بازدید 20996
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی اعلام شد؛  

وزارت جهاد کشاورزی در پرونده «رانت چای» همه را دور زد؛ از مصرف کننده تا بانک مرکزی

یک فعال بخش خصوصی با اشاره به اعطای رانت ویژه برای واردات چای به یک شرکت خاص از سوی وزارت جهاد گفت: به رغم زیان کارخانجات تولید داخل و نجومی شدن قیمت چای در بازار، اقدامات وزارت جهاد همچنان در راستای منفعت شرکت مذکور است. 
کد خبر: ۱۱۸۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 27 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، افزایش قیمت چای در بازار طی هفته‌های اخیر، اعتراضات زیادی را به دنبال داشته و آن گونه که عنوان می‌شود، با توجه به میزان تولید داخلی و میزان ارزی که برای واردات این کالا اختصاص داده شده، نباید کشور با چنین شرایطی مواجه باشد.  

پیگیری‌های تابناک نشان می‌دهد، تخلف بزرگ وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات چای و اعطای رانت ویژه به یک شرکت خاص برای واردات منجر به چنین نابسامانی بزرگی در بازار داخلی شده است.  

در واقع وزارت خانه مذکور ارز مورد نیاز برای واردات چای (برای مصرف دو سال و نیم کشور) را به شرکتی خاص داده و سایر کارخانجات تولیدی که کالای آنان در گمرکات مانده، موفق به دریافت ارز نشدند و خط تولید آن‌ها دچار اختلال شده است.

یک فعال صنف چای که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این زمینه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به دنبال چالش‌های ایجاد شده، به تازگی ستاد تنظیم بازار با آزاد شدن ثبت سفارش چای برای کارخانجات تولیدی موافقت کرده است. 

اما ما معتقدیم که نیازی به مطرح شدن این مسأله در ستاد تنظیم بازار هم نبوده و وزارت جهاد کشاورزی فقط برای وقت کشی چنین طرحی را اجرا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هر چقدر زمان بگذرد شرکت خاص سود و نفع بیشتری از ماجرا خواهد برد، تاکید کرد: متاسفانه پروسه‌ها در این حوزه به صورتی دنبال می‌شود که باعث ایجاد تعلل بیشتر در آزادسازی ثبت سفارش‌ها شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه چای وارداتی کارخانجات تولید داخل مدت هاست در گمرکات مانده و این کارخانجات با مشکلات جدی در حوزه تولید مواجه هستند، اضافه کرد: در سالی که رهبر انقلاب آن را سال رشد تولید نام گذاری کرده اند، عده‌ای از مدیران یک وزارت خانه، موانع بزرگی برای تولید ایجاد کرده اند.  

وی با بیان اینکه به تازگی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، ارزی برای تخصیص به واردات چای وجود ندارد، گفت: آقای فرزین کاملا درست می‌گوید، چون میزان ارزی که برای واردات کالا در نظر گرفته می‌شود، رقم مشخصی است و نمی‌توان علاوه بر آن انتظار پرداخت دیگری را داشت. وزارت جهاد کشاورزی نیز تمام ارز مشخص برای واردات چای را دریافت کرده، اما آن را به کارخانجات تولیدی نداده است.

این فعال صنف چای تصریح کرد: تمام این ارز، انحصاری و در قالب رانتی ویژه در اختیار شرکتی خاص قرار گرفته تا چای مورد نیاز دو سال و نیم کشور را وارد کند.  

به گفته وی، به عبارتی وزارت جهاد کشاورزی با دور زدن بانک مرکزی، کارخانجات تولیدی و قوانین کشور، بازار را دچار تشنج کرده و مصرف کنندگان را نیز تحت فشار قرار داده است.  

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: هم اکنون نیز به جای اینکه وزارت جهاد کشاورزی به اعتراضات کسانی که در این ماجرا مورد سوءاستفاده و ظلم قرار گرفته اند، پاسخ مناسبی دهد، آن‌ها را در یک چرخه بلاتکلیفی و سرگردانی گذاشته و حتی مشخص نمی‌کند، آزادسازی واردات در چه بازه زمانی رخ خواهد داد؟

وی با بیان اینکه به تازگی یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی در رسانه‌های مختلف از آزادسازی ثبت سفارش چای برای واردکنندگان خبر داده است، افزود: چنین مبحثی به هیچ عنوان صحت ندارد و این کار به نوعی فریب افکار عمومی است.

این فعال صنعت چای خواستار ورود فوری دستگاه‌های نظارتی و بررسی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه شد و تاکید کرد، ادامه این روند آسیب جدی به بازار چای کشور و کارخانجات تولیدی  و در نهایت مصرف کننده وارد می‌کند و در عوض سود هنگفتی نصیب عده‌ای خاص می‌شود که این رانت را دریافت کرده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
یک سری چیز پارسال گرون شد یک سری چیزم امسال امیدواریم دیگه گرون نکننن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
شما امیدوار باش امیدواری خوبه مخصوصا برای ملت ایران که چاره ای جز این ندارد .همینجوری یک سری یک سری ماجرای گرانی شده سریالی و نوبتی حالا ببینیم بعدی چیه.. بابا بفهمید این حکومت یا نمیخواهد و یا نمی تواند اقتصاد این مملکت را درست کند که فکر کنم هر دو مورد درست است .
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
در مورد مساله چای و قند و نعلبکی و سماور و قوری و قنددان و سینی و کتری و همچنین تورم و کنترل قیمت ها همانطور که پیش بینی ها و تحلیل کارشناسان اقتصادی و بازرگانی و بازارهای مالی طی سه ماهه چهارم منتهی به اواخر دهه جاری و نیز شاخص کنترلی نرخ بهره در بازار طلا و سکه و ارز در نوسانات متاثر از مسایل منطقه ای و بین المللی در طی بازه چهارساله اخیر و به خصوص طی چهارهفته هشتم منتهی به هشت هفته چهارم از سه هفته باقی مانده از سال مالی سه سال گذشته؟ یا نگذشته؟
رضااهوازی نادان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
من رضا اهوازی هستم کله ام باد دارد و از هیچ موضوعی سردر نمیآورم ولی درباره همه چیز نظر میدهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
دبشششششش
این فعال صنعت چای خواستار ورود فوری دستگاه‌های نظارتی و بررسی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه شد
اگر نظارت و بازخواست و ..... بود که وضعیت وعده های مسئولان و اقتصاد و .... این نبود
متاسفانه در این سیستم اکثراً به مدیری خوب و توانا و مدیر و مدبر گفته میشود

که در دور زدن قوانین و از زیر مسولیت شانه خالی کردن و عدم پیگیری حقوق مردم

و ریا کاری و دغلبازی و پیچاندن ارباب رجوع و چرخاندن و مستاصل کردنشان است
ای بابا وزیر کشاورزی که تازه عوض شده این کشور مثل یه زمین لم یزرع شده
سلام تو رو خدا اینقدر با فرمول سعی و خطا روی مردم شریف کار نکنید انگار چای هم لاکچری شده اون هم ادر آینده نزدیک حذف خواهد شد همانند سایر حذفیات سفرهای مردم در گذشته . هر گاه دولت روی هر چیزی دست گذاشت از سفره مردم حذف شده ، ما باید به چه زبانی به مسئولین بگوئیم ما اگر مسئول نخواهیم داشته باشیم کیو باید ببینیم بسه این همه سرکار گذاشتن مردم ، کشورهایی همچون عراق و افغانستان و سوریه و یمن و لبنان و ... چطوریبر اقتصاد مدیریت می کنند مملکت ما که از لحاظ امنیتی و سیاسی به نظر می اد باید بهتر از اونها باشه چرا اقتصاد باید فلج باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
همه در فکر حجاب هستند ممکلت و اوضاع اقتصادی لحظه
به لحظه برای آحاد مردم کمرشکن و طاقت فرسا شده است.
در سیستم فعلی واردات و صادرات تعارض منافع وجود دارد نمی شود مجموعه ایی که خود تولید کننده است خود وارد کننده است قیمت گذار هم باشد. تنها راه کار ممکن برقراری مجدد وزارت تخصصی بازرگانی است. اتفاقاتی که بعد از حذف وزارت بازرگانی در ایران اتفاق افتاد در طول 8 سال جنگ تحمیلی اتفاق نیافتاد و علت اصلی اش نادرست بودن آمار و عدم امکان اتکا به آمار تولید است . بنده از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه بوده ام وبه قطع و یقین می گویم آمار تولید کشاورزی و صنایع در ایران کاملا ساختگی و نادرست است
کارنهادهای دولتی بجایی رسیده که علاوه بر مردم وبودجه نهادخودشون که هر روز از یه جایی خبراختلاسهای چندهزارمیلیاردی میاد حالا سر همدیگرهم کلاه میذارند. این خبر یه نمونه کوچیکش که وزارت کشاورزی(؟) سربانک مرکزی کلاه گذاشته.
واقعا چي درسته توي مملكت
از اون بگين
تحريم باعث خودكفايي و خودشكوفايي يك ملت مي شود .
واقعا مي شود ؟
این خبر را به اسن وصل کنید دولت سریلانکا بدهی 2 میلیارد دلاری خود را به صورت چای به ایران پرداخت میکند.
شرکتی خاص...
آقای خاص...
تا این ابهامات در خبرها هست امیدی به اصلاح فساد نیست...
کاش لایحه آزادی مطبوعات تصویب می شد...
حالا کدام آقا زاده حلال زاده پشت این ماجرا است خدا عالم است .
هرچه هست قیمت چای سه برابر شده
راستی حالا چای دبش چایی باکیفیتی هست خداییش؟؟؟؟؟؟
دولت خودش پول را بی ارزش می کند ارزش بدهی اش به مردم (نقدینگی) کاهش می دهد
رسانه ها تعطیل -اختلاس آزاد در سایه حجاب و بی حجابی .
وزارت جهاد حدود ۳۰ سال پیش تمام پرسنل خودش راهم آواره کرد و دور زد مقدار زیادی زمین در قالب تعاونی مسکن به کارکنان خودش فروخت ولی متاسفانه بعد از بیش از سی سال هنوز مجوز ساخت برای این زمین ها صادر نشده و دولت مدعی هست که اصلاً این زمین ها مسکونی نیست
مقصر اصلی دولت است که هیچ کنترلی روی وزارتخانه ها ندارد و وزرا آمار و ارقام دروغین ارائه میدهند
جناب اژه ای ، خواهشا ورود کنید و رانت دهندگان و گیرندگان (دزدان و مال خران )را وحشتناک و بازدارنده مجازات نمایید .مردم خسته شدند از فساد
احتمالا شرکته انقلابی و جهادی و میدانیه که اینجوری مورد توجه بوده!!
چای رو ولش کن. نهی از منکر فقط برای حجابه،
به والله خسته مون کردید.

دریغ از یک جو عرضه.
اون چای سریلانکا که قرار بود در برابر بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری سریلانکا به ایران، وارد کشور شود چی شد؟
کشوره هزار صاحب بی صاحب
ننگ وشرم بر افراد خاص وشرکت های خاص وهمه انهایی که این زمینه رانت را ایجاد کرده ومیکنند....
مطمئنا شرکت مذکور شرکت گلستان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
شرکت چای دبش هست
گرامی جایی گلستان رانت خوار چایی
وقتی در کمتر از دوسال در وزارت جهاد کشاورزی سه وزیر عوض میشه و در نهایت می بینی سلطلت طلب ها و گماشتگان دولت روحانی دوباره برگی گردند سرکار انتظار دارید، انتظار دارید شفافیت در عملکرد باشه؟!!
ایشان خیلی قدیم سالی ۵۰۰ میلیون خمس و ذکات میدادند
بطور کلی انحصار ضد عدالت است و بالذات ظلم به دیگران است، در شان یک وزارت خانه در نظام اسلامی نیست که خلاف عدالت عمل کند و بایستی هر چه سریعتر انحصار را لغو و مسئولین مربوطه از مردم عذر خواهی کنند.
سلام‌
جناب اژه ای برادر عزیز : این یک سوت بلند ! دیگه سوت زن به این واضح ای چی میخواهید ، خدا وکیلی نگذارید به خاطر اینکه یه عده سود ببرند آبروی قوه قضائیه و نظام در میان مردم تضعیف بشود ، تا الان شما ثابت کرده اید در قوه قضائیه مصمم هستید حق مردم تضعیع نشود لطفا به مردم در این مورد گزارش بدهید،ممنون
خدایا بدادمون برسه
جایی خالی وزارت بازرگانی هرکی هرکی وزارت بهداشت دارورلوازم پزشکی جهاد برنج قندشکر سم کود چای وووو وزارت صمت قطعات خودرورکارخانه ووووو نفت لوازم حفاری وووو خلاصه هرکی هرکی همه طبکارهمه من من من کنان بیچاره ملت خوش بخت رانتخوار
ایشان خیلی قدیم سالی ۵۰۰ میلیون خمس و ذکات میدادند
لااقل می نوشتیدشرکت گلستان به کجا میدادند و الان هم میلیاردی می دهند.
وقتی پرتقال در بازار کیلوی ۶۰۰۰ هزار تومان ولی مدیران جهاد قرارداد کیلوی ۱۵ هزار تومان میبندند خوب معلوم هست که دست مدیران جهاد کشاورزی دست شان توی جیب مردم هست بروید پیگیری کنید متوجه میشوید چقدر رشوه گرفتن تا ارز کشوررا در اختیار ان شخص خاص گذاشتن تا چای وارد کند
ازنفت تا چای ،چی مونده که ازش یه اختلاس در نیومده باشه؟ واقعا تو این کشور چه خبره؟چای چیه ،که ازش یه چنین اختلاسی دربیاد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی