بازدید 10206
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۵ تیرماه

بی‌تفاوتی به عادی شدن مرگ‌های جمعی در جاده‌ها تا کی؟/چند سناریو در مورد شورش واگنر علیه پوتین / تحول اقتصادی با تخصص محوری

برق خانگی قطع شود یا صنایع؟ چالش پاستور و بهارستان در ماجرای بخشنامه وزارت کشور، چرا برخی طرفدار واگنر بودند؟ به‌ خاطر یک مشت رای، ایراد فنی خودرو‌های داخلی سه برابر میانگین جهانی، تردید‌ها در شورش» واگنر «علیه مسکو، اما و اگر‌های شهریه‌های دلاری غیرانتفاعی‌ها، اهمال در تأیید صلاحیت سلاح‌ورزی، صعود پسران ایران به جام جهانی نوجوانان و ایست قضایی به پتروشیمی میانکاله، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۸ 26 June 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۵ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که معضلات زیست محیطی پایتخت و پایان ظرفیت میزبانی این کلان شهر از افزایش جمعیت، تاکید رهبر انقلاب بر ضرورت الگوسازی هنرمندانه از شهیدان، «سیگنال»‌های سیاسی در بازار‌های پایتخت و «فرجام منافقین» سرنوشت گروه‌هایی که به ملت پشت می‌کنند در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


بی‌تفاوتی به عادی شدن مرگ‌های جمعی در جاده‌ها تا کی؟

حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: فیلم و عکس مرگ آتشین سرنشینان سواری سمند در تصادف با کامیون در جاده ارومیه به سلماس در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و تا چند روز دیگر هم مثل همه حوادث هولناک گذشته به بایگانی ذهن‌ها سپرده خواهد شد. اینکه در این حادثه، چهار عضو یک خانواده یا ۴۰ نفر یا ۴۰۰ نفر یا ۴۰ هزار نفر قربانی شده باشند برای کسی فرقی ندارد. نکته مهم در این تصادف آن است که اداره راهداری هم ۵۰ درصد مقصر شناخته شد، یعنی این دیگر کیفیت خودرو یا خطای انسانی نیست، خطای مدیریتی است!


ساعت ۷ صبح روز گذشته رانندگانی که در حال عبور از محور ارومیه به سلماس در گردنه قوشچی بودند با دیدن خودروی سمند که در تصادف با کامیون آتش گرفته بود، پلیس و امدادگران را باخبر کردند. وقتی امدادگران در محل حاضر شدند و آتش خاموش شد از چهار سرنشین خودروی سمند که اعضای یک خانواده بودند پیکر‌های سوخته برجای مانده بود. سرهنگ رضا پناهی‌مقدم، رئیس پلیس‌راه آذربایجان‌غربی گفت که خودروی سمند به دلیل انحراف به چپ ۵۰ درصد و اداره کل راهداری هم به دلیل عدم جداسازی مسیر ۵۰ درصد مقصر شناخته شدند.


در چهار دهه گذشته بخش زیادی از جمعیت کشور در جریان همین سوانح تلف می‌شود، بدون اینکه تلاش عملی برای کاهش آن صورت گرفته باشد. در واقع باید گفت که این حد از بی‌تفاوتی مدیران کشور نسبت به مرگ مردم در جریان سوانح رانندگی جای شگفتی دارد. شاید یکی از دلایل حقیقی‌اش هم این باشد که مدیران کشور به واقع تفاوت لندکروز با خودروی داخلی را نمی‌دانند و تصورشان این است که اگر به جای سمند خودروی لندکروز بود، سرنشینانش به همین سرنوشت دچار می‌شدند یا شاید هم تصورشان این باشد که جایی در کشور وجود دارد که به مردم خودرو‌های شاسی بلند می‌دهد! منتهی مردم برای حمایت از تولید داخل به قیمت از دست رفتن جانشان برای خرید آن به صف می‌شوند تا چرخ‌های تولید خودروی داخلی بچرخد و کارگرانش بیکار نشوند. خودرو‌هایی که با بهای کلان به مردم قالب و در برخورد با هر مانعی منفجر می‌شود و به گفته پلیس انگار که در باک آن دینامیت کار گذاشته‌اند و هر روز هم که می‌گذرد، جلوه‌های تازه‌ای از بی‌کیفیت بودن آن مشخص می‌شود.


براساس گزارش پلیس، سال گذشته در جریان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تصادف، ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر کشته شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۲ هزار و ۷۱۲ نفر بیشتر قربانی شدند. پیش‌بینی پلیس هم این است که اگر دولت و مجلس محترم همچنان در مدار بی‌تفاوتی به کشتار‌های جاده‌ای حرکت کنند، آمار سوانح رانندگی در پایان امسال از رکورد ۲۱ هزار نفر عبور خواهد کرد که به نظر می‌رسد برای مدیران کشور رقم ۲۱ هزار کشته با ۲۱۰ هزار یا ۲ میلیون ۱۰۰ هزار نفر تفاوتی ندارد. عادی شدن مرگ در جامعه ما، خصوصاً مرگ شهروندان در جریان سوانح رانندگی سال‌های زیادی است که اتفاق افتاده است، منتهی بی‌تفاوتی به عادی شدن مرگ از وضعیت اول اسفبارتر است. براساس گزارش‌هایی که پلیس اعلام کرده، ٢٠ الی٣٠ راهکار ساده برای کاهش تصادفات به دولت و مجلس اعلام شده و همه کسانی که در حوزه تصمیم‌گیری دخالت دارند، راه‌های برون‌رفت از این معضل را می‌دانند، اما به ظاهر توان مقابله با مافیای شکل گرفته را ندارند.


تحول اقتصادی با تخصص محوری 


نیما غلامرضایی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با تیتر تحول اقتصادی با تخصص محوری نوشت: اقتصاد ایران امروز بیش از هر چیز نیاز به چشم‌انداز روشن دارد. اهمیت این موضوع می‌تواند نمود خود را در رشد اقتصادی پایدار نشان دهد. در حالی که روند‌ها در اقتصاد خود را با تورم همسو و هم‌گام کرده‌اند، حتی بازار سرمایه هم نگاهش به بالا رفتن قیمت ارز (کاهش ارزش پول ملی) است در حالی که باید نسبت به هرگونه ثبات سیاسی و اقتصادی برای سودآوری بیشتر تولید و خدمات واکنش مثبت نشان دهد روند برعکسی را طی می‌کند. تورمی که قطعا طی این سال‌ها ذینفعان قدرتمندی پیدا کرده و از هر گونه قیمت‌گذاری دستوری که منجر به شکل گیری بازار‌های زیر زمینی می‌شود حمایت می‌کند.


در این بین، اما با نگاهی به رتبه آزادی اقتصادی در کشور و بررسی روند رشد صفر اقتصادی در دهه ۹۰ در می‌یابیم که شیوه‌های به کار بسته شده در اقتصاد با شکست روبرو شده است. نیاز اصلی در این بین قربانی کردن ذینفعانی است که منفعتشان نه از راه‌های مولد در اقتصاد کلان که از راه ذبح منافع عمومی به دست می‌آید.


اگرچه همه این آسیب‌ها به طور کلی در حرف و شعار برخی از تصمیم‌سازان نیز تجلی می‌یابد، اما واقعیت در عمل تکیه بر همان شیوه‌های قدیمی است. به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی ناگزیر از استفاده بیشتر از متخصصان در امور تصمیم گیری باشیم. حتی در حوزه‌های دیگر علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی برای ایجاد یک تحول اقتصادی، بهره ببریم.


بی‌تردید قرار نیست به یک باره تغییر این روند‌های اشتباه، منجر به تحول مثبت آنی شود، اما متخصثان علوم اجتماعی نیک می‌دانند که برای ایجاد هرگونه تحول چگونه باید مردم را همراه کرد.
گاه برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر مقصر دانستن مردم برای وضعیت موجود با استدلال‌های غیر علمی تنها به شکاف بیشتر مردم و دولت می‌انجامد؛ بنابراین بهتر است به جتی این دست از اظهارات، متخصصان واقعی از هر طیف فکری را برای عبور از وضعیت فعلی به کار گرفت.

چند سناریو در مورد شورش واگنر علیه پوتین


محمدرضا ستاری طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: حمله گروه واگنر به داخل خاک روسیه و پیشروی آن‌ها تا ۲۰۰ کیلومتری مسکو، اتفاقی بود که هر چند فعلا با توافق انجام شده میان پوتین و پریگوژین به صورت ظاهری خاتمه یافته، اما ابعاد و پیامد‌های آتی آن می‌تواند به عنوان آتشی زیر خاکستر باشد.

در همان ساعات نخستین پیشروی گروه واگنر که منجر به تصرف شهر روستوف و پیشروی به سمت مسکو شد، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند با توجه به فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری میان روستوف و مسکو، احتمالا کرملین در این مسیر طولانی گروه واگنر را غافلگیر کرده و آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. اما وقتی شبه‌نظامیان واگنر به ۲۰۰کیلومتری مسکو رسیدند و فیلم‌های منتشرشده نشان داد که در این شهر مشغول کندن حفره‌هایی برای جلوگیری از پیشروی واگنر هستند، مشخص شد که چنین سناریویی در دستور کار قرار نداشته و موضوع حمله آنچنان اهمیت داشته که کرملین را غافلگیر کرده است.


در واقع سوال مهم درخصوص حمله گروه واگنر به داخل خاک روسیه و پیشروی برق‌آسای آنها، این است که چطور دستگاه امنیتی روسیه قادر به کشف چنین کودتایی نبوده و چرا در مسیر پیشروی آن‌ها به سمت مسکو اقدام خاصی انجام نشد؟؛ جایی که مسکو مجبور شد چچن‌های تحت فرمان رمضان قدیروف را به رویارویی با آن‌ها گسیل کند.


در این خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا با توجه به تمرکز نیرو‌های زرهی روسیه در خاک اوکراین، افرادی در کرملین نیز با یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنر همراهی کرده‌اند. در واقع مساله این است که در نبود نیروی زرهی، چرا نیروی هوایی روسیه قادر به مداخله و نجات کرملین از این بحران نشده است؟


گمانه‌زنی بعدی و حتی خوش‌بینانه این است که چنین اقدامی با کرملین هماهنگ شده بوده و پوتین قصد داشته علاوه بر برخی تسویه‌حساب‌های داخلی، این مساله را به خیانت نیرو‌های داخلی ربط داده و فکری به حال بن‌بست جنگ در اوکراین کند؟ امری که با توجه به ضربه‌ای که به وجهه سیاسی پوتین خورده، بعید به نظر می‌رسد که چندان معتبر و دقیق باشد.


در واقع مساله مهم و اصلی این است که طی روز‌های شنبه و یکشنبه تحولات به گونه‌ای رقم خورده که شواهد نشان می‌دهد پوتین در مقابل پریگوژین عقب‌نشینی کرده است. او که روز شنبه وعده انتقام سخت علیه گروه واگنر داده بود، عصر روز شنبه و با میانجیگری‌ای که توسط لوکاشنکو رییس‌جمهوری بلاروس شد، نیرو‌های واگنر را عفو کرد و قرار شد یوگنی پریگوژین نیز به کشور بلاروس برود. حتی در اقدامی بسیار مهم گفته می‌شود پوتین با کنار گذاشتن سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز موافقت کرده است؛ فردی که از زمان به قدرت رسیدن پوتین همواره در ساختار قدرت کرملین نقش اصلی ایفا کرده و از جمله نزدیک‌ترین متحدان رییس‌جمهوری روسیه به شمار می‌رود؛ بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که قضیه آنچنان برای پوتین شوک‌آور و بااهمیت بوده که حاضر شده یکی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین متحدان خود را بنا بر خواسته یک فرد شورشی به نام پریگوژین کنار بگذارد.


حالا در چنین شرایطی باید منتظر تحولات روز‌های آتی ماند. اینکه آیا پوتین به وعده خود مبنی بر عفو گروه واگنر عمل می‌کند یا اینکه به دنبال موقعیت برای حذف پریگوژین و متلاشی کردن نیروی واگنر است؟ درخصوص اهمیت نیروی واگنر این نکته قابل توجه است که اگر ارتش روسیه را به مثابه تن و پوتین را به عنوان سر آن حساب کنیم، گروه واگنر و چچن‌ها بازوی‌های مهم و عملیاتی ارتش را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که شبه‌کودتای واگنر علیه کرملین اهمیت می‌یابد و در صورت متلاشی شدن این گروه، آن هم در بحبوحه جنگ اوکراین یکی از بازو‌های عملیاتی مهم ارتش روسیه از دور خارج خواهد شد.


از سوی دیگر با توجه به ضربه‌ای که به اعتبار پوتین وارد شده، باقی ماندن واگنر و رهبر آن، دقیقا مانند آتش زیر خاکستر است، چراکه آن‌ها با اقدام روز شنبه سنگری را فتح کرده و امتیازی را کسب کرده‌اند که هیچ بعید نیست طی روز‌ها و هفته‌های آینده قصد فتح قدم به قدم سنگر‌ها و اخذ امتیازات بیشتر را نداشته باشند. کمااینکه پریگوژین با نمایش قدرتی که داده خود را به عنوان یک مهره تعیین‌کننده برای دشمنان پوتین تعریف کرده و بعید نیست که چه پیش از حمله و چه بعد از تحولات اخیر با کشور‌های غربی وارد مذاکره و اعمال فشار بیشتر بر پوتین نشود.


در واقع اکنون سوال مهم این است که پریگوژین به عنوان یکی از متحدان نزدیک پوتین که نقش قابل ملاحظه‌ای در فعالیت‌های نظامی روسیه در خارج از مرز‌های این کشور ایفا می‌کند، به چه دلیل چنین اقدام متهورانه‌ای را انجام داده است؟ اگر قضیه تنها اختلافات داخلی میان او با وزیر دفاع و فرمانده ارتش باشد، قاعدتا کلید زدن یک جنگ داخلی از سوی وی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.


در نتیجه به احتمال فراوان مولفه و مسائل پشت پرده زیادی در هرم قدرت کرملین جریان داشته که منجر به حمله بازوی عملیاتی مهم ارتش روسیه به داخل خاک کشور خود شده است؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید تحولات روز‌های آتی به چه صورت رقم می‌خورد؟ اینکه واگنر برای همیشه از صحنه قدرت روسیه حذف می‌شود یا اینکه تازه ماجرا شروع شده و ابعادی وسیع‌تر به خود خواهد گرفت؟ در هر صورت هر سناریویی رقم بخورد وضعیت و تحولات برای ولادیمیر پوتین به عنوان نفر اصلی روسیه مانند سابق رقم نخواهد خورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
این غرب ذلیل هایی که هی دیکتاتور دیکتاتور میکنن چرا در مورد دیکتاتوری جهانی هولناک آمریکا که دنیارو چمبره زده و هی تحریم میکنه کشورهای مخالف رو حرفی نمیزنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
روحانی آمد همین تحریم را تا هشتاد درصد برطرف کرد خودمان گفتیم کار بدی کردی و دچار وادادگی در برابر غرب هستی خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
ساکت بابا ساندیست رو بخور
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
کشور ما مخالف آمریکا نیست معاند با آمریکا است و خیل علنی و به جدیت تمام می خواهیم یک کشور دیگر را از ریشه نابود کنیم و این یعنی اینکه عقل و منطق می گوید آمریکا هم نباید دست روی دست بگذارد
شوت زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
خود شکن آیینه شکستن خطاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
آقای ناشناس 9:22 می شود دقیقا بفرمائید جناب روحانی کدوم تحریم ها رو برطرف کرد؟ بیشترین تحریم ها بعد از برجام تصویب شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
به فرموده رهبری مهمترین تحریم همان تحریم نفتی و بانکی بود که تحریم نفتی صد در صد لغو شد و بانکی هم تا حدود هشتاد درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
ساندیست رو بنوش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
شرق ذلیل گرامی چرا اینقدر سنگ روسیه را به سینه میزنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
تحریمها مشخصا دو گروه مقصر دارد
افراطی های داخلی
افراطی های آمریکایی
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
ساکنین شهرک غرب
انقدر برای ساکنین شرق و جنوب شرق غربگدا غربگدا نکن
بسه دیگه
تو چیکار داری با علایق ما؟
چقد هم تحریم شما رو تحت فشار گذاشته
دیدی گه در اعتراضات هم ساندیس موجود بود هم فشنگ 2022 ساخت کشور غربی
چند روز پیش توی یکی از ایالتهای کانادا چندین خودرو باهم تصادف کردند که منجر به مرگ چند نفرشد. رسانه های خبری انچان این حادثه را پوشش دادند که قابل تصور نیست . خود من سال پیش در تورنتو مشغول قدمزنی در طولانی ترین خیابان جهان بودم که متوجه چرخش چندباره یک هلیکوپتر در یک محدوده شدم جلوتر که رفتم دیدم حداقل ۲۰ ماشین پلیس خیابان را از چند چهارراه انطرفتر بسته اند فکر کردم حتما یک حادثه تروریستی رخ داده اما وقتی به محل حادثه رسیدم دیدم یک اتوبوس وسط خیابان توقف کرده و ظاهرا با یک عابر برخورد کرده و منجر به مرگ او شده !
اینقدر اینجا و البته بیشتر جاهای دنیا جان مردم اهمیت داره !!!
لعنت خدا بر مافیای خودرو که سالهاست جان مردم را می ستانند.
اف بر مسئولین بی کفایت
تحلیلگر روزنامه صنعت با تکنیک "آسمان و ریسمان به هم بافتن" به دنبال چیست؟
توصیف اقدام گروه واگنر با واژه شورش، انتخاب رسانه هاست و شورش الزاماً دقیقترین واژه برای توصیف وضعیت حادث شده نیست.
اینکه مطرح می شود که دستگاه اطلاعاتی روسیه نتوانسته این اقدام را کشف کند و دلیل هم این است که این اقدام انجام شده و در نطفه خفه نشده است هم چندان قوت و قدرت ندارد. نزاع گروه واگنر و ارتش روسیه یک بحث تکنیکال و نظامی است و احتمالاً برای ماهها تداوم داشته است و نمود نهایی آن در ماجرای اخیر بوده است. اصلا چیز مخفی ای در کار نبوده است. اینرا کارشناسان نظامی ایران که سابق همکاری طولانی مدت با نظامیان روس در جنگ سوریه داشته اند به خوبی درک می کنند. اگر به خاطرات این افراد مراجعه کنید نوعی گلایه از شیوه عمل روسها در میدان جنگ در آن مشهود است. یک نمونه اش ماجرای خان طومان و بسیاری نمونه های دیگر در عملیاتهای مشترک انجام شده.

رئیس گروه واگنر یک جنگ سالار است و شرایط میدان جنگ را صرفا با شاخص های نظامی ارزیابی می کند ولی افسران ارتش الزاماً صرفا نگاه نظامی گری به حوادث جنگ ندارند. راه حل جنگ سالاران گروه واگنر برای حل اختلافات شکل و شمایل نظامی به خود می گیرد. آنها با سایر گزینه ها آشنایی چندانی ندارند.

اینکه چرا این گروه می تواند تا 200 کیلومتری مسکو پیش برود، ناتوانی روسیه در مقابله با آنها نیست. نگاه روسیه به گروه واگنر، به عنون یک نیروی خودی است. حرکت این گروه در داخل روسیه، اصلا خطرناک نیست که بخواهد با مقابله جدی مواجه شود. نیروهای نظامی روسیه در محدوده های امنیتی مختلف ِ مسکو، اقدامات متناسبی نیست به تحرک گروه واگنر انجام میدهند و در نهایت در زمانی بسیار کوتاه، این حرکت متوقف می شود.

همه ی آن چیزی که مهم است این است که روسیه نتوانسته مانع از تبدیل اختلافات گروه واگنر و ارتش به این شکل از حرکت و نمود بیرونی یافتن شود وگرنه خودِ این حرکت به خودی خود و مخصوصاً در تحلیل های پساواقعه که فرایند و نتیجه کاملا در دسترس تحلیلگر است، فاقد ویژگی هایی است که بخواهد خوراک تحلیل هایی از جنس تحلیل روزنامه جهان صنعت گردد.

در واقع شای تفاوت در شیوه سیاست ورزی ایرانی و روسی ، منشأ اصلی این تحلیل ها است و شاید سوال اصلی این باشد که چرا روسها، با معیارهای سیاست ورزی ایرانی اقدام نکردند؟
یوگنی پریگوژین و پوتین با هم هماهنگ هستند و هدف این فیلم آنها بالا بردن قیمت نفت بود تا درآمد روسیه افزایش یابد
بی تفاوتی به غارت مردم توسط خودرو سازان تا کی؟!!!!!
راحت باشید مردم به همه چیز بی تفاوت شدن
حرکت واگنر در روسیه حداقل 2 پیام برای اتکا کنندگان بر ولادیمیرپوتین داشت : اولا این بدبخت خودش قدرتش بقدری پوشالی است که علیرغم داشتن دومین ارتش جهان یک گروه نظامی تا آستانه سقوط از قدرت بردش -ثانیا درس عبرتی باشد برای آنانیکه گروههای اوباشی برای حمایت از قدرتشان درست میکنند که این اوباش هرلحظه ممکن است برحسب منافع وذات اوباشی خود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
ایول
سالانه فقط ۲۰۰۰۰ نفر در جاده ها کشته می شوند چند برابر این رقم معلول و مجروح می شوند بعد می گویند جمعیت را اضافه کنید
شما همی جمعیت را هم نمی توانید نگهدارید
شورش واگنر چند واقعیت را آشکار کرد :
-موقعیت پوتین به شدت لرزان است .تهدید به مجازات سخت شورشگران و عقب گرد از تهدید و عفو همه شورشی ها در کمتر از ۲۴ ساعت نشان داد موقعیت پوتین خیلی لرزان تر از گذشته شده است.واگنرها عملا پوتین را تحقیر کردند و موقعیت خودساخته قدسی اش بیش از پیش از بین رفت.
- نیروهای واگنر به آسانی تا ۲۰۰ کیلومتری مسکو پیشروی کردند بی آنکهبا کمترین مقاومتی روبرو باشند.
- نارضایتی از نظام دیکتاتوری پوتین در سرتاسر روسیه آشکار است چون مردم شهر روستوف کمترین نگرانی از حضور واگنرها در آن شهر نداشتند و با آنها عکس می گرفتند و تصرف روستوف بدون شلیک یک گلوله انجام شد.

شورش واگنر هر چه بود و هر جور به وایان رسید نشان داد در آینده نزدیک باید شاهد سرنگونی پوتین یا عقب نشینی او باشیم چون خودش هم فهمید که دیگر نمی تواند ادای قدرت پوشالی گذشته را در بیاورد و از امروز بیش از گذشته به هیکدام از اطرافیانش اعتماد نخواهد داشت و همین باعث تصمیمات غلط بیشتر خواهد شد و عمرش را کوتاهتر خواهد ساخت.
بابا روحانی کدام تحریم را برداشت. چند ماه پس از برجام رییس بانک مرکزی دلت روحانی صراحتا گفت که هیچ اتفاقی نبفتاده است و هیچ امتیازی به ایران داده نشده است. بعد هم ارباب ترامپ از برجام خارج شد. این ماجرا مروط به چند قرن پیش نیست که برخی خود را به فراموشی
می زنند. برجام انچنان یک طرفه نوشته شه که هیچ چیز به ایران نمی رسد و فقط ما را برای همیشه محتاج دیگران برای سوخت هسته ای و صده رادیو دارو و دیگر امکانات بسار مفید انرژی هسته ای می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
رئیس بانک مرکزی در خاک آمریکا و برای کم کردن فشار بر اوباما آن حرف زد در ضمن گفت در زمینه بانکی و درباره فروش نفت این را نگفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
همین که به مدت سه سال قیمت پراید حدود ۲۰ میلیون ثابت ماند گواه همه چیز بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
اگر برجام بدبود چرا اینقدر دنبال تجدید آن بودید
مرندی صراحتا گفت حاظریم همان برجام را امضاء کنیم که البته شرایط عوض شده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
آلزایمر داری به پزشک مراجعه کن تا اوباما بود برجام اجرا می شد ترامپ دیوانه بازی را بهم زد
وقتی که چهار پنج نفر سوار پراید می شوند و با سرعت 140 کیلومتر در جاده می رانند ویا رانندده اتوبوس سرگرم بازی با گوشی و ... این حوادث اجتناب ناپذیر است. باید مقررات با شدت اجرا شود و جرایم تخلفات حادثه ساز چندین برابر شود تا بازدارند ه باشد. سالی حداقل پنج بار مسیر شمال تا جنوب را طی می کنم و معمولا هم نزدیک به حداکثر سرعت مجاز در حرکت هستم اما همیشه بیشترین خودروهایی که از من سبقت می گیرند پرایدها هستند. به ندرت بنز سواری در جاده با سرعت پراید حرکت می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
دقیقا...پلیس ایران در مقابل تخلفات رانندگی وهمچنین صدور گواهینامه های رانندگی توسط بخش خصوصی خیلی سهل انگار است.در بیشتر کشور ها دو یا سه تخلف رانندگی باعث ابطال گواهینامه وحتی حبس وزندان روبروست.درست است که اوضاع مهندسی ترافیکی جاده ها وهمچنین خودرو ها از کیفیت چندانی برخوردار نیست اما عامل انسانی نقش بسیاری در این حوادث دارد.
در باره نیروهای آتش به اختیار براداران واگنر وجود دارد؛ ترفند پوتین و حیله ای بود همه با بخش بزرگی از نیروهای مخالف پوتین در درون حکومت را شناسایی کرد و با انها تسویه حساب نمود. یعنی به عبارتی "گوالاک های جدید" را ساخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
منطقی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
چرا بی ربط میگی آبروی پوتین و کل سیستم اطلاعاتیش ازبین رفت تو میگی عمدا اینکارو کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
داداش تو برو بخواب. ما بیداریم
عمر دست خداست ربطی به خودروساز ندارد اگر اجل فرا رسیده باشد داخل بنز که هیچ سوار تانک هم باشی راه فراری نیست
پاسخ ها
والی
| Japan |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
حالت خوبه آقای میرسلیم؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
پس لطف کن داخل خودرو که نشستی کمربند ایمنی رو نبند و وضعیت ایربگ رو غیر فعال کن چون عمر دست خداست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
خودت را بخواب زدی؟؟؟؟؟ یعنی اگه سوار 206 باشی و با سرعت 100تا به یه ماشین بزنی هیچ فرقی به وقتی که سوار لنکروز هستی و با همون سرعت تصادف می کنی نداری آقای میرسلیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما صد تا مسول برود چین روسیه هیچ اتفاقی برای اقتصاد نمی افتد ولی مستخدم بانک مرکزی ساک را ببند و برود لندن یا پاریس یا واشنکتن می بینی دلار سک به طور سر سام اور پایین می اید نباید دلمان را به چین روسیه خوش کنیم بلکه تعامل با دنیا پیشرفت برای ما مردم دارد نباید ما با هم لجباز باشیم بلکه با خرد جمعی به همه نوع پیشرفتی می رسیم
یک تحلیل آبکی از یک تحلیلگر آبکی در یک روزنامه آبکی تر، این روزنامه حتی بین اهالی صنعت هم بخاطر اراجیفش طرفدار نداره و صرفا کارش دریافت یارانه کاغذ و سیاسی بازی حزبی است. نکن برادر این اراجیف رو از هر بی سوادی بازنشر نکن، طرف رو نقشه نمیتونه روسیه رو پیدا کنه بعد این تحلیل آب دوغ خیاری رو بخورد ملت ما میده. حیف کاغذ و پهنای باند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
آقا ، فعلا" همه روزنامه ها آبکی اند
در دولت روحاني تورم حداقل بود ولي در دولت رييسي تورم بيداد ميكند
پوتین یکی از دیکتاتورترین سیاستمداران دنیاست که در جوانی به رهبری مخوفترین سازمانهای اطلاعاتی دنیا کاگ ب رسیده و با تبهکاران واگنر که توسط وی مسلح شده اند برای تسویه ارتشی ها و مخالفان سیاسی خود همدست است. امکان ندارد این گروه براحتی صدها کیلوتر بدون هیچ مانعی پیشروی کنند و درست در آستانه رسیدن به مسکو با همان سرعت و بازهم بی هیچ مانعی عقب نشینی کنند مگر اینکه از خود پوتین دستور دریافت کرده باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
الان به نظر خودت منطقیه که یه گروه اعتبار پوتین را توی این شرایط حساس لگدمال کنه .اونم به دستور خود پوتین که توی باتلاق اوکراین گیر کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟
هیچ عقل منطقی این را نمی پذیرد که یک دستگاه اطلاعاتی به این گستردگی چندتا مامور بیخ گوش فرمانده این گروه نداشته...
هزاران نفر هرروز در جاده ها بدلیل خرابی جاده وکیفیت پایین خودروها کشته میشود.
سالی یک حادثه به بزرگی انفجار اتمی هیروشیما و ناکازاکی در جادها ما اتفاق می افته!گناه حکومت و مسئولیت حکومت سر جای خود! اما علت اغلب حوادث ماشین های داغونی که مافیا خودرو به جان مردم انداخته تنها دلیل نیست عدم وجود شعور و فرهنگ رانندگی نزد مردم و خودرو سواران هم هست . کسی که با پراید و ..... این آشغالها در جاده 200 کیلومتر در ساعت سرعت میگیره بی شک قاتل بلفطره است ! راننده ای که خواب الوده قاتل هستش .راننده که ای که میگه من رد شم باقیش به شخم زمین بایر هم قاتل هستش ....
تا کی قراره همه مشکلات رو بندازیم گردن دیگران و خودمون رو مسبب نبینیم؟؟
درباره خبر تصادف:
ایا جداسازی خیابان تکلیف قانونی است؟ (گرچه بنا به طرز رانندگی بعضیها باید جزو واجبات دینی باشد و نه فقط قانونی)
و در ادامه ایا اموزش و ارتقای فرهنگ و شعور جزو واجبات است؟
ایا انحراف به چپ معلول بی فرهنگی و بی مبالاتی است/نیست؟ (اگر تعدادش کم بود، شاید جواب متفاوت می شد).
بقول یکی اینج، اگر سوار تانک هم بشی، ممکنه حادثه ایجاد بشه. اما عقل کجا رفته؟ همه مقصرن، بجز من!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست