بازدید 6473

مراحل ده گانه طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی

برای طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید مراحلی طی شود، که نیاز به دانش تخصصی و افراد کار آزموده دارد. اگر با روند طراحی سیستم های تصفیه آب صنعتی آشنا باشیم، به ما کمک می کند که بهره برداری مناسب تری از منابع در دسترس داشته باشیم.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲ 16 October 2021

مراحل ده گانه طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی

مراحل ده گانه طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی شامل موارد زیر می باشد:

مرحله اول: آنالیز دقیق آب ورودی و مشخصات محصول

ابتدا باید آنالیز آب ورودی به دستگاه برای مشخص شدن نوع عناصر و غلظت آنها رد آزمایشگاه های معتبر انجام شود. طراحی یک سیستم آب شیرین کن صنعتی بدون در نظر گرفتن این مورد امکان پذیر نیست.

در این مرحله باید مشخصات سیستم نیز تعیین شوند. طراحی سیستم اسمز معکوس بر مبنای مشخصات آب ورودی و محصول نهایی که انتظار داریم، انجام می شود. منظور حجم و کیفیت آب تصفیه شده است که روزانه باید توسط دستگاه تصفیه شود. به حجم آب مورد نیاز روزانه دبی گفته می شود، که با واحد متر مکعب در روز اندازه گیری می شود. کیفیت محصول نهایی و آب تصفیه شده نیز با واحد TDS اندازه گیری می شود.

مرحله دوم: تعیین نوع الگوی جریان

در سیستم های اسمز معکوس، سه نوع الگوی جریان پیوسته، نیمه پیوسته و ناپیوسته داریم. الگوی استاندارد دستگاه های تصفیه آب صنعتی بزرگ از نوع پیوسته می باشد. در سیستم های پیوسته، آب خوراک تنها یک بار از داخل سیستم عبور کرده و از فیلترهای ممبران می گذرد. در این حالت جریان پساب از سیستم خارج می شود.

در سیستم های اسمز معکوس کوچک تر، الگوی جریان ناپیوسته مورد استفاده قرار می گیرد. البته ممکن است در مواردی از این الگو برای سیستم های با ظرفیت بالا نیز استفاده شود، تا بتوان تعداد فیلتر ممبران کمتری با درصد بازیافت بالاتر را به کار برد.

سیستم های اسمز معکوس ناپیوسته در مواقعی که آب ورودی مورد نظر پساب یا فاضلاب باشد، انتخاب مناسبی هستند.

مرحله سوم: انتخاب نوع فیلتر ممبران RO

انتخاب فیلتر ممبران بر اساس پارامترهای زیر صورت می گیرد:

  • نوع آب ورودی
  • پتانسیل فولینگ
  • کیفیت آب تولید
  • اولویت هزینه سرمایه گذاری یا عملیاتی

در صورتی که آب ورودی آب دریا باشد از فیلترهای ممبران SW و در صورتی که آب لب شور باشد از فیلترهای ممبران BW استفاده می شود.

معمولا آبهایی با TDS زیر 10000 میلی گرم در لیتر به عنوان آب لب شور و آب هایی با TDS بالای این مقدار به عنوان آب شور در نظر گرفته می شوند.

مرحله چهارم: انتخاب فلاکس طراحی

فلاکس طراحی سیستم های تصفیه آب صنعتی بر اساس پارامترهای زیر انجام می شود:

  • نوع آب ورودی
  • پیش تصفیه انجام شده (SDI)

فلاکس طراحی مشخص می کند، که چه تعداد فیلتر ممبران برای سیستم نیاز داریم تا دستگاه ظرفیت تولید دبی آب تولید مورد نظر را داشته باشد.

مرحله پنجم: محاسبه تعداد فیلتر ممبران مورد نیاز

اساس محاسبه تعداد فیلتر ممبران مورد نیاز پارامترهای زیر می باشد:

  • سطح فعال غشا
  • فلاکس طراحی
  • دبی آب تولید

سطح فعال فیلتر ممبران را در دیتاشیت محصول می توانید پیدا کنید.

تعداد فیلتر ممبران مورد نیاز= دبی آب تولید/ فلاکس طراحی* سطح فعال فیلتر ممبران

مرحله ششم: تعداد پرشروسل ها

برای محاسبه تعداد پرشروسل نکات زیر اهمیت دارد:

  • تعداد پرشروسل از تقسیم تعداد فیلترهای ممبران بر ظرفیت پرشروسل تعیین می شود.
  • پرشروسل ها به طور معمول با ظرفیت 6 فیلتر ممبران ساخته می شوند و ظرفیت های بالاتر آن تا 8 المانه به صورت سفارشی تولید می شوند.
  • در صورتی که عدد به دست آمده اعشاری بود، آن را به نزدیک ترین عدد صحیح گرد کنید و تعداد فیلتر ممبران را مشخص کنید.

حتما بخوانید: آشنایی با انواع آنتی اسکالانت و خرید آنتی اسکالانت از آبین

مرحله هفتم: افزایش تعداد ممبران ها؟ یا تعداد مراحل؟

در صورتی که ریکاوری سیستم بالا باشد و کیفیت آب ورودی پائین، باید تعداد فیلترهای ممبران سری شده را افزایش دهیم. دیگر از روش های افزایش درصد ریکاوری در سیستم های اسمز معکوس تک مرحله ای استفاده از جریان برگشتی (Recycle) می باشد. جدول محاسبه تعداد مراحل سیستم اسمز معکوس برای تصفیه آب لب شور و آب دریا در زیر آمده است. تعداد مراحل برای سیستم های تصفیه آب لب شور با آب شور متفاوت است.

مرحله هشتم: تعیین نسبت بین مراحل

در سیستم های اسمز معکوس چند مرحله ای باید مشخص کنیم چه تعداد از پرشروسل را در مرحله اول و چه تعداد از آنها را در مراحل بعد قرار دهیم. نسبت بین مراحل یعنی تعداد پرشروسل های مرحله اول به تعداد آنها در مرحله دوم.

نسبت بین مراحل در سیستم های تصفیه آب لب شور، 2:1 و در سیستم های تصفیه آب شور 3:2 می باشد.

مرحله نهم: بالانس در جریان آب تصفیه شده

در سیستم اسمز معکوس جریان آب تصفیه شده ممبران انتهایی در هر وسل نسبت به اولین فیلتر ممبران کمتر است. در صورتی که این اختلاف خیلی زیاد باشد، سیستم عملکرد مطلوبی ندارد و سیستم با ظرفیت خیلی کمتر از پتانسیل واقعی اش کار می کند. بنابر این باید جریان آب تصفیه شده را بالانس کنیم.

برای حل این مشکل چندین راهکار وجود دارد:

1- فشار مرحله دوم را افزایش دهیم .

2- در مسیر جریان آب تصفیه شده فشار ایجاد کنیم.

3- ترکیبی: از فیلترهای ممبران متفاوت در هر پرشروسل استفاده کنیم. منظور استفاده از فیلترهای ممبران با ویژگی HR در ابتدای پرشروسل و با مشخصه LE در انتهای وسل است.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در قیمت فیلترهای ممبران RO

مرحله دهم: شبیه سازی با نرم افزار

در صورتی که تمامی قدم های قبلی به دقت انجام شده باشد، باز این احتمال وجود دارد که سیستم طراحی شده عملکرد مطلوبی نداشته باشد. بنابر این باید با نرم افزارهای طراحی آن را آنالیز کنیم و خطاهای آن را برطرف کنیم.

برای خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی و اطلاع از قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی از طریق شماره های زیر با کارشناسان آبین در ارتباط باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان