بازدید 3040

ابهامات پرونده تصادف اتوبوس خبرنگاران

آخرین وضعیت پرونده تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده حاکی از این است که راننده مقصر وقوع این حادثه بوده است.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 20 February 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از مهر، دوم تیرماه بود که تعدادی از خبرنگاران محیط زیست برای بازدید از دریاچه ارومیه و برخی پروژه‌های زیست محیطی به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه از تهران به ارومیه اعزام شدند که در جاده پیرانشهر به نقده بر اثر واژگونی اتوبوس دچار حادثه شدند.

در این حادثه ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا جان باختند و ۲۱ خبرنگار دیگر مصدوم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه دو هفته بعد از حادثه: قصور ۵۰ درصدی راننده و مدیران

دو هفته پس از این حادثه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی وقت قوه قضائیه در رابطه با این حادثه گفت: در مورد اتوبوس حامل خبرنگاران، نتیجه کارشناسی حکایت از این دارد که ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده و ۵۰ درصد مربوط به سایر عوامل و متولیان و مسئولان مختلف است که البته ممکن است به این نظریه اعتراض شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: این پرونده‌ها با دقت و جامعیت رسیدگی می‌شود و نباید هیچیک از عوامل مغفول بماند و هر کدام متناسب با تقصیر و قصوری که داشتند برخورد قانونی شود و در صورت طولانی نشدن فرایند کارشناسی در اسرع وقت رأی صادر می‌کنیم.

دادستان ارومیه چند ماه پس از حادثه: ۳ مدیر استانی قصور داشتند

چند ماه پس از این حادثه، اصغر نوعی قوشچی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی نقده گفت: تحقیقات اولیه پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران نشان می‌دهد که مسؤولان استانی از جمله مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی، مدیر حفاظت محیط زیست ارومیه و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در این خصوص قصور کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: مشکل در این پرونده ناشی از انتخاب اتوبوس بوده که مسؤولان امر در تعیین اتوبوس مناسب برای خبرنگاران قصور کرده‌اند. پرونده به مرکز استان ارسال شده تا ادامه این پرونده در ارومیه رسیدگی شود.

دادستان نقده گفت: دادسرای ارومیه مشخص می‌کند که میزان قصور چه اندازه بوده و نتیجه نهایی پیگیری پرونده، در مرکز استان مشخص خواهد شد.

قوه قضائیه ۸ ماه پس از حادثه: راننده نا آشنا به منطقه بود، مقصر شناخته شد

علیرغم کش و قوس‌های فراوان امروز و پس از هشت ماه از حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران، قوه قضائیه اعلام کرده است که پیگیری‌های یک مقام آگاه قضائی نشان می‌دهد، هیئت کارشناسی بررسی پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران در نقده، راننده را مقصر دانسته است.

بر این اساس قوه قضائیه اعلام کرد: با توجه به اینکه موضوع تصادفات موضوع فنی است پرونده به کارشناسان فنی دادگستری ارجاع می‌شود و بر اساس نظرات کارشناسان دادگستری اتوبوس نقص فنی نداشته و سالم بوده و نیروی انتظامی نیز برای این وسیله نقلیه مجوز تردد صادر کرده است.

در رأی هیئت سه نفره کارشناسان آمده است: از نظر کارشناسی وسیله نقلیه دارای مدارک و استانداردهای لازم بوده است، اما راننده به منطقه ناآشنا بوده و برای سریع‌تر رسیدن به مقصد از مسیر ناایمن برای انتقال مسافران استفاده کرده است و برهمین اساس راننده مقصر اصلی حادثه تصادف شناخته شده است.

بازپرس با رسیدگی دقیق و اخذ نظر هیئت سه نفره کارشناسان احراز کرده که تصادف ناشی از تخطی و تجاوز راننده اتوبوس از سرعت مطمئنه و نهایتاً خارج شدن اتوبوس از کنترل وی و بروز حادثه شده است.

 

مدیران مجرم شناخته نشدند

علیرغم کارشناسی ابتدایی در پرونده که سخنگوی وقت قوه قضائیه هم چندی پس از حادثه به آن اشاره کرد، مدیران استانی در بروز این حادثه بی تقصیر نبودند و حتی اسماعیلی قصور راننده و مدیران استانی را به یک میزان اعلام کرد. اما امروز و پس از ۸ ماه قوه قضائیه اعلام کرده است که در خصوص قصور و تقصیر مدیران در بروز این حادثه براساس اعلام کارشناسان رسمی سه نفر از مدیران متهم پرونده را مجرم نشناخته است.

اگر چه قرار صادره قابل اعتراض در محاکم کیفری است و طرفین و وکلای آنها حق اعتراض به قرار صادره در مراجع بالاتر را دارند اما امروز یکی از وکلای پیگیر پرونده در توئیتی نوشت: شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی در پرونده اتوبوس خبرنگاران به درستی حدوث اختلاف در صلاحیت را نپذیرفت و پرونده را اعاده نمود تا ابتدا قرار منع تعقیب صادره تعیین تکلیف شود.

در حال حاضر قرار قانونی در خصوص این پرونده صادر شده و از طریق سامانه الکترونیکی به طرفین ابلاغ شده است و باید منتظر ادامه پیگیری پرونده از سوی وکلا باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار