بازدید 6280

آمریکا: ایران فرصت بازگشت به برجام را از بین برد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از دیپلماسی و هرگونه تلاش برای کاهش تنش ها حمایت می کند، گفت که برجام بر پایه اعتماد نبود.
کد خبر: ۱۱۶۷۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ 14 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر اینطور که شما می گویید ایران تا این حد غیرقابل اعتماد است و دروغ می گوید، چرا به آنها در یک توافق هسته ای اعتماد می کنید؟
 
اشاره این خبرنگار به اظهارات پی در پی این مقام وزارت خارجه آمریکا بود که پی در پی مقامات ایرانی را در خصوص گفتگوهای غیرمستقیم تبادل زندانیان متهم به دروغگویی می‌کند.
 
پرایس پاسخ داد که برجام بر پایه اعتماد نبود بلکه این توافق، بر پایه نظارت و اقدامات راستی آزمایی بوده است.
 
وی در تداوم ادعاها اضافه کرد زمانی که دولت پیشین آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود ایران نیز برنامه هسته ای خود را گسترش داد به شکلی که برای ما، منطقه و جهان خطرناک است.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای همیشگی خود افزود که چند ماهی است بازگشت به برجام در دستور کار نیست و ایران فرصت بازگشت به برجام را از بین برد.
 
وی در عین حال گفت ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران است.
 
سخنگوی وزارت خارجه با تکرار ادعاهای خود افزود: ما اغلب با دروغهای مقامات ارشد تهران مواجه می‌شویم و این موضوع جدیدی نیست.
 
وی مدعی شد که این اظهارات به سرنوشت خانواده های آمریکایی هایی مربوط می شود که در ایران چندین سال است به صورت غیرقانونی زندانی هستند.
 
پرایس اضافه کرد: ما به صورت خستگی ناپذیر برای آزادی این سه آمریکایی زندانی در ایران تلاش می کنیم و به ایرانی ها در موقعیت های مختلف اعلام کرده ایم که آزادی این آمریکایی ها در اولویت ما قرار دارند.
 
این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بود که وی بلافاصله گفت که نمی تواند در خصوص تلاش های واشنگتن برای آزادی این آمریکایی ها توضیحی دهد.
 
از دیپلماسی مستقیم حمایت می کنیم
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق ایران و عربستان نیز گفت: ما از گفتگو، دیپلماسی مستقیم و هرگونه تلاشی که به کاهش تنش ها در منطقه و از یک درگیری احتمالی جلوگیری کند، حمایت می کنیم.
 
پرایس تصریح کرد: ما در دوره های قبلی گفتگوها در عراق و عمان، از تماس بین عربستان سعودی و ایران حمایت کردیم و جلوگیری از تنش به نفع ما است.
 
سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن که در آخرین روزهای کاری خود در این سمت است، دامه داد، این روندی است که در دو سال گذشته ادامه داشته و آمریکا آن را تشویق و حمایت کرده است. کاهش تنش ها در منطقه و همچنین پایان جنگ در یمن در راستای منافع آمریکا و همچنین کشورهای منطقه است.
 
وی مدعی شد اگر این توافق منجر شود که ایران به رفتار و اقدامات مخرب و بی ثبات کننده خود در منطقه و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه پایان دهد، این تحول در راستای منافع منطقه خواهد بود.
 
توافق درباره چین نیست
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره نقش میانجیگری چین در توافق ایران و عربستان اظهار داشـت: این توافق در خصوص چین نیست بلکه مربوط به تعهدات ایران و عربستان می شود.
 
وی این اظهارات که میانجیگری چین، نقش آمریکا را در منطقه کمرنگ می کند، رد و ادعا کرد: هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا برای ثبات و یکپارچگی منطقه تلاش نکرده است.
 
پرایس مدعی شد که ما به افزایش توانایی متحدان خود در خلیج فارس کمک کرده ایم. تلاش های ما منجر به بازگشایی حریم هوایی کشورهای عربی بر روی پرواز های اسرائیل شد و به عادی سازی روابط آنها با تل آویو کمک کرد.
 
واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران نیز گفت: ما سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران را به عنوان بخشی از گسترش عمق روابط تهران و مسکو می بینیم و به دقت آنها را دنبال می کنیم.
 
پرایس اضافه کرد که در یک سال گذشته ما از گسترش این روابط اعلام نگرانی کرده بودیم. ما در خصوص روابط نظامی ایران و روسیه صحبت کرده ایم و در مورد روابط لوکاشنکو با روسیه نیز اظهار نظر کرده ایم.
 
حمایت از جمهوری آذربایجان
 
وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره ایران و جمهوری آذربایجان نیز مدعی شد که تهران مدت طولانی است که یک بازیگر مخرب در منطقه بوده است. بنابراین ما این تنش ها را با نگرانی دنبال می کنیم و موضع ما در ارتباط با جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایجاد یک منطقه با تنش و درگیریِ کمتر بوده است.
 
مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران گفت: آمریکا به تعامل و ارتباط با ایران برای آزادی هر چه سریعتر زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران، همچنان ادامه می دهد.
 
سالیوان با بیان اینکه در حال حاضر "توافقی وجود ندارد" در عین حال گفت: آخرین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم دادن امید دروغ و کاذب به خانواده آمریکایی‌هایی است که منتظر عزیزانشان هستند.
 
همچنین وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: "راجر کارستنز" نماینده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در امور گروگان‌ها از روز دوشنبه ١٣ مارس تا روز پنجشنبه ۱۶ مارس به قطر برای شرکت در «نشست امنیت جهانی» به دوحه می‌رود و با نمایندگان دولت‌ها و طرف های مربوطه درباره "نحوه حل و فصل بازداشت‌های اشتباه و غیرقانونی و موارد گروگانگیری" بحث و تبادل نظر خواهد کرد.
 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به وقت محلی از دستیابی ایران و آمریکا به توافق برای تبادل زندانیان خبر داد و گفت: اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.
 
حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به روند پیشرفت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: همچنان تبادل ‌پیام‌ها با طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها جریان دارد. در روزهای اخیر در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: ما این پرونده را یک موضوع کاملا انسانی می‌دانیم. ‌از مارس سال گذشته در این رابطه سندی میان ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم امضا و به تایید رسید. اما زمینه اجرای آن‌ اکنون فراهم شده و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.
 
مقامات آمریکایی از جمله جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را رد کردند اما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی در موضوع تبادل زندانی بین دو کشور گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.
 
ناصر کنعانی یکشنبه شب در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی نسبت به اظهارات روز یکشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص تبادل زندانیان اظهار داشت: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود:در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۳
این امریکای جنایتکار بود که از برجام خارج شد .. حالا طلبکار شده . فکر کرده همه مثل خودش احمق هستند . برجام اولی رو جوری طراحی کرده بود که در ظاهر توافق شده ولی ایران عملا هیچ بهره ایی ازش نبرد ولی اینبار دیگه از دست ملت ایران رکب خورد و نتونست کاری از بیش ببره به همین دلیل میگه ایران فرصت توافق رو از دست داد . ذهی خیال باطل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
ملت ایران ؟ رکب؟ کدوم ملت؟ خودی غیرخودی میانی بابصیرت؟ بی بصیرت؟ یا تقسیمات جدید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
واقعیت فریب کاری آمریکا را در تاریخ 31 مرداد 1401 ببینید.
جوزف بورل: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا منطقی است. منتظر پاسخ آمریکا هستیم.
در حالی که همه چیز در این تاریخ تمام بود. آمریکای فریب کار زیر میز زد اما به گردن ایران انداخت
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
طلب نداره، شما میخواستی آتیش بزنی آمریکا هم زودتر اومد بیرون. ضمن اینکه نظر داخل میگه آمریکا اومد بیرون خارج میگه ایران میله های هسته ای مخفی کرده بود
دروغ و قانون، کلماتی هستند که هر کسی مجاز باشه تر مورد آن اظهار نظر گنه، مقامات آمریکایی مجاز نیستند. چون دروغگوترین افراد هستند و غیر قانونی ترین اقدامات را در کل هستی انجام میدهند
پاسخ ها
اردلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
این عزیزانی که به به این نظر در مورد جنایت کار بودن و سوابق هولناک حقوق بشری ایالت متحده ، منفی داده اند یا ربات هستند یا جنایات این چند سال اخیر آمریکا رو نمی خواهند ببینند (توصیه می شود مصاحبه با خانم مادلین آلبرایت ، وزیر خارجه سابق آمریکا در مورد اعتراف به کشتار نیم میلیون زن و کودک عراقی در حمله آمریکا به عراق را گوش بدهند ) یا با این مملکت مشکل دارند
حرف حساب جواب نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
كدام حرف حساب؟
حالا گیرم ایران توافق مجدد را از بین برده ولی ناکس ها شما که توافق حاصل شده را بهم زدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
موشک هوا کردن در بزنگاه توافق و آتش زدن برجام و ... این چیزها را هم دارد.
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
ایران توافق رو اجرا نکرد امریکا هم اومد بیرون
وقتی بعد از توافق برجام یه عده گفتن که شرکت های آمریکایی حق ندارن وارد ایران بشن باید به این فکر میکردن که آمریکا از برجام خارج میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
ماتوافق کردیم انرژی صلح آمیزهسته ای داشته باشیم توافق
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
ماتوافق کردیم انرژی صلح آمیزداشته باشیم توافق نکردیم که هرکاری خواستن به مادیکته کنن. واینکه تعینن کنن کدوم شرکت ها وارد ایران بشن.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
عزیر میشه بگی کدوم بند برجام گفته بوده ما باید از آمریکا خرید کنیم ؟؟؟؟
اگر راست می گویی اسم برجام پاک کن بیشتر ابروی ملت امریکا را نبر ملت ایران از همه چه داخلی وووووحساب پس مگیره
حالا کاری به امریکا و اینکه غیر قابل اعتماد بود و از برجام خارج شد ندارم،اینها ( دولتیان جدید) که مدعی بودند که ظریف و روحانی با برجام به ما خیانت کردن و میخواستند اعدامشون کنند!! میخواستن زندگی مردم رو به برجام گره نزنن! بعد چی شد که الان همش دنبال برجام هستند؟! شتر سواری دولا دولا که نمیشه، از اون طرف همش به دولت قبلی بد بگین که خیانت کردن و کاری بلد نبودند و برجام به درد نمیخورد و از این طرف هم خودتون همش دنبال برجام هستید!! دیگه از این خار تر که آمریکا رک و راست چندین مرتبه گفته ما دیگه پیگیر برجام نیستیم!! ولی ظاهرا ایران و مقامات ایرانی که برجام ر خیانت میدونتسند بیشتر پیگیر هستند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
مملکت رو با حب و بغض به اشخاص و احزاب اداره کردن، نتیجه ش همین میشه. نمیدونم به قضاوت تاریخ یا باقیات و صالحاتی که خودشون میگن اعتقاد دارن؟
تو خورد و خوراک مون موندیم. نمیدونم میخوان مردم همیشه درگیر قوت اولیه خودشون باشن و با ندانم کاری شون و اختلاس و بی مدیریتی شون و... کار نداشته باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
آمریکایی ها با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند
متظاهر و چند رو هستند
عدم افزایش غنی سازی و عدم ایجاد یک قدرت هسته ای جدید صد در صد به نفع امریکایی ها است و اونها بیشتر از همه خواهان برگشت برجام و البته بدون دادن امتیاز به ایران هستند و این هیاهوها بازی های رسانه ای این کشور است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
خيال شما راحت، هيچكس به دنبال برجام نيست بلكه مسئولين وقت توافقي را امضا كردند كه نواقصي دارد و الان هم كه طرف مقابل به دنبال بهانه ايت ايران به دنبال رفع نواقص اين توافقنامه مي باشد.
هر دو طرف همدیگر را دروغگو خطاب می کنند در حالیکه فقط و فقط مردم ایران هستند که در گیر مشکلات زیادی شده اند. این یه واقعیت هست که عملا دیده میشه وگرنه لفاظی دو طرف هیچ اهمیتی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
دقیقا .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
اگر طرف مقابل مشكل نداشت اينهمه به دنبال احياي توافقنامه بي خاصيت نبود.
امریکایی ها حتی به محمد رضا پهلوی که کاملا مطیع انها بود اعتماد نکردند و او را رها کردند و حتی اجازه اقامت در خاک خود را به او ندادند. دولت مصدق را که به انها اعتماد کرده بود با یک کودتا سرنگون کردند. به مردم افغانستان خیانت کردند و پس از کشتار دهها هزار افغان این کشور را به طالبان بخشیدند ان هم با انبوهی اسلحه پیش رفته و ... خیانت امریکا به تعهدات بین المللی و همپمان انقدر زیاد است که قابل شمارش نیست . انوقت این میراث داران کابوی های وحشی که میلیونها سرخ پوست را کشتار کردند ادعای اعتماد و راستگویی می کنند. این هم از عجایب روزگار ما است. حداقل خوب است که این اقا قبول دارد که امریکا ابتدا از برچام خارج شده است برخی سر سپردگان داخلی امریکا که همین را هم قبول ندارند.
در کل دنیا به سادگی از مرگ کامل برجام صحبت می شود ولی در داخل ایران هنوز یک عده ای خاص، از موفقیت در برگشت به برجام صحبت می کنند. چرا ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
كسي به دنبال بازگشت به برجام با آن نواقص قبلي نيست بلكه اگر طرف مقابل به دنبال احياي آن مي باشد بايد نواقص آن را هم برطرف كرده تا با آن مثل الاكلنگ بازي نكنند.
بالاخره ذات همه روزی مشخص میشه
اگر برجام بر پایه اعتماد نبود چرا از آن خارج شدید؟
باید یادبگیرید که نمیتونید هر وقت دلتون خواست تواغق کنید و هر وقت هم نخواستید بدون در نظر گرفتن زیان طرف مقابل از توافق خارج بشید.
حرفهای مفت امریکاییهای گاوچرون پشیزی ارزش نداره ظاهرا ایران وچین وروسیه سه عضوبرجام قراره اعلام کنند چون امریکاازبرجام خارج شده وعلاوه برمیلیاردهادلارضرربه ایران وبقیه کشورها وایجادناامنی درمنطقه شده ماسه طرف برجام راقبول داریم وتحریمهای امریکاعلیه ایران غیرقانونی است ظاهراقراره چین به سازمان ملل وشورای امنیت اعلام کند امریکاچون ناقض برجام است حق اعلام تحریم ندارد واین تحریمها فقط برای شرکتهای امریکایی قابل قبول است وچین وروسیه آنها راقبول ندارند ودرستش هم همینه کسی که سنگ میزنه شیشه خونه مردم رومیشکنه نمیتونه شاکی باشه چون خودش مجرمه چینیهاباتوافق ایران وعربستان نشان دادند دنبال صلح هستند برعکس امریکاییهاکه فقط ازجنگ ووتهدید نظامی وخونریزی واغتشاش دردیگرکشورهاحرف میزنند چین امریکارادرشوک فروبرد وفهمیدند دنیادرحال تغییراست ویک کدخدا نمیخواهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
همش شد ظاهرا ، به همین خیال باش
جناب ند پرایس!
اونوقت که شما حرکتی میکردید و کشورها ساکت بودند ظاهرا دیگه گذشته است
اکنون ممکنه شما خارج بشید و یه کشور دیگه داخل بشه
تعجب نکن اگر شما از برجام خارج میشی و ایران پیشرفت میکنه ممکنه از جاهای دیگه هم خارجت کنند
خدا رو شکر
آمریکا تتش زدایی نمیکنه چونکه دیگه نمیتونه اسلحه بفروشه!!! به همین سادگی؛!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر