بازدید 34341

جزئیات اختصاص سهام عدالت به بیش از ۳ میلیون جامانده/ بدون نام نویسی و پرداخت حتی یک ریال، سهام‌داری کنید!

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، تفاوت پرتفوی این افراد با مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند، در این است که در حال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان بوده، وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۲۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱ 07 June 2022

مرضیه یاسی؛ در سال ۱۳۸۴، پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت توسط دولت و آغاز نام نویسی برای این سهام، به جهت مزایای بالایی که از سوی دولت، برای این نوع سهام در نظر گرفته شده بود، تعداد زیادی از افراد واجد شرایط، برای دریافت سهام عدالت، اقدام به ارائه مدارک و ثبت نام در آن کردند؛ اما به رغم جمعیت عظیمی که موفق به ثبت نام شدند، شمار بسیاری از افراد نیز به دلایل مختلف، از ثبت نام و دریافت سهام در دوره نخست جا ماندند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از آزادسازی سهام عدالت، تعیین تکلیف جاماندگان این سهام مورد پیگیری جدی مسئولان قرار گرفت و طی دو سال گذشته، وعده‌های زیادی در راستای زمان اجرایی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان اعلام شد، تا جایی که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت مکلف است به جاماندگان سهام عدالت، این سهام را واگذار کند.
 

شناسایی افراد جامانده از سهام عدالت به کجا رسید؟


حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص آخرین اقدامات برای شناسایی جاماندگان سهام عدالت با بیان اینکه انتهای بند الف تبصره دو قانون بودجه به اختصاص سهام عدالت به مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط اشاره دارد، اظهار داشت: در این راستا، شناسایی افراد جامانده نیز از افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی آغاز و در این راستا چند جلسه برگزار شده است، زیرا برخی بانک‌های اطلاعاتی کامل نبوده و برخی نیاز به اصلاح داشته‌اند.

وی از مشخص شدن تعداد جاماندگان خبر داد و افزود: در آخرین جلسه‌ای که هفته گذشته با رئیس سازمان بهزیستی، معاون وزیر رفاه و مسئولان کمیته امداد برگزار شد، تعداد جاماندگان تحت پوشش این دو نهاد مشخص شدند؛ این افراد در مجموع حدود سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر هستند که حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد پرتفوی افرادی که به عنوان مشمول شناخته شده اند نیز گفت: تا دو هفته آینده پرتفو این افراد مشخص می‌شود. درواقع کیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع رسانی کامل می‌شود. تفاوت پرتفوی این افراد با مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند در این است که هم اکنون سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان بوده، وجود ندارد. از طرف دیگر، دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند‌ی که رد دیون است و... دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمی دهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد که در حال انجام است.
 

بدون پرداخت حتی یک ریال سهام‌داری کنید!

قربانزاده با تاکید بر اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای نام نویسی به جایی مراجعه کنند، توضیح داد: افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت نامی وجود ندارد، زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می‌شود که لینک ثبت نام دارد، قطعا کلاهبرداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ندارد.

وی در ادامه در مورد سایر افراد واجد شرایط نیز گفت: درمورد تعیین سایر افراد واجد شرایط نیز جلسات مجزا درحال برگزاری است. مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط  بر اساس دهک بندی شناسایی شوند؛ بنابراین، مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به آن‌ها تخصیص پیدا کند. این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد که ممکن است تا چند ماه آینده زمان ببرد.
 

۲۰ میلیون جامانده از سهام عدالت

بر اساس این گزارش، اشاره رئیس سازمان خصوصی سازی به زمان بر بودن شناسایی سایر افراد واجد شرایط در ماه‌های آتی، در حالی است که پیش از این در اردیبهشت ماه امسال، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به موضوع «تکلیف قانونی جاماندگان سهام عدالت» اختصاص داشت، گفت: گزارش‌هایی که ما داشتیم تعداد زیادی از افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت بودند مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، رزمندگان، ایثارگران، کارگران فصلی و خیلی از افرادی که جزو مجموعه‌هایی بودند که کاملاً در اولویت واگذاری بودند، این‌ها از دریافت سهام عدالت محروم شده بودند.

پورابراهیمی گفت: کمیسیون اقتصادی در مجلس یازدهم این را در دستور کار قرار داد و پس از بررسی و جلسات مشترک با دولت برای این که بتواند این واگذاری انجام شود، ظرفیتی ایجاد کرد. البته ظرفیتش به اندازه‌ای است که بتوانیم اولویت‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را چهار میلیون تا پنج میلیون در نظر بگیریم و بقیه را اضافه کنیم. در این باره باید گفت، سقف آن حداکثر تا ۲۰ میلیون است، ولی طبیعتاً هر چه ما به انتها نزدیک می‌شویم، اولویت‌های ما کاهش پیدا می‌کند یا درصد اعطای سهام هم می‌تواند تغییر یابد. وی گفت: عدد جا ماندگانی که باید احراز شوند در بانک اطلاعاتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هست، احصا می شود، چون واگذاری هم بر اساس یک شرایطی است که انجام شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۹
این چطور قانونی است که افرادی در یک سازمان کار می کنند برای عده ای سهام داده اند ولی به بعضی شامل نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
قانون کشک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
جالب اینجاست به کارمندی که حقوق بالا میگیره سهام دادن به من که نه سرممایه دارم نه کار درست حسابی و نه درامد بدرد بخور هیچی تعلق نمیگیره واقعا سهام عدالت همینه
چه خبر خوبی. مرسی دولت مردمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
و گداپرور یادت رفت!
یه سرچ ساده مشخص میکنه ۷۰ درصد اونایی که سهام گرفتن و میخوان بگیرن خونه دارن شغل دارن خودرو دارن اونوقت بنده مستاجر متاهل بیکار نه سهام عدالت گرفتم نه یارانه معیشت و بنزین حتی تو مسکن ملی ثبت نام کردم با اینکه تو این ۴۵ سال هیچ خونه زمینی بنامم نبوده باز خبری نشد اقا اگه بنده اتباع خارجی هستم به خودمم بگین بدونم زیاد مزاحمتون نشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
شما جزو مفاخر مستضعفین هستید!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
داداش حرف درسته ها ولی بجای کامنت گذاشتن برو دنبال کار، کار کردن عار نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
بدون شغل و مستاجر چطوری هزینه زندگی و کرایه میدی؟؟؟؟
باسلام
اینجانب کارمند بخش خصوصی از سال 84 هستم، در زمان تخصیص سهام عدالت با مراجعه به شعب تأمین اجنماعی علام شد دستور العملی نیامده، و تاکنون هیچ تخصیصی برای من و امثال ما رخ نداد، چرا ما مشمول دریافت سهام عدالت نیستیم، ما هم کارمند این کشور هستیم، فقط در بخش خصوصی با مزایای کمتر! کلیه کارمندان دولتی و بازنشستگان که مزایای بسیار بیشتری از ما داشتند سهام گرفتند.
البته باز ما دهه شصتی ها به جهت پیک جمعیت جاماندیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
من دهه شصتی با ارشد بیکارم...خداروشکر کن کارمندی حقوق داری..منو کارمند کنید هیچی نمیخام..نه یارانه نه سهام عدالت
بقول معروف میگن آقا شما جیب مارو نزن سهام عدالت پیش کش !!!! ما جزو واجدین شرایط بودیم و مثلا جزو اولویتها بودیم اولین گروه دریافت کننده بودیم و نفری یه میلیون سهام تعلق گرفت متاسفانه بعد از 10 سال که باید سهام بنام اشخاص صادر میشد در دولت روحانی سازمان خصوصی سازی با ساخت یه دروغ واضح آمد گفت سود این سهام اقساطش رو پوشش نداده و صاحبان سهام باید هزینه نصف شو پرداخت کنند !!!! خب ما یه خانواده 4 نفره باید 2 میلیون پرداخت میکردیم در حالی که این سهام 10 سال قبل رایگان به مردم تعلق گرفته بود و این رفتار دولتی که در زمان اون کلید بدست و مدیر مجرم و مختلسش انجام شد خلاف عرف و قانون و شرع بود قرار و تعهدی که یه دولت با مردم گذاشته بود براحتی زیر پا گذاشته شده و هیچ کس هم جوابگو حق تضییع شده مردم نیست ! نصف سهام مردم را خوردن و آبی هم بالاش حتی بیشتر از نصف چون از ما بیش از نصف رو بالا کشید ما الان از یک میلیون 420 تومن برامون مونده من از مسئولین درخواست دارم به این ظلم و اجحاف روشنی که در دولت قبل در حق مردم صورت گرفته رسیدگی بشه و حق مردم بهشون برگرده !
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
من هم با شما موافقم سهامی که اقساطش پرداخت نشد باید به مردم برگرده
واقعا این همه بی عدالتی را نمیدانم چه کار کنم؟
سهام عدالت ندارم
یارانه ام قطع شده
پولدار نیستم
وقتی کرونا گرفتم نتونستم از بیمارستان های دولتی خدماتی بگیرم
این سهام عین بی عدالتی هست.....
خیلیها مستحق ندارن ...ولی خیلیها دارن
نصف سهام عدالت ما را دولت روحانی به بهانه عدم واریز اقساط به دولت برگرداند همان را زنده کنید به همه مردم ایران سهام عدالت می رسد.
همه بابد برن تحت پوشش بهزیستی تا هم یارانه بگیرند هم سبد معیشتی هم وام کرونا بگیرند هم وام ودیعه مسکن هم حقوقشون ۵۷ درصد اضافه بشه هم سهام عدالت بگیرند.آقا‌ کی گفته اینها عدالته؟این کارها حتی مساوات هن نیست.فقط هدر دادن منابع مالی کشور هستش وایجاد نارضایتی وتنبل خونه شاه عباسی.
چرا به زن بی سرپرست که تحت پوشش حمایتی هیچ جا نیستن نمیدید چرا رسیدگی نمیکنید نه سهام عدالت داریم نه جز دهک سه حساب میشیم با این شرایط اقتصادی و گرونی از پا در اومدیم
ما هم سهام نداریم کارگرم با سه تا بچه خدا رو خوش میادپس عدالت کجاست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل