بازدید 12080

بارش برف وحوش گلیل شیروان را به روستاها کشاند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: برف و سرما در منطقه گلیل این شهرستان سبب شده است تا وحوش برای یافتن غذا در طبیعت با مشکل روبه رو شده و به حاشیه روستاها کشانده شوند.
کد خبر: ۱۰۹۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶ 20 December 2021

به گزارش «تابناک»، حمید فخرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارتفاع برف اخیر در برخی مناطق گیل را بیش از ۱۰ سانتیمتر عنوان کرد و گفت: براساس پیش بینی ها هواشناسی بارش برف تا اوخر هفته در این منطقه تشدید می شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه شکار و صید مراتب را به نزدیک ترین پاسگاه محیط بانی یا ادارات حفاظت محیط زیست گزارش دهند.

روستای کوسه که نزدیکترین روستا به منطقه گلیل شیروان است اواخر آذرماه با ۱۲ درجه سانتیگراد زیر صفر به عنوان سردترین منطقه کشور بود.

فخرانی در ادامه افزود: سه تن علوفه برای وحوش منطقه حفاظت شده گلیل تامین شده که این میزان علوفه توسط خیرین و این اداره انجام شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان با بیان اینکه سالانه تا هفت تن علوفه برای وحوش این منطقه خریداری و توزیع می شود گفت: تامین علوفه، آبرسانی در مناطق مورد نیاز و لایروبی، ترمیم چشمه‌ها و آبشخورها، به صورت مستمر از دیگر فعالیت‌هایی است که با جدیت توسط این اداره صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

فخرانی افزود: برای زمستان امسال، ۱.۵ تن علوفه ذخیره داریم و این امر را تنها برای جلوگیری از ورود حیات وحش به باغ های کشاورزی انجام می‌دهیم.

وی گفت: همه ساله بخشی از علوفه وحوش با کمک خیران و مردم و مابقی توسط اداره حفاظت محیط زیست تامین می شود که امیدواریم با اعتبارات تخصیصی و کمک خیرین در حوزه تغذیه حیات وحش گام‌های مطلوبی برداریم.

وی با بیان اینکه برخی از وحوش برای تغذیه در فصل سرما به باغ ها و اراضی کشاورزی پناه می برند افزود: توصیه می شود شهروندان در صورت مشاهده حضور حیوانات در مناطق مسکونی بدون آزار و اذیت آنها، فورا مراتب را به اداره‌ حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست