بازدید 14282
بدون فرانسوی‌ها

شمارش نخستین خودروهای وارداتی به آخر پاییز رسید

«اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک خواهد بود»؛ این وعده ای است که وزیر صمت داده، در حالی که در روزهای اخیر، خبرهایی پیرامون ممنوعیت ورود خودروهای فرانسوی به کشور و احتمال ممنوعیت خودروهای چینی، حاشیه ساز شده بود.
کد خبر: ۱۱۵۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵ 13 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ قرار است در روز‌های پایانی آذرماه، شاهد ورود تعدادی از خودرو‌های خارجی به کشور باشیم؛ اتفاقی که پیش بینی می‌شود به تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو‌های خارجی کمک کند.

فاطمی امین وزیر صمت با بیان اینکه اولین ثبت سفارش‌های واردات خودرو انجام شده است، افزود: طی دو ماه گذشته فراخوان دادیم و ۴۰۰ متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این تعداد ۲۷ متقاضی دارای شرایط اولیه بودند و چهار متقاضی ثبت سفارش انجام دادند که در نهایت هفته آینده خودرو‌های وارداتی وارد گمرک خواهد شد و در واقع این پروسه تنها دو ماه زمان برد در حالی که سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ که واردات خودرو مجاز شد، دو سال طول کشید.

۴۰۰ متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این تعداد ۲۷ متقاضی دارای شرایط اولیه بودند و ۴ متقاضی ثبت سفارش انجام دادند که در نهایت هفته آینده خودرو‌های وارداتی وارد گمرک خواهد شد

اولویت با واردات خودرو‌های اقتصادی


وزیر صمت گفت: اولویت ما در واردات خودرو خودرو‌های اقتصادی هستند، اما در مرحله نخست مهم برای ما زمان واردات خودروست تا فضای روانی که واردات خودرو انجام نمی‌شود، از بین ببریم؛ بنابراین، در این مرحله هر وارد کننده‌ای که توان عقد قرارداد خودرو زیر ۲۰ هزار یورو داشته، کار ثبت سفارش را آغاز کرده است. وزیر صمت ضمن تأکید براینکه در چهار سال گذشته، واردات خودرو متوقف و ممنوع شده بود، تصریح کرد: اقدام وزارت صمت نه‌ تنها در راستای رفع ممنوعیت چهار ساله است، بلکه ضوابط و شرایط جدیدی لحاظ شده که قبلاً نبود مانند انتقال فناوری که پیش از این وجود نداشت. فاطمی امین گفت: به طور کلی ممنوعیت واردات خودرو که در دولت یازدهم ایجاد شد، برچیده شده و اولین ثبت سفارش نیز طی هفته‌های گذشته انجام شده است.

فاطمی امین همچنین امروز در مجلس یادآور شد: هفته گذشته ایران خودرو طی یک هفته ۱۵ هزار دستگاه و سایپا  حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. همچنین اگر بتوانیم واردات را محقق کنیم؛ عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد و موضوع واردات ارز اوایل سال جاری به صورت جدی پیگیری شد و با همراهی رئیس سابق کمیسیون صنایع در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردیم و استدلال‌های ما را پذیرفت که برای تنظیم بازار به واردات نیاز داریم و در نهایت طرح مذکور تصویب شد و دغدغه‌هایی در مورد تأمین ارز خودرو وجود داشت که با مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی موفق شدیم و اوایل شهریور ۱۴۰۱ آیین‌نامه خودرو در دولت تصویب و هیأت تطبیق ایراداتی به آن وارد کرد که در اوایل آبان ماه در نهایت آیین‌نامه قطعی شد.

پیش‌تر معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، گفت: مطابق آیین‌نامه اولویت با خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودرو‌های در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد خواهد شد.

«منوچهر منطقی» بیان داشت: ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استاندارد‌های ۸۵گانه از جمله مدارک اصلی درخواست شده از شرکت‌های یاد شده است. واردات خودرو‌ها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودرو‌های کره‌ای و ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد. وی ادامه‌داد: قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود. هرچند در موضوع واردات بر خودرو‌های اقتصادی تاکید شده، قیمت این خودرو‌ها لزوماً اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شوند.

ممنوعیت برای خودرو‌های فرانسوی و چراغ سبز برای چینی‌ها

اشاره وزیر صمت به زمان ورود خودرو‌های خارجی به کشور در هفته آینده در شرایطی است که در هفته‌های اخیر، از سوی این وزارتخانه اعلام شد که ورود خودرو‌های فرانسوی به کشور ممنوع است.  

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در این باره اظهار داشت: به خاطر رفتار غیر حرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم. در این چند وقت هم هیچ مجوزی برای ورود خودرو‌های فرانسوی صادر نکرده‌ایم و تمرکزمان برای واردات، صرفا روی خودرو‌های ژاپنی، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است. وزارت صمت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به دلیل رفتارشان تحریم کرده است و دیگر نمی‌گذارند تا آن‌ها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.

از سوی دیگر، به تازگی یکی از رسانه ها، ابهاماتی در مورد واردات خودروی‌های چینی و قیاس آن با ممنوعیت واردات خودرو‌های فرانسوی مطرح کردند که با واکنش وزارت صمت همراه شد.

روابط عمومی وزارت صمت در این باره بیان داشت: «علت ممنوعیت واردات خودرو‌های فرانسوی به ایران، رفتار خلاف قرارداد و تعهدات خودروسازان فرانسوی پس از خروج آمریکا از برجام است. خروج فرانسوی‌ها از صنعت خودروسازی ایران پس از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در سال ۱۳۹۷، هزینه‌های زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران تحمیل کرد و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را ابتر گذاشت. هرچند نباید خوش‌بینی مفرط دولتمردان قبلی به فرانسوی‌ها را فراموش کرد که بازار خودروی ایران را راحت و آماده در اختیار خودروسازان فرانسوی قرار دادند و در خیال خام خود تصور می‌کردند، فرانسوی‌ها به دنبال اشتغال جوانان ایرانی هستند.

با این حال، شرکت‌های فرانسوی همچون غلام حلقه به گوش آمریکا، سریع‌تر از هر شرکتی بلافاصله پس از تشر دونالد ترامپ، از ایران خارج شدند و تمام قرارداد‌های خود با ایران و اصول توافقات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند و طرح‌هایشان در صنعت خودروی ایران و همینطور صنعت نفت را رها کردند و هیچ خسارتی هم ندادند و آبرویی برای آنان که تصور می‌کردند فرانسه به دنبال اشتغال جوانان ایرانی است، باقی نگذاشتند.

آنچه قطعی است، خودرو‌های فرانسوی در زمانه حاضر راهی به بازار کشورمان نخواهند یافت، زیرا شرکت‌های فرانسوی نظیر رنو و پژو سابقه خوبی در زمان اعمال تحریم‌ها ندارند و با وجود تعریف پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، به راحتی از کشورمان خارج شدند.

تا پیش از تحریم‌های ظالمانه آمریکایی، فرانسوی‌ها با سایپا از طریق شرکت پارس‌خودرو و با ایران‌خودرو از طریق شرکت «ایکاپ» پروژه‌های مشترک تعریف کرده بودند؛ اما در میانه راه خودروسازان ایرانی را تنها گذاشتند و از این طریق خسارات زیادی به صنعت خودروی کشورمان وارد کردند. تا زمانی که خودروسازان فرانسوی این خسارات را جبران نکنند، هیچ سهمی در بازار بزرگ خودروی کشورمان نخواهند داشت و واردات هرگونه خودرو از این کشور ممنوع خواهد بود.

این ممنوعیت شامل کشوری نظیر چین نخواهد شد، چون پروژه‌های مشترکی با صنعتگران ایرانی تعریف نکرده بودند، قرارداد سرمایه‌گذاری نداشتند که آن را نیمه‌کاره رها کنند و حتی پس از تحریم‌های آمریکا نیز روابط خود را قطع نکردند و به همکاری‌ها ادامه دادند. ضمن آن که دولت در مصوبه واردات خودرو، شرایط و ویژگی‌های خودرو‌های وارداتی را تعیین کرده و واردات منحصر به هیچ کشوری نخواهد بود.»

بنابراین با توجه به رویکرد جدید وزارت صمت، انتظار می‌رود به زودی شاهد ورود خودرو‌های چینی و کره‌ای در گام نخست باشیم و خبری از خودرو‌های فرانسوی همچون رنو نخواهد بود. این در حالی است که این روزها، مشاهدات میدانی حاکی از آغاز تبلیغات محیطی برخی شرکت‌های واردکننده خودرو در سطح شهر تهران است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۹
مردم به نان شبشان محتاجند
حضرات بخاطر رفاه بیشتر قشر متمول مرفه بی درد و سودرسانی به تعدادی شرکت دنبال خرج یک میلیارد یورو هستند
این وسط البته بخاطر افزایش قیمت دلار ناشی از تحریک تقاضا برای واردات خودرو قیمت ها بالاتر رفته وکمر حقوق بگیر خم تر وخمیده تر میشود
در بورس قیمت دلار خودرویی کشف میشه ۱۸۰ تا ۲۸۰ هزار تومان ، ماشین ده هزار دلاری دو میلیارد در بورس کشف قیمت میشه
خوش به حال شما پولدارها که در دنیای دیگری سیر میکنید
برای بخشی از جامعه ایران زنده ماندن از این سر ماه تا آن سر حکم معجزه را دارد
قابل توجه نوابغ تولید کننده دکترین زمستان سرد:

"بر اساس نظرسنجی اخیر مؤسسه تحقیقات اقتصادی «آیفو» مستقر در مونیخ، ۷۵ درصد از صنایع آلمانی که از گاز در فرآیند تولید استفاده می کنند، توانسته اند بدون کاهش تولید، مصرف گاز را کاهش دهند"

اقای مرندی. اگر شما و خانم حزعلی و...تبلیغ دانش بنیان میکنید المانی و اروپایی ان را واقعی عمل میکنند.
از اول هم قرتر نبود هیچ خودرویی وارد شود ففط اتاق فکر میخواست با این سر و صدای وترد کردن خودرو اقتصاد و صنعت و مردم را سرگرم کند و مافیا خودرو داخلی به بهانه واردات و هماهنگ سازی نرخ داخل و خارج قیمت خودرو داخلی را افژایش دهد.

الان هم به بهانه از کنترل خارج شدن بازار ارز ان را به سال دیگر موکول میکنند و فقط به همین بهانه ازادی واررات حواله های موردی به رانتی ها و نظر کرده ها به عنوان پاداش می دهند. مانند حواله به بازیکنان برای شش نایی شدنولی سزرود حواندن و نایید تاج و کیروش
شمارش برای ورود خودروهای چینی!
فقط یک عرصه دیگر برای ریخت و پاش مقامات دولتی برای امضای طلایی و مجوز واردات و حواله موردی واردات و... باز شد. یاد خبر رسانی نماینده امروز افتادم که گفته فلان وزیر شهرسازی برای لابی کردن و عدم استیضاح در مجلس دهم اپارتمان ۲۷۸ متری با اقساط فوق العاده ارزان در الهیه به فلان نماینده داده بود. بیخود نیست کاندیدهای مجلس برای نماینده شدن میلیاردها تومن خرج می کنند. حالا ببین وزیر چه اندازه منافع داره که برای وزیر ماندن فقط یک مورد یه یک نماینده اپارتمان ۲۷۸ متری هبه میکند و بعد مقامات میگویند مردم چرا اغتشاش میونند. خوب نان ندارند شیرینی بخورند.
چقدر خبر مهمی بود
وزیر صمت هرگونه از گل کمتر گفتن به خودرو سازان چینی را بشدت تکذیب کرده و شورای امنی کشور اعلام کرده که چین خیلی هم گگوری هست و رئیس جمهور ایران در دیدار با یکی از معاونان! نخست وزیر! چین از چین گله کرده. خوب بنده خداها حق دارند. وقتی سیاست خارجی کشور را طوری اداره کنی که تنها وارد کننده نفت تخفیف دار ایران فقط و فقط چین هست دارند حساب میکنند اگر معاون نخست وزیر چین را تحویل نگیرند میره به بزرگترش چغلی میکنه و اگر واردات نفت ایران از سوی چین نصف بشه انوقت حقوق و مزایای مدافعان را از کجا بدهند!
چند سال پیش یک خودرو صفر النترا خریدم که انزمان دلار ۴ هزار تومن بود قیمتش ۳۰ هزار دلار بود. ولی الان که دلار رسیده به ۳۸ هزار تومن و ان خودرو شش سال کار کرده و در بازار دنیا ۷ هزار دلاره میتوانم النترا کارکرده خود را ۵۰ هزار دلار بقروشم. قیمت مسکن هم همینه. الان تورنتو و وانکور گرانترین بازارهای مسکن دنیاست. ولی الان شما یک اپارتمان ۱۰۰ متری در شمال تهران داشته باشید قیمتش از یک اپارتمان صد متری در یک برج مدرن در کانادا کمتر نیست. ماشالله انقدر جذب صد در صدی هم داریم همه دارند میفروشند و به کانادا و امریکا و اروپا و.... میبرند. انوقت انتظار دارید قیمت دلار تثبیت باقی بمونه؟ هر زمان در این مدیریت سیتست خارجی و اقتصاد اب سر بالا رفت قیمت دلار هم تثبیت میمونه.
ایشااله اون کشتی حمل خودرو چپ کند و غرق شود و پایش به گمرگ ایران نرسد



بابا نان ندارد


ن ن ن ن ن
یک دوسه هزارتا هم اتوبوس برقی وارد کنید
احتنالا خودروها با ۷ میلیاردی که از کره طلب داریم با هم به ایران میرسه
یک میلیارد دلار برای واردات خودروهای لوکس هدر دادهدمیشه که فقط برای افراد متمول خوبه که خودروی لوکس با قیمت پایین تر بخرند و هیچ تاثیری در قیمت خودروهای معمولی ندارد.
اگر با این پول حداقل خوراک دام یا گوشت وارد می کردید ، بیشتر به نفع مردم بود. یا اشتغال زایی می کردید
چه فایده داره ، وارداتی ها که گران هستند ، داخلی ها هم که گران شدند ، مجلس هم که با دادن کارت زرد به وزیر صمت اوکی داد ، فقط شد بناه قشر ضعیف و کم درآمد ، به کام پول دارها
قیمت دلار را هم میبینیم. نتیجه واردات خودروهایی که زیرپای قشر مرفه میرود، گرانی و بدبختی مردمه
تورو خدا یه فکری به حال مردم بکنید دیگه پژو هم نمیشه خرید قیمت یه پژو اشغالی ۷۰ملیون گرونتر شده مردم مجبورند برن یه ماشین از رده خارج شده رو بخرند خب همین میشه که آلودگی ومرگ ومیر تصادفات بیشتر میشه
ورود خودرو برای ثروتمندان جامعه!!!!!اگه راست میگید خودروهایی وارد کنید که اکثریت متوسط جامعه که پراید سوارهستند بتونند ماشین هاشون را ارتقاء بدن تا جون خودشون وهموطنانشون درامان باشه .حالاکه قراره فقط خودروهای لوکس وگران قیمت وبالای 1 میلیلرد تومن وارد بشه .می خوام هفتاد سال خدا وارد نشه .به قول قدیمی ها که حرفهاشون راباید طلاگرفت .دیگی که برای ما (فقرا ومستمندان وطبق زیر فقر جامعه)نجوشه ....
فرانسه که بار اولش نیست بد عهدی کرده ، قبلا هم کرده بود و باز باهاش قرارداد خودرو امضا کردیم ، دلیل به اصطلاح تحریم فرانسه چیز دیگری است که بر همگان عیان است و الان دقیقا به همان دلیل باید چین هم تحریم بشه ولی چون دلار های نفتی ما در حساب های چین هست ناچاریم خودرو و کالای چینی وارد کنیم تا طلبمان را وصول کنیم . چین هم از این امر به خوبی داره سوء استفاده می کنه و میره با عربستان می بنده . این نتیجه تکیه کردن به یک کشور کمونست هست دقیقا مثل روسیه با فروش نفت پایین تر از نرخ اوپک داره به ایران ضربه می زنه . کمونیست فقط منافع حزبش براش مهمه نه منافع دیگران این اصل اول کمونیست را هیچ وقت فراموش نکنیم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل