بازدید 5109

جرقه های آتش در جنگل هیرکانی شعله کشید

گرم شدن چند درجه ای دما، در آستانه زمستان و فصل سرد سال، جرقه‌های حریق را در دل جنگل‌های هیرکانی شعله ور و بخشی از آن را خاکستر کرد.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶ 01 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در آخرین ماه پاییز، با گرم شدن هوا، جرقه‌های آتش در جنگل‌های مازندران زبانه کشد تا بیش از همه، بی پناهی عرصه‌های طبیعی دربرابر گدازه‌های آتش را فریاد زند.

جنگل‌هایی که در همه فصل‌ها، نقطه ضعف آنها حریق و گدازه‌های آتش شد و این حادثه در طول سال سطح وسیعی از عرصه‌های جنگلی را خاکستر می‌کند.

گرم شدن هوا طی روزهای گذشته از یکسو، خشک شدن سطح جنگل و وجود لاشبرگ ها، عرصه‌های جنگلی را آبستن حادثه کرده است و در نهایت، خواب جنگل‌های شمال تعبیر شد و بخشی از عرصه‌های جنگلی بهشهر در حریق سوخت.

اگرچه سطح آتش سوزی سطحی و میزان خسارت ناچیز برآورد شده است اما افزایش درجه هوا طی چند ساعت آینده، هشدار حریق را در جنگل‌های هیرکانی طنین انداز کرده است.

آتش در کمین جنگل‌ها است

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به افزایش دما هوای احتمال بروز حریق را در عرصه‌های جنگلی هشدار داد و از طبیعت گردان و گردشگران خواست تا از روشن کردن آتش جلوگیری کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آتش سوزی در کمین عرصه‌های جنگلی است، افزود: با توجه به افزایش دمای هوا احتمال بروز حریق وجود دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای امدادی و یگان حفاظت در حالت آماده باش قرار دارد از مردم خواست تا در صیانت از عرصه‌های طبیعی همکاری لازم با نیروهای منابع طبیعی داشته باشند.

هواشناسی مازندران از افزایش دمای هوای استان طی روز چهارشنبه خبر داد و به دلیل محدودیت‌های امکانات و تجهیزات، درختان جنگلی شمال استرس آتش سوزی گرفتند و خواب از چشمان قرقبانان گرفته شده است.

قرقبانان آماده باش هستند

سرهنگ ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران - ساری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به اخطار هواشناسی و افزایش ۹ درجه‌ای دمای هوا و خزان و ریزش برگ‌ها، زمینه برای بروز حریق در عرصه‌های جنگلی فراهم است، افزود: وجود برگ‌ها درختان و لاشبرگ ها زمینه را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه عصر سه شنبه سه هکتار از عرصه‌های جنگلی بهشهر دچار حریق شد، افزود: هموطنان از برافروختن آتش خودداری کنند و اگر آتش روشن کردند قبل ار ترک منطقه نسبت به خاموش کردن حریق اقدام کنند.

هموطنان از برافرختن آتش خودداری کنند و اگر آتش روشن کردند قبل ار ترک منطقه نسبت به خاموش کردن حریق اقدام کنند

وی ادامه داد: با توجه به وزش باد گرم تمهیدات لازم را به یگان‌های حفاظتی ابلاغ کردیم و قرقبانان و نگهبان را در آماده باش قرار دادیم.

ذکریایی با عنوان اینکه عرصه‌هایی که بیشتر در معرض خطر حریق هستند را شناسایی کردیم، افزود: گشت‌های منابع طبیعی در مناطق بحرانی مستقر هستند و خودروهای آتش نشانی نیز آبگیری و آماده هستند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری از هم استانی‌ها خواست تا با مشاهد حریق اطلاع رسانی داشته باشند.

پایش و رصد آتش سوزی‌های عرصه‌های طبیعی در مازندران نشان می‌دهد که ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد و برخی سودجویان با برافروختن حریق از جنگل‌های شمال انتقام می‌گیرند.

عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی مازندران نوشهر نیز با توجه گرم شدن هوا نسبت به آتش سوزی عرصه‌های طبیعی هشدار داد و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همه نیروها برای مهار حریق احتمالی آماده باش هستند و از مردم نیز تقاضا داریم از روشن کردن آتش در دامنه و حاشیه جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اخطاریه هواشناسی به واحدهای تابعه ابلاغ کردیم تا برای مقابله با هرگونه حریق احتمالی آماده باشند و از مردم نیز می‌خواهیم با توجه به شرایط جوی اگر با آتش سوزی در عرصه‌ها مواجه شدند، اطلاع رسانی داشته باشند.

وی گفت: تلاش ما این است که در صورت بروز حادثه نسبت به اطفای آن در اسرع وقت اقدام کنیم.

درحالی آتش سوزی مشکل همیشگی جنگل‌های مازندران و شمال به شمار می‌رود که قرار است پایگاه امداد هوایی در مازندران ایجاد شود و تفاهمنامه آن در سفر مهرماه رئیس سازمان جنگل‌ها به استان نوشته شد و همچنان مازندرانی‌ها در انتظار تحقق این وعده هستند.

گسترش و افزایش آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی، محدود بودن امکانات و تجهیزات، تکیه بر تجهیزات سنتی و نیروی انسانی و امدادی، صعب العبور بودن مناطق جنگلی و عدم دسترسی، ضرورت ساخت و ایجاد پایگاه هوایی امداد را در جنگل‌های چندین میلیون ساله خزری الزامی می‌سازد.

وجود لاشبرگ ها و درختان افتاده و شکسته همانند باروتی در دل جنگل‌های شمال است و سبب می‌شود تا در فصل خشک و یا گرم سال، همانند باروتی مستعد آتش سوزی باشند و باید برای خروج این درختان موجود در سطح عرصه‌ها برنامه ریزی جامع صورت گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان