بسیار مهم است. برای شکست معتبر این روند باید مهمترین نشانه برای ما افزایش معاملات خرد سهام و صندوق‌های سهامی است که از نظر بنده باید به بیش از ۱۰ همت برسد و چندین روز نیز ادامه داشته باشد.

محمدنیا درپایان اظهار کرد: معامله گران حتما به معاملات خرد سهام دقت و رصد کنند. شکست خط روند نزولی و شکست مقاومت افقی در شاخص کل و هم وزن اگر با افزایش حجم و معاملات خرد سهام باشد می‌تواند یک شکست معتبر باشد. درنتیجه یک خیز برای روند صعودی خواهیم داشت و آن زمان می‌توانیم یک پرتفوی مقداری کم ریسک از شرکت‌های بزرگ، دلاری و صادرات محور داشته باشیم و به صورت روزانه بازار را رصد کنیم و با تغییر مولفه‌ها در واقع بتوانیم عکس العمل نشان دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست