بازدید 5061
۲
با تحولات منطقه و جهان

بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا درباره سودان/ هشدار سازمان ملل درباره خطر ناامنی غذایی ۱۹ میلیون سودانی/ سقوط جنگنده آمریکا در کره جنوبی/ اختصاص بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان

بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا درباره سودان، هشدار سازمان ملل درباره خطر ناامنی غذایی ۱۹ میلیون سودانی، سقوط جنگنده آمریکا در کره جنوبی، اختصاص بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان و دستگیری یک سرکرده داعش در عملیات برون مرزی عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ 06 May 2023

بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا درباره سودان/ هشدار سازمان ملل درباره خطر ناامنی غذایی ۱۹ میلیون سودانی/ سقوط جنگنده آمریکا در کره جنوبی/ اختصاص بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان

بین الملل تابناک: بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا درباره سودان، هشدار سازمان ملل درباره خطر ناامنی غذایی ۱۹ میلیون سودانی، سقوط جنگنده آمریکا در کره جنوبی، اختصاص بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان و دستگیری یک سرکرده داعش در عملیات برون مرزی عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا درباره سودان

عربستان سعودی و آمریکا در بیانیه مشترکی از مذاکرات بین نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در جده استقبال کردند.

در بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا آمده است: ما از طرف‌ها می‌خواهیم که فعالانه در مذاکرات برای آتش‌بس و پایان دادن به درگیری شرکت کنند.

عربستان سعودی و آمریکا همچنین خواستار ادامه هماهنگی حمایت‌های بین المللی برای گسترش روند مذاکرات در سودان شده‌اند.

بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا درباره سودان/ هشدار سازمان ملل درباره خطر ناامنی غذایی ۱۹ میلیون سودانی/ سقوط جنگنده آمریکا در کره جنوبی/ اختصاص بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان

در بیانیه آمریکا و عربستان سعودی همچنین تأکیده شده است که روند مذاکرات گسترده باید شامل مشارکت همه احزاب سیاسی سودانی باشد.

پیشتر یک منبع نظامی در ارتش سودان به الجزیره گفته بود که هیأتی از سوی ارتش سودان برای انجام مذاکرات در زمینه نظامی و بشردوستانه به جده اعزام شده است.

در همین باره، جمعه شب، وزیران خارجه عربستان سعودی و آمریکا تلفنی درباره تحولات سودان گفت وگو کردند.

دو طرف ابتکار سعودی - آمریکایی برای میزبانی از نمایندگان دو طرف درگیر در سودان در شهر جده را بررسی کردند که هدف آن فراهم کردن زمینه لازم برای گفت‌ وگو به منظور کاهش تنش‌ها در این کشور به نحوی است که امنیت و ثبات سودان و مردم آن را تضمین کند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

هشدار سازمان ملل درباره خطر ناامنی غذایی ۱۹ میلیون سودانی

سازمان ملل متحد همزمان با تداوم درگیری ها در سودان اعلام کرد، ۱۹ میلیون تن در سودان ممکن است در ماه‌های آینده از ناامنی غذایی رنج ببرند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل، روز جمعه به وقت محلی افزود: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گزارش هایی دریافت کرده است که تا ۲۵ آوریل، ۱۹۰ کودک در درگیری های سودان کشته شده اند.

معاون سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: در همین حال، برنامه جهانی غذا پیش بینی می کند، در صورت ادامه درگیری ها، تعداد افراد متاثر از ناامنی حاد غذایی در سودان در سه تا شش ماه آینده بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تن افزایش می یابد که این تعداد سودانی هایی که از ناامنی حاد غذایی رنج می برند، در مجموع به ۱۹ میلیون تن افزایش می دهد.

فرحان حق ادامه داد: انتظار می رود ایالات دارفور غربی، کردفان غربی، نیل آبی، دریای سرخ و دارفور شمالی در ماه های آینده شاهد بیشترین ناامنی غذایی باشند.

به گفته وی، برنامه جهانی غذا از دولت‌ها می‌خواهد که مرزهای خود را به روی کسانی که از خشونت فرار می‌کنند، باز نگه دارند و از همه کشورها می‌خواهد، به مهاجران سودان اجازه ورود بدون تبعیض به سرزمین‌های خود را بدهند و بازگشت اجباری آنها به سودان را متوقف کنند.

سقوط جنگنده آمریکا در کره جنوبی

رسانه‌های محلی کره جنوبی از سقوط یک فروند جنگنده «اف-۱۶» آمریکا در حین یک پرواز آموزشی در نزدیکی پایگاه نظامی ایالات متحده در «پیونگ تاک» کره جنوبی خبر داد.

فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در کره جنوبی گزارش کرد، یک فروند جنگنده ایالات متحده در یک منطقه کشاورزی در پیونگ تاک استان گیونگی کره جنوبی در ساعت ۰۹:۴۵ صبح امروز (شنبه) سقوط کرد.

فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در کره جنوبی همچنین اعلام کرد، خلبان جنگنده فوق قبل از سقوط از هواپیمای جنگی خارج شد و هم‌اکنون در بیمارستانی تحت درمان است.

جنگنده اف-۱۶ ایالات متحده پس از سقوط آتش گرفت و یکی از مقام‌های پلیس تصریح کرد که محل وقوع حادثه در حقیقت یک منطقه آموزشی برای نظامیان آمریکایی بوده است.

مقام‌های آمریکایی در حال بررسی علت دقیق این حادثه هستند و در لحظه انتشار این خبر جزئیات بیشتری منتشر نکردند.

اختصاص بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال آماده سازی یک بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری برای تایوان است.

به گزارش رویترز، دولت بایدن در صدد استفاده از قدرت اجرایی خود جهت در اختیار قرار دادن این تسلیحات به تایوان مانند اوکراین است.

بر اساس این گزارش، این بسته شامل ارسال ذخایر موجودتسلیحات نظامی آمریکا به تایوان یا اختصاص تجهیزات پشتیبانی به این جزیره است.

در این گزارش به تجهیزات موجود در بسته تسلیحاتی اشاره ای نشده است.

بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا درباره سودان/ هشدار سازمان ملل درباره خطر ناامنی غذایی ۱۹ میلیون سودانی/ سقوط جنگنده آمریکا در کره جنوبی/ اختصاص بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان

کنگره به بایدن اجازه داده است تا بر اساس قانون، مجوز دفاع ملی ۲۰۲۳ از یک میلیارد دلار موجودی ایالات متحده برای برقراری دموکراسی جزیره تایوان استفاده کند.

مارتین ماینرز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که سال گذشته به منظور ارائه کمک های امنیتی حیاتی برای حمایت از تایوان، به مقام کاهش بودجه ریاست جمهوری اجازه داده شد. ماینرز گفت: رویکرد دولت با سیاست های قدیمی ایالات متحده که در قانون روابط تایوان مشخص شده است، سازگار است.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن و متحدانش به طور فزاینده ای، نگران سرعت مدرن سازی نظامی چین هستند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که هو کائی هونگ، رئیس شرکت بخش توسعه صنعت هوافضا و قراردادهای دفاعی تایوان به تازگی در جلسه کارگروه صنعت دفاعی آمریکا-تایوان در تایپه گفته، این شرکت خواستار افزایش توانمندی فنی خود برای کمک به توسعه نسل بعدی جنگنده های تایوان است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، تایوان روزانه شاهد پرواز جت های جنگنده چینی بر فراز حریم هوایی این جزیره است. بخش اصلی بدنه نیروی هوایی تایوان را جنگنده های اف-۱۶ شرکت لاکهیید مارتین و جنگنده های میراج ساخت فرانسه در کنار جنگنده های دفاعی داخلی F-CK۱ چینگ اوئو تشکیل می دهد.

هو کائی در ادامه سخنانش افزود، وقتی صحبت از توسعه نسل بعدی جنگنده ها می شود، ما امیدواریم آمریکا از تایوان حمایت کند و این حمایت شامل کمک در ساختن موتور، سیستم های کنترل، کنترل های محیطی و سایر موارد دیگر است که در ضمن فرصتی برای همکاری تایوان و آمریکاست.

تایوان در سال ۲۰۱۷ برنامه جنگنده های نسل بعدی خود را اعلام کرد که شامل فناوری های مخفی بود اما جزئیات کمی از آن زمان منتشر شده است.

تایوان در جستجوی یافتن راه هایی برای تولید داخلی جنگنده ها و یا سلاح های دیگر از جمله زیردریایی است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در اظهاراتی مخالفت خود را با تشدید روابط نظامی آمریکا و مقامات تایوان ابراز کرد و هشدار داد ایالات متحده در حال تبدیل تایوان به بشکه باروت است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، مائو تاکید کرد که فروش تسلیحات آمریکا به حکومت تایوان به طور جدی اصل چین واحد را نقض و و روابط چین وآمریکا را دچار مخاطره می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به تازگی ایالات متحده و مقامات تایوان روابط نظامی خود را افزایش داده‌اند، گفت: بازدید دلالان اسلحه و به اصطلاح انجمن دفاعی آمریکا گواه دیگری است بر اینکه ایالات متحده در حال تبدیل تایوان به بشکه باروت است که این موضوع برای هموطنان تایوانی ما دردسر ایجاد می‌کند.

مائو در ادامه گفت: ما بار دیگر از آمریکا می‌خواهیم به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد، فروش تسلیحات و تماس نظامی با تایوان را متوقف و از عواملی که می‌تواند باعث ایجاد تنش در تنگه تایوان شود، دوری کنند.

وی با تاکید براینکه طرف چینی برای دفاع قاطعانه از حاکمیت و منافع امنیتی خود آماده اقدامات قوی و قاطعانه‌ است، افزود: هر نیروی خارجی که در امور داخلی چین مداخله و صلح و ثبات در تنگه تایوان را تضعیف کند، عواقب آن را متحمل خواهد شد و تاوان اعمال اشتباه خود را خواهد پرداخت.

دستگیری یک سرکرده داعش در عملیات برون مرزی عراق

نیروهای دستگاه اطلاعات ملی عراق در عملیاتی خارج از مرزهای این کشور، یک تروریست خطرناک داعشی را دستگیر کردند.

به گزارش میدل ایست نیوز، واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که یک تروریست خطرناک پس از تعقیب در چند کشور دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، براساس بیانیه واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق، دستگاه اطلاعات ملی عراق براساس داده‌های اطلاعاتی دقیق و در عملیات اطلاعاتی ویژه در خارج از مرزهای عراق، مصطفی خالد محمد، یکی از عناصر دیوان عضوگیری داعش را دستگیر کردند.

بیانیه مذکور افزود، این عملیات براساس داده‌های اطلاعاتی دقیق از هدف و تعقیب آن در چند کشور و با هماهنگی با یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای برادر انجام شد.

نیروهای دستگاه اطلاعات ملی عراق این تروریست را به عراق آورده و تحویل دستگاه قضایی دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
تقسیم سودان با مشارکت و همکاری سعودی
مردم آمریکا باید رأی دادن به دموکرات ها رو متوقف کنند. چون پول مالیاتشان تبدیل می شود به بسته حمایتی جنگ طلبانه به تایوان و اکراین و ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست