بازدید 18465
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۱ شهریور

ما و پنجشیریان به روایت مدیرمسئول جوان/ سیاست ایران، ارتباط با همه اقوام ِافغانستانی /چگونگی مدیریت بودجه ناتراز

احکام ویژه برای استانداران، آموزش دانشجویان پس از واکسیناسیون، خانه اولی‌ها برای مسکن نام‌نویسی کنند، فراخوان اعتصاب در سرزمین‌های اشغالی، الکاظمی از تهران چه می‌خواهد؟ پیش به‌ سوی روزی ۲ میلیون تزریق، هشدار انجمن‌های علمی پزشکی هجوم شبه علم، طرح عجیب برای پرداخت وام مسکن، تجمع زنان هوادار طالبان در حمایت از حجاب و نه به تاسیس سازمان طب سنتی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۷۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۴ 12 September 2021

به گزارش تابناک؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۱ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که تلاش برای واکسیناسیون روزانه ۲ میلیون تن با دستور رئیسی، چالش ارزی طرح واردات خودرو، ۲ میهمان خارجی در تهران و تفویض اختیارات به استان‌ها، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


چگونگی مدیریت بودجه ناتراز

عباس هشی، عضو انجمن حسابداران عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی طی یادداشتی در شماره امروز ایران نوشت: یکی از بزرگترین معضل‌های اقتصاد ایران، کسری بودجه و عدم تعادل میان‌درآمد‌ها و هزینه‌هاست که در سال‌جاری به عدد بزرگی رسیده و روی سایربخش‌ها و شاخص‌های اقتصادی تأثیر منفی می‌گذارد. بر همین اساس، بودجه یکی از مهمترین مسائل پیش‌روی دولت سیزدهم است.


این درحالی است که تدوین بودجه ۱۴۰۱ در دولت آغاز شده است و طبق قانون باید در آذرماه نهایی و راهی مجلس شود. حال پرسش اساسی این است که دولت چگونه می‌تواند مشکلات ساختاری بودجه طی دهه‌های اخیر و همچنین مشکل کسری بودجه سال‌جاری را حل کند و جلوی ورود این مشکلات به بودجه سال آینده را بگیرد.


واقعیت این است که به‌رغم اقدامات صورت گرفته برای اصلاح بودجه، همچنان بودجه‌ریزی با روش‌های سنتی انجام می‌شود. ازیک طرف مدیران و مسئولان تأثیرگذار درتدوین بودجه، بسیار محدود بوده و در طول سالیان گذشته تغییر نکرده‌اند و از سوی دیگر، روش‌های بودجه‌ریزی نیز عمدتاً براساس برآورد و بیش برآورد صورت می‌گیرد.


بر همین اساس، در بخش درآمد‌ها که هزینه‌های بودجه نیز برمبنای آن تدوین می‌شود، بودجه با دو مشکل مواجه است. یکی اتکا به درآمد‌های نفتی است که قیمت آن در بازار‌های جهانی و توسط خریداران تعیین می‌شود و بدین‌ترتیب دولت نقشی در آن ندارد و تحقق کامل درآمد‌های پیش‌بینی شده با، اما و اگر زیادی روبه‌رو است. دومین ایراد به درآمد‌های مالیاتی مربوط می‌شود. درواقع به دلیل اینکه حدود ۶۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی به‌صورت زیرزمینی انجام می‌شود و فرار مالیاتی بالایی داریم، بنابراین کسب درآمد ازاین محل نیز بسیار محدود است. ضمن اینکه معافیت‌های مالیاتی بسیاری به بخش‌های مختلف داده شده است.


اکنون بزرگترین مشکل دولت سیزدهم کسری کلانی است که دربودجه وجود دارد. به‌طور معمول دولت‌ها، مخارج زیادی را به دولت بعدی تحمیل می‌کنند. برای مثال در بودجه سال‌جاری افزایش حدود ۴۰ درصدی حقوق کارکنان دولت که تأثیر مستقیمی بر افزایش هزینه‌ها و نرخ تورم دارد. از سوی دیگرمخارج دولت به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده کالا و خدمات نیز با رشد قابل‌توجهی همراه شده است.


در این شرایط، دولت‌ها برای متعادل کردن بودجه به سمت صرفه‌جویی حرکت می‌کنند، صرفه‌جویی که باید در مخارج صورت گیرد. اما با توجه به اینکه بخش عمده بودجه جاری را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد، به ناچار به محدود کردن، سایر هزینه‌های پرسنلی مانند اضافه کار، هزینه ایاب و ذهاب و... و بودجه عمرانی منجر می‌شود که باید با هزینه بیشتری در سال‌های بعد اجرایی شود. درعین حال، بخشی از هزینه‌های جاری نیز برای صرفه‌جویی تحت اختیار دولت قرار ندارد و به مؤسسات و نهاد‌های بودجه گیر غیردولتی مربوط می‌شود.


با توجه به مشکلات متعددی که به آن‌ها اشاره شد، به نظر می‌رسد دولت برای جلوگیری از تکرار کسری بودجه و متعادل کردن آن نیازمند یک بازآرایی و اصلاح در ساختار‌های بودجه است، به طوری که بودجه‌ریزی از روش‌های سنتی فاصله بگیرد و در پیش‌بینی درآمد‌ها از بیش‌برآورد‌ها جلوگیری شود.


یکی از مهمترین بخش‌هایی که دولت می‌تواند با ساماندهی و اصلاح آن، بخش عمده‌ای از مشکلات و کسری بودجه را مدیریت کند، بودجه شرکت‌های دولتی است. سهم بودجه شرکت‌های دولتی از ۴۰ درصد در انتهای دهه ۷۰ شمسی هم‌اکنون به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که برنامه کاهش تصدی‌گری‌ها و کوچک‌سازی دولت به‌درستی انجام نشده است. درهمین راستا یکی از گام‌های اساسی دولت برای تدوین کارایی بودجه سال آینده، اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی است که تنها با اصلاح آن بخش عمده مشکلات و کسری‌ها حل خواهد شد.

موضوع دیگری که باید در دستور کار تدوین‌کنندگان بودجه ۱۴۰۱ قرارگیرد، مالیات‌هاست. همانگونه که اشاره شد با‌وجودی که مالیات اصلی‌ترین منبع تأمین درآمد‌های بودجه در سایر کشورهاست، در کشور ما به دلیل توسعه فعالیت‌های غیررسمی فرار مالیاتی بالاست و از سوی دیگر معافیت‌های مالیاتی نیز باعث شده است تا سهم مالیات در بودجه به اندازه ظرفیت‌های این بخش نباشد. در زمینه معافیت‌های مالیاتی، در سال‌های گذشته تصمیم گرفته شد تا بازار سرمایه از مالیات معاف شود و این درحالی است که بررسی سود و درآمد شرکت‌های بورسی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ حاکی از رشد چند ده برابری است. به‌طوری که درآمد شرکت بورس در این دوره چهار برابر شده است. اما به دلیل اعطای معافیت عملاً امکان دریافت مالیات از این بازار وجود ندارد. علاوه بر این، با توجه به اینکه بودجه انقباضی در دستور کار دولت برای تدوین بودجه ۱۴۰۱ قرار گرفته است، باید به صورت شفاف و دقیق، میزان کاهش بودجه و صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف از سوی مسئولان صورت گیرد.


سیاست ایران ارتباط با همه اقوام ِافغانستانی

محسن روحی‌صفت، تحلیلگر مسائل خاورمیانه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: روند تحولات و وقوع اتفاقات در افغانستان، سرعت و شتاب زیادی به خود گرفته و با آن‌که طالبان اعلام کرده است که توانسته پنجشیر را تصرف کند، به نظر می‌رسد هنوز هیچ نیرویی نتوانسته تفوق کامل پیدا کند و نیرو‌ها در حال جابجایی هستند. مردم افغانستان یکپارچه و از یک قومیت و ملیت نیستند چند پاره و متشکل از اقوام مختلف هستند و اگر این اقوام و گروه‌ها در قدرت مشارکت داده نشوند، قطعا حلقه‌های مقاومت ادامه یافته و افغانستان شاهد تداوم بی‌ثباتی، درگیری و حتی جنگ داخلی خواهد بود. گروه‌های مختلف طالبان دارای اختلافات قومی و قبیله‌ای با یکدیگرند، برای گروه‌های مختلف طالبان منافع ملی ارجحیت ندارد بلکه منافع قومی و قبیله‌ای است که مدنظر آن‌ها است. موضوعات مورد مناقشه هم زیاد است. تصرف سراسر افغانستان آسان، اما مدیریت آن بسیار سخت است، موضوعاتی نظیر زنان، جامعه مدنی و ارتباط با دنیا و... از موضوعات اختلافی در افغانستان هستند.

واقعیت این است که وضعیت کنونی این کشور نتیجه سیاست‌های اشتباه یا هدایت شده آمریکا است. بازیگر اصلی بدون رقیب در ۲۰ سال اخیر در افغانستان ایالات متحده بوده است. چین تماس‌ها و ملاقات‌هایی با رهبران طالبان داشته که طالبان این تماس‌ها و ملاقات‌ها را هم با دیگر کشور‌ها داشته است، در گذشته، چین از امنیت بهره‌مند بود، اما با شرایط کنونی، آن‌ها باید نگران شرایط پیش آمده باشند، چراکه ممکن است طالبان در کنار سایر نیرو‌های تندرو به منافع چین ضربه بزند.

چین از یک افغانستان مبتنی بر صلح، آرامش و ثبات دارای منافع است وگرنه از یک کشور بی‌ثبات و ناآرام، چین سود نمی‌برد در حالی که سیاست آمریکا، یک افغانستان بی‌ثبات و همراه با هرج و مرج است. ترکیه دوست دارد زنجیره‌های حضور در آسیای میانه را افزایش دهد و حلقه‌های خود را تکمیل کند، اما از ناآرامی‌های و بی‌ثباتی افغانستان هیچ کشوری از بی‌ثباتی سود نخواهد بود. هرچند طالبان واگذاری امنیت فرودگاه کابل را به قطر و ترکیه مطرح کرده، اما اگر تقسیم قدرتی با اقوام مختلف افغانستان انجام نشود، افغانستان بی‌ثبات خواهد بود. آنچه تا به امروز از سوی طالبان مشاهده حاکی از آن است که طالبان آمادگی تقسیم قدرت را ندارند. شاید برخی از افراد و جریان‌ها در طالبان متمایل به تقسیم قدرت باشند، اما برآورد نهایی این است که وزن مخالفان تقسیم قدرت در طالبان، بیشتر از موافقان است. شکل حکومت نیز احتمالا مبتنی بر خلیفه‌گری و همان امارت اسلامی است. معتقدم سیاست ایران در افغانستان باید متوازن باشد، به عبارت دیگر، ایران هم باید نیرو‌های جبهه مقاومت ملی افغانستان همکاری داشته باشد و هم با طالبان در ارتباط باشد. موضع‌گیری اخیر وزارت امور خارجه می‌تواند آغاز توازن در سیاست‌های ایران در افغانستان باشد. این سیاست متوازن نباید منحصر به وزارت امور خارجه باقی بماند بلکه باید به سایر نهاد‌های حاکمیتی دست‌اندرکار هم تسری یابد. واکنش افکارعمومی نسبت به تحولات افغانستان به دلیل ارتباطات تمدنی دو کشور است. همین مساله ضروری می‌سازد حاکمیت نسبت به این موضوع اهمیت دهد.

 

ما و پنجشیریان

دکتر عبدالله گنجی طی یادداشتی در سرمقاله امروز روزنامه جوان با عنوان ما و پنجشیریان نوشت: با سقوط دره پنجشیر در شمال افغانستان اصلاح‌طلبان، جمهوری اسلامی ایران را به بی‌عملی در دفاع از آن متهم کردند، اما هیچ‌گاه روشن نکردند از نظام چه می‌خواهند یا نظام باید چه‌کار کند؟ اگر طالبان را برای گفتگو به تهران دعوت کنیم خواهند گفت از یک گروه تروریستی حمایت کرده‌اید و اگر وارد جنگ شویم که همیشه گفته‌اند جنگ بد است. بدون تردید موضع این جماعت بر این انگاره و باور استوار است که نظام، حامی طالبان است. تجربه تاریخی نشان می‌دهد شنا برخلاف مسیر نظام، علت و محور نوع نگرش این جماعت به روند‌های کشور است و برخلاف مدعای شفافیت در عرصه سیاست، اینجا به‌شدت محافظه‌کارانه و لفافه‌گو ظاهر شدند. اما ما باید چه می‌کردیم؟ هم از باب خبر و هم از باب تحلیل، نظام جمهوری اسلامی در حوادث اخیر افغانستان غافلگیر نشد و از اشراف اطلاعاتی بر روند برخوردار بود. اما چرا ایران وارد جنگ نشد؟


۱- افغانستان یک کشور مستقل است. ورود به یک کشور مستقل با ابعاد نظامی صرفاً با درخواست دولت آن کشور یا شورای امنیت سازمان ملل یا در پاسخ به حمله از آن کشور میسر است. دولت افغانستان هیچ کمکی از ما نخواست و بعد از فروپاشی دولت غنی نیز بی‌دولتی، فضا را پیچیده‌تر کرد.


۲- جنگ طالبان با پنجشیریان جنگ بین‌الافغانی است. ورود به چنین جنگی از سوی ایران باخت مطلق است. نه پنجشیریان نماینده رسمی و قانونی ملت افغانستان هستند و نه طالبان. ما نمی‌توانیم حاکمیت هیچ‌کدام را بر افغانستان به رسمیت بشناسیم تا چه رسد که از یکی حمایت نظامی کنیم.


۳- منافع ما در افغانستان عبارت است از اخراج امریکا، سرکوب داعش، حفظ حرمت شیعیان و حفظ امنیت مرز‌های شرقی کشور. اکنون که طالبان به حفظ حرمت و جان و مال شیعیان پایبند است به صورت طبیعی نباید دست به اقدامی بزنیم که عرصه بر شیعیانی که تحت کنترل این جماعت هستند، سخت شود. طالبان رفتار سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ را با شیعیان تکرار نکرده است. شیعیان افغانستان قبلاً از طالبان ضربه خورده‌اند، جبهه شمال نیز حد فاصل سقوط دولت نجیب‌الله تا ظهور طالبان در ۲۸ سال پیش اسلاف پنجشیریان مظالمی را بر آنان خصوصاً در غرب کابل روا داشتند که در تاریخ ثبت است.


۴- آنچه قطعی و حتمی است ورود پنجشیریان به یک جنگ نابرابر، بدون برآورد صحیح نظامی است. جنگ نیاز به برآورد و نقشه دارد. اینکه بدون قوای متوازن در درون خانه خود منتظر دشمن بمانی، قطعاً منجر به پیروزی نخواهد شد. در تشبیه می‌توان کار پنجشیریان را با توابین کربلا مقایسه کرد که بدون برآورد نظامی از طرف، فقط متأثر از نفس لوامه در عین‌الورده به صورت کامل قلع و قمع شدند. طالبان با سلاح‌های پیشرفته‌ای که امریکایی‌ها بر جا گذاشتند از یک سو و کوچک بودن جغرافیای پنجشیر از سوی دیگر مشخص بود که فائق خواهد آمد و هرگونه ورود خارجی این جنگ را طولانی خواهد کرد و باعث فرسایش داخلی و در عین حال دخالت دوباره خارجی خواهد شد. شاید لازم بود مسعود برای پیشگیری از حمله طالبان به ایران یا پاکستان به سازمان ملل برود و استمداد طلبد، اما گویی غیر از جنگ مسیر دیگری را انتخاب نکرد و طبیعی است که جریان غالب باج نخواهد داد. البته افول روحیه جهادی در شمال نیز در سقوط سریع پنجشیر مؤثر بود. در ۲۰ سال گذشته رفاه نسبی و زندگی عرفی بر مجاهدین سابق مستولی شده بود.


۵- ایران و پاکستان چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن هیچ موقع برای هم تهدید نبوده‌اند و نخواهند بود. نگرانی از تنش بین این دو کشور مطلقاً بی‌اساس است. ایران عمق استراتژیک کشور مسلمان پاکستان در حوادث روز‌های سخت است؛ بنابراین آنان که مرتب نظام را به اقدامات غیرایدئولوژیک در حصول منافع ملی ترغیب می‌کنند، اکنون حرف مشخص‌شان چیست؟ حضور ما در سوریه سه دلیل عمده داشت: اول درخواست دولت این کشور، دوم خارجی بودن عمده اعضای داعش و سوم تهدید حرم اهل بیت که دو مورد از آن بدواً اتفاق افتاد، اما در افغانستان شرایط اینگونه نیست. طالبان بومی و از قوم بزرگ‌تر است و ورود ما به یک جنگ داخلی در این کشور می‌توانست سرنوشت تلخ قدرت‌های بزرگ در ۲۰۰ سال گذشته را یادآوری کند.


راهبرد جمهوری اسلامی روشن است و باید روشن‌تر بیان شود تا لجبازان آچمز شوند. ایران هرگز دولت مستقل و امارتی طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و این معقول‌ترین تصمیم برای افکار عمومی داخل کشور، داخل افغانستان و مجامع جهانی است. ایران در افغانستان هوشمندانه عمل کرد و تصمیم برای آینده نیز هوشمندانه است. منافع ما در افغانستان تا این لحظه محترم شمرده شده است. غایت نظر ما تشکیل دولت فراگیر است دولتی که از فردای آن جنگ برای همیشه پایان یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
طالبان خودش را اسلام واقعی در جهان نمایان می خواهد بکند در صورتی هیچ کارش به اسلام بلکه مشابه وهابی ها است شعیان هم جای پا پیدا کرد حساب شعیان هم می رسد و اصلا قابل پیش بینی نیست هر زمانی جای پایش را محکم کرد سر کوب را شروع می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
همه گروههای مذهبی در کل دنیای اسلام
و از بدو تولد اسلام

مدعی هستند که اسلام واقعی آن است که انها میگویند !!؟

و بقیه را منافق و کافر و منحرف و خوارج و امریکایی و ضد اسلام وووو میدانند !!!؟

واقعا مردم کشورهای اسلامی ، چطور میتوانند ؟

از این تعداد زیاد تنوع و تفاوت افکار و عملکرد و ادعاهای متضاد و بسیار متفاوت رهبران
متعدد و رنگارنگ و متضاد مذهبی دینی

بفهمند که کدامشان درست است ؟

واقعا چرا باید در این دین اینقدر تفاوت و نگرش و اختلاف نظر و فاصله ببینیم ؟

کدامیک بالاخره اسلام واقعی است ؟

تکلیف این مردم چیست ؟
و چرا نباید در این دین ، بتوان یک راه و حرف و خط مشی واحد یافت ؟

دلیل اینهمه اختلاف و درگیری و کشتار و خودخواهی و ادعا های عجیب و غریب و خطر ناک چیست ؟
از مدیر مسئول روزنامه جوان تشکر می کنیم که درس تاریخ و جغرافی را با هم یادآوری کردند!!!
افغانستان کشور مستقل است
اسرائیل کشور نیست

فقط زاویه دید باید مطابق با زاویه دید جناب گنجی باشد
مدیر روزنامه جوان کاملا ثابت کرد که وحدت بین مسلمانان شعاری بیش نیست، چون حرمت خون شیعه با حرمت خون سنی فرق دارد
مظلومیت افغانستان کمتر از مظلومیت فلسطین و لبنان نیست

ایران نباید اجازه میداد طالبان صاحب دولت و جغرافیای سیاسی شود

مسئولان ایران همیشه دیرتر از بقیه از خواب غفلت بیدار میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
تازه خوشحال هم شدن
فکر میکنن بوی کباب میاد
بعد خواهند فهمید که دارن چهارپا داغ میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
ما زرنگ تر از آن هستیم که وارد بازی آمریکایی شویم و شما بشوید برای ما دلسوز خیالی
برو عمو
تلاش مشترک و کثیف پاکستان با غرب مخصوصا آل سعود در به قدرت رسیدن طالبان نشانداد پاکستان نیز دشمن ایران و در خدمت ماده کفتار پیر جهان ، ملکه انگلیس است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
بعد ما چرا سرمونو مثل کبک کردیم زیر برف و توجهی نکردیم و طالبانو تطهیر کردیم و جنبش اصیل منطقه خوندیم؟
معلوم نیست آمریکا چند برابر ارزش تسلیحاتی که در افغانستان بجا گذاشته به جیب زده

نمییتوان براحتی از کنار ۸۵ میلیارد دلار تسلیحات نظامی گذشت و بیخیال شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
برو بشین حساب کن و بیخیال نباش. اخلاقتو درست کن این پولو تو ببر باهوش
موج سواری برخی مسئولان بر امواج واکسیناسیون و بهره برداری آنان از موقعیت فعلی بر همگان مسجل شده است

دولت روحانی از آن برای ایجاد فشار درونی و ترغیب به مذاکره با غرب بهره گرفت
دولت فعلی هم برای نمایش قدرت خودش و جلب اعتماد مردم و ضربه به حزب رقیب بهره گرفته

در هر دوحال هر دو گروه اصلاحطلب و اصولگرا با جان و مال مردم بازی کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
عجب
واکسن زدن روزانه به تعداد بالا را هم بد می دانید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
مردم بیشتر از انکه از ویروس کرونا مردند
و بیمار شدند و خسارت دیدند

از عملکرد مدیران و مسولین ناکارامد و فاسد
و بیسوادی و مجیز گویی و سیاسی کاری های انها
اسیب دیدند و می بینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
خیلی بی انصافی دادا
الان با گسترش واکسناسیون تلفات کم شده.
کمک های نظامی و غیرنظامی ایران به کشورهای عربی را نگاه میکنیم برایمان سوال است که چرا ایران به همسایه هم زبان و فارسی زبان افغانستان که تا دو قرن پیش قسمتی از خاک وطن بود کمک نمی کنه !؟!؟!؟

شاید گناه افغانی ها اینست که عربی صحبت نمی کنند !؟!؟!؟
چقدر دو گانگی !؟!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
درکش برای کسانی امتال تو.... سخت است ولی برای واقع بینان عجیب و دوگانه نیست
پس برو ببین چرا نمی رویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
متاسفانه در افغانستان اكثريت با پشتو زبان ها ميباشد و احتمالا زبان رسمي افغانستان نيز به پشتو تغيير خواهد يافت و تاجيك ها نيز ميبايست از زبان رسمي كشور افغانستان كه پشتو خواهد بود تبعيت كنند يا اينكه متهم به تجزيه طلبي خواهند شد..
در قضیه سوریه و عراق اصول گرایان تیپ تشکیل دادند رفتند جنگیدند و شهید شدند در قضیه افغانستان هم عدالت برقرار شود اصلاحطلبان سلطنت طلبان لیبرال ها بشدت خواهان جنگ هستند دولت کمک کند تیپ اصلاحاتیون و سلطنتیون سریعا تشکیل شود بروند در افغانستان بجنگند و مرز های شرق را امن کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
از نوشتن اسمت همه چی معلومه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
باشه داداش من هم میشم فرمانده اونا. فقط اگه درخواست پشتیبانی هوایی و اطلاعات و هدایت پهپادی و تدارکات کردم میرسونید یا امکانات نظامی مملکت هم فقط ماله اصولگراهاست؟
شما هم نماینده ده درصد مردم ایران هستید
پاسخ این سؤال چیست؟ ایا طبق اظهار نظر های قبلی مسئولین ایرانی طالبان محصول و ساخته امریکاست؟
ایکاش همین توجیحات و استدلالها را عبدالله گنجی و سایر دوستان و همفکرانشان در عدم دخالت در جنگهای بسیار پر هزینه نیابتی منطقه و جهان را داشتند !!!!!

ولی متاسفانه یک بام و چند هوا در کشور ما و این سیستم حکومتی بیداد میکند !!!
کسی نمی خواهد که دولت ایران وارد افغانستان بشود اصلا بدون نظر مردم حق دخالت در هیچ کشوری را ندارد اما اگر طالبان را در هر شرایطی به رسمیت بشناسد آنوقت مغایر با اسلام عمل کرده است واین امر در یکی دو ماه آینده پس از اعلام نظر روس‌ها و چین و چند کشور عربی و پاکستان روشن میشود .
چه خوش گفت آن عزیز پاکزاد سیاست را پدر و مادر نزاد
که گه چین است کعبه آمال آن شده کاشغر در میانش نهان
ببیند دور را تیز با چشمان خویش نبیند زیردستان بدبخت خویش
مکن دین را پایبند آن که گه هوادار مسعود باشد گه طالبان
سردبیر وطن امروز حتما مخالفت وجمع اوری امضا وتهیه طومار درمجلس انقلابی وجهادی مبنی برممنوعیت واردات واکسن دران زمان یک اقدام جهادی بود چون دولت روحانی برمسند بود ولی الان رئیس جمهور ومجلس همه یکدست شده اند واردات واکسن ازاد واین کار انقلابی لقب گرفت وطن امروز چرا نگذاشتید درزمان روحانی واردات واکسن صورت بگیرد وانرا ممنوع کردید؟ یعنی هرکاری روحانی میکرد بد بود وهراقدام رئیسی عین صواب وانقلابی وجهادی؟ شماها اززمانی که واردات واکسن را ممنوع کردید هر فرد وهرپدر ومادر ایرانی که براثرکرونا فوت کرده وبچه هایی یتیم شدند وزنانی بی سرپرست پاسخگوی انان باید درباربر خدا وملت باشید
مگه اصلاح طلبی برای ایران کار می کنند؟
بی خیال این ها عامل آشوب و تحریم هستند
زمان هنه چیز را ثابت خواهد کرد.
واقعا از یک روزنامه نگار پذیرفتنی نیست که در طول یک گزارش تحلیلی و آن هم در مورد موضوعی که نگرانی همه از آینده و اتفاقاتی است که در آینده خواهد افتاد، به جای پیش بینی همان آینده مورد دغدغه مردم ، مدام بر زمان حال تاکید کند و مکرر بیان نماید که: طالبان تاکنون که بی حرمتی نکردن ، تاکنون یه شیعیان تعرض نکردن، تا این لحظه منافع ما را محترم شمردند،...... برادر من، تاکنون و تا این لحظه را که من بیسواد و بی اطلاع از دنیای سیاست هم هم می بینم و هم می فهمم. در مورد رفتار آینده این گروه آن هم در تعامل با آمریکا، عربستان، امارات و پاکستان یه تحلیل بذار
تابناک کامنت ها رو منتشر کنه جواب "ما و پنجشیریان" خلاصه اش اینه:
1- افغانستان یک کشور مستقل است؟ کدام استقلال؟ یعنی افغانستان از سوریه و عراق مستقل تر است که وارد اون کشورها شدید اما وارد افغانستان نه!
2- جنگ افغانستان جنگ بین الافغانی است؟ طالبان آشکارا از حمایت پاکستان، قطر و ... برخوردار است.
3- منافع ما در افغانستان دیگر چه صیغه ای است؟ از وقتی یادمان می آید جمهوری اسلامی خود را حامی مظلومین جهان می دانسته و می داند. زمانی سودان و دارفور، زمانی بوسنی، زمانی لبنان و عراق و سوریه. الان هم مردم افغانستان تحت ستم هستند. مگر می توان استاندارد دوگانه داشت؟
4- پنجشیری ها بروند از ایران و پاکستانی که علناً طرف طالبان بوده اند استمداد بطلبند؟ مگر می شود شکایت گرگ را به کفتار ببری؟ چطور است که اگر پنجشیریان از آمریکا طلب کمک کنند بد است اما از شما طلب کنند خوب؟
5- اول اینکه هرگز نمی توان به قطعیت گفت دو کشور الف و ب هرگز برای هم تهدید محسوب نمی شوند. این حرف کاملاً غیرعلمی، غیرعقلانی و دور از اندیشه استراتژیک است و دوم اینکه گروههای تروریستی و قاچاقچیان بارها از مرزهای پاکستان برای ایران مزاحمت ایجاد کرده و فعالیتهای غیرانسانی انجام داده اند.

خلاصه این است که جمهوری اسلامی قرار نیست با گروهی یا بجنگد یا دوست صمیمی باشد. جمهوری اسلامی می توانست حداقل بی طرف بماند نه اینکه گروهی را که سابقه طولانی در ترور و ظلم در کارنامه دارد را تطهیر نماید. و در آخر یادمان باشد که دشمن دشمن ما لزوماً دوست ما نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
اول بگو در زمان اشغال آمریکا این پنجشیر و فرمانده اش کجا بود؟
دوم بگو چرا علیه آمریکا قد علم نکردن
سوم بگو چرا مردم افغانستان با آمریکا و طالبان نجنگیدن
چهارم بگو چرا دولت افغانستان از ایران درخواست کمک نکرد؟
پنجم بگو چرا مسعود از ایران درخواست کمک نکرد؟
و سوال های دیگر بماند که به شکل کوچه بازاری حرف زدن راه به جایی نمی برید
ایران سال ۲۰۱۱ وارد جنگ سوریه شد در حالی که هنوز داعش وجود نداشت. داعش سال ۲۰۱۴ بوجود آمد.
کشوری که دو تا ارتش دارد لزومی ندارد که مبادا داعش به او حمله کند برود خاک کشور دیگر .
سوال: مخاطب اصلی مطلب روزنامه جوان (ما و پنجشیریان) کیست؟
این روزنامه جوان و اصولگرایان هستند که پیشنهادِ دخالت نظامی در پنجشیر را به اصلاح طلبان منتسب می کنند و سوابقی از موضوع در نزد اصلاح طلبان موجود نیست و بعد خودشان علیه این ایده ی انتسابی، قلم فرسایی می کنند و حتی یک نقل قول نیم بند از چهره ای اصلاح طلب پیدا نمی کنند که حتی با کمی دستکاری، آنرا داخل گیومه قرار دهند و بر مبنای آن بر ایده ی دخالت نظامی در پنجشیر بتازند.
پس مخاطبِ واقعیِ این نوشتارهای سریالی و پرتکرار کیست؟
چرا روزنامه جوان و سایرین تلاش می کنند که این ایده را در خارج از مبانی نظری ِ جبهه انقلاب (اصولگرایی) و با عینک اصلاح طلبی و حتی غربگرایی تفسیر کنند؟
جواب: خواستگاه و زایشگاه این ایده در بدنه ی اصولگرایان و نیروهای موسوم به جبهه انقلاب است و از آنجا که پاسخ به آن در مبانی نظری اصولگرایی، تقریبا ناممکن است، نخبگان ِ جریان تصمیم گرفته اند نعل وارونه زده و ایده را از ریشه به جناح مقابل نسبت دهند و در زمین آنها به نقد پدیده بپردازند.
راه حل جوان، برای احمد مسعود در جلوگیری از حمله طالبان به ایران یا پاکستان و احتمالا پنجشیر، رفتن به سازمان ملل است. راه حلی که پیشنهاد آن در جبهه اصولگرایی، معادل خودکشی ارزیابی می شود ولی وقتی تکنیک این باشد که ایده را اصلاح طلبان مطرح کرده اند واکنش به این پیشنهاد از سوی رسانه اصولگرا در چشم نمی زند.
علی ایحال، تا اینجای کار که ظاهرا همه چیز خوب پیش رفته است و نخبگان اصولگرا دارند با پنبه سرِ بدنه اجتماعی خود را می بُرند و آنها را شستشوی مغزی میدهند
ارى جناب گنجى ، ورود به جنگ انهم در كشور ديگرى ، پر هزينه و زيانبار است ، چه با درخواست ان كشور و چه بدون درخواست ان ، بعلاوه با توجه به تحليل شما ، بايستى در ورود به جنگ امكانات را هم سنجيد ، نابود كردن يك كشور و به فقر نشاندن يك ملت ، تحت عناوين مبارزه با داعش و اخراج امريكائى ها و .........، نه شرعى است و نه منطقى و نه تامين كننده منافعى
مسئولین نروند در افغانستان بجنگند.... در عوض، در جاهای دیگر هم نجنگند.... اما طالبان دشمن ایران هست. مواظب باشید....
آمو جنگ تو سوریه بین سوریه ای ها نبود؟ تو عراق وقتی سردار شهید سلیمانی پهلوی آن پیرمرد ترکمن نشسته بود یادت هست ؟ آنجا داعشی ها همان عراقی ها نبودند ؟ چرا بلد هم نیستید که استدلال کنید. جای شهید سردار سلیمانی خالی که یادتان بدهد که مرد میدان باشید .
تابناک لطفا کامنتها را با بی طرفی منتشر کنید کامنت من "تحلیل بی پایه و اساسی است" را منتشر کنید مشکلی ندارد
آیا حزب الله و حماس دو دولت مستقل هستند که ما به ایشان کمک می کنیم؟!
فقط مفسر روزنامه جوان باسواد است و بقیه نادان.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان