بازدید 16115
مرور روزنامه‌های شنبه ۱۷ دی

سرمقاله رسالت درباره سالگرد حادثه هواپیمای اوکراینی / خوشبختی ایرانیان با پیوست به دست می‌آید / چرا وعده رشد ۸ درصدی تحقق نیافت؟

رسانه ملی و حاشیه هایش، اولین گام رئیس بانک مرکزی، سبقت مالیات از طلای سیاه در بودجه، سهم ۷۰ درصدی سوداگران در بازار مسکن، نیم فصل به کام سرخ‌ها، شائبه تقلب عامل ناامیدی از روند سنجش، نگاهی متفاوت به حاشیه‌سازی جدید نشریه غربی، راز سخنان متفاوت محمدباقر قالیباف و شرایط حاکم بر تهیه و بررسی نگرانی بیماران و متقاضیان خرید دارو از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۰ 07 January 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۱۷ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که ماجرا‌های یک بودجه تاخیری، فروش اوراق گواهی با سود ۲۳ درصد، حکمرانی مورد نظر قالیباف چیست؟ و آمریکا درباره برجام به دنبال چیست؟ در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌ها برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


سرمقاله رسالت درباره سالگرد حادثه هواپیمای اوکراینی


مسعود پیرهادی طی یادداشتی در شماره امروز رسالت نوشت: به بهانه نزدیک شدن به سالگرد حادثه دردناک هواپیمای اوکراینی ذکر چند نکته ضروری است: یک؛ خلاف آنچه برخی رسانه‌ها می‌گویند رسیدگی قضائی پیرامون پرونده موسوم‌به هواپیمای اوکراینی مدت‌هاست آغازشده و تاکنون پنج جلسه دادگاه با حضور متهمان، شکات و وکلای مدافع، تشکیل و برای ۱۰ نفر از نیرو‌های نظامی به‌عنوان متهمان حادثه، کیفرخواست صادر شده است.


دو: سه‌روز تأخیر در اطلاع‌رسانی آن سانحه دلخراش، کوهی از سرمایه اجتماعی را آب کرد؛ سه‌سال اطاله دادرسی ولو در پیچیده‌ترین پرونده، قابل دفاع و توجیه نیست؛ بدتر از طولانی شدن فرآیند دادرسی، عدم اطلاع‌رسانی مناسب و استمرار همان اشتباه دی‌ماه ۹۸ است. مسئله نه کوچک بوده نه محدود؛ فاجعه‌ای بزرگ و عمومی رخ داده و کل کشور درگیر آن شده است؛ نباید و نشاید توقع کرد در عصر امروز، چنین مسائلی به‌ورطه فراموشی سپرده شود. مردم و رسانه‌ها نباید احساس کنند که نامحرم قلمداد شده‌اند. آنچه ممکن است با تحریف و شیطنت از زبان دشمنان ما بشنوند را در کمال صحت و صداقت از خود ما بشنوند، بهتر نیست؟ اگر جنگ نرم و ادراکی و شناختی و ترکیبی و امثالهم فقط کلیدواژه‌های یادداشت‌ها و سخنرانی‌ها نیست، باید قدم و قلم برداشت و طرحی نو درانداخت.


سه: جمهوری اسلامی یک پدیده ممتاز و قابل افتخار است، فلذا قیاس اقدامات آن با هر کشوری نابجاست. ایدئولوژی ما نسبت به جان مردم، به‌شدت حساس است و این حساسیت باید نمود عینی برای هر انسان آزاده‌ای که طالب حق و حقیقت است، داشته باشد. درست است که شلیک ناو «وینسنس» آمریکا به هواپیمای مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، شلیک موشک‌های سوخو نیروی هوایی شوروی به پرواز شماره ۰۰۷ شرکت هواپیمایی کره‌جنوبی، شلیک نیروی هوایی اوکراین به پرواز شماره ۱۸۱۲ سیبریا‌ایرلاینز، بمب‌گذاری در پرواز شماره ۱۰۳ پان‌آمریکن و شلیک پدافند هوایی اوکراین به پرواز شماره ۱۷ شرکت هواپیمایی مالزی، مورد رسیدگی کیفری قرار نگرفتند، اما جمهوری اسلامی اولا با اعتقاد باید پیگیر احقاق حق و تشفی خاطر بازماندگان باشد و ثانیا باهنرمندی این امر را به سمع و نظر مردم برساند. حتی اگر بپذیریم که در مورد اول، اقداماتی صورت گرفته، باید اذعان کنیم که در زمینه رسانه‌ای و اقناع بازماندگان و مردم، سراسر تقصیریم.


چهار: گره‌ها و مسائل مردم را نباید نادیده گرفت؛ کنار هر شبهه باید انبوهی از پاسخ‌های متقن و اقناعی قرار داد. باید دروغگو را بی‌حیثیت کرد وگرنه شبهه‌ها ما را از حیثیت و اعتبار می‌اندازد. دوره آنکه زمان، مسائل را حل می‌کند و موج‌های جدید، قبلی‌ها را پاک می‌کند، گذشته است. گاهی حتی لازم است بدیهی‌ترین مسائل را از زاویه‌ای متفاوت برای آنانکه حق برایشان مشتبه شده، بازخوانی کنیم؛ بدیهی‌تر از آنکه وقتی تشییع پیکر حاج قاسم، تبدیل به بزرگترین نقطه قوت کشور شده است و پایگاه آمریکایی عین‌الاسد را زیر ضربه گرفته‌ایم، چرا باید ورق را به ضرر کشور برگردانیم و جان خودمان را بگیریم که نداریم؛ اما باید همین را هم با زبان و شکل هنرمندانه مطرح کنیم و از تکرار و تنوع شبهات، خسته نشویم. هر چقدر پرونده‌ها حل‌نشده باقی بماند، وزنه‌های متصل به پای حاکمیت، سنگین‌تر می‌شود و حرکت و شتاب را کُند می‌کند. برای رسیدن به ایران قوی، یک نفر هم یک نفر است؛ اگر رویش یک واحد ذوق دارد؛ ریزش ۱۰ واحد درد دارد. هنر این است که مثل حاج قاسم، اهل جمع و وصل باشیم نه تفرقه و فصل.

 

چرا وعده رشد ۸ درصدی تحقق نیافت؟


هادی حق‌شناس اقتصاددان طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان چرا وعده رشد ۸ درصدی تحقق نیافت؟ نوشت: در قانون بودجه سالجاری یکی از اهدافی که برای سال ۱۴۰۱ درنظرگرفته شده بود، رشد اقتصادی ۸ واحد درصد بود که همان ابتدا مشخص بود که چنین عددی تحقق پیدا نمی‌کند. چون رشد اقتصادی هشت واحد درصد در یک فضای بدون تنش و همچنین روابط عادی تجاری قابل تحقق است نه اینکه هم در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باشیم، هم محدودیت فروش نفت داشته باشیم و هم نقل و انتقالات پولی دچار اخلال بشود و مهمتر از همه این‌ها اینکه راهبرد مشخصی در ستاد اقتصادی دولت تا کنون دیده نشود. همین که الان شاهد استعفای رئیس بانک مرکزی، وزیر رفاه و وزیر راه بودیم، نشان می‌دهد که رشد هشت درصد غیرقابل تحقق است.

اصولا بخش واقعی اقتصاد که متضمن رشد‌های اقتصادی است به شرطی تحقق پیدا می‌کند که بخش غیرواقعی اقتصاد در یک شرایط نرمال باشد منظور از بخش غیرواقعی اقتصاد بخش پول و شاخص‌های پولی است. نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد و نرخ رشد نقدینگی حدود ۳۵ درصد در این شرایط و تلاطم پولی سرمایه را به سمت سرمایه‌گذاری نمی‌برد که ایجادکننده رشد اقتصادی باشد بلکه سرمایه‌ها به سمت بخش دلالی و سفته بازی و سوداگری می‌روند. اینکه در همین چند ماه گذشته می‌بینیم که قیمت ماشین و سکه و آپارتمان و اینگونه کالا‌ها به سرعت رشد پیدا کرده و دچار تلاطم شده، اصلی‌ترین دلیلش به‌خاطر ارزش ذاتی این دارایی‌ها نیست بلکه به این دلیل است که نقدینگی به سمت تولید هدایت نشده است بلکه به سمت بازار موازی سوداگری رفته است و این شرایط است که نمی‌گذارد رشد‌های اقتصادی هشت‌درصد که هدف دولت در سالجاری بود تحقق پیدا کند. اگر همین روال برای سال آینده هم ادامه پیدا کند، طبیعی است که سال آینده هم چنین نخواهد شد.

رشد اقتصادی هشت درصد یا بیشتر در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که اقتصاد ایران چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ روابط خارجی در یک شرایط عادی و طبیعی باشد و نه تکانه‌های روزانه بنابراین به نظر می‌رسد اهدافی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ بود، تحقق پیدا نمی‌کند گرچه دو ماه از سال باقی مانده است ولی با توجه به قرائن و شواهد به نظر می‌رسد که دولت باید خیلی خوش شانس باشد که منابع و مصارف تحقق پیدا کند که به نظر می‌رسد حتی منابع بودجه هم به‌طور کامل تحقق پیدا نکند و دولت دچار کسری شود. مگر اینکه در این دو ماه باقی‌مانده تا پایان سال اتفاقی بیفتد. در یک جمع بندی کلی باید گفت تحقق اهداف بودجه، قانون برنامه و چشم انداز، بستگی به یک بستر مناسب دارد. رشد اقتصادی زمانی تحقق پیدا می‌کند که آن بستر که ترکیبی از مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و روابط خارجی است، فراهم باشد و آن‌ها بستر تحقق رشد اقتصادی هشت درصد خواهد بود.


خوشبختی ایرانیان با پیوست به دست می‌آید


محمد‌صادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: شهروندان ایران به ویژه ساکنان این سرزمین به جز برخی کشور‌ها مثل کره‌شمالی، چین، کوبا و یکی- دو کشور دیگر به دلیل پیروی از قانون اساسی تهیه‌شده در شرایط انقلاب سال ۱۳۵۸، بیشترین اختیارات را به نهاد‌های قدرت سیاسی در ایران تفویض کرده‌اند.


شهروندان ایرانی در برابر این میزان اختیاری که به نظام سیاسی داده‌اند انتظار داشتند دارندگان اختیار برای آنها، رفاه مادی، نابرابری کمتر، جامعه پاک و بدون تباهی و فساد، امنیت داخلی و امنیت خارجی و آسایش و آرامش ذهنی فراهم کنند. حقیقت عریان این است که نظام سیاسی به هر دلیل در برآوردن انتظارات شهروندان کامیاب نبوده است.


داوری همه مدیران نظام سیاسی این است که در دهه ۱۳۹۰ روزگار مادی ایرانیان ساکن در این سرزمین نسبت به دهه‌های پیشین در همین سرزمین و نسبت به کشور‌های دیگر جهان بدتر شده است. بررسی دلایل بیان شده از سوی گردانندگان کشور در این باره و اینکه چرا ناکامی بزرگی نصیب شهروندان ایرانی شده این است که دولت‌های برآمده از آرای شهروندان ایرانی در همه سال‌های پس از جنگ ناتوان بوده‌اند. علاوه بر این گفته می‌شود دلیل اصلی دیگر این است که استکبار جهانی با نظام سیاسی ایران خصومت شدید داشته و دارد و سد‌ها و صخره‌های بلند و سخت بر سر راه کلیت نظام سیاسی قرار داده و به همین دلیل است که نظام سیاسی نتوانسته در شرایط عادی فعالیت و رفاه مادی و آسایش ذهنی شهروندان را فراهم کند. از سوی دیگر بسیار شنیده و خوانده‌ایم که استکبار جهانی به سردستگی آمریکا در ۴۳ سال دشمنی با ایران هیچ کامیابی نداشته است و خوانده و شنیده‌ایم که شهروندان ایرانی وفادارترین شهروندان به نظام سیاسی هستند و هوشمندند و در درک مسائل سیاسی در دنیا پیشگامند. به این ترتیب یک تناقض بزرگ در کلیت نظام سیاسی دیده می‌شود و آن ناکارآمدی نظام سیاسی غرب برای اثرگذاری بر ایران است و از سوی دیگر رای شهروندان که تا امروز ۵ رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند را مخدوش می‌کند.

این تناقض‌ها از سوی شهروندان ایرانی درک و فهم شده و با آشفتگی روبه‌رو هستند. آن‌ها یک زندگی عادی می‌خواهند. میزانی کالری برای زنده ماندن، میزانی آزادی برای انتخاب روش زندگی و برای اینکه بتوانند همانند بیشتر کشور‌های دنیا خبر بخوانند و تفسیر‌ها را بشنوند و نیز ثروت ملی‌شان در مسیر درست سرمایه‌گذاری شود و همچنین بتوانند به کشور‌های دیگر بروند و شهروندان جهانی به این کشور بیایند و با دنیا آشتی باشند. نظام سیاسی حاکم بر ایران در برابر این همه اختیاراتی که از ایرانیان گرفته موظف است رفاه مادی و آسایش ذهنی و روانی آن‌ها را تامین کند. اگر انجام این وظیفه نیازمند پیوست با واقعیت جهان امروز است باید این پیوند برقرار شود. هنر سیاستمدار همین است که پیوند برقرار کند و سازگاری پدید آورد. گسستن و ناسازگاری که کاری ندارد و سیاست ویژه‌ای نمی‌خواهد. کارنامه دیپلماسی دولت سیزدهم در این باره شوربختانه گسست بوده و نقاط پیوست قبلی را نیز پاره کرده است. برای یک بار هم که شده باید درباره چگونگی رفتار با جهان و قهر و آشتی با غرب نظرخواهی سالم و درست کرد. اگر نظر شهروندان این است که ناسازگاری با قدرت بزرگ جهان رها شود باید رها شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۰
رشد ۸ درصدی، قدرت اول دنیا، دشمن، دشمن، دشمن،……… هیچ غلطی نمی تواند بکند!!! من یکی که به سلامتی دیوونه شدم رفت خدا به داد بقیه برسه.
شلیک پدافند هوایی اوکراین به پرواز شماره ۱۷ شرکت هواپیمایی مالزی
من موندم چرا واقعیت را تحریف می کنید دادگاهش که برگزار شد نظامیان روس و طرفدارن جدائی طلبش به عنوان مقصر شناخته و محکوم شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
دقت کن ببین چی گفت دادگاه داخلی برگزار شده و با افراد خاطی در مورد آن هواپیمای مالزی نظری ندارم
مقصر کی بود چون نمی‌دانم اما این را خوب میدانم آمریکا هواپیمای ما را از عمد زد و حتی به عاملان آن مدال هم دادن
"چرا وعده رشد ۸ درصدی تحقق نیافت؟""
طی چهل سال گذشته کدام دفعه تحقق یافته که این دفعه دومیش باشه.
پاسخ ها
بوده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
دوران خاتمی چندین سال رشد و در نتیجه رفاه داشتیم زد زیر دل مردم دوباره رفتند دستبوس یکی مثل رییسی به نام محمود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
رفاه در زنمن احمدی نژاد به بالاترین سطح رسیده بود هرچند آخر دوره اش رسید مانند قبلی ها و الان هم همینطوری هست الیته فاجعه ای که دولت قبل تحویل داده را باید اوار برداری کرد که نظیر نداشت در بین دولت ها
جمله "" ایدئولوژی ما نسبت به جان مردم، به‌شدت حساس است و این حساسیت باید نمود عینی برای هر انسان آزاده‌ای که طالب حق و حقیقت است، داشته باشد."""...خیلی خیلی .....است!!!!!در شهر ما دو نفر را به پاسگاه ژاندارمری بردند شاکی گفت این آقا به من فحش داده است و محکوم گفت جناب سروان مردم شاهدند من به این پدر ...پدر فلان شده هیچ ناسزایی نگفته ام و رییس پاسگاه گفت پس فحاشی کرده ای...!
موضوع بسیار ساده ست.زمانی که کشوری در جنگ‌ قرار میگیره آسمانش رو از غیر نظامیان خالی می‌کنه.چرا در اون شب اینگونه نشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
با بازی کثیفی که روسیه در بهم زدن برجام و لو دادن

پهپاد های ایرانی در اوکراین علیه ما کرد

هیچ بعید نیست که دو موشک روسی پدافند را خود

روسها با دستکاری عمدی شلیک کرده باشند!!؟
متوجه نمیشم چرا خبر اونجایی که نوشته سرنگونی هواپیمای مالزی پرواز شماره 17 با موشک اوکراینی را نشر دادین؟! تا الان مشخص شده شورشیان جدائی طلب تحت حمایت روسیه با موشک «بوک» روسیه که به منطقه شورشیان بود سقوط کرد و الان هم در دادگاه لاهه بررسی میشه و ثابت شده روس ها سرنگون کردن.
پاسخ ها
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
نگران نباش متعاقباً اعلام خواهد شد.
با مطالب بیان شده در این مقاله موافقم.
هوای آلوده و سمی و خطرناک تهران دیگر قابل تحمل نیست

و متاسفانه مسولان امر ، همچنان با تکذیب واقعیات و

پاسکاری مسولیت های خود ، این درد را سخت تر میکنند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
مسولان خودسان صاحب دستگاههای تهویه و تصفیه
هوای بزرگ و پیشرفته در منزل و دفتر هستند
خوب بود در این ایام یادی هم از عزیزانی که در ازدحام مراسم خاکسپاری در کرمان در سه سال پیش جان باختند هم میشد حدود هفتاد نفر.
سقوط هواپیمای مالزیایی زمانی رخ داد که در منطقه جنگی نبود ضمنا هواپیما در دریا سقوط کردوهنوز هیچ کشوری به صراحت علت آنرا اعلام نکرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
هواپیمای مالزی دیگری بود که در شرق اوکراین و توسط

روسهای جدایی طلب با موشک روسی ساقط شد

و الان در دادگاه لاهه اوکراین و مالزی از روسیه شکایت

کرده اند و در حال بررسی است
تا آنجایی که به یاد دارم گفته شد هواپیمای مالزیایی را جدایی طلبان روس تبار ساقط نمودند نه پدافند اوکرایین
درباره مطلب روزنامه جهان صنعت گفتنی است که ایران به دنبال قهر و درگیری با هیچ کشوری نبوده است بلکه این کشورهای غربی بوده اند که به دلیل عدم سلطه پذیری ایران، دائم در حال تهاجم به ایران بوده و هستند. بنابراین عدم سلطه پذیری واژه صحیح حال ما است که البته جزو اصول اولیه انقلاب اسلامی بوده و هست. نویسنده در واقع خواست دشمن را که همان تسلیم خواسته های آمریکا و غرب شدن است را فریاد زده است. کاری که دشمن با اعمال انواع جنگ های گوناگون در پی تحقق آن هستند تا ما به این نتیجه برسیم که نمی توانیم با آمریکا درگیر شویم و در نتیجه منافع ملی را واگذار به منافع آمریکا کنیم.
نکته بعدی این که بسیاری از مشکلات ما منشا داخلی، فرهنگی و مدیریتی دارد و با فرض تسلیم شدن در برابر غرب حل نخواهد شد بلکه بدتر می شود مانند وابستگی به بودجه نفتی، ناکارآمدی، عدم بهروری و بی نظمی، دزدی و ...
ما اگر روابط عالی با آمریکا داشته باشیم بازهم آسایش نخواهیم داشت مثل بسیاری از کشورهای دارای روابط با آمریکا که مشکلات اقتصادی دارند. بنابراین به جای توصیه به پذیرش دخالت خارجی در کشور باید توصیه به رفع مشکلات اساسی فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حول محور جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باشد. متاسفانه عده زیادی آدرس غلط می دهند و جامعه را از چاله به چاه هدایت می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
من بودم می گفتم مرگ بر این مرگ بر اون؟؟؟
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
تو چقدر ساده ای
یه کم از رسانه میلی بیا بیرون رسانه های دیگر رو هم ببین
کدام وعده تحقق پیدا کرده که رشد 8 درصدی تحقق پیدا کند؟

کاهش تورم و گرانی، عزتمند شدن پاسپورت ایرانی، ساخت 4 میلیون مسکن، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت اینترنت، عدم فیلتر شدن اینستاگرام، افزایش ارزش پول ملی،..........

هر کس که می رسد یک وعده می دهد تا خرش از پل بگذرد!
سلام شما رو به همون خدا اخه شما تو یه مملکت دخل و خرجش رو مشخص کنید بعد حرف بزنین نماینده مجلس تربت حیدریه کلیپش هست که میگه هیچ مشخص نیست درامد یه کشور و خرج یه کشور چرا به امریکا ربط میدین ولله قسم نتونستین فساد و رانت بانکی دلالی خروج ارز از کشور تا ۴۰۰ میلیارد دلار تو ۲۰ سال خروج نخبگان و .....
تابناک می بینم که گزینشی، نظرات منتشر می کنی. فکر نکن متوجه نیستیم.
طی این 42 سال یک وعده را بگویید صادقانه محقق شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
کاهش ارزش پول ملی
متاسفانه ۸۵درصد مشکلات ما ب تحریم ربطی نداره و داخلیه موارده بسیاری برای مثال وجود دارد ولی مجال نیست مهمترینش همین بحث ملک و مسکن مگه زمین ما هم تحریم شده که یک پلاک سگی ۲۰۰متری در عرض ۳سال ۱۵ برابر بره رو قیمتش مصالح ساختمالی ۹۹درصدش ساخت داخل هستش چطور شد که مسکن یک شبه ۳ چهار برابر میشه و ظرف ۳سال ۱۶ و۱۷ برابر میشه تو این مملکت اهمیت نداشتن مردم و هرج و مرج قانون و پول پرستی و رفاه طلبی مسعولین فقط خودی ها را مهم دانستن و بی کفایتی و نبود تخصص در درکارها قدرت طلبی طرف بدون اینکه کوچکترین چیزی در مورد فلان مسعولیت حالیش باشه سر از پا نمیشناسد که رعیس فلان و فلان شود نیمی از مردم ما مستاجر هستند روزگاره ی عده بلانسبت سگ که از روزگاره سگ هم بدتر شده و هرچه میسوزند و خون میبارند احدی گوشش بدهکار نیست برای چی باشه وقتی همه مسعولین تصمیم ساز زندگی های رویایی و لاکچری دارند راستی مگه مسکن و زمین هم جزع تحریم است و یا ما زمین برای ساخت و ساز کم داریم اگر کم داریم چطور جمعیت کشور را میخوان ۱۵۰ میلیون کنند در مورد امریکا و غرب ما نرفتیم کنار مرزهای امریکا پایگاه بزنیم و دست ب خرابکاری و کشتار و ترر بزنیم ،،،،،،،،،مشکل اصلی و مشکل شب و روز ما مسعولین خودمون و هرج و مرج در قانون و منابع و ذخایر و ارز و پول این کشوره تا اینا درست نشه از بیرون کسی ب ما کمکی نخواهد کرد که حتی ضرر هم میزنند ،
با مقاله "خوشبختی ایرانیان با پیوست به دست می‌آید" موافقم.
چون دوستان شما با ایجاد اشوب اقتصاد را حالت اضطرار کردن ولی با این حال تا آخر سال 5 درصدی هم خوب هست
جناب رییسی کنترل تورم و گرانی و باز کردن اینترنت

و ساخت ۴ میلیون مسکن

و بیمه همگانی و تامین شغل و رفاه و آسایش و امنیت

و خودرو ایمن و رشد ۸ درصد نخواستیم نخواستیم ....

فقط بگو : مازوت سوزی و بنزین پترو شیمی را حذف کنند

بخدا نفس کشیدن بدون سرطان گرفتن و خفه شدن محال
شده است و روزی ۵ قرص مسکن سردرد می خوریم و هیچی به هیچی است

آقا جان هیچی نخواستیم و فقط بگذارید نفس بکشیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر