بازدید 2411

آغاز تحقیقات کنگره درباره خروج دولت بایدن از افغانستان

یک نماینده جمهوریخواهان ارشد مجلس نمایندگان آمریکا بطور رسمی تحقیقات درباره خروج آشفته دولت جو بایدن از افغانستان ذت در ماه اوت ۲۰۲۱ آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰ 14 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مایکل مک کال نماینده جمهوریخواه تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با ارسال نامه ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، از او مجموعه وسیعی از اطلاعات را در مورد خروج آشفته دولت بایدن از افغانستان درخواست کرده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان می گوید که دولت بایدن تاکنون از ارائه مدارک خودداری کرده اما او اکنون به عنوان رئیس این کمیته بهطور رسمی درخواست همکاری با این کمیته را خواستار شده است.

مک کال در بیانیه‌ای گفت: شرم‌آور و بی معنی است که دولت بایدن بارها درخواست‌های نظارتی طولانی ‌مدت ما را رد کرده و به پنهانکاری اطلاعات مربوط به خروج آمریکا از افغانستان ادامه می‌دهد.

این نماینده جمهوریخواه تصریح کرد: در صورت تداوم عدم همکاری، کمیته از اختیارات خود برای اجرای این درخواست‌ها از جمله از طریق یک فرآیند اجباری، استفاده خواهد کرد.

مک کال به دنبال دستیابی به ارزیابی های اطلاعاتی، اسناد آژانس های داخلی و ارتباطات مقامات آمریکایی با طالبان و دولت افغانستان است.

وی از دولت بایدن خواسته است تا ۲۶ ژانویه این اطلاعات را ارائه دهد.

جمهوریخواهان مدت‌ها به دنبال تحقیقات در مورد افغانستان بوده اند. این یکی از موضوعاتی است که حزب جمهوریخواه قصد داشت پس از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ در مورد آن تحقیق کند.

افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر آغاز شد.

کوین مک کارتی رئیس جدید مجلس آمریکا پیش از این گفته بود تحقیقاتی را درباره خروج فاجعه‌ ایالات متحده از افغانستان آغاز می‌کند.

مک‌کارتی در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته بود: چرا ما نباید بدانیم در آن دو ماه آخر در افغانستان چه گذشت؟ مردم آمریکا حق دارند بدانند که این موضوع دیگر هرگز تکرار نشود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را در سال ۲۰۲۱ برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

آمریکا در طولانی ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزاد بودند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.

وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌ کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی