بازدید 1922

هشدار اتحادیه اروپا به صربستان

اتحادیه اروپا به مقامات صربستان هشدار داد تا زمانی که اتهامات تقلب در انتخابات این کشور به طور کامل بررسی نشود، بلگراد دیگر بودجه‌ای از سوی این اتحادیه دریافت نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۲۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۱ 05 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، بی‌نظمی‌های گسترده و آشکار در جریان انتخابات محلی ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) در صربستان مانند جابجایی گسترده رأی‌دهندگان از دیگر مناطق یا حتی از کشورهای همسایه به مناطقی که رأی‌گیری در آنها انجام می‌شد، اعتراض مخالفان را برانگیخت و توجه پارلمان اروپا (EP) و دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا را به خود جلب کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در گزارشی اعلام کرد که که برخلاف توصیه‌های قبلی این سازمان به دولت صربستان، مبارزات انتخاباتی نامزدها در جریان برگزاری انتخابات محلی ۱۷ دسامبر در شرایط آزاد و عادلانه برگزار نشده است.

در پی این تحولات، پارلمان اروپا در ۸ فوریه (۱۹ بهمن) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن در صورتی که مقامات محلی توصیه‌های انتخاباتی را اجرا نکنند یا مشخص شود مقامات صربستان در جریان انتخابات محلی ۱۷ دسامبر تقلب کرده‌اند، کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به این کشور تعلیق شود.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مطبوعاتی در مورد این قطعنامه، توضیح داد: صربستان به تعهدات خود در مورد برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه عمل نکرد.

این بیانیه می‌افزاید: اگر یافته‌های تحقیقات نشان دهد که مقامات صربستان به طور مستقیم در تقلب در انتخابات محلی ۱۷ دسامبر دخالت داشته‌اند، نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تعلیق پرداخت بودجه اتحادیه اروپا به بلگراد به دلیل نقض شدید حاکمیت قانون در ارتباط با برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور هستند.

گفتنی است، صرب‌ها روز یکشنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) کمتر از ۱۸ ماه پس از آخرین انتخابات قانون‌گذاری در این کشور، برای برگزیدن نمایندگان جدید پارلمان به پای صندوق‌های رای رفتند.

این انتخابات که با رای‌گیری برای گزینش اعضای شوراهای محلی نیز همزمان شده بود در شرایطی ویژه به خصوص متاثر از بالارفتن بی‌سابقه نرخ تورم در این کشور برگزار شد.

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ۱۷ دسامبر در صربستان، ادعای اپوزیسیون این کشور مبنی بر تقلب در انتخابات پارلمانی اخیر منجر به تظاهرات‌های مداوم در بلگراد پایتخت این کشور شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی