تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «بورس تابناک»

هفته سرنوشت ساز بورس؛ سهامداران خرد از گرداب زیان خارج می‌شوند؟

این هفته نیز به مانند هفته‌های گذشته، بورس تهران با سقوط مواجه شد و شاخص کل بورس حدود ۵۴ هزار واحد دیگر ریخت و میانه‌های کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را نیز از دست داد. در این میان، رئیس سازمان بورس، از رفع ابهامات موجود و جلب اطمینان سرمایه‌گذاران برای عرضه اولیه‌های جذاب در آینده نزدیک خبر داده است.
کد خبر: ۱۰۹۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲ 03 December 2021

نگاهی به معاملات هفته جاری بورس | هفته سرنوشت ساز بورس

به گزارش بورس تابناک، این هفته نیز بورس تهران قرمزپوش به کار خود پایان داد و سهامداران به مانند هفته‌های گذشته ناراضی، معاملات این هفته را به پایان رساندند. شرایط در بازار سرمایه به هیچ عنوان خوب نیست و همین موجب شده است تا سهامداران و فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های مجازی، هشتک امنیت سرمایه گذاری را راه بیندازند تا بتوانند صدای اعتراض خود از وضع موجود بازار سرمایه را به گوش مسئولین برسانند.  

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، شاخص کل بورس حدود ۵۴ هزار واحد دیگر ریخت و میانه‌های کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را نیز از دست داد. شاخص کل این هفته در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، با اُفت ۳.۸۷ درصدی به سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۲۰ واحد سقوط کرد. میزان اُفت شاخص کل در یک ماه گذشته، در مجموع به ۱.۵۶ درصد رسید و تنها نکته مثبت شاخص کل این است که از ابتدای سال تا آخرین روز معاملاتی هفته جاری، رشد ۲.۴۸ درصدی را داشته است که حتی این بازدهی به هیچ عنوان در سبد هیچ یک از سهامداران دیده نمی‌شود.

همچنین شاخص کل هموزن در این هفته اُفت ۴.۱۵ درصدی داشت و سطح ۳۶۷ هزار و ۵۶۳ آخرین نقطه‌ای بود که شاخص کل هموزن در این هفته به خود دید. در یک ماه گذشته این شاخص ۱.۲۳ درصد رشد داشته، اما از ابتدای فروردین تاکنون این شاخص ۱۶.۴۳ درصد اُفت را تجربه کرده است؛ یعنی اوضاع اصلا در سهام کوچک بازار خوب نبوده است.  

شاخص کل فرابورس نیز ۳.۶۷ درصد اُفت را تجربه کرد و به سطح ۱۹ هزار و ۲۳۵ واحد نزول کرد. بازدهی این شاخص هم از ابتدای امسال مثبت ۶.۹۲ درصد بوده است.  

در هفته منتهی به دهم آذر ۱۴۰۰ در میان صنایع فعال در بازار سرمایه، صنعت زغال سنگ، تنها صنعتی بود که بازدهی مثبت را به ثبت رساند و سایر صنایع بازدهی منفی داشتند. بدترین عملکرد و بازدهی ممکن هم مربوط به صنعت تجهیزات صنعتی بود و بعد از آن نیز دو صنعت سخت افزار و تجهیزات و محصولات فلزی قرار داشتند.

در میان سهام، نماد حسیر با بازدهی بیش از ۱۷ درصد بیشترین بازدهی و نماد گکیش با ۲۸ درصد اُفت، کمترین بازدهی را به ثبت رساندند.  

در میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، حضور شرکت‌هایی از صنایع محصولات شیمیایی، خودرو و محصولات غذایی بیشترین نماد را در میان پربازده‌ترین شرکت‌ها داشتند.  

همچنین در هفته منتهی به دهم آذر ۱۴۰۰ بیشترین ارزش معاملات مربوط به شرکت‌هایی گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، بانک گردشگری (وگردش) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) بود.

وعده رئیس سازمان بورس برای عرضه اولیه‌های جذاب

عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اظهاراتی از عرضه اولیه‌های جذاب در آینده نزدیک خبر داد که در زمینه سهام شرکت‌های استارتاپی، دانش بنیان و فناوری محور انجام می‌شود. وی گفت: در خصوص پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف نیز عرضه‌های اولیه زیادی در صف داریم که متناسب با کشش بازار انجام خواهد شد، چون ما معتقدیم نباید فشار مضاعفی به بازار بیاوریم و به تناسب کشش بازار، عرضه‌های اولیه انجام خواهد شد. وی افزود: با رفع ابهامات موجود و جلب اطمینان سرمایه‌گذاران، بازار کشش بیشتری پیدا خواهد کرد.

هفته سرنوشت ساز بورس؛ سهامداران خرد از گرداب زیان خارج می شوند؟

در هفته آتی بازار چگونه خواهد بود؟

طاهره جهانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: مطابق انتظار آنچنان که در تحلیل دو هفته گذشته مطرح شد، شاخص مجددا بعد از یک نوسان مینوری، باز هم برای چندمین بار به محدوده ۱۳۴۰ بازگشت نموده است. محدوده یک میلیون سیصد و ده هزار واحد تا رینج فعلی، یک میلیون و سیصد و چهل هزار واحد محدوده بسیار مهمی از منظر تکنیکال و همچنین بحث ارزندگی بازار به لحاظ تحلیل بنیادی و تناسب آن به سطح p بر e بازار است.

همچنین این کارشناس بازار سرمایه افزود: در اوضاع کنونی دو مساله مهم ذهن اهالی بازار سرمایه ایران را به خود درگیر کرده است: بحث اول مبحث تکراری ابهام در نتایج مذاکرات است که منجر به عدم شفافیت در پیش بینی نرخ دلار گشته است. با توجه به کامودیتی محور بودن بازار سرمایه ایران، شفافیت در این این چالش سیاستی قطعا بسیار در بهبود حال بازار موثر خواهد بود.

جهانی ادامه داد: موضوع دوم بحث عدم تناسب نرخ فروش اوراق قرضه دولتی در شرایط فعلی بازار است که تناسبی با کشش بازار در اوضاع کنونی ندارد. جالب است بدانید آمارها نشان می دهد در هشت ماهه نخست سال گذشته نرخ فروش اوراق بیش از سه برابر سال ۱۴۰۰ بوده است؛ اما در سال گذشته نوک پیکان هدف منتقدین و فعالان بازار سرمایه قرار نگرفته بود؛ چرا؟ پاسخ این سوال در بحث حجم نقدینگی موجود در بازار و ارزش معاملات است.

وی اظهار داشت: در برخی روزها خصوصا روزهایی که شاخص اندکی رنگ سبز به خود می گیرد، نرخ فروش اوراق خصوصا در ساعات پایانی معاملات به نحوی افزایش می یابد که حجم معاملات اوراق با حجم معاملات سهام برابری می کند و این مساله اگر روندی ادامه دار داشته باشد، بسیار نگران کننده است، در حالی که ارزش معاملات به طور میانگین در هشت ماهه نخست سال گذشته، تقریبا بیش از ۵ برابر ارزش معاملات در سال ۱۴۰۰ بوده و همه این موارد به این مساله اشاره دارد که بازار در شرایط فعلی ظرفیت و کشش این حجم از فروش اوراق را به منظور تامین کسری بودجه دولتی ندارد. البته با توجه به این که روش فروش اوراق به منظور تامین کسری یکی از راه های مرسوم در دولت های مختلف به شمار می رود که جنبه تورم زایی ندارد، قطع فروش اوراق و جایگزینی ابزار دیگر که قطعا تورم زایی چند برابری خواهد داشت، آن هم در شرایط فعلی تورمی می تواند آسیب بیشتری به شرایط اقتصاد کلان ایران وارد آورد؛ اما مساله اصلی متناسب فروش اوراق با ارزش معاملات و کشش بازار در وضعیت کنونی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان گفت: اگر این مساله به نوعی مدیریت شود که این نرخ به نحو منطقی تری تعیین شود، قطعا این دو در کنار هم همزیستی مسالمت آمیزی خواهند داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بورس نابودمان کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل