بازدید 22349
کیوسک بین الملل تابناک

معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی/ آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا/ تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان/ واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی، آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا، تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان، واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر و دعوت ناتو از چین برای محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷ 07 September 2021

معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی/ آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا/ تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان/ واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

کیوسک بین الملل تابناک: معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی، آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا، تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان، واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر و دعوت ناتو از چین برای محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی

پس از گذشت بیش از بیست روز از تسلط طالبان بر کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در نشست خبری امروز خود اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی/ آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا/ تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان/ واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

اعضای کابینه افغانستان به شرح زیر است؛

«ملا محمد حسن آخوند»، نخست وزیر

«ملا عبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر

«ملا محمد یعقوب مجاهد»، سرپرست وزارت دفاع

«مولوی امیرخان متکی»، سرپرست وزارت امور خارجه

«سراج الدین حقانی»، سرپرست وزارت کشور

«ملا عبدالمنان عمری»، سرپرست وزارت رفاه (فواید عامه)

«شیخ محمد خالد»، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر

«مولوی نجیب الله حقانی»، سرپرست وزارت مخابرات

«ملا عبدالحق وثیق»، سرپرست وزارت اطلاعات

«ذبیح الله مجاهد»، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ

«قاری دین محمد حنیف»، سرپرست وزارت اقتصاد

«مولوی عبدالحکیم»، وزارت شرعیات و دادگستری

«نور الله نوری»، سرپرست سرحدات و قبائل

«یونس آخوندزاده»، سرپرست توسعه روستایی

«عبدالحکیم شتی»، وزیر عدلیه

«ملا عبداللطیف منصور»، سرپرست وزارت آب و برق

«عبدالباقی حقانی»، سرپرست وزارت تحصیلات تکمیلی

«ملا هدایت الله بدری»، سرپرست وزارت دارایی

«ملا محمد ادریس»، رئیس بانک مرکزی

«شیرمحمد عباس ستانکزی»، معاون وزارت خارجه

«فصیح الدین»- لوی درستیز (فرمانده ارتش)

آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا

چند روز مانده به بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، محاکمه خالد شیخ محمد، متهم به مغز متفکر این حملات و چهار نفر دیگر از امروز سه شنبه در آمریکا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خالد شیخ محمد و دیگر متهمان، که پانزده سال در زندان «مبارزه با تروریسم» گوانتانامو واقع در کوبا نگهداری می شدند برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۱۹میلادی تاکنون در دادگاه حاضر می شوند.

این خبرگزاری نوشت: روند رسیدگی به پرونده متهمان در ۱۷ ماه گذشته به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود و به نظر می رسد رسیدگی به این پرونده از همان جایی که در دور قبلی متوقف شده بود، آغاز شود. متهمان تلاش کردند در دور قبلی محاکمات بیشتر شواهد ارائه شده از سوی دولت را رد کنند. به گفته آنها چنین شواهدی با شکنجه متهمان در بازداشتگاه های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دست آمده است.

معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی/ آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا/ تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان/ واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

روز یکشنبه قاضی نظامی این پرونده گفت که اولین جلسه به موضوع صلاحیت خود او در بررسی این پرونده خواهد پرداخت. به وکلای هر دو طرف اجازه داده شده در دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی حضور یابند و درباره احتمال سوگیری قاضی جدید این پرونده بپرسند. در ادامه این هفته نیز جلساتی عمدتا با حضور دادستان ها و تیم های حقوقی برگزار خواهد شد.

وکلای این پرونده می گویند ۵ تن از متهمان، همگی دچار ضعف بدنی هستند و از تاثیرات ناشی از شکنجه شدید سیا بین سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ رنج می برند. آنها در اتاق های دادگاه که به شدت امنیتش حفظ شده است و سیم خاردار به دور آنها کشیده شده، حضور داشته و هر یک تیم های دفاعی خود را خواهند داشت.

این پنج تن با مجازات مرگ به اتهام قتل و تروریسم در دادگاه جنایت جنگی مواجه هستند.

در دادگاه اعضای خانواده ۲ هزار و ۹۷۶ تن از قربانیان این حمله تروریستی و تعداد زیادی از خبرنگاران حاضر خواهند بود.

آمریکا به بهانه حمله یازده سپتامبر حضور نظامی خود در افغانستان را به بهانه جنگ با تروریسم تقویت کرد؛ حضوری که با گذشت ۲۰ سال نتوانست دستاورد مطلوبی داشته باشد و در نهایت با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شکست بزرگی را برای واشنگتن و متحدان غربی اش بر جای گذاشت.

تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان

نیروهای طالبان بر خلاف وعده اولیه در زمان اشغال پنجشیر، دست به تخریب گسترده محل دفن قهرمان ملی افغانستان زدند.

به گزارش اسپوتنیک، نیروهای طالبان پس از آنکه وارد پنجشیر شدند، بر خلاف وعده اولیه که به مقبره و محل دفن احمدشاه مسعود آسیبی نمی‌زنند، دست به تخریب مقبره این قهرمان ملی افغانستان زدند.

طالبان پیش از این اعلام کرده بود که کنترل آرامگاه احمد شاه مسعود "شیر پنجشیر" و پدر رهبر فعلی مقاومت این شهر را که در نزدیکی مرکز این شهر در شمال کابل قرار دارد، به دست گرفته است.

طالبان کلیپ‌هایی را در فضای مجازی منتشر کرده و مدعی شد که وارد آرامگاه احمد شاه مسعود شده‌اند.

تصاویر منتشره همچنین شکستن این آرامگاه به دست عناصر طالبان را نشان می‌دهند؛ این مقبره مکانی مقدس برای حامیان احمد شاه مسعود است.

معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی/ آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا/ تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان/ واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

در سال ۱۹۹۶ احمد شاه مسعود ملقب به "شیر پنجشیر" ائتلاف شمالی ائتلاف فرماندهان جنگ در شمال افغانستان را علیه طالبان هدایت کرد. او در سال ۲۰۰۱ از سوی عاملان انتحاری در پوشش دو خبرنگار ترور شد.

واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

ارتش پاکستان هرگونه دخالت این کشور در رخدادهای افغانستان از جمله پنجشیر را رد کرده و رسانه‌های پاکستانی نیز مدعی یک جنگ رسانه‌ای علیه اسلام‌آباد هستند که هدف اصلی تخریب روابط با افغانستانی‌هاست.

به گزارش منابع خبری پاکستان، سرلشکر «بابر افتخار» سخنگوی ارتش این کشور روز سه‌شنبه هرگونه اتهام مبنی بر دخالت در رویدادهای افغانستان به ویژه در پنجشیر را مردود اعلام کرد و مدعی شد، این یک ادعای بیهوده و بی‌اساس رسانه‌های هند است.

این روزها درگیری‌های شدیدی در دره پنجشیر میان نیروهای احمد مسعود و طالبان رخ داده و این وضعیت علی رغم ادعای طالبان مبنی بر تصرف پنجشیر، همچنان ادامه دارد، در حالی که نیروهای مسعود از دخالت پاکستان می‌گویند؛ اما رسانه‌های این کشور، مدعی طرح هندی‌ها برای تخریب وجه اسلام‌آباد نزد مردم افغانستان هستند.

اما گزارش منابع خبری افغانستان و دیگر رسانه‌های شبه قاره، حکایت از چیز دیگری دارد و چنین مشاهده می‌شود که دعوای رقبای قسم خورده شبه قاره به پنجشیر کشیده شده باشد.

رسانه‌های پاکستانی امروز تصاویری از خبرهای رسانه‌های مختلف هندی منتشر کرده که براساس آن یک جنگنده پاکستانی در پنجشیر ساقط شده و یا سامانه‌های ضدهوایی در حال سرنگون کردن پهپادهای پاکستانی هستند.

البته رسانه‌های افغانستان و برخی رهبران پنجشیر نیز از دخالت نظامیان پاکستانی در نبرد طالبان علیه نیروهای مقاومت در پنجشیر خبر می‌دهند، اما تاکنون هیچ واکنشی از سوی مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد مشاهده نشده است.

رسانه‌های پاکستانی امروز هند را به تخریب چهره اسلام‌آباد نزد مردم افغانستان با انتشار اخبار کاذب و یا انتساب تصاویر جعلی به تشکیلات امنیتی و نظامی پاکستان، متهم می‌کنند.

به ادعای این منابع خبری، تصویر جنگنده‌ای که گفته می‌شود متعلق به نیروی هوایی پاکستان بوده در پنجشیر ساقط شده است، در حقیقت متعلق به آوریل ۲۰۱۸ و مرتبط با سقوط یک جنگنده اف-۱۷ آمریکاست.

گزارش دیگر مرتبط با هدف قرار گرفتن پهپادهای پاکستانی از سوی سامانه‌های ضدهوایی در دره پنجشیر است که طرف پاکستانی می‌گوید این نیز یک ترفند رسانه‌های هندی است و تصاویر اصلی مربوط به یک بازی رایانه‌ای به نام «آرما-۳» است.

براساس گزارش های منتشره دستگاه اطلاعاتی پاکستان بیشترین نقش را در شکل گیری طالبان و کمک به این گروه داشته است، به گونه ای که اسلام آباد در سال ۲۰۰۱ جزو اولین کشورهایی بود که طالبان را به رسمیت شناخت.

پیشتر شاهدان و نیروهای احمد مسعود اعلام کرده بودند که پس از سفر اخیر رئیس کل دستگاه اطلاعاتی پاکستان (ISI) به کابل، حدود ۵۰۰ کماندو پاکستانی با استقرار در کوه های اطراف پنجشیر، حمله نیروهای طالبان به پنجشیر را هدایت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گذشته در نشست خبری مجازی با رسانه‌ها، اخباری که از پنجشیر می‌رسد را نگران کننده خواند و گفت: حملات شب گذشته به شدت محکوم بوده و شهادت رهبران افغانستان موجب تاسف و تاثر عمیق است.

وی با بیان اینکه دخالت خارجی حتماً باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم، گفت: تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی ـ چه مستقیم چه غیر مستقیم ـ نتیجه‌ای جز شکست برای نیروهای متجاوز نداشته است. مردم افغانستان، مردم بسیار استقلال طلب و غیوری هستند و قطعاً هر گونه مداخله خارجی محکوم است.

سعید خطیب زاده یادآور شد: به دوستان و یا آن‌هایی که احیاناً اگر گزارش‌ها درست باشد، خطای راهبردی می‌کنند و به نیات دیگری وارد افغانستان می‌شوند، متوجه‌شان می‌کنیم که افغانستان جایی نیست که تجاوز خارجی را بپذیرد. جغرافیای افغانستان جغرافیای مردمی است که همواره برای استقلال خود و بیرون راندن نیروهای متجاوز جنگیده‌اند.

دعوت ناتو از چین برای محدود کردن سلاح‌های ‌هسته‌ای

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که تعدادی از اعضای آن از تولیدکنندگان و صاحبان عمده سلاح های اتمی در جهان هستند، از چین درخواست کرد، به تلاش های بین المللی برای محدود کردن سرعت گسترش سلاح های هسته ای بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ واشنگتن در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین در سال ۲۰۱۹ به بهانه نقض مسکو بر پیمان محدودیت سلاح های هسته ای میان برد ۱۹۸۷ (INF) از آن خارج شد.

معرفی کابینه دولت طالبان+ اسامی/ آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا/ تخریب مقبره احمدشاه مسعود توسط طالبان/ واکنش ارتش و رسانه‌های پاکستان به اتهام دخالت در پنجشیر

مسکو ادعای نقض این پیمان دوجانبه را که نخستین اقدام برای مهار تسلیحات هسته ای بود و همه گونه سلاح شامل موشک های کروز زمین پایه با برد ۵۰۰ تا پنج هزار کیلومتر را ممنوع می کرد، تکذیب نموده است.

استولتنبرگ در نشست سالانه کنترل تسلیحات، با استقبال از توافقنامه ایالات متحده و روسیه برای تمدید پیمان "نیواستارت" به مدت پنج سال دیگر، که شمار تسلیحات راهبردی دو کشور را محدود می کند، خواستار افزوده شدن سلاح های همانند دیگر مانند فناوری های تازه و هوش مصنوعی به مذاکرات منع گسترش شد.

دبیرکل ناتو درباره اولویت های خلع سلاح هسته ای گفت، افزون بر روسیه، کشورهای دیگر نیز باید در آینده در مذاکرات محدود کردن تسلیحات موشکی، مشارکت داشته باشند. پکن به عنوان قدرت جهانی، در کنترل تسلیحات مسئولیت های جهانی دارد و خود نیز از اعمال محدودیت های دوجانبه بر شمار این سلاح ها و افزایش شفافیت و قابلیت پیش بینی آنها، سود خواهد برد، زیرا بنیان های ثبات بین المللی را تشکیل می دهند.

وی با ادعای گسترش سریع زرادخانه هسته چین، پکن را متهم کرد که با ساخت شمار زیادی سیلوی موشکی، قصد دارد توانایی های هسته ای اش را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

به گفته استولتنبرگ؛ همه این رخدادها بدون هیچ گونه محدودیت یا قید و بندی و در نبود کامل شفافیت، صورت می گیرد و چین در پی فروپاشی این پیمان، با ادامه ساخت این تسلیحات، نشانه چندانی مبنی بر تمایل به پیوستن به مذاکرات و محدود کردن تسلیحات نشان نداده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
تعجبم که عناوینی چون وزیر و دولت را به یک گروه خودخوانده میدهید
رهبران پاکستان حتی اگر قسم جلاله هم بخورند

کسی باور نخواهد کرد که بمباران هوایی پنجشیر کار انها نبوده است
هر کسی به گفته ها و وعده های این گروه عصر حجری واپسگرای بی منطق موسوم به طالبان گوش دهد و اعتماد کند یا نادان است یا ناآگاه.
متکی وزیر امور خارجه !!!!
مولویستان به جای (افغانستان)!!
وزارت امر به معروف و نهی از منکر؟
این دیگه چیه؟
عجب کابینه فراگیری.این بوداینهمه ادعای جضورنماینده همه اقوام؟
یک مشت انگل وشپشو هستند این طالبان .......خدا نسلشان را نابود کند انشالله
طالبان همان داعش است من مطمئنم اینها افقانستان را به ویرانه ای تبدیل خواهند کرد و با قیام مردم بعد از مدتی سرنگون خواهند شد، ان شاء الله
سراج الدین حقانی، سرپرست جدید وزارت کشور، رئیس گروه شبه نظامی معروف به شبکه حقانی است که وابسته به طالبان هست و پشت برخی از مرگبارترین حملات در جنگ دو دهه‌ گذشته افغانستان بوده است
طالبان جنایتکار.از همان اول هم پر واضح بود که نمیشود به این پدر سوخته ها اعتماد کرد.کابینشان همه پشتون و از اعضای طالبانند! واقعاً فراگیر است!!!چون همه رفقای طالبان از جمله حقانی معروف و تروریست رو دور هم جمع کرده!!!!تروریست های جنایتکار مقبره احمد شاه مسعود رو هم نابود کردند.دیگر تطهیر طالبان کافیست!!!!!!
بزرگترین و مهمترین وزارتخونه افغانستان وزارتخونه کشت و تولید مواد مخدره
همه تو افغانستان ملا هستد .
پس طالبان سرپرست وزارت تنبان و دمپایی رو معرفی نکرد!
دار و دسته اشرار و تروریست ها جمع شدن همسایه بغلی! دیوار بکشید مرز رو این ملعون ها نیان این طرفی.
جالبه متکی وزیر امور خارجه شده
عجب دولت فراگیری
منظورشون از فراگیر، طالبان افغانستان و پاکستان بود چون حقانی ها هم هستند
لعنت خدا بر انگلستان و پاکستان و روسیه و چین
آرزوی حکومت طالبان و طالبانیها در افغانستان به گور برده میشه آمین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان