بازدید 21146
۱
کیوسک بین الملل تابناک

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه/ کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی/ اعلام حمایت انگلیس از طالبان/ فرار اشرف غنی به امارات با ۱۶۹ میلیون دلار پول

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه، کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی، اعلام حمایت انگلیس از طالبان، فرار اشرف غنی به امارات با ۱۶۹ میلیون دلار پول و رزمایش دریایی مشترک مصر و آمریکا در دریای سرخ، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین الملل در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷ 18 August 2021

گفتگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه/ کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی/ اعلام حمایت انگلیس از طالبان/ فرار اشرف غنی به امارات با 169 میلیون دلار پول

کیوسک بین الملل تابناک: گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه، کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی، اعلام حمایت انگلیس از طالبان، فرار اشرف غنی به امارات با ۱۶۹ میلیون دلار پول و رزمایش دریایی مشترک مصر و آمریکا در دریای سرخ، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین الملل در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود درباره اوضاع افغانستان و همچنین احیای برجام گفت و گو کرد.

 دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که پوتین و رئیسی در تماس تلفنی آمادگی خود را برای کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان اعلام کردند.

در این تماس تلفنی که پوتین، پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز دوره دولت وی را تبریک گفت، دو طرف دورنمای ازسرگیری مذاکرات برای اجرای برجام را بررسی کردند.

مذاکرات برای احیای برجام بین گروه ۱+۴ و ایران که چند دور آن در وین برگزار شد، از بیستم ماه ژوئن متوقف شده و انتظار می رود در ماه سپتامبر ازسرگرفته شود.

سران ایران و روسیه در ادامه گفت وگوی تلفنی از سطح روابط دو کشور ابراز خرسندی کردند.

کرملین نوشت: پوتین و رئیسی با توجه به درخواست رسمی ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در مورد مقدمات اجلاس این سازمان گفت و گو کردند.

بر اساس این گزارش همکاری ها در جهت مقابله با ویروس کرونا از دیگر موضوعات گفت و گوی دو رئیس جمهوری بوده است.

ولادیمیر پوتین، نخستین رئیس جمهوری در جهان بود که به انتخاب آیت الله سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و شروع به کار دولت جدید استقبال گرمی نشان داد و روابط طرفین را در دوره جدید مستحکمتر پیش بینی کرده است.

تلویزیون دولتی چین نیز گزارش داد، شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور روز چهارشنبه با آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران تلفنی رایزنی کرده است.

گفتگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه/ کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی/ اعلام حمایت انگلیس از طالبان/ فرار اشرف غنی به امارات با 169 میلیون دلار پول

براساس گزارش رویترز، شی در این تماس تلفنی تاکید کرده است که چین پیوسته روابط دوستانه خود را ایران توسعه خواهد داد و دو طرف باید از یکدیگر در زمینه مسائل مهم و مورد نگرانی هر دو طرف براساس منافع متقابل حمایت کنند.

رویترز همچنین گزارش داد که رئیس جمهوری چین امروز چهارشنبه با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز تلفنی رایزنی کرده است.

رسانه‌های چینی دوشنبه نیز از تبادل پیام تبریک میان شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور این کشور و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور خبر داده بودند.

به گزارش شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان»، رئیس‌جمهور چین در این پیام گفت، از زمان ایجاد مشارکت استراتژیک جامع در سال ۲۰۱۶، اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور تقویت شده و همکاری متقابل سودمند در زمینه‌های مختلف پیشرفت مداوم داشته است.

کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد، بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی که روز دوشنبه از فرودگاه کابل پرواز کرده بود، کشف شده است.

 هواپیمای ترابری سی ۱۷ آمریکا پس از ورود گروه طالبان به کابل از فرودگاه بین المللی حمید کرزای این شهر پرواز کرد.

صدها شهروند افغانستان با امید سوار شدن بر این هواپیما دور آن جمع شده بودند؛ حتی تعدادی خود را از بدنه آن هنگام سرعت گرفتن بر روی باند فرودگاه آویزان کرده بودند.

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: خدمه هواپیمای سی ۱۷ که با اوضاع امنیتی در حال تغییر مواجه شده بودند، تصمیم گرفتند هرچه زودتر با این هواپیما پرواز کنند.

وقتی که این هواپیما در پایگاه آمریکا در قطر فرود آمد، خدمه بقایای جسد یک افغان را در محفظه ارابه فرود کشف کردند.

گفتگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه/ کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی/ اعلام حمایت انگلیس از طالبان/ فرار اشرف غنی به امارات با 169 میلیون دلار پول

در ادامه بیانیه نیروی هوایی آمریکا آمده است: ما تحقیقات جامعی در این خصوص انجام خواهیم داد تا همه ابعاد آن مشخص شود. به خانواده فرد فوت شده تسلیت می‌گوییم.

در تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی همچنین تصویر سقوط دو نفر از این هواپیمای آمریکایی بر فراز کابل دیده می‌شود.

مقامات آمریکایی بعدا اعلام کردند، این هواپیما حامل بیش از ۶۰۰ شهروند افغان بوده است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر، طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

اعلام حمایت انگلیس از طالبان

رئیس ستاد دفاعی انگلیس گفت: طالبان به نیروهای بریتانیایی کمک می کند تا افراد را از افغانستان خارج کنند.

ژنرال نیک کارتر، رئیس ارتش انگلیس به اسکای نیوز گفت: ما با طالبان در عرصه میدانی همکاری می‌کنیم و به نظر می رسد این یک رابطه بسیار مستقیم است ... آنها خیابان های کابل را بسیار امن و در واقع بسیار آرام نگه می‌دارند و در فرودگاه به ما کمک می‌کنند.

کارتر افزود: طالبان که امروز افغانستان را کنترل می‌کنند، میانه روتر از کسانی هستند که در دهه ۱۹۹۰ قدرت را در دست گرفتند، زیرا هیچ گزارشی از آن‌ها مبنی بر "رفتار قرون وسطایی" دریافت نشده است.

او با انتقاد از جو بایدن به خاطر خروج آمریکا از افغانستان گفت که این امر روحیه نیرو‌های محلی را متلاشی کرده است.

 

گفتگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه/ کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی/ اعلام حمایت انگلیس از طالبان/ فرار اشرف غنی به امارات با 169 میلیون دلار پول

ژنرال سر نیک کارتر، ادعای رئیس جمهور مبنی بر این که ارتش افغانستان جرات جنگ را ندارد ، رد و تأکید کرد که آنها "بسیار شجاعانه جنگیدند" تا زمانی که غرب به طور موثر از آنجا خارج شد.

سر نیک گفت: در حالی که دولت در آستانه سقوط قرار داشت، تمرکز خود را بر "اعتماد به نفس" به ارتش این کشور گذاشته بودیم که توسط انگلستان و ایالات متحده به مدت دو دهه آموزش و تجهیز شده بود.

او با اشاره به تاثیر کاهش نیروهای آمریکایی در چهارم ژوئیه که آمریکایی ها پایگاه هوایی بگرام را در نیمه شب تخلیه کردند، گفت: آنها نیروی هوایی خود را از دست دادند. آن لحظه برای آنها بسیار تکان دهنده بود ... آنچه از چهارم ژوئیه به بعد اتفاق افتاد، روحیه آنها به هم ریخت.

فرار اشرف غنی به امارات با ۱۶۹میلیون دلار پول

سفیر افغانستان در تاجیکستان گفته، «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان قبل از سقوط کابل با کیف‌های محتوی ۱۶۹ میلیون دلار از این کشور گریخته است.

همزمان رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه امارات گفته اشرف غنی در ابوظبی است و امارات او را بنا به دلایل «بشردوستانه» به این کشور راه داده است.

در بیانیه‌‌ای از وزارت خارجه امارات آمده است: امارات متحده عربی بنا به ملاحظات بشردوستانه رئیس‌جمهور اشرف غنی و خانواده‌اش را پذیرفته است.

روز گذشته، کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزاری برای دستگیری غنی راه انداخته و با هشتگ‎«#InterpolArrestGhani»‎،‎ گلایه‌های خودشان را از رئیس‌جمهور سابق افغانستان مطرح کردند.

سفارت افغانستان در تاجیکستان هم از اینترپل خواسته اشرف غنی را دستگیر کند. این سفارتخانه اشرف غنی را به دستبرد زدن به خزانه افغانستان متهم کرده است.

گفتگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه/ کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی/ اعلام حمایت انگلیس از طالبان/ فرار اشرف غنی به امارات با 169 میلیون دلار پول

سفارت روسیه در کابل روز دوشنبه گفته بود، اشرف غنی با چهار خودرو و یک بالگرد پر از پول نقد از افغانستان گریخته است. یک مقام روسیه گفت: «چهار خودرو پر از پول بوده و آنها تلاش کرده‌اند بخش دیگری از پول‌ها را داخل بالگرد جاسازی کنند، ولی همه پول‌ها جا نشده‌اند.»

«صلاح‌الدین ربانی»، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، گفته است ‏که فرار تحقیرآمیز و شرم‌آور غنی، به طرز قابل ملاحظه‌ای شبیه فرار ایالات متحده‌ آمریکا از ‏افغانستان است. «دزدکی، در تاریکی شب و خیانت به یک ملت، چیزی است که ما یک هفته پیش ‏در بگرام شاهد آن بودیم. اگر در آن زمان او را با خود برده بودید، بسیار کم‌هزینه بود.»‌

پس از فرار اشرف غنی ابتدا گزارش‌هایی از رفتن او به تاجکیستان منتشر و بعد از آن گمانه‌زنی‌هایی درباره استقرار وی در عمان مطرح شد. اما ساعاتی قبل‌تر یک رسانه افغان اعلام کرد که رئیس جمهور فراری افغانستان در ابوظبی پایتخت امارات حضور دارد.

اشرف غنی دلیل فرار خود را جلوگیری از ریختن خون مردم بی گناه افغانستان عنوان کرده است.

امارات عربی متحده دیروز (سه‌شنبه) برای نخستین بار به تحولات افغانستان واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «کشور امارات تأکید می‌کند که از نزدیک و با اهتمام تحولات اخیر در جمهوری برادر، افغانستان را دنبال می‌کند.»

ابوظبی در ادامه «بر لزوم تحقق فوری ثبات و امنیت در افغانستان» تأکید و در عین حال، ابراز امیداوری کرد که «طرف‌های افغانستانی تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت، ثبات و توسعه این کشور در راستای امیدها و آرمان ملت برادر افغانستان به کار گیرند.» 

رزمایش دریایی مشترک مصر و آمریکا در دریای سرخ

سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد، نیروی دریایی مصر و آمریکا رزمایش دریایی مشترکی را در دریای سرخ برگزار کردند.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، غریب عبدالحافظ، سخنگوی ارتش مصر در بیانیه‌ای گفت، این تمرین‌ها شامل اجرای مجموعه‌ای از فعالیت‌های رزمی حرفه‌ای به ویژه در زمینه تقویت اقدامات امنیتی دریایی می‌شود و هدف آن تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی، تجارت جهانی و مبارزه با تهدیدهای غیر معمول است.

وی به مشارکت ناوچه مصری (سجم طابا) و رزمناو آمریکایی (مونتری) در این رزمایش اشاره کرد و گفت، روابط مصر و آمریکا اخیرا شاهد پیشرفت چشمگیری بوده و رزمایش‌های مشترک اخیر میان دو کشور بازتاب نزدیکی دیدگاه‌ها و اهداف برای حفاظت از امنیت و ثبات دریایی در منطقه است.

گفتگوی تلفنی رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه/ کشف بقایای جسد یک شهروند افغان در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی/ اعلام حمایت انگلیس از طالبان/ فرار اشرف غنی به امارات با 169 میلیون دلار پول

این مانور چند روز پس از بازدید چارلز کوبر، از فرماندهان نظامی ارشد آمریکا از پایگاه "برنیس" در دریای سرخ برگزار شد که طی آن این فرمانده آمریکایی از امکانات و تجهیزات پایگاه مطلع شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱
اولا که اخیر مشخص شده است که فرار اشرف غنی با ۱۶۹میلیون دلار یک دروغ بزرگ است و دوم اینکه اگرچه در دولت اشرف غنی و نظامش فساد زیادی بوده است که می بایستی با ان مبارزه می کردند ولی همان دمکراسی نیم بند دولت ایشان که نقش پر رنگی زنان در حاکمیت داشتند ؛ازادی های زیادی وجود داشته است و . خیلی بهتر از حاکمیت طالبانسیم خواهد بود انچه مسلم است روزی مردم افغانستان حسرت ان زمان را خواهند خورد
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری