بازدید 6871

ایران ۱۰۰ دلار بالاتر از نرخ جهانی بنزین وارد می‌کند! / تخصیص بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری برای واردات بنزین/ ردپای رانت در واردات بنزین/ وزارت نفت شفاف‌سازی کند

ایران امروز از جمله واردکنندگان بنزین در عرصه بین‌الملل به شمار می‌آید و به گفته احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، در حال حاضر به ازای واردات هر تن بنزین ۱۰۰ دلار بیشتر از نرخ جهانی باید هزینه کرد! باید دید چرا کشوری که تا دو سال گذشته صادرکننده بنزین به حساب می‌آید، امروزه باید با چنین هزینه گزافی نسبت به واردات بنزین اقدام کند؟
کد خبر: ۱۱۸۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴ 24 July 2023

روزنامه ۱۹دی - واردات بنزین قطعی است - صاحب‌خبر

به گزارش تابناک، مدتی است که زنگ خطر افزایش مصرف بنزین و بروز ناترازی در این زمینه به صدا درآمده و  ایران با تغییر نقش خود از صادرکننده بنزین به واردکنند این محصول با هزینه‌های گزاف تبدیل شده است. 

بر اساس آمار گمرک، ایران تا دو سال پیش (۱۴۰۰) حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ کیلو بنزین صادر کرده و  ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار ارزآوری داشته است.  

در حالی که به گفته احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، امروزه ایران به واردکننده این محصول تبدیل شده است و به ازای واردات هر تن بنزین، ۱۰۰ دلار بیش از قیمت بین‌المللی بنزین هزینه می‌کند!  

او در پاسخ به این که آیا واردات بنزین با نرخ ۷۰ سنت در هر لیتر واقعیت دارد یا خیر، توضیح داد: به نظر می‌رسد، رقم مذکور بیش از ۷۰ سنت باشد؛ اما نمی‌توان عدد دقیقی در این زمینه ارائه داد، چون شفاف‌سازی نمی‌شود.

معروف‌خانی افزود: من به شخصه این موضوع را از نمایندگان مجلس هم پیگیری کردم، اما گویا وزارت نفت به آن‌ها نیز پاسخگو نبوده و گزارش شفافی در این زمینه ارائه نکرده است، در حالی که با توجه به تخصیص بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری برای واردات این محصول باید شفافیت‌سازی در این زمینه انجام شود.

چرا ایران واردکننده بنزین شد؟

او درباره اینکه چرا ایران به‌ رغم دارا بودن منابع عظیم نفتی واردکننده بنزین شد، گفت: متاسفانه در اثر بی‌تدبیری مسئولین وقت و نبود سیاست‌گذاری صحیح در حوزه انرژی، ایران امروز به واردکننده بنزین تبدیل شده است. روندی که حداقل تا دو سال آینده ادامه دارد.

معروف‌خانی عنوان کرد: پروژه‌هایی نظیر مهر خلیج فارس تنها امید کشور برای افزایش تولید بنزین به حساب می‌آیند که تکمیل آن حداقل تا دو سال آینده زمان می‌برد.

وی اظهار کرد: زمانی‌ که بازار بین‌المللی، ناترازی در تولید و مصرف بنزین ایران را مشاهده کرد، بنزین را حدود ۱۰۰ تا ۹۰ دلار گران‌تر عرضه نمود، چون چاره‌ای جز واردات برای کشور وجود نداشت. همچنین نبود مدیریت در این زمینه بر تحمیل چنین هزینه گزافی به کشور دامن زد.

معروف خانی در پاسخ به این که آیا می‌توان ردپایی از رانتخواران در این زمینه دید، گفت: اتفاق غیرممکنی نیست، اما اولین و سالم‌ترین پیش فرضی که می‌توان در این زمنیه ارائه کرد، این است که شخص تصمیم‌گیرنده و تعیین‌کننده منصوب در جایگاه مربوطه تخصص و تجربه کافی ندارد.

بر اساس این گزارش، فارغ از سوءمدیریت، عدم تولید خودرو‌های استاندارد و گسترش استفاده از خودرو‌های فرسوده از دیگر عوامل افزایش مصرف بنزین هستند. در تمام دنیا خودرو ارزان و سوخت، قطعه و تعمیرات آن گران است و همین باعث می‌شود نگهداری خودروی فرسوده که پرمصرف است صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ بنابراین در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، ولی در ایران چنین روندی وجود ندارد؛ بنابراین، تبدیل ایران به کشور واردکننده بنزین، اتقاق دور از انتظاری نبود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۹
واضحا مشخص هست که کاملا به عمد هیچ تلاشی جهت کاهش مصرف بنزین و هزینه از بیت المال بابت این یارانه نمیشود...چرا؟ چون کافی هست این همه مبلغی که بخ اصطلاح بابت یارانه و قاچاق و واردات هزینه میشود ، بابت تولید خودرو الکتریکی صورت گیرد.
بجای واردات بنزین،خودرو با کیفیت و اقتصادی وارد کنید تا این چرخه باطل شکسته شود،البته اگر مافیای خودروسازان داخلی اجازه این کار را دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
عمرا، اگر میرسلیم و امثال ایشان اجازه بدن
مقدمه چینی برای گران کردن بنزین
۱۰۰ دلار گرانتر وارد نمیکند بلکه در فاکتور صد دلار گرانتر میزنند ! من که هنوز پرتغال فرش را پیدا نکردم شما چطور؟
پاسخ ها
بیت اله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
بنده پیدا کردم هم پرتغال وهم هندونه فروش را همین اطرافند به ریش ما میخندند
برای ونزوئلا با هزار بدبختی و تهدید و هزینه فراوان بنزین می فرستند ،بعد وارد کننده بنزین شدیم؟!
رانت و فساد در این مملکت بیداد می کنه !
نهادهای نظارتی ، اداره اطلاعات فقط برای شهروندان معمولی ، محکم برخورد می کنند و نوبت به فساد دولتی می‌شود، سکوت اختیار می کنند و منفعل هستند .

تابناک منتشر کن
اگر ما در کشوری زندگی می کردیم که متصل به اعتماد مردمی بود و نهادهای حامی مردم فعال بودند اعلان می کردند مردم از فردا صرفه جویی بنزین را شروع کنند
پیاده روی برای سلامتی خوب است و کمتر از ماشین شخصی استفاده کنند
به رانندگان اتوبوس ها جهت بهتر شدن اوضاعشان کمک کنند و با اتوبوس مسافرت و یا رفت و آمد کنند
سعی کنند مسافرتشان را نزدیکتر و داخل شهری کنند
از قطار و مترو ماشین های گازوئیل سوز و برقی استفاده کنند
اگر جایی قاچاق بنزین وجود دارد جدی تر یرخورد کنند
خودروسازهای ما بیشتر در بهینه تر کردن سوخت تلاش کنند
۷۰ میلیون جمعیت اگر تفکرشان را درست کنند همه چیز درست می شود
فکر کنید که هر لیتر مصرف بنزین به اندازه یک سینه زنی برای امام حسین و سلام دادن به امام زمان ارزش دارد آیا نمی خواهید ارزش خودتان را به امام حسین و امام زمانتان ابراز کنید بسم الله اینجا میدان عمل است نه شعار و نماد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
خودت می گی که اگر اعتماد ملی به دولت بود و دولت 5 در صدی نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اون سر ماجرا را نمی بینی که اگر فقط نصف اونایی که ماشین شخصی استفاده می کنند بخواهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند چه فاجعه ای خواهد شد؟
حداقل ۲۶ میلیون خودرو الکتریکی در سال قبل در دتیا وجود داشته و امسال از هر ۷ خودرو فروخته شده یک خودرو برقی می باشد..بعد ما چکار می کنیم کارخانه های ما جدل می کنند قیمت خودروهای تولیدی و از رده خارج شده در سطح جهان را پایین نیاورند..فردا یکی پیدا میشه قطعات خودرو برقی را از چین وارد میکنه میشه سازنده بعد بقیه موندن چه گلی بسرشان بزنند خود دانید...برید آمار سازنده و وارد کننده موتور برقی ها در بیارید بعد مبفهمید چه خبره
از شرکت های خودروسازی بپرسید چرا
چرا؟ بی لی اغتی مدیران
و تلا ش برای حفظ کشور به هر نحو ممکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
چرا تعارف داری ؟!!!! بی لیاقتی درسته
شما اگر جرات دارید بگویید بالای چشم برادران مونتاژ کار ابرو هست آن وقت ببین چه بلایی سرت می آیدشما دارید از لگن های اینها ایراد میگیرید.
من اجازه نمیدم مردم فراموش کنن همین جنبش فواحش کمپین خرید درلار و بی ارزش کردن پول ملی گذاشته بود الان با جیب های پر از دلار تو نیاوران همشون لخت شدن افراد فقیر جامعه دچار زجر اقتصادی شدن مردم نباید فراموش کنن
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
برادر من خانواده مهمترین رکن ساختار اجتماعی، فرهنگی و ... است. و این خانواده تسری می یابد به مردم یک کشور با گویش ها، فرهنگ ها و اعتقادات متفاوت. اصطلاحی که شما بکار برده اید برای یک خانواده پسندیده نیست چه برسد اطلاق آن به مردم یک کشور. می دانم شما عصبانی هستید ولی خداوند توصیه به صبر نموده و تا حق جاری شود.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
جنبشو یادآوری میکنی
در زمینه مصرف بیش از اندازه سوخت و بخصوص بنزین در کشور نمی دانم چرا مسئولین دنبال قاتل بروسلی می گردند!!!
بفرض اینکه 20میلیون خودرو تولید داخل در روز در کشور تردد داشته باشند و متوسط 60کلیومتر مسافت طی کنند و بحمداالله با کیفیتی که تکنولوژی ساخت این خودروها دارند به ازاء 60کیلومتر مسافت 7 لیتر بنزین مصرف کنند از قراری در هر 100 کیلومتر 12 لیتر مصرف روزانه کل کشور می شود140میلیون لیتر.
کل تولید پالایشگاههای کشور بعلاوه بنزین پیرولیز واحدهای پتروشیمی حداکثر در بهترین شرایط 115 میلیون لیتر است. با یک حساب سرانگشتی 25 میلیون لیتر در روز کمبود تولید داریم و ناچارا" باید وارد شود.حال در ایام تعطیلات رسمی که واویلا است و مصرف در اوج است.
علت اصلی مشکل اصرار بر تولید خودروهای بی کیفیت و کم کیفیت است. اگر این 20ملیون خودرو مصرف سوختشان در 100کیلومتر از 12 لیتر به 6 لیتر کاهش یابد با توجه به شرایط فعلی نتنها کمبود بنزین نداریم بلکه حدود 60 میلیون لتر در روز صادرات هم خواهیم داشت
پس دنبال پرتغال فروش نگردید . یا کیفیت خودروهای تولید داخل را افزایش دهید و یا اجازه محدود واردات خودروهای با کیفیت و مطابق استاندارد روز دنیا را صادر کنید تا هم در مصرف سوخت صرفه جوئی شود و هم تولید کننده داخلی مجبور به افزایش کیفیت تولیدات گردد.
ارز مورد نیاز برای واردات خودرو هم از طریق صادرات 60 میلیون لتر بنزین تامین خواهد شد. این نظر من بعد ار 32 سال خدمت در صنعت نفت و پالایش و پتروشیمی است.خواه پند گیرید و خواه ملال.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
عزیزم چرا فکر نمیکنی میشه با گران کردن بنزین باعث کاهش مصرف بنزین شد؟بکن لیتری ۵۰ هزار تومان مصرف میشه روزی ۳۰ میلیون لیتر و مصرف آپاچی ها حذف میشه
بسترسازی در زمینه تولید خودروهای کم مصرف در ۳۰ سال گذشته انجام نشده و خودروهایی تولید کردیم که ۲ برابر متوسط جهانی سوخت مصرف میکنند . در زمینه حمل و نقل عمومی غیر از چند خط مترو آنهم در پایتخت کار خاصی انجام نشده است . اکثر شهرهای بزرگ دنیا شبکه برق جهت اتوبوسهای برقی و تراموا در نظر گرفته شده است که ما فاقد این سیستم هستیم همچنین قطارهای بین شهری اکثرا برقی هستند که باز هم ما فاقد آن هستیم . چندین سال قول قطار برقی تهران مشهد داده شده است که آنهم به فراموشی سپرده شده است . با این اوصاف جواب مصرف بالای حمل و نقل کشور و آلودگی آن بسیار ساده هست . در چند دهه گذشته مدیرانی که چشم انداز ۳۰ تا ۴۰ ساله آینه کشور را پیش بینی کنند و در این راستا حرکت کنند را نداشتیم و زمانی که سرمان به سنگ می خورد فکر می کنیم که چکار کنیم
با اين قيمت حتماً از دوست و برادر چين بنزين مي خرد.
نفت را نصف قيمت مي فروشيم ، بنزين را دو براير قيمت مي خريم! وانت نيسان ابي با بنزين عوض نمي كنند ؟
هر روز‌از یک جا می زنه بیرون
از خانم ابتکار بپرسین جریان چیه. اون میدونه
یک ماه در سال بنزین را سهمیه ای کنید و مابل تفاوت آنرا سرمایه‌گذاری کنید در صنعت خودرو برقی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
برو بابا . قرار نیست سازندگی باشه که خخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
مابه التفاوت
آقا یه پیشنهاد: کشور را اجاره بدید به کشوری مثل سوئد به خدا هم چیزی گیر اونها میاد هم ما از این فلاکت نجات پیدا می کنیم.
کی باید بفهمیم که ما مملکت داری بلد نیستیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
کاملا موافقم
پالایشگاه ستاره خلیج فارس که راه اندازی شد چه تبلیغات پر سر و صدایی راه انداختند که تا سالها خود کفا شدیم هنوز دو سه سالی از آن نگذشته که گندش در آمد .
پول نفت و گازی که صادر می کنید بعداز چند سال با انواع شرایط عجیب با کالا و دارو و ... می گیرید بعد نگران صادرات بنزین هستید!!! حداقل دریافت پول فروش بنزین به مردم سریع و نقد است
ایران نفت خود را قاچاقی به چندین ۱۰ دلار در هر بشکه زیر قیمت می‌فروشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
ادعای اقتدار در منطقه و دنیا رو هم دارن .خخخخخخخخخخخخ
هیی...سهم ما مردم از نفت و گاز خلیج فارس کجاست؟ در حالی که ما جوان ها هر روز ناراحت تر و افسرده تر میشیم آقازاده ها اونطرف با پولی که حق همه مردم هست شادی میکنن و به ریش ما میخندن
بزودی مجبور می‌شوند برای کاهش مصرف قیمت را چند برابر کنند و مشگل حل میشود چاره کار حکمران ترسوی روز مرگی کار عوام گرا، پس گردنی علم اقتصاد است
جناب آقای معروف‌خانی عزیز
بنده می‌توانم نفتا با اکتان ۶۰-۶۵ را به بنزین سوپر با اکتان ۹۵ بدون استفاده از پالایشگاه تبدیل بنمایم که بسیار ارزان‌تر از قیمت بنزین وارداتی تمام میشود، لطفا در اینجا بنویسید آیا علاقه ای هست اکر هست با کجا تماس باید گرفت .
پیدا کنید بنزین دزد را.
اقتصاد انحصاری و رانتی آخرش همین میشه.
ممنوعیت واردات اتوموبیل کم مصرف و با قیمت جهانی، میشه تولیدات داخلی که چند برابر جهانی مصرف سوخت دارند. آلودگی و زیان اقتصادی فقط یک گوشه از مفاسد اقتصاد بسته و رانتی انحصاری هست.
یکی از دلایل بسیار مهم گرانی و کمبود مواد غذایی و حامل های انرژی ورود میلیون ها اتباع خارجی به ایران طی دو سال گذشته است و کشور را عملا به ورطه ی ورشکستگی رسانده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
خب میلونها نفر هم مهاجرت کردند عمو. این به اون در
اگر واقعا به خواهند که مشکل بنزین حل شود باید دید که تجربه موفق دیگران چه بوده است .بیست سال پیش که حقوق ها در چین زیر صد دلار بود قیمت بنزین بالای یک دلار بود اما چطور میشود انجام داد

ما در روز 115 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم و حد اقل 0.60 سنت زیر قیمت جهانی که می شود 69 میلیون دلار و در ماه می شود 2.070.000.000 بیلیون دلار که با این مبلغ می توانیم به 46 میلیون نفر و هر نفر 45 دلار یارانه به صورت کالای اساسی بدهیم با قیمت جهانی و بنزین را با قیمت واقعی بفروشیم خودتان محاسبه کنید که مثلا یک خانواده 4 نفره با گرفتن 180 دلار کالای اساسی به راحتی می تواند زندگی کند .و در موازات ان از برادران چینی به ازای نفت ماشین و اتوبوس برقی جهت تاکسی و اتوبوسهای شهری بگیریم .لطفا یک ضرب و تقسیم بفرمایید
این همه سال ما گفتیم و در اینجا کامنت گذاشتیم که خودروهای کم مصرف تولید کنید و به سمت واردات و تولید خودروهای الکتریکی بروید، حالا این آقا نمی داند چرا ما وارد کننده بنزین شده ایم ، وقتی در بین مسئولین گوش شنوا نیست باید هم اینگونه برای مردمان مشکل بوجود بیاید ( امام حسین(ع) می فرمایند می دانید چرا حرف حق را پذیرا نیستید چون که شکمهایتان از حرام پر شده است) بایید بنده خدا باشیم نه بنده دنیا ( زر و زور و تزویر )
ارزان می فروشیم

گران میخریم
دریغ از ذره ای تدبیر!!! فقط لفاظی و گردن کلفتی برای داخل و خارج!!!
در تاریخ بنویسید کسی که ادعای صادرات 2.5 میلیون قطعه برای بازسازی پالایشگاه های آمریکای جنوبی دارد، بنزین را 100 دلار گرانتر می خرد و وارد کشور خودش می کند.
مسئولین ما تو این دو سال چکار کردن با کشور فاتحه کشور رو خواندن که از صادر کننده به وارد کننده تبدیل شدیم وهیچ کس هم هیچ کاری نمی کند این مملکت است
چون ماشین های داخل بتمام معنا لگن هستند و موتورشان به 30 سال پیش برمیگردد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست