ایران ۱۰۰ دلار بالاتر از نرخ جهانی بنزین وارد میکند! / تخصیص بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری برای واردات بنزین/ ردپای رانت در واردات بنزین/ وزارت نفت شفافسازی کند

به گزارش تابناک، مدتی است که زنگ خطر افزایش مصرف بنزین و بروز ناترازی در این زمینه به صدا درآمده و ایران با تغییر نقش خود از صادرکننده بنزین به واردکنند این محصول با هزینههای گزاف تبدیل شده است.
بر اساس آمار گمرک، ایران تا دو سال پیش (۱۴۰۰) حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ کیلو بنزین صادر کرده و ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار ارزآوری داشته است.
در حالی که به گفته احمد معروفخانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، امروزه ایران به واردکننده این محصول تبدیل شده است و به ازای واردات هر تن بنزین، ۱۰۰ دلار بیش از قیمت بینالمللی بنزین هزینه میکند!
او در پاسخ به این که آیا واردات بنزین با نرخ ۷۰ سنت در هر لیتر واقعیت دارد یا خیر، توضیح داد: به نظر میرسد، رقم مذکور بیش از ۷۰ سنت باشد؛ اما نمیتوان عدد دقیقی در این زمینه ارائه داد، چون شفافسازی نمیشود.
معروفخانی افزود: من به شخصه این موضوع را از نمایندگان مجلس هم پیگیری کردم، اما گویا وزارت نفت به آنها نیز پاسخگو نبوده و گزارش شفافی در این زمینه ارائه نکرده است، در حالی که با توجه به تخصیص بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری برای واردات این محصول باید شفافیتسازی در این زمینه انجام شود.
چرا ایران واردکننده بنزین شد؟
او درباره اینکه چرا ایران به رغم دارا بودن منابع عظیم نفتی واردکننده بنزین شد، گفت: متاسفانه در اثر بیتدبیری مسئولین وقت و نبود سیاستگذاری صحیح در حوزه انرژی، ایران امروز به واردکننده بنزین تبدیل شده است. روندی که حداقل تا دو سال آینده ادامه دارد.
معروفخانی عنوان کرد: پروژههایی نظیر مهر خلیج فارس تنها امید کشور برای افزایش تولید بنزین به حساب میآیند که تکمیل آن حداقل تا دو سال آینده زمان میبرد.
وی اظهار کرد: زمانی که بازار بینالمللی، ناترازی در تولید و مصرف بنزین ایران را مشاهده کرد، بنزین را حدود ۱۰۰ تا ۹۰ دلار گرانتر عرضه نمود، چون چارهای جز واردات برای کشور وجود نداشت. همچنین نبود مدیریت در این زمینه بر تحمیل چنین هزینه گزافی به کشور دامن زد.
معروف خانی در پاسخ به این که آیا میتوان ردپایی از رانتخواران در این زمینه دید، گفت: اتفاق غیرممکنی نیست، اما اولین و سالمترین پیش فرضی که میتوان در این زمنیه ارائه کرد، این است که شخص تصمیمگیرنده و تعیینکننده منصوب در جایگاه مربوطه تخصص و تجربه کافی ندارد.
بر اساس این گزارش، فارغ از سوءمدیریت، عدم تولید خودروهای استاندارد و گسترش استفاده از خودروهای فرسوده از دیگر عوامل افزایش مصرف بنزین هستند. در تمام دنیا خودرو ارزان و سوخت، قطعه و تعمیرات آن گران است و همین باعث میشود نگهداری خودروی فرسوده که پرمصرف است صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ بنابراین در مصرف سوخت صرفهجویی میشود، ولی در ایران چنین روندی وجود ندارد؛ بنابراین، تبدیل ایران به کشور واردکننده بنزین، اتقاق دور از انتظاری نبود.
نهادهای نظارتی ، اداره اطلاعات فقط برای شهروندان معمولی ، محکم برخورد می کنند و نوبت به فساد دولتی میشود، سکوت اختیار می کنند و منفعل هستند .
تابناک منتشر کن
پیاده روی برای سلامتی خوب است و کمتر از ماشین شخصی استفاده کنند
به رانندگان اتوبوس ها جهت بهتر شدن اوضاعشان کمک کنند و با اتوبوس مسافرت و یا رفت و آمد کنند
سعی کنند مسافرتشان را نزدیکتر و داخل شهری کنند
از قطار و مترو ماشین های گازوئیل سوز و برقی استفاده کنند
اگر جایی قاچاق بنزین وجود دارد جدی تر یرخورد کنند
خودروسازهای ما بیشتر در بهینه تر کردن سوخت تلاش کنند
۷۰ میلیون جمعیت اگر تفکرشان را درست کنند همه چیز درست می شود
فکر کنید که هر لیتر مصرف بنزین به اندازه یک سینه زنی برای امام حسین و سلام دادن به امام زمان ارزش دارد آیا نمی خواهید ارزش خودتان را به امام حسین و امام زمانتان ابراز کنید بسم الله اینجا میدان عمل است نه شعار و نماد
و تلا ش برای حفظ کشور به هر نحو ممکن






