بازدید 2751

صربستان با ائتلاف علیه روسیه همراهی نمی‌کند

رئیس جمهور صربستان با ابراز نگرانی از تحولات اوکراین تاکید کرد که با ائتلاف ضد روسیه همراهی نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 13 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از تاس، «الکساندر ووچیچ»، رئیس‌جمهور صربستان در یک برنامه تلویزیونی نسبت به شرایط اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت: «تنش در منطقه درگیری در اوکراین همچنان در حال افزایش است و هنوز به اوج تنش نرسیده است.»

ووچیچ خاطرنشان کرد: «من به شدت نگران وضعیت اوکراین هستم زیرا می‌ترسم که تشدید بیشتر خشونت‌ها در راه باشد.»

رئیس جمهور صربستان گفت: «اوکراینی ها به تازگی حمله خود را آغاز کرده‌اند؛ این حمله چندین برابر قوی‌تر خواهد بود. پاسخ روسیه نیز احتمالاً ضعیف نخواهد بود.»

ووچیچ افزود: «تحولات اوکراین به افزایش فشار بر صربستان در چارچوب تحریم‌ها کمک می‌کند.» وی گفت که انهدام تسلیحات غربی به ویژه باعث ایجاد اضطراب در صحنه بین المللی می‌شود.

ووچیچ با بیان اینکه سیاست کشورش همچنان بر عدم همراهی با مخالفت‌ها علیه روسیه است، گفت: «ما از سومین روز درگیری در اوکراین با اطمینان، قوی، قاطعانه و مسئولانه به مدت یک سال و چهار ماه بدون هیچ سوگند به مواضع خود پایبند هستیم و با ائتلاف علیه روسیه همراهی نمی‌کنیم.»

اظهارات رئیس جمهور صربستان درباره اوکراین در حالی بیان شده که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «غرب مصمم است حمایت خود را از ضد حمله اوکراین به حداکثر برساند و به کمک‌های طولانی مدت به ارتش اوکراین ادامه دهد.»

بلینکن افزود: «بنابراین، ما به انجام دو کار ادامه خواهیم داد و ما مصمم هستیم که در حال حاضر حمایت خود را از اوکراین به حداکثر برسانیم تا این کشور بتواند در میدان نبرد به موفقیت دست یابد. حمایت پایدار ما از اوکراین حیاتی است، این کشور می‌تواند در طول زمان، یک ظرفیت بازدارنده و دفاعی قوی برای ارتش خود ایجاد کند تا در آینده، اگر روسیه تلاش کند تجاوز دیگری را دنبال کند، این شانس را داشته باشد که از آن جلوگیری کند و اگر لزوماً به طور مؤثر در برابر آن دفاع کند، ما از آن حمایت خواهیم کرد.»

وزیرخارجه آمریکا همچنین این را نیز اضافه کرد که آمریکا از اوکراین برای ادغام اقتصاد آن با اتحادیه اروپا و روند جاری اصلاحات دموکراتیک حمایت می‌کند.

به گفته بلینکن، قدرت نظامی، و قدرت اقتصادی و دموکراتیک برای اوکراین و برای موفقیت این کشور و برای پیشرفت آن در آینده بسیار مهم است.

وزیرخارجه آمریکا این را ادعا نیز افزود که هم کیف و هم غرب خواهان صلح هستند، اما باز هم این صلح باید عادلانه و بادوام باشد.

بلینکن مدعی شد که اگر زمانی روسیه آماده تعامل بر اساس صلح عادلانه باشد، همه ما برای انجام این کار آماده خواهیم بود.

ادعای حمایت وزیرخارجه آمریکا از اوکراین در حالی مطرح شده که شده وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه در گزارش روزانه خود اعلام کرد که در درگیری در محور دونتسک جنوبی در شبانه روز گذشته ارتش اوکراین بیش از ۱۲۰ نظامی خود را از دست داد.

در این گزارش آمده است که طی شبانه روز گذشته نیروهای روسیه در نبردها در محور دونتسک دو حمله ارتش اوکراین را با موفقیت دفع کردند و حدود ۱۴۰ نیروی نظامی اوکراین نیز کشته شدند. وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که نیروهای مسلح اوکراین همچنان به عملیات تهاجمی خود در محور دونتسک جنوبی ادامه می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست