بازدید 11982
۳

پنجره واحد برای راه اندازی کسب و کار به کجا رسید؟

ایران در میان ۱۹۰ کشور حاضر در رتبه بندی گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی در مولفه شروع یک کسب و کار، در رتبه ۱۷۸ ام قرار دارد و تنها شرایط دوازده کشور از ایران در این زمینه بدتر است. سال گذشته از پنجره واحد فیزیکی در تهران و چند شهر دیگر در کشور رونمایی شد. آیا اوضاع در راه اندازی کسب و کار در ایران بهتر شده است؟
کد خبر: ۱۰۹۵۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵ 29 December 2021

در سال های اخیر، مساله تولید، یکی از کلید واژه های صحبت های رهبر انقلاب بوده است. ایشان بارها حل تمام مشکلات اقتصادی را به چرخیدن چرخ تولید گره زده و تاکید داشته اند که اگر تولید راه بیفتد، چالش های مختلف اقتصادی حل خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بررسی ها نشان می دهد برای حل شدن مشکل تولید، باید فضای کسب و کار بهبود یابد و این امر محقق نخواهد شد، مگر آن که موانع بر سر راه کسب و کارها برداشته شود.

به هر حال بخشی از کسب و کارها که هم اکنون راه اندازی شده اند و برخی مشکلات و موانع مربوط به آن هاست؛ اما بخشی دیگر نیز در حال راه اندازی هستند و در همین مرحله اول با موانع زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

برای اینکه پی ببریم چقدر اوضاع راه اندازی شروع یک کسب و کار در ایران وخیم است، بهتر است نگاهی به آمارهای انجام کسب و کار بانک جهانی در این زمینه بیندازیم.

ایران در شروع کسب و کار در کجای دنیا قرار گرفته است؟

بررسی گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد، ایران در زیرشاخص شروع یک کسب و کار با کسب امتیاز ۶۷.۸ بدون تغییر امتیاز در مقایسه با سال گذشته، توانسته در میان ۱۹۰ کشور دنیا در رتبه ۱۷۸ م قرار گیرد. یعنی تنها راه اندازی کسب و کار در ۱۲ کشور دنیا سخت‌تر از ایران است. این ۱۲ کشور عبارتند از: کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، لائوس، سورینامی، گینه استوایی، بوسنی، اریتره، چاد، کامبوج، سومالی، هائیتی، ونزوئلا و لیختن اشتاین!

در ایران یک فعال اقتصادی مرد، باید برای راه اندازی یک کسب و کار ده فرآیند را به مدت ۷۲.۵ روز طی کرده و به میزان ۱.۱ درصد از درآمد سرانه خود را برای این کار هزینه کند.

کشور اول دنیا در شاخص شروع یک کسب و کار کشور نیوزیلند است. برای اینکه ببینید چقدر با کشور اول دنیا در این زمینه فاصله داریم، باید گفت که یک فعال اقتصادی در کشور نیوزیلند نیازمند است تا برای راه اندازی کسب و کار خود تنها یک فرآیند را در نصف روز و با هزینه ۰.۲ درصد از درآمد سرانه طی کند.

 

پنجره واحد برای راه اندازی کسب و کار به کجا رسید؟

برای کاهش رتبه ایران در شاخص شروع یک کسب و کار چه می توان کرد؟

راه اندازی پنجره واحد صدور مجوز‌ها، یکی از راهکار‌هایی است که می‌تواند شروع یک کسب و کار در ایران را سهل‌تر از گذشته کند؛ موضوعی که رهبر انقلاب نیز آن را در ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ مطالبه نمودند. ایشان در تاریخ مذکور به مناسبت هفته کار و کارگر و در یک ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی در بخشی از سخنان خود با تأکید بر اینکه بهبود محیط کسب‌وکار، یکی از موارد ضروری برای تحقق جهش تولید است، گفتند: بر اساس بررسی‌های کارشناسی وزارت امور اقتصاد و دارایی، اگر دو اقدامِ «ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها» و «تشکیل دادگاه‌های تجاری برای رفع اختلافات اقتصادی» انجام شود، جایگاه کشور از لحاظ شاخص کسب و کار چهل تا پنجاه رتبه ارتقا خواهد یافت.

پنجره واحد چیست؟

پنجره واحد تسهیلاتی است که به فرد متقاضی راه اندازی کسب و کار، این امکان را می دهد که اطلاعات لازم را در قالب های استاندارد به یک واحد مشخص ارائه دهد و تمام مجوزها و مواد قانونی مرتبط با فعالیت خویش را در همان نقطه دریافت کند.

راه اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار در ایران به کجا رسیده است؟

علی فیروزی، رئیس وقت مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد طی مصاحبه ای در نوزدهم اردیبهشت ماه سال گذشته در مورد پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار، گفت: برای راه اندازی این پنجره واحد فیزیکی، در حال حاضر مصوبه هیأت مقررات زدایی اخذ شده است و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران مکانی را خریداری خواهد کرد و در اختیارمان قرار خواهد داد. تقریباً تمام فرآیندها مشخص شده و دستگاه‌ها هم جلسات هماهنگی بین دستگاهی را برگزار کرده‌اند.

وی گفت: این پنجره واحد فیزیکی در واقع یک ساختمان است که تمام دستگاه‌ هایی که برای شروع کسب و کار باید مجوز بدهند، در آن مستقر می ‌شوند تا متقاضی شروع کسب و کار، بتواند تمام کارهای لازم را در همان یک ساختمان پیگیری کرده و به انجام برساند.

فیروزی اظهار داشت: شیوع کرونا، کار را کمی مشکل کرد اما آخر اردیبهشت‌ ماه این پنجره واحد راه‌اندازی می‌شود.

راه اندازی پنجره واحد، چه تاثیری بر شروع کسب و کار در ایران دارد؟

علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای کسب و کار درباره تاثیر راه اندازی این پنجره واحد بر شروع یک کسب و کار گفت: طبق برنامه ‌ریزی ‌ها با راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار، زمان لازم برای شروع یک کسب و کار در ایران از ۷۲.۵ روز به سه روز کاهش خواهد یافت.

راه اندازی پنجره واحد در سایر استان ها

در تیر ماه سال ۹۹ و یک ماه پس از تأسیس پنجره شروع کسب‌وکاری در تهران، پنجره واحد فیزیکی در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز نیز افتتاح شد. در همین ایام فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد وقت وعده داد که پنجره واحد فیزیکی تا پایان مهرماه سال جاری در تمامی مرکز استان‌ها افتتاح و در همین موعد نیز پنجره واحد الکترونیکی شروع کسب‌وکار راه‌اندازی خواهد شد.

آیا شروع کسب و کار در ایران تسهیل شد؟

بعد از این وعده ها برای راه اندازی پنجره واحد الکترونیکی توسط وزیر اقتصاد سابق، نه تنها پنجره واحدی الکترونیکی راه نیفتاد بلکه حتی پنجره واحدهای فیزیکی در سایر شهرها نیز راه نیفتاد.

هم اکنون نیز بسیاری از کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار را دارند از فرآیندهای طولانی و زمان و هزینه بالای آن گلایه مند هستند.

به نظر می رسد، شرایط در این زمینه بحرانی بوده و بهتر است دولت کنونی نسبت به رفع این موارد اقداماتی عاجل انجام دهد تا شرایط برای شروع یک کسب و کار بهتر شود و میزان بیکاری نیز کاهش یابد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
برای راه اندازی یک سایت چندین مجوز گرفته میشد
جدید برای ثبت دامنه ir باید تعهدنامه پرکرد !!!! کجای دنیا چنین شرایط مضحکی است ؟ از چی وحشت دارند؟!
تولید که با شعار راه نمی‌افته. نیاز به یکسری زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی داره که هیچ‌کدومشون در حال حاضر در ایران فراهم نیست. اقتصاد ایران یک اقتصاد دلالی و مبتنی بر رانت‌های درآمدهای نفتی است. دولت حجیم و بزرگ است. اکثر اقتصاددانان ایران با اقتصاد آزاد و باز و شفاف میانه خوبی ندارند. تزهایی نخ‌نماشده و شکست‌خورده می‌دهند. با جهان تعامل نداریم. مردم اهل کار کردن نیستند و همه می‌خواهند یک‌شبه پولدار شوند. چشم دیدن آدم موفق را نداریم.
سلام و ضمن تشکر ویژه از سایت تابناک که اخبار را سریع تر از سایر خبرگزاری ها منتشر میکند، همیشه در سراسر جهان دولت ها و کل مسئولین تلاش میکنند تا فضا را برای فعالیت کارآفرینان و جوانان ساده تر کنند اما گویا این مورد در کشور ما برعکس است!

الان شما باید برای یک ثبت دامنه .ir باید تعهد نامه بدهید از طرف دیگر برای گرفتن یک درگاه پرداخت ساده نیز باید هزار مراحل مختلف و واقعا غیر ضروری را انجام دهید و.... مالیات هم که جدیدا به بحث فروش اینترنتی اضافه شده که حتی از کسب و کار های نوپا نیز دریافت میشود! بنده در کار فروش صندلی اداری هستم و میخواستم سایتی راه بیندازم اما الان که همه این دردسر ها را میبینم واقعا پشیمون شده ام.

ما که شرایطش را داریم نمیتونیم کاری کنیم و فقط باید رشد و پیشرفت یکسری فروشگاه ها مثل دیجی کالا یا کامارادو را ببینیم و خودمان هم نتوانیم کاری کنیم ( به دلیل سخت بودن و دشوار کردن فعالیت در این فضا )، ممنون میشیم تیم تابناک این موضوع را در جهت رشد کشور عزیزمان ایران پیگیری بیشتر نمایند، با تشکر.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی