بازدید 43469

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی درباره برجام

سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چهارچوب برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «برجام»، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.
کد خبر: ۱۱۶۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶ 09 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپایی، در بیانیه‌ای مشترک خواستار اجرای سریع و کامل توافقات ایران و اژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی شدند.

در این بیانیه آمده است: یادآور می‌شویم که به‌دنبال مذاکرات مدیرکل آژانس و معاون رئیس جمهور ایران، و همچنین با توجه به تلاش‌های مدیرکل آژانس، چهارم مارس بیانیه‌ای مشترک مورد توافق قرار گرفت که بر اساس آن ایران به طور داوطلبانه موافقت کرد تا به آژانس اجازه دهد که فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتری را صورت دهد.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: همچنین خاطرنشان می‌کنیم که مدیرکل آژانس در گزارش GOV/۲۰۲۳/۸ متذکر شده که ایران با تسهیل و افزایش دفعات و شدت فعالیت های راستی آزمایی آژانس موافقت کرده است. باتوجه به جدی بودن تداوم و تشدید فزاینده برنامه هسته‌ای ایران، ما این کشور را برای اجرای کامل و سریع اقدامات موردتوافق، پاسخگو خواهیم دانست. این اقدامات ایران را از تعهدات سال ۲۰۱۵ دورتر کرده است.

بیانیه مذکور باردیگر به ادعای کشف ذرات با غنای بالای ۸۰درصد اشاره کرده و مدعی شده است: هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی تا این حد در ایران وجود ندارد. این اقدام در کنار برنامه هسته‌ای گسترده‌تر ایران، این کشور را به شکلی خطرناک به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می کند. این موضوع همچنین استدلال‌های ایران درباره اینکه برنامه هسته‌ای این کشور فقط برای اهداف صلح آمیز است را تضعیف می کند. از مدیرکل آژانس در تداوم روند منظم و کامل گزارش‌دهی درباره این موضوع حمایت می کنیم.

در این بیانیه ادعا شده است: تصمیم ایران برای خارج کردن دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس، آثار مخربی بر توانایی آژانس برای حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، برجای گذاشت. از ایران می‌خواهیم تا تمام تجهیزاتی که آژانس آن را ضروری دانسته را مجددا نصب و اجازه نظارت و راستی‌آزمایی برنامه‌ هسته‌ایش را مطابق توافق برجام، فراهم کند. ایران باید اقدامات ضروری برای ارائه اطلاعات لازم به آژانس در راستای ترمیم تداوم آگاهی این سازمان (از برنامه هسته‌ای ایران) صورت دهد.

رافائل گروسی جمعه ۱۲ اسفند در رأس هیأتی وارد ایران شد و با رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژِی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از سفر به ایران در نشستی خبری گفته بود: این سفر برای دیدار با مقامات ایرانی به انجام رسید. این سفر برای انجام تمهیداتی در خصوص راستی آزمایی در برخی مکان‌ها و موضوع نظارت‌های آژانس در این کشور به انجام رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر