بازدید 5980

ساخت سالانه یک میلیون مسکن شدنی است؟

همزمان با فضاسازی منفی علیه برنامه تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی، روزنامه دنیای اقتصادی اذعان کرد: «ساخت سالانه یک میلیون مسکن، قابلیت اجرایی دارد».
کد خبر: ۱۰۷۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵ 14 September 2021

به گزارش «تابناک»، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: «دنیای اقتصاد» در گزارشی می‌نویسد: بررسی‌ نهاده‌های تولید مسکن از جمله زمین، مصالح ساختمانی و نیروی کار بیانگر آن است که ساخت یک میلیون مسکن در سال هدفی قابل دسترس است.

کارشناسان به عقب‌ماندگی سالانه ساخت ۷۰۰هزار واحد مسکونی در کشور اشاره می‌کنند و معتقدند: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجراست.

در حقیقت اگر سری به بنگاه‌های اقتصادی تامین‌کننده نهاده‌های ساخت مسکن بزنیم متوجه می‌شویم، پتانسیل کافی برای ساخت این تعداد واحد مسکونی مهیا شده است.

برای مثال در حوزه صنعت مصالح ساختمانی اعضای مجمع تولیدکنندگان شن، ماسه و مصالح ساختمانی ایران در بیان پتانسیل این حوزه برای ساخت یک‌ میلیون مسکن در سال گفت هرکسی می‌گوید صنعت مصالح ساختمانی توان تامین نیاز ساخت یک‌ میلیون مسکن در سال را ندارد، سری به دپوهای عظیم موجود در کارخانه‌های فرآوری و واحدهای تولید مصالح بزند.

از سوی دیگر اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران نیز با اشاره به اینکه پتانسیل تولید آهن‌آلات ۶۰ درصد بیشتر از نیاز مصرف کشور است، تاکید می‌کند: توانایی تامین ۱۰۰‌درصد آهن و فولاد به منظور ساخت یک میلیون واحد مسکونی بدون تزریق هیچ سرمایه در گردشی در داخل کشور وجود دارد.

همچنین کارشناسان تهیه فولاد و سیمان نیز به عنوان دو ماده اولیه اساسی در این طرح را امکان‌پذیر دانسته و معتقد هستند، تامین این اقلام بدون فشار بر صادرات این محصولات، قابل تحقق است. به عقیده آنها اگر محصولات مربوطه در بورس عرضه شده و در حوزه تنظیم بازار نیز دقت لازم به منظور پوشش مناسب تقاضای جدید در بازار انجام شود، می‌توان به خوبی طرح تولید سالانه یک‌میلیون دستگاه واحد مسکونی را عملیاتی کرد.

بر این اساس، توجه به اظهارات کارشناسی فعالان حوزه ساخت و ساز کشور بیانگر این مسئله است که رونق ساخت و ساز و تحقق هدف ساخت سالانه یک‌ میلیون واحد مسکونی نه تنها در دسترس و منطقی است، بلکه این مساله می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال قابل توجه در این حوزه را به وجود بیاورد. با رسیدن به رقم تولید یک میلیون مسکن در یک سال، می‌توان امیدوار بود که تا پایان دولت سیزدهم میزان کمبود مسکن تاحدود ٧٠ درصد جبران شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ظرفیت تولید فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن است که سالانه بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن آن در داخل مصرف و چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

رسول خلیفه‌سلطانی افزود: عمده صادرات کشور در بخش فولاد نیز مربوط به شمش، میلگرد و تیرآهن و متعلق به گروهی است که مصارف ساختمانی دارند.

وی خاطرنشان‌کرد: مواد اولیه، محصولات میانی (شمش) و محصولات نهایی (مثل میلگرد) و هر آنچه نیاز داخلی برای اجرای طرح باشد، موجود است و حتی در تولید میلگرد (با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن) مازاد ظرفیت وجود دارد.

خلیفه‌سلطانی تصریح کرد : در صورتی که متوسط متراژ هر واحد مسکونی را در طرح یاد شده ۱۰۰ مترمربع در نظر بگیریم و با در نظر داشتن مصرف ۴۰ کیلوگرم محصولات فولادی در هر مترمربع واحد مسکونی، نیاز به ۴ میلیون تن فولاد خواهیم داشت.

وی گفت: این میزان تقاضا به‌راحتی و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی قابل پوشش است، بی‌آنکه صادرات محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار دهد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۷
300 تا شهر داریم هر کردوم سی هزارتا بسازن شدنی است
در سال 98 میل گرد کیلویی 5000 هزاتومان بود اهن 14 شاخه ای 800 هزار تومان بود که در طی 2سال سه تا چهار برابر شده اگر این قیمت ها اصلاح شود کار درست می شود وام ها غیر از شکستن کمر مردم و درامد زایی برای بانک ها سود دیگری ندارد
تخیلی بیش نیست. این کار سواد لازم میخواهد که موجود نیست.
پولش از کجا باید تامین بشه؟ ساخت هر متر ساختمان حدود 5000000 تومان هزینه دارد وحساب کنید 1000000 خانه هر خانه بطور متوسط 100 مت ریعنی 100000000 متر مربع در 5 میلیون ضرب شود به عبارتی میشود 100*5یعنی 500 میلیون میلیون تومان به عبارتی این عدد 500000000000000 تومان یعنی 500 هزار میلیارد تومان ، بودجه کشور چه میزان است؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
مشکل زمین هست دولت زمین بده من خودم واسه خودم می سازم ُ خسته شدیم از ظلم بنگاه ها و دلال ها شما بگو وسط بیابون من میرم میسازم
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
تازه مشاعات و فضای خدمات را در نظر نگرفتی که خودش همین قدر هزینه می برد.دوم توجهی به امایش سرزمین و مفهوم توزیع جمعیت و شهر سازی ندارند شما باید جامعه سازی بکنی یعنی شغل،اموزش،بهداشت و...را در کنار مسکن ببینی که ندیده اند در ایران توزیع جمعیت هم بسیار ناهمگون است و ۶۰ درصد مردم در چند شهر بزرگ جمع شده اند که در پایان دوران نفت دیگر برای بیشتر انها شغلی وجود ندارد مسئله بسیار پیچیده تر از انی هست که می گویند
ناشناس
| France |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
دقیقا...مصالح فولاد وسیمان وگچ فقط به اصطلاح در سفت کاری بنا نقش دارد در صورتیکه هزینه اصلی برمیگردد به ملزومات وتزیینات ساختمان..این تجرب در مورد مسکن مهر قبلا دیده شده
به لطف رستم دستان چرا که نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
همون رستمی که دلش وزارت نفت میخواست؟
باید نقدینگی دست هر قشر از مردم به سمت ساخت مسکن هدایت شود تعاونی های مسکن کارکنان و کارگران دولت برای هر سازمان با برنامه و ساختار مشخص شهرداری های در طراحی و پیشنهاد شهرک های جدید و ارائه زمین به تعاونی ها و سرمایه گذاران داخلی و خارجی همه این موارد باید با مدیریت متمرکز وزارت راه انجام شود
اگر شدنی بود اینقد نمیومدن تبلیغ کنن و بحث کنند میرفتن انجامش میدادن بعد گزارش میکردن
هر کس بیاد آرزوها و توهماتشو بیان کنه که نشد برنامه
بیان بگن با کدوم پول و طرح و امکانات میخوان اینکارو بکنن دهن همه بسته میشه اما وقتی هیچ برنامه ای ندارن و فقط میخوان یه عددی از خودشون بپرونن تهش میشه همین که فقط تو روزنامه ها این اخبار هست و در عمل آجر رو آجر گذاشته نمیشه
بعد از 4 سال هم شروع میکنن به بهانه اوردن که چنین شد و چنان شد
دیگه بعد از 4 سال وعده وعید در این حد حالیمون میشه که حرف از دهن مسئول در بیاد تشخیص میدن همه میزان صحتش رو
با ارماتور کیلویی ۱۷ هزار و سیمان ۶۰ه ار حتمامیشه
چرا که نه
یکی نیست به این آقای وزیر بگه سیمان و جور کردی با این کارخانه های قدیمی سیمان که روزانه کلی آلودگی برای شهرنشین ها ایجاد می کنند ، آب و برق و از کجا میخواهی برای این مسکنهایی که میگی تامین کنی ؟
انشالله بتونن بسازن.. بدون دزدي بدون چپاول و بدون كم گذاشتن مصالح مرغوب
پول ریزی دولت برای یک میلیون مسکن یه نیکزاد دیگه از رستم می سازه و تورم احمدی نژادی و حسن کلید و با تورم ونزوئلا وصلت می ده ایشالله مبارکه. احمدی نژاد برای مسکن مهر 40 میلیارد دلار پول ریخت بلافاصله دلار از 1000 تومان به 3000 تومان قد کشید و بلافاصله قیمت مسکن سه برابر شد من خونه ام و اولین اسفند احمدی 20 میلیون انتقال سند کردم کمتر از دو ماه در اردیبهشت همان خونه شد 60 میلیون در حالیکه تو سه سالی که من 18.5 میلیون خریده بودم فقط 3.5 میلیون ترقی کرده بود و من فروختمش 22 میلیون. من خونه نوسازو 18 میلیون خریده بودم همان خونه الان 16 سال داره ولی 700-800 میلیون قیمتشه
شدنی که هست باید عواقب دهشتناک تورمی اشو کنترل کرد که کار فوق العاده سختی است مموت با اجرای مسکن مهر کشور و تو چاه تورم و فقر و فلاکت انداخت همان کار دوباره اجرا شه باید شاهد ایرانیانی بود که مثل ونزوئلایی ها هر روز فوج فوج از گرسنگی رهسپار مرز ترکیه می شوند
بفرض هم انکان پذیر باشد مدیریت شهری و ارائه خدمات شهری آن چکونه خواهد بود؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار