در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد

پشت‌پای بورس به ابرکانال ۱.۳ میلیونی/ گره بورسی‌ها با "برجام" و "بودجه" باز می‌شود؟

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، شاخص کل با اُفت بیش از ۵۶ هزار واحد به کانال ۱.۲ میلیون واحدی سقوط کرد. در هفته‌ای که گذشت، خرده فروشی تنها صنعت مثبت بازار بود. هم اکنون در گفت‌وگو با نیما میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، به بررسی بورس در هفته پیش رو پرداخته ایم.
کد خبر: ۱۰۹۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰ 17 December 2021

پشت‌پای بورس به ابرکانال ۱.۳ میلیونی/ گره بورسی‌ها با

به گزارش بورس تابناک، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، شاخص کل کانال ۱.۳ میلیون واحدی را نیز از دست داد و به کانال ۱.۲ میلیون واحدی وارد شد.  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت، با ۵۶ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌ میلیون و ۲۹۳ هزار واحد رسید؛ بنابراین، افت شاخص کل در هفته ای که پشت سر گذاشتیم در مقایسه با هفته سوم آذرماه ۴.۳ درصد بود.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته سوم آذرماه ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد بود که در این هفته این عدد به ۳۴۴ هزار و ۵۰۵ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران‌خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، خرده فروشی تنها صنعت مثبت بازار بود. در مقابل استخراج سایر معادن، خودرو و قطعات، محصولات چرمی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، اطلاعات و ارتباطات، سایر واسطه‌گری‌های مالی، هتل و رستوران، وسایل ارتباطی، کاشی و سرامیک، سایر حمل و نقل، محصولات کاغذی، استخراج زغال سنگ، فرآورده‌های نفتی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، ماشین‌آلات و تجهیزات، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، دستگاه‌های برقی، چاپ، کانی غیرفلزی، دارویی، رایانه، زراعت و خدمات وابسته، لاستیک و پلاستیک، بانک ها و موسسات اعتباری، صنایع غذایی به‌ جز قند و شکر، فلزات اساسی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، شیمیایی، چندرشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی، سیمان، آهک و گچ، قند و شکر، مخابرات، محصولات فلزی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، محصولات چوبی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، منسوجات، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، بیمه و بازنشستگی، فنی و مهندسی، فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی و پیمانکاری صنعتی، از جمله صنایعی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

پشت‌پای بورس به ابرکانال ۱.۳ میلیونی/ گره بورسی‌ها با

بورس در هفته پیش روی چگونه خواهد بود؟

نیما میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: بازار در هفته‌های اخیر به شدت از ضعف خریدار رنج می‌برد و در شرایطی که فروشندگان هم خسته و کم رمق شده اند، منتظر ورود اطمینان و نقدینگی جهت رشد و جبران جاماندگی دلاری و تورمی خود است. در شرایطی که امکان ریزش‌های بیشتر برای قیمت‌ها و بازار رو به کاهش است، انتظار داریم در هفته پیش روی، تصویر موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار بر بازار، "برجام" و "بودجه" مقداری شفاف‌تر شود و چنانچه این اتفاق رخ بدهد، برآیند معاملات رو به بالا خواهد بود.

وی افزود: همچنین با توجه به سقوط دسته جمعی و هیجانی قیمت‌ها، می‌توان انتظار داشت، برگشت بازار نیز تقریبا یک دست باشد. (به جز سهم‌های ضرر ده و یا over value)

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته‌های اخیر، اخبار نگران کننده در خصوص نرخ خوراک و سوخت بالاخص در فولادی و پتروشیمی‌ها، موجی از نگرانی و فروش را در نماد‌های این گروه به راه انداخت که تا حدی هم در خصوص تاثیر منفی آن‌ها زیاده روی در تحلیل‌ها صورت گرفت. زیان ناشی از افزایش نرخ‌ها (در صورت تصویب توسط مجلس) با کاهش مالیات ۵ درصدی پیشنهادی دولت و افزایش فروش دلار از نرخ نیمایی به حوالی نرخ آزاد، کامل خنثی می‌گردد؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت پس از فرونشست هیجان و خشم معامله گران، برگشت احتمالی بازار در سهام بنیادی و با کمترین P/E‌ها در آینده نزدیک رخ دهد.

میرزایی ادامه داد: منفی‌های روز‌های اخیر می‌تواند واکنش به تصمیمات بودجه‌ای بوده باشد و یا نشان دهنده نارضایتی سهامداران بزرگ بازار از دست درازی به سودسازی شرکت‌های بورسی به منظور چانه زنی شرکت‌های بزرگ در بودجه! اما چه تک باشد چه پاتک، انتظار می‌رود با تصویب این بودجه و اصلاحات جزئی احتمالی در یکی دو هفته آتی، بازار نیز شرایط صعودی به خود گرفته و از مسیر سردرگمی و ریزش خارج شود. موضوع تصویب لایحه پیشنهادی دولت توسط مجلس، یکی از پرچالش‌ترین مباحث بین قوه‌ای است که در وضعیت فعلی و همگرایی بالای دو قوه، احتمالا روند بررسی و وتصویب لایجه کمتر از موارد مشابه پیش خواهد بود.

وی اظهار داشت: از نشانه‌های اساسی برگشت بازار، افزایش ارزش معاملات است که باید از سوی معامله گران به صورت روزانه رصد شود. در صورتی که ارزش معاملات برای روز‌های متوالی افزایشی شده و به بالای ۵ هزار میلیارد تومان برسد، می‌توان یکی از مهمترین شرایط برگشت بازار را تایید نمود. بازار مثبت با سیگنال‌های حمایتی خرید حقوقی‌ها می‌تواند گام بعدی برای تایید روند باشد؛ روندی که در مرحله بعد با ورود نقدینگی حقیقی‌ها می‌تواند موجب امیدواری بیشتری به ثبات روند و تقویت سناریو صعودی باشد.

میرزایی در پایان گفت: برای هفته آتی روند کماکان نوسانی، اما برای اولین بار در هفته‌های اخیر با برآیند نسبتا مثبت شاخص و بالاخص شاخص هم وزن را انتظار دارم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
مگه قرار نبود چیزی به برجام گره نخورد؟
اقایان قطعا توافق میکنند سرسوزنی شک نکنید
جان بورس به دلار بنده
دلار سقوط میکنه
بورس سقوط میکنه به زیر یک میلیون
این خط اینم نشان
همان بهتر برويم ارز ديجيتال و بورس هاي خارج. ...
توافق بزودی انجام میشه
دلار میادپایین
بورس شدیدترسقوط میکنه
بورس و سرمايه گذاري را روحاني نابود کرد وکشت و رييسي هم مجلس ترحيم سالگرد مي گيرد. کار بورس و توليد تمام است.
بورس فقط با اعتماد درست می شود ولی اعتماد هم به این راحتی بدست نمی اید، اول باید تمام افرادی که در مدیریت قبلی ان بودن اخراج شوند.دوم قیمت سهام حقیقی باشد نه دروغین. سوم هر کس نباید بتواند در بورس دست درازی کند و زمان لازم است....
با سلام.چند روز هست فریاد می کنم بورس بزودی صعودی خواهد شد وتا شب عید سقف کانال قبلی مرداد ۹۹را خواهد زد وافرادی که نفروختن از زیان خارج خواهند شد وبه سود می رسند .ای سهامداران گول نخورید وسلام
مقامات ایرانی: به توافق نزدیک شده ایم
پیش بسوی سقوط تاریخی بورس
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار