پیش بینی بورس امروز شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته ۱۶ هزار واحد کاهش یافت و به عدد یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحد رسید. خودرویی ها، بانکی‌ها و پالایشی‌ها بیشترین اثر منفی را بر شاخص روز چهارشنبه داشتند.. بورس امروز چگونه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۱۵۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲ 14 January 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱، پس از چهار روز صعود پیاپی شاخص کل، سرانجام رشد شاخص کل متوقف شد. جریان دادوستد‌های در این روز به گونه‌ای پیش رفت که عرضه‌کنندگان از ابتدا پرقدرت ظاهر شدند.

با این حال هنگامی که بازار درحال بازیابی خود بود، انتشار خبر لایحه بودجه سال آتی، واکنش منفی بازار سهام را دربرداشت. در پایان نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۹۶ درصدی که معادل ۱۶ هزار و ۹۱ واحد کاهش ارتفاع است در سطح یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۹۵ واحد ایستاد.

از سوی مقابل، شاخص هم‌وزن با سبقت از نماگر اصلی در حرکتی غیر همسو موفق به ثبت رشد ۰.۱۱ درصدی شد. در روزی که حال عمومی سهام متوسط و کوچک بازار بهتر از نماد‌های شاخص‌ساز بود نماگر هم‌وزن بورس تهران هفته سوم دی ماه را با قرار گرفتن در محدوده ۵۰۴ هزار و ۲۰۵ واحد به پایان رساند.

شستا، کگل، خودرو، فولاد و شپنا بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس بپاس، زاگرس، غصینو، شگویا و ارفع بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس را به نام خود ثبت کردند.

شوک لایحه بودجه به شاخص کل

روز چهارشنبه برای اقتصاد کشور و بازار سرمایه، روز خاصی محسوب می‌شد، زیرا دولت پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره لایحه بودجه سال آینده که مهم‌ترین سند مالی کشور محسوب می‌شود را به صحن علنی مجلس تقدیم کرد و ساعاتی پس از آن نیز بند‌های آن به صورت رسمی منتشر شد..

انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز با نکاتی مهمی برای بسیاری از صنایع همراه بود تا بار دیگر شاهد آخر هفته‌ای تلخ برای بورس تهران باشیم. مدت‌ها است که بودجه سال آینده به یکی از نگرانی‌های اهالی بازار سرمایه تبدیل شده بود و اکنون با انتشار لایحه در روز چهارشنبه، برخی از این نگرانی‌ها، رنگ و بوی واقعی به خود گرفته‌اند. مهم‌ترین نکته موجود در این سند مالی که برای بورس تهران از اهمیت بالایی برخوردار است، سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که پس از اظهارنظر‌های بسیار زیادی در نهایت از عدد ۷ هزار تومانی خبر می‌دهد. این در حالی است که سقف ۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ با نقد‌های بسیاری همراه بود و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله متانول‌ساز‌ها را تا تعطیلی و شناسایی زیان نیز هدایت کرد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که این گروه در بورس فردا نیز حال و روز خوبی نداشته باشد. از سمتی، اما یک خبر مثبت برای اوره‌سازان وجود دارد که آن نیز تک‌نرخی شدن قیمت اوره و کشف آن در بورس کالاست که می‌تواند به بازگشت تقاضا برای آن‌ها منجر شود.

پیش بینی بورس فردا

با تمام این تفاسیر و نکات ذکر شده در بالا، انتظار می‌رود که بورس تهران در روز آینده، شرایط سختی را دنبال کند و شاهد کاهش نماگر‌های اصلی بازار باشیم. این موضوع بیشتر خود را در گروه خودرویی و صنایع بزرگ بازار نشان خواهد داد و گروه‌های کوچک شرایط بهتری خواهند داشت، اما بعید است که جو منفی ایجاد شده اجازه رشد خاصی را به صنایع بدهد. /فردای اقتصاد

موج منفی در بورس هفته آینده

رضا هوشمند، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: کلیت بازار سرمایه به دلیل تورم رو به بالاست، اما به دلیل ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ ابتدای هفته آینده با موج منفی در بازار روبه رو هستیم.

هوشمند ادامه داد: امیدواریم به مرور با حمایت دولت از بورس و با شفاف شدن عرضه خودرو در بورس کالا، بازار به روند رشد خود برگردد.

پیش بینی بورس با همایون دارابی

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی ارقام در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به نفع بورس نیست، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دلار نیمایی تا ۷ هزار تومان افزایش داشته و همچنین حقوق مالکانه معادن بالا آمده است که خبر‌های خوبی برای بورس نیست.

وی با اشاره به اینکه باید منتظر اخبار تکمیلی در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۲ باشیم، ادامه داد: بورس در هفته آینده احتمالا روندی متعادل به سوی منفی خواهد داشت. با توجه به اینکه لایحه بودجه مطرح شده و برخی ارقام در این لایحه به نفع بازار سهام نیست در روز‌های ابتدایی هفته تاثیر آن را بر شاخص کل خواهیم دید./اقتصاد24

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار