بازدید 2573

مصرف برنج بیشتر شد؛ مصرف چای، روغن، و ماکارونی کم شد

اطلاعات برگرفته از این ۲۲۰۰ خانوار سطح تهران نشان میدهد که مصرف چای ۱۶ درصد، روغن ۱۵ درصد و ماکارونی ۲۱ درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴ 01 August 2023

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از فارس، امروز در نشست خبری آمار‌های یک شرکت استارتاپی بررسی شد که بر اساس آن میزان مصرف برنج کشور در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ به میزان ۵ درصد رشد کرده است.

ناصر پاشاپور مدیر عامل این شرکت استارتاپی اعلام کرد: بر اساس داده‌هایی که از ۲۲۰۰ خانوار در سطح استان تهران به عمل آمده است، مصرف برنج در بهار امسال رشد ۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: این بررسی نشان می‌دهد که مصرف مرغ هم رشد داشته است و به نظر می‌رسد که جایگزین گوشت قرمز شده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که دلیل این افزایش مصرف چه بوده است، گفت: ما تحلیل در این باره نداریم و تنها داده‌ها و اطلاعات را گزارش می‌دهیم.

پاشاپور افزود: این اطلاعات را توسط نرم افزاری که در این باره طراحی کردیم بدست آوردیم، و از خانوار‌ها خواستیم که همه اطلاعات خرید خود را در این سامانه ثبت کنند، این اطلاعات را در اختیار بنگاه‌های تولیدی و فروش قرار می‌دهیم تا آن‌ها از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: که امروزه آمار و اطلاعات مهمترین مولفه برای بنگاه‌های  تولید و فروش و افزایش درآمدزایی آن‌ها است که بدانند در چه مسیری گام بر می‌دارند درواقع آن‌ها نباید در تاریکی راه بروند.

مدیرعامل این شرکت استارتاپی تصریح کرد که اطلاعات برگرفته از این ۲۲۰۰ خانوار سطح تهران نشان میدهد که مصرف چای ۱۶ درصد، روغن ۱۵ درصد و ماکارونی ۲۱ درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش داشته است، اما این بررسی‌ها حاکی است که جابجایی مصرف هم در این محصولات رخ داده است یعنی مصرف برخی محصولات اگر کم شده مصرف محصول دیگر اضافه شده است.

به گفته این مسئول مثلا اگر مصرف عسل کاهش یافته است، گرایش به سمت مصرف کره بادام زمینی بیشتر شده است یعنی مصرف‌کنندگان از یک حوزه به حوزه دیگری کوچ کرده‌اند.

پاشاپور درباره مصرف لبنیات تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان میدهد که مصرف لبنیات نسبت به بهار سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا به رغم افزایش قیمت لبنیات کاهش مصرف رخ نداده است، گفت: برخی محصولات ضروری در سبد خانوار را خانواد‌ه‌ها تامین می‌کنند و از محصولات غیر ضرور کم می‌کنند.

به گفته این مسئول متوسط قیمت سبد خانوار هم در خرداد ماه امسال نسبت به فروردین ماه افزایش یافته است یعنی مردم نسبت به فروردین قیمت کمتری پرداخت کرده اند.

مدیر عامل شرکت دیونیون تاکید کرد: امروزه آمار از هر چیزی برای تولید کنندگان و فروشندگان مهم است و اگر آن‌ها از وضعیت آینده مشتری‌های خود مطلع شوند با نگاه بهتری نسبت به آینده برنامه ریزی خواهند کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار