بازدید 316814
با تحولات افغانستان

سقوط وحشتناک چند افغانستانی از روی بال هواپیمای آمریکایی+ فیلم/سالیوان: بایدن فکر نمی‌کرد تسلط طالبان بر افغانستان حتمی باشد / هرج و مرج کم سابقه در فرودگاه کابل و تیراندازی نیرو‌های آمریکایی

هرج و مرج افغانستان و به ویژه کابل پایتخت این کشور را فراگرفته است. کابل در خلأ قدرت نظامی و سیاسی قرار دارد و اوضاع کلی کابل بی سروسامان بوده و هزاران شهروند افغان حتی بدون پاسپورت سرگردان در فروگاه این شهر به سر می‌برند.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ 16 August 2021

هرج و مرج کم سابقه در فرودگاه کابل/بیانیه 60 کشور جهان درباره تحولات افغانستان

بین الملل تابناک: هرج و مرج افغانستان و به ویژه کابل پایتخت این کشور را فراگرفته است. کابل در خلأ قدرت نظامی و سیاسی قرار دارد و اوضاع کلی کابل بی سروسامان بوده و هزاران شهروند افغان حتی بدون پاسپورت سرگردان در فروگاه این شهر به سر می‌برند.

سالیوان: بایدن فکر نمی‌کرد تسلط طالبان بر افغانستان حتمی باشد
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۹:۵۸

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در سخنانی عدم اراده نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ با طالبان را دلیل تسلط این گروه بر افغانستان دانست و گفت بایدن باور نمی کرد که تسلط طالبان حتمی و غیرقابل اجتناب باشد.

 سالیوان در گفت وگویی با شبکه ای بی سی آمریکا گفت مقامات دولت بایدن از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان و سقوط نیروهای امنیتی این کشور متعجب شدند اما با وجود همه این ها، بایدن به تصمیم خود برای خروج نظامی از افغانستان پایبند است .

وی گفت: ما در ۲۰ سال گذشته دهها میلیارد دلار برای اموزش نیروهای افغان صرف کردیم و به آنها تجهیزات دادیم و حمایت های نظامی انجام دادیم . حالا سوال اینجاست که آیا مردان و زنان آمریکایی باید در میانه جنگ داخلی یک کشور دیگر رها شوند آن هم وقتی که ارتش خود این کشور اراده دفاع از خودشان را ندارد؟ پاسخ رئیس جمهوری آمریکا به این سوال "نه" است.

سالیوان گفت که امریکا قصد دارد آن دسته از اتباع افغان را که در طول سال های گذشته به آمریکا کمک کردند، از افغانستان خارج کند.

وی همچنین گفت که بایدن قرار است به زودی درباره موضوع افغانستان با مردم امریکا سخن بگوید.

این مقام امریکایی همچنین خطاب به طالبان گفت که اگر افغانستان به محل امن برای عوامل القاعده تبدیل شود، مسئولیت آن برعهده طالبان خواهد بود.

رایزنی‌های هیات بلندپایه افغانستان در اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۴:۵۸

یک هیات بلندپایه افغانستانی که در جریان سفر از پیش اعلام نشده و همزمان با ورود طالبان به کابل، به پاکستان سفر کرده است، امروز طی دیدار با وزیر امور خارجه این کشور، تازه ترین تحولات صلح افغانستان را بررسی کرد.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور روز دوشنبه در اسلام‌آباد میزبان هیات بلندپایه افغانستانی بود؛ جایی که طرفین رخدادهای جاری در افغانستان و پیشبرد تلاش‌های صلح را مرور کردند.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز لحظاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سفر این هیات همزمان با رویدادهای غیرقابل پیش بینی اخیر در افغانستان انجام شده و هدف آن همفکری دو کشور برای کمک به یافتن راهکاری برای برون رفت از بحران است.

این دیدار ساعاتی پیش از نشست برنامه ریزی شده رهبران پاکستان برای حضور در جلسه فوق العاده کمیته امنیت ملی کشور با دستور کار بررسی رخدادهای افغانستان صورت گرفت.

وزیر امور خارجه پاکستان طی دیدار با شخصیت‌های سیاسی‌ پارلمانی و مذهبی افغانستان تاکید کرد: هدف مشترک ما حرکت به سمت جلو و اجرای راهکارهای سیاسی و فراگیر برای کمک به افغانستان است.

وی اظهار داشت: مذاکرات جامع میان تمامی گروه‌های افغانستانی، تنها راه برون رفت مشکلات فعلی است و ما معتقدیم که گروه‌های افغانستانی باید از این فرصت بهره برداری کرده و برای دستیابی به منافع مشترک صلح به ویژه بهبود وضعیت افغانستان تلاش‌ها را تسریع کنند.

شاه محمود قریشی گفت: پاکستان به نقش سازنده خود برای کمک به پیشبرد روند صلح افغانستان ادامه خواهد داد و در مقابل از جامعه جهانی نیز انتظار دارد برای بهبود شرایط این کشور به همکاری و ارائه کمک‌های اقتصادی متعهد باشد.

روز گذشته، اعضای هیات بلندپایه افغانستانی برای انجام سفر چهار روزه وارد اسلام‌آباد شد و قرار است با دیگر مقام‌های پاکستانی نیز دیدار کنند.

همزمان با استقرار طالبان در کابل و ترک پایتخت از سوی محمد اشرف غنی،خلاء قدرت در کابل حاکم شد و در نتیجه هرج و مرج شهر را فرا گرفت و در پی آن رسانه‌های افغانستان نیز انتشارات عادی خود را متوقف کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به رخدادهای اخیر در افغانستان اعلام کرد که اسلام آباد از نزدیک وضعیت موجود در افغانستان را زیر نظر دارد.

«زاهد حفیظ چودری» افزود: پاکستان به حمایت از تلاش ها برای حل و فصل سیاسی بحران افغانستان ادامه خواهد داد و امیدوار است تا همه طرف‌های داخلی افغان با هم برای حل این بحران سیاسی همکاری کنند.

وی ادامه داد: سفارت پاکستان در کابل به پاکستانی‌ها، اتباع افغانی و جامعه دیپلماتیک و بین المللی کمک های لازم را برای خروج از افغانستان، صدور روادید و استفاده از پروازهای شرکت هواپیمایی کشوری پاکستان ارائه می‌دهد.

سقوط وحشتناک چند افغانستانی از روی بال هواپیمای آمریکایی
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۴:۱۱

آویزان شدن دو نفر به چرخ‌های هواپیما در افغانستان که منجر به سقوط آنها شد. این افراد برای فرار از افغانستان بر روی بال ها و چرخ های هواپیمای آمریکایی سوار شده بودند.

تعداد بازدید : 53676
 
تعداد بازدید : 52311
وزیر دفاع انگلیس: قصد بازگشت به افغانستان برای مقابله با طالبان را نداریم
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۱:۴۷

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس امروز (دوشنبه) گفت: طالبان کنترل افغانستان را در دست دارند و نیروهای انگلیسی برای مقابله با این گروه بازنخواهند گشت.

وی به شبکه «اسکای نیوز» گفت: اذعان می‌کنم که طالبان کنترل افغانستان را در دست دارد. منظور من این است که نباید یک دانشمند علوم سیاسی باشید تا متوجه شوید در کجا قرار داریم.

وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به این که آیا انگلیس و ناتو به افغانستان بازخواهند گشت، گفت: این در کارت‌ها نیست. قصد نداریم برگردیم.

وی در ادامه اظهار داشت جنبه نظامی فرودگاه کابل ایمن است و انگلیس تمام تلاش خود را برای تخلیه شهروندان انگلیسی و افغان‌هایی که با انگلیس ارتباط دارند انجام می‌دهد.

والاس گفت: هدف ما این است که روزانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر را با توجه به ظرفیت هواپیماهای خود خارج کنیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

انگلیس سفارت خود را به فرودگاه کابل منتقل کرده و والاس در پاسخ به این سوال که با دیدن پرچم طالبان بر فراز ساختمان سفارت سابق انگلیس در کابل چه احساسی خواهید داشت، گفت: این چیزی نیست که هیچ یک از ما می‌خواستیم.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه گفت که هنوز زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری درباره به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان نیست. من فکر می‌کنم قبل از این تصمیمات، کارهای زیادی در پیش است. بدیهی است که آن‌ها با عملکردشان و نه لفاظی، سنجیده می‌شوند.

وی پیش از این در پاسخ به انتقادات نمایندگان پارلمان انگلیس، آمریکا را مقصر وضع پیش آمده در افغانستان دانست و گفت، انگلیس به تنهایی نمی‌تواند کاری کند.

توافق سه جانبه اشرف غنی، آمریکا و طالبان برای واگذاری قدرت
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۱:۳۷

خبرنگار الجزیره از توافق سه جانبه اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، گروه طالبان و آمریکا برای واگذاری قدرت به این گروه خبر داد.

خبرنگار الجزیره که سران و افراد مسلح طالبان را در کاخ ریاست جمهوری در کابل همراهی می‌کرد، اعلام نمود: بر اساس آنچه یک مقام دولتی در افغانستان و منابعی در طالبان گفته اند، تصرف استان‌ها به دست طالبان، تصرف ارگ ریاست جمهوری، استیلا بر تجهیزات نظامی و ... همه و همه بر اساس توافقی بود که از شش ماه پیش میان دولت آمریکا، دولت افغانستان و طالبان انجام شده است. رئیس جمهور افغانستان هم بر تمامی اتفاقات در استان‌ها اشراف داشت و از آن‌ها آگاه بود.

تمامی پروازهای فرودگاه کابل متوقف شد
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۱:۳۳

 پس از تصرف کابل توسط طالبان در کابل و هجوم مردم این شهر برای خروج از افغانستان، مسئولان فرودگاه کابل اعلام کردند که تمام پروازهای فرودگاه بین المللی حامد کرزی متوقف شده است. 

مقامات فرودگاه کابل در پیامی به خبرنگاران گفته اند که مردم از آمدن به فرودگاه کابل خودداری کنند و تمام پروازها تا اطلاع ثانوی لغو شده است. 

همچنین مقامات آمریکایی اعلام کردند که در تلاش هستند تا امنیت فرودگاه کابل را تامین کنند.

روایت شمخانی از یک جلسه پرچالش با اشرف غنی
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۱:۳۲

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: دی ماه ۹۷ در سفر به کابل جلسه پرچالشی با رئیس جمهور افغانستان داشتم. سخنان سوزناک امروز وزیر دفاع این کشور ترجمان آثار اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا و عمق نفوذ و تاثیرگذاری واشنگتن در دولت این کشور بود. همچون ۴۰ سال گذشته پیشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آن‌ها هستیم.

تیراندازی نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۱:۱۲

براساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، صدای تیراندازی گسترده از فرودگاه کابل به گوش می‌رسد و در برخی از آنها مردم در حال فرار هستند.

خبرگزاری فرانسه با تایید این خبر گفته که این تیراندازی‌ها از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه صورت گرفته است.

یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفته که حجم تیراندازی نیروهای آمریکایی بسیار بالاست.

به نوشته خبرگزاری فرانسه تیراندازی‌ نیروهای آمریکایی هوایی بوده و تا این لحظه خبری در خصوص کشته و مجروح شدن افراد منتشر نشده است.

یک مقام رسمی آمریکا به رویترز گفته است که نظامیان مستقر در فرودگاه برای کنترل جمعیت اقدام به شلیک هوایی هشدار دهنده کرده‌اند.

این مقام رسمی گفته است: "جمعیت حاضر در فرودگاه خارج از کنترل است و شلیک‌ها فقط برای کنترل هرج و مرج بوده است".

 

بیشتر بخوانید: 

طالبان کنترل تلویزیون افغانستان را در اختیار گرفت

طالبان: جنگ تمام شد و خواستار روابط بین‌المللی مسالمت آمیز هستیم
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۱:۰۶

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به تلویزیون الجزیره گفت: امروز یک روز بزرگ برای مردم افغانستان و مجاهدین است. آنها بیست سال است که شاهد تلاش ها و فداکاری های خود بوده اند. به لطف خدا ، جنگ در کشور به پایان رسیده است.

نعیم گفت که نوع و شکل دولت جدید در افغانستان به زودی مشخص می شود و افزود که طالبان نمی خواهند در انزوا زندگی کنند و خواستار روابط بین المللی مسالمت آمیز است.

وی گفت: ما به آنچه به دنبال آن بودیم، یعنی آزادی کشور و استقلال مردم رسیده ایم. ما اجازه نخواهیم داد که از سرزمین های ما برای هدف قرار دادن کسی استفاده شود و نمی خواهیم به دیگران آسیب برسد. ما فکر نمی کنیم نیروهای خارجی تجربه شکست خورده خود را در افغانستان بار دیگر تکرار کنند. ما آماده گفت وگو با همه شخصیت های افغان هستیم و حفاظت لازم را برای آنها تضمین می کنیم.

نعیم افزود: این گروه به حقوق زنان و اقلیت ها و آزادی بیان در قوانین شرعی احترام گذاشت.

این سخنگو تاکید کرد که طالبان می خواهد روابط مسالمت آمیزی داشته باشند و مشتاق توسعه چندین کانال ارتباطی است که قبلاً با کشورهای خارجی باز کرده بود.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: ما از همه کشورها و نهادها می خواهیم برای حل هرگونه مشکل با ما وارد گفتگو شوند.

نعیم گفت که هیچ نهاد یا مقر دیپلماتیک توسط طالبان آماج قرار نگرفته است و این گروه امنیت شهروندان و نمایندگی های دیپلماتیک را تامین خواهد کرد.

او فرار غنی را غیرمنتظره خواند و گفت: حتی نزدیکانش نیز چنین انتظاری نداشتند.

بیشتر بخوانید:

طالبان امنیت همه دیپلمات های خارجی را تضمین کرد

بیانیه ۶۰ کشور جهان درباره تحولات افغانستان
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۰:۵۳

بیش از ۶۰ کشور جهان طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که باید به شهروندان افغان و خارجی که خواستار خروج از افغانستان هستند، اجازه داده شود از این کشور خارج شوند و اینکه فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی باید همچنان باز بمانند.

به گزارش رویترز، کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، قطر و انگلیس در این بیانیه عنوان کردند: آنهایی که در سراسر افغانستان قدرت و اوضاع را در کنترل و اختیار دارند، باید مسئولیت حفاظت از جان افراد و اموال عمومی و همچنین احیای فوری امنیت و نظم داخلی را بر عهده بگیرند.

از جمله دیگر کشورهایی که در این بیانیه خواستار اجازه دادن به خروج شهروندان اقغان و خارجی از افغانستان شده اند، می توان به شیلی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، یونان، هلند، اسپانیا، سوئد، اوکراین اشاره کرد.

شب گذشته هزاران شهروند پایتخت به فرودگاه بین المللی کابل سرازیر شدند تا در صورت امکان، حتی بدون داشتن شناسنامه و گذرنامه سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند؛ اما فرودگاه غیرنظامی کابل عملا فلج است و همه کارمندان مسئولان امنیتی و غیر نظامی این فرودگاه محل کارهای خود را ترک کرده و کسی در سیستم مدیریتی فرودگاه حضور ندارند.

شاهدان عینی می گویند که هزاران تن در فرودگاه کابل سرگردان هستند و حتی داخل برخی هواپیماهای سوار شده اند که خدمه و یا خلبانی در آن نیست.

بیشتر بخوانید:

پس از گذشت پاسی از شب و حضور مردم در فرودگاه کابل کم کم فضای ناامیدی جای خود را با امید برای این افراد عوض کرد و این افراد به جای رفتن به خارج از کشور به منازل خود برگشتند اما شمار دیگری هنوز در این فرودگاه حضور دارند.

نظامیان آمریکایی اما دورتر در مرکز فرودگاه بیشتر به طرف بخش نظامی این فرودگاه مستقرند و به مردم هشدار داده اند که نزدیک آنها نشوند.

شب گذشته تنها صدای هواپیماهای نظامی آمریکا و ناتو در فضای کابل شنیده می شد که معلوم نیست چه فعالیتی انجام می دهند.

بر اساس گزارش‌ها شمار زیادی از سفارت خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا در منطقه وزیرمحمد اکبر خان در کابل بسته شده و پرچم خود را پایین کشیده اند.

گفته می شود، آلمان اعلام کرده است که هواپیمای نظامی برای بیرون بردن اتباع خود به کابل می فرستد و همچنین گزارش شده است که سفارت عربستان در کابل نیز بسته و دیپلمات های عربستان کابل را ترک کرده اند.

اما در طرف دیگر، گروه طالبان وارد شهر کابل شده و حوزه های امنیتی را تصرف کرده اند و شماری از آنها نیز وارد کاخ ریاست جمهوری شده اند؛ البته روشن است که این افراد کسانی نیستند که متولی مدیریت کشور باشند؛ هرچند ملاعبدالغنی برادر رئیس هیأت مذاکره کننده طالبان از دوحه، در پیام ویدئویی، رسیدن طالبان به کابل را تبریک گفته و آن را پیروزی بزرگ و بی نظیر عنوان کرده است.

ملابرادر اما به مردم اطمینان داده است تا حد توان در خدمت مردم خواهند بود اما اوضاع در حال حاضر نشان می دهد که وضعیت فوری که در کابل پیش آمده، هیچ طرح و برنامه تدوین شده وجود ندارد.

در طرف دیگر اما عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی گفته اند که شورای هماهنگی را برای جلوگیری از خلأ قدرت و هرج مرج به وجود آورده تا شهر کابل بحرانی نشود؛ اما وضعیت طوری است که نه پلیس و نیروهای امنیتی در شهر هستند و نه ماموران غیر نظامی. همه ادارات نظامی و غیر نظامی محل ماموریت خود را ترک کرده و مشخص نیست، این افراد برای نجات جان خود کجا هستند!

از محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز خبری در دست نیست که به کدام کشور رفته است. دیروز اخبار منتشر شده حاکی از ورود وی به تاجیکستان بود؛ اما دیری نگذشت که رسانه های افغانستان اعلام کردند که تاجیکستان به هواپیمای حامل اشرف غنی اجازه فرود نداده است.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در آخرین توئیت خود ـ که چهار ساعت پیش در توئیتر منتشر کرده است ـ نوشت: در خاک خود به همراه مردم خود برای یک هدف واقعی و با اعتقاد راسخ به حقانیت و مقاومت در برابر سلطه ظلم خواهد ایستاد. اما وی بیشتر توضیح نداده و نگفته کجاست!

طالبان اکنون بر تمام افغانستان به جز استان های پروان و پنجشیر مسلط هستند و هنوز روشن نیست که امروز وضعیت کابل چگونه رقم خواهد خورد؛ اما کوچه و جاده ها در کابل خالی است و کسی جرات بیرون رفتن و عبور در جاده ها را ندارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۲
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱۵۲
این بیانیه ها چه دردی از مردم افغانستان البته حالا امارات اسلامی را دوا می کند
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
تاریخ در حال تکرار شدن است


ضمن احترام برای تمام اشرف مخلوقات


لطفا دروازه مرزها رو ببندید


ما خودمان نون نداریم بخوریم


چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است


با آرزوی سلامتی برای اعضای تابناک


بابل.سبوس برنج شمال.جمشید حسینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چرا غرب و آمریکا پرستان هیچ کس از نتیجه اعتماد به آمریکا و نقش آمریکا هیچ حرفی نمیزنه !!؟
بدبخت تر از این افغان ها کسانی اند که نتیجه این اعتماد را دیدند و همچنان دلبسته به آمریکا هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
با شرایط حاصر و پا گذاشتن طالبان به صحنه سیاست منطقه اگه مسئولین آمریکایی و علی الخصوص ایرانی عاقل باشن را همکاری رو که برای هر دو طرف مفید هست انتخاب می کنند اگر نه به قطعا بیش از آن که به ضرر آمریکا باشه چیدمان جدید به ضرر ما خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
غنی حتی یک درخواست کمک از ایران نکرد و در رفت
من حال و هوای اون مردمی که بدون مدرک و بلیطی رفتند فرودگاه رو می فهمم ... خیال های دست نیافتنی ولی با چاشنی امید ...بازم از هیچی بهتره...
پاسخ ها
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
باید از تابناک پرسید شما که عشق فراوانی به گذاردن علامت تعجب (!)جلوی نقل قولهای داخلی دارید؛لازم ندید جلوی جمله " جنگ تمام شد خواستار روابط بین المللی مسالمت آمیز هستیم" بگذاری...یا نکند کاملا موافق آن هستید و بسمتی که باد می وزد می روید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
جان به جانت بزارند ،نوکر آمریکایی هستی
اراذل و اوباش تروریست ریختن تو افغانستان. اینها باید اعدام دسته جمعی شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چشم منتظر فرمان شما هستن
خدا کند مثل موارد قبلی هیجان زده نشویم. هر شکست آمریکا لزوما برای ما پیروزی نیست. اگر زیاد غره شویم ممکن است مبارزان طالبان تا ٢ هفته بعد در دروازه های تهران باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
شکست آمریکا؟ فکر کنم زیاد 20:30 نگاه میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اونجورام نیست
درسته خیلی مشکلات داره ایرانمون و مردم تو فشار هستن ولی مطمئن باش اگه هر کسی بخاد نگاه چپ به این کشور بکنه جواب خوبی میگیره
طالبان که جای خود داره
دلاورا ارتش و نیروها مسلح تیکه تیکشون میکنن دوست عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اونهایی که میگن ایران بره افغانستان بجنگه خوب راه بازه بفرمایند بروند تا بفرمایش شما طالبان دروازه های تهران را نگیره.البته بقول بچه تهرونیها زرشک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
متاسفانهدر افغانستان حرم هم نداریم یه عده پاشن برن اونجا بشن مدافع حرم که طالبان فردا تهران نیان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
جناب 13:34 شما هم زیاد منوتو نگاه میکنی
فرقان
| Australia |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چه غلطا اینا نمی تونند شلوارشون رو تنشون نگه دارند چه برسد به حمله به ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ناشناس ۱۴:۴۵
شاه سلطان حسین صفوی هم همین فکر را می‌کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
شکست کجا بوده
خب را بخوان
میگه 6 ماه پیش تافق کرده بودن
یعنی خود امریکا این نقشه را اجرا کرده
از خواب بیدار شو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ناشناس 13:34
دقیقا شکست آمریکا و فرار اون ها - شما بگین تو این 20 سال آمریکایی ها جه غلطی می کردن؟
بیشتر رسانه های خارجی هم میگویند شکست آمریکا - شما نترس بیرونت نمیکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
البته به خاطر کلمه شکست امریکا منفی می گیری زیرا امریکا بعد از بیست سال غارت منابع معدنی افغانستان به این نتیجه رسید که این کشور دیگر برایش سودی ندارد و باید رهایش کند این به معنی استراتژی استعماری است نه شکست.
مهم نبست چگونه افغانستان سقوط کرد مهم مشکلاتی است که بعدا بخصوص برای ایران ایجاد می شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اولش ممکنه خوب باشند ولی بلند مدت کاملا مبهم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مشکل بیشتر از حضور امریکا و حضور ۲ ملیون افغانی در ایران و سیل ورود مواد مخدر در زمان بیست ساله امریکا در اونجا نخواهد بود انشاالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
بچه های بی پدر مشهدی و سیستان بلوچستانی ....
دیگه خسته شدیممممم
یکی از سران کشور ها که در مراسم تحلیف شرکت کرد رئیس جمهور افغانستان بود پولهای مملکت خرج مهرههای سوخته میشود وزارت خارجه ما خواب است
به آبروی زهرا به حرمت خونهای ریخته شده حسین و عزیزانش عاملین،باعثین و زاحان و حامیان پا گرفتن این اشرار تفنگ بدست بی رحم خشک مغز در افغانستان و خیانت کنندگان به مردم افغانستان برای هر خون بیگاهنی که ریختن و می ریزن و برای هر حقوق زنان و آزادی بیان برای هر روایت غلط و خونبار از اسلام که میگن به سرنوشت خونباری که برای مردم رقم زدن دچار بشن . خدا عادل ترین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
با نفرین اگر کارها درست می شد الان وضعیت خیلی متفاوت بود باید تلاش کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
افغانی ها سنی ن! انقدر هر دوازده اما نگوووو
هنوز نمیدونی افاغنه سنین؟؟؟؟
باید هر چه زودتر ویروس غنی شده کرونای دلتا رو به اونجا رسوند تا همه این طالبانی کشته بشن ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
جوک قشنگی بود
جالبه عربستان و آمریکا و انگلیس سفارتخانه رو بستن و دمشون گذاشتن رو کولسون و در رفتن
اما ایران سفارتشو نبسته.
به هر حال این تحولات نشانه این است که اولا بر خلاف دولت غنی روابط اقتصادی که امریکا بارها مانع از گسترش اون شد توسعه پیدا می کنه و مساله بعد مواد مخدر است که عملکرد سالیان قبل طالبان نشان داده مخالف با اونه و هزینه های ما به عنوان خط اول کاهش پیدا می کنه .
امنیت هم که برقرار بشه موج ورود از افغانستان به ایران کاهش می یابد
در نتیجه برای ایران خوبه .
نمی دونم برخی چرا کاسه ی داغ تر ار آش شدن به هر حال برای ایران انشاالله خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
وجود یک همسایه بی مسئولیت هچوقت خوب نیست خصوصا اگر خدای نکرده در حالت ضعف قرار بگیرید
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
شما انگار خواب تشریف دارین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
کلمه انشاله را به زبون نیار . کسی که اینقدر منفعت بین و ضد انسان است.
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
شما ظاهرا خبر نداری که طالبان در این بیست سالی که از قدرت دور بود از راه صادرات مواد مخدر به خارج تز افغانستان درامد داشته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
عزیزم سن شما قد نمیده تا دورۀ اول طالبان رو به یاد بیاری. ناامنی تو شهرهای خراسان و بلایی که سر مردمان شرقی استان مثل تربت و... اومد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
تو دیگه کی هستی!!!!!!طالبان هزینه هایش را از مواد مخدر بدست می آورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
امریکا و انگلیس با بستن سفارتخانه دارن ظاهرسازی می کنن که بگویند ما نبودیم
اشتباه استراتژیک ایران جسارتا این است که طالبان هرگز ساختار حکومتی نداشته و ندارد بقا این گروه در نظامی گری و درگیری است است متاسفانه خطر بزرگی مرزهای شرقی ایران را تهدید می کند و ما در بزنگاه تاریخی دیگری طرف غلط را گرفتیم ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مردم افغانستان برای همیشه دچار بدبختی و فلاکت شدند. آنها قدر فرصت بدست آمده در سال ۲۰۰۱ که به سقوط حکومت طالبان انجامید را ندانستند و بنابراین مستحق آن هستند که سالهای سال زیر پرچم متحجران طالبانی زندگی کنند
مسلما دیر یا زود، نکبت طالبان دامن کشور ما را هم خواهد گرفت، مضافا بر اینکه دولتمردان ما اینچنین تغییر موضع داده و دم از دوستی با این تکفیری ها میزنند
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
شایدم چاره ای به جز صحبت با طالبان نداشتیم چون طالبان ظاهرا از ان چه همه دنیا فکر میکردنند سامان یافته تر و قوی تر بودند و نه فقط ما بلکه همه دنیا به نوعی انها را پذیرفتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
الان فکر کن طرف دولت رو گرفته بودیم! دولتی که خودش توافق کرد و همه چی رو داد و فرار کرد!
ما باید طرف مردم افغانستان باشیم تا درد و رنجشون کمتر بشه.
ازین وسط همه به فکر ماهی گیری خودشون هستن
20سال است ارتش ودولت بی غیرت افغانستان از امریکا خوردند وخوابیدند وکشور را دودستی تحویل این وحوش دادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ارتش
چه گناهی داره وقتی از بالا دستور تسلیم می رسد؟
افغان ها زیر دست و پا له شدند.
سربازهای امریکایی شلیک نکردند.
تو ویدیوی منتشر شده تو توییتر مشخصه که خونی روی زمین ریخته نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
خود واشنگتن پست گفت که چند نفر افغان با تیراندازی سربازان آمریکایی کشته شدن
زیاد مقابل آمریکا خودتو تحقیر نکن
من موندم چرا کرونای دلتا بین این نیست ؟!!
مگه ویروس کرونا باید ویزای افغانستان بگیره و بره اونجا ؟!!
یه عمره که اینا توی کثافت و کوه و بیابون و بدون نظافت و حمام زندگی کردند و حالا هم از ماسک و ضد عفونی و ... خبری نیست اونجا ،
خب چرا اینا کرونا نمیگیرند ؟!!!
و در ضمن یه کم فکر کنیم که چرا ما در ایران در این سطح به کرونا مبتلا شده ایم !!!!
مگه اونا سفر نمیرند ؟ ماسک میزنند ؟ ضد عفونی میکنند ؟ دارو دارند ؟ واکسن زدند ؟!!!!

ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
برای اینکه اصلا وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
برای اینکه امریکا و آلمان بهترین واکسن ها را بهشان هدیه دادند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
دوساله ویروس کرونا اومده ولی افرادی هستند که هنوز نحوه سرایتش رو نمیدونند
با این استدلال شما پس باید اروپایی ها که بهداشت و نظام سلامت قوی دارند هیچ طوریشون نمی شد.یا تو کشور خودمون مناطق فقیر و روستاهای هامون باید بیشتر از شهرهای بزرگ و پر امکانات تلفات میدادند.
غنی مملکت رو عین خیار فروخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
غنی خائن است. سوء استفاده های مالی زیادی کرده
محمود افغان میاید...!!!!!!!
پس از آنکه شاه سلطان حسین با دستان خود تاج شاهی را بر سر محمود افغان گذاشت، هرگونه خفتی را به جان خرید و مجیزگوی دشمنان شد. به همین جهت تا مدتی زنده ماند و با چند زن در اتاقی محقر به زندگی نکبت‌بار خود ادامه داد.......
ملتی که قدرت تصمیم گیری و انتخاب سرنوشت خود را ندارد لایق بدترین هاست .
پاسخ ها
Ostad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
آره مثل ما
Ostad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
آره مثل ما که انتخابمون حسن روحانی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
مثله ما که تصمیم انتخاباتی مون از گزینه های به شدت فیلتر شده هست.
چقدر وحشتناک و غیر قابل باور بود. امریکایی ها مثل دستمال کاغذی با مردم افغانستان رفتار کردند. این عبرتیست برای هر که عبرت پذیر باشد!...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
لعنت بر جوبایدن و آشغال های حزب دمکرات و انگلیس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دقیقا حرف درستیه
اما در هر کشوری یک عده غربزده هستن که با وجود این همه جنایت توسط آمریکا باز هم طرفدارش هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ابله انتظار داشتی از افغانستان در برابر افغانستانی ها حفاظت کنه....؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
عجب!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
پس آمریکا تا حالا که حضور داشت چکار میکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
19:09 اگه نمیدونی بدون، جرج بوش بیست سال پیش گفت که طالبان رو از بین برده
طالبان هیچ مانیفست مشخص سیاسی ندارد و قائم به افرادی است که هرزچندگاهی مسند طالبان را بدست می گیرد طالبان ها افغان های صحرایی هستند که عقیده ای به حکومت داری به شیوه نوین ندارند و دوس دارند همه چیز را چه در دخل و چه در خارج افغانستان با زور و اسلحه حل و فصل کنند این گروه بازیچه سیاستهای آمریکاست و همه این ها بلزی های طراحی شده امریکاییهاست،ایران در مواجه با طالبان باید خیلی هوشمندانه تر عمل کند ، مناسفانه در ارتباط به طالبها خواسته یا ناخواسته با امریکا همراه شدیم...ایران و روسیه می توانستند با کمک به کرزی و عبدالله عبدالله طالبان را عقب برانند و دولت انتقالی با همسو با خود در افغانستان بر سر کار بیاورند که متاسفانه در این مورد اقدام نکردیم ...اینده ای پر چالش در ارتباط به طلبان خواهیم داشت طالبان آن روی سکه داعش و پدر معنوی القاعده و داعش است،در اینده منتظر ظهور ریگی های دست نشانده طالبان در سیستان،ترکمن صحرا،هرمزگان،خوزستان و کردستان باشید مخصوصا که تین گروه ملعون از پیروزی و اشغال یک هفته ای افغانستان مست و مغرور کشور گشایی های دیگر در چچن روسیه،تاجیکستان،ایران،عراق و ....است
ای کاش مردم افعانستان، بسیج مردمی تشکیل می دادند مثل حشد الشعبی عراق و خودشان از شهر و خانه خودشان دفاع میکردند. هیچ کسی دلسوز این مملکت نخواهد بود مگر خودشان،
پاسخ ها
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
البته الانم مردن عراق و لبنان و سوریه آرزو دارن این حشد ها اسبحه زمین بگذارن و برگردن خونه هاشون
ناشناس
| Ireland |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مثالی که زدی با حرفت جور نیست!
گرگعلی ملقب به کامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
که یه نون خور جدید دیگه به نون‌خورهای خارجی رنگارنگ ما از ونزوئلا گرفته تا لبنان و فلسطین و یمن و همین عراق که میگی اضافه بشه؟

حشدالشعبی عزیزت در حقیقت نیروی نیابتی (اسم شیکتر مزدور) ایران در عراق هست، نه نیروی مردمی عراق.

به نظرت نیروی مردمی میتونه سلاح‌های سنگین و گرونقیمت مثل موشک و پهپاد داشته باشه؟

یعنی واقعاً اینو نمی‌دونی یا فرمانده پایگاه گفته اینجوری بنویسی؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
طالبان همون حشد الشعبی عراقه دیگه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مگه ندارن؟ پس لشکر فاطمیون کجاست؟ برا کشور خودشون نمیجنگن؟؟ معنی مزدور چیزی غیر از اینه؟؟؟؟؟
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
لابد خرج این گروه رو هم باید ما پرداخت میکیردیم...
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
حشد الشعبی مال مردم عراق نیست!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
طالبان. خودش حشد الشعبیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
خیلی هاشون بسیج مردمی درست کردن ولی اونم نتواست جلوی طالبان بایستند
فریب وعده‌های زیبا و در عین حال دروغین طالبان را نخورید. این سیاست دیکتاتور است که در اوایل کار از در دوستی و مصالحه وارد می‌شود و وعده‌های زیبا می‌دهد ولی به محض اینکه خرش از پل گذشت، همه را از دم تیغ می‌گذراند.
غربی ها می خواهند ایران را هم به دست تروریست هایی بدتر از طالبان بدهند
خواهر مریم و دار دسته اش
باید هوشیار باشیم
واقعا تعجب اور هست مردم افغانستان که این همه از طالبان وحشت دارند پس چرا مقاومت نکردند همه با آغوش باز طالبان را پذیرفتید پس چرا الان وحشت دارند
افغانها بجای اینکه اینطور با بی عقلی و حقارت آویزان چرخهای هواپیما بشوند باید جلو تجاوز طالبان میایستادند نه مثل موش فرار کنند. در نهایت هر دو مرگ بود ... این کجا و آن کجا
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
متاسفم که امثال شما هموطن ما هستند
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
خجالت بکش
چنان نطق طالبان کشیده شده که دیگه جرات شاخ شدن نداره هرکس فکر میکنه طالبان به تنهایی بدون اعتلاف با حزبای دیگه قادره حکومت کنه خیلی سادس
یک اصل را همیشه یادمان باشد: هیچوقت هیچوقت به قول و قرار یک افغانی اعتماد نکن. مهم نیست چه قومی یا چه مذهبی یا چه مکتب سیاسی دارد آنها قابل اعتماد نیستند. چه اشرف غنی باشد چه ملا عمر چه حکمتیار چه عبدالله عبدالله. این تاریخ این کشور است از زمانهای دور اینگونه بوده اند و فعلا هم هستند. یادمان نمیرود سخن : نفت بدهید تا آب بدهیم. یادمان نمیرود چگونه از کشور مادر جدا شدند و عباس میرزا را سرشکسته کردند، یادمان نمیرود با آن همه مهمان نوازی از آوارگان و خرج تحصیل آنها به محض رفتن به کشورهای غربی چگونه در برنامه های تلویزیونی علیه ما صحبت کردند. طالبان بی ریشه نبوده که یک هفته ای همه افغانستان را بگیرد درست که زدوبند آمریکا بوده است به همراه پولهای قطر و امارات و سلاحهای پاکستانی ولی بالاخره مردمش هم همراهی کردن یعنی این مردم حتی به دولت خودشان هم وفا نکردند چه رسد به یک بیگانه. روی سخنم به دولتمردان است یک لحظه حتی یک لحظه به افغانی جماعت اعتماد نکنید انگار برای این مردم زدن زیر حرف رمز بقاء است.
عجیب است و غریب اندر حکایات این روزگار.هر فیلمی تو هالیود دیدم بعد ۱۰ سال تکرار شده.دقیقا این صحنه هواپیما جلو چشمامه.
حیف نیست هر چند سال یک بار آهنگ سرزمین من خسته خسته
رو گوش ندیم؟؟ سقوط افغانستان یک مکعب هزار ضلعی است که
هر ضلع آن آغشته است به هزاران نیرنگ.تاریخ در افغانستان هر روز در خود زاده می‌شود.تا آخر طفل می‌ماند. هیچ وقت طعم خوش نوجوانی و جوانی میانی را نمیچشد .این بچه یتیم است و طالب ترکه دستش چوب انار.وای بحال صبح سرد کلاس .
خداوند سرنوشت ملتی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان بدست خودشان عوض کنند.امروز افغانها چقدر شبیه دوران قاجار شده؟سرنوشت مردم را در سفارتخانه های انگلیس وامریکا تعیین می کنند ویکساعت‌بعد هم فرار را بر قرار ترجیح می دهند.بعد هم آدمهایی احمق خواهان کشاندن ما به جنگی می شوند که دو ابرقدرت را تا کنون زمین زده است.
سه روز دیگر افغان ها صبر کنند و دقیقا می کشند کودتای ۲۸ مرداد ،سپس آثار خیر و برکت را برای چند سالی خواهند چسبد
بعد 20 سال اشغال به بهانه نابودی طالبان، عایدی افغان ها از امریکا طالبانی قویتر و چند تیر سمت مخشان جهت بدرقه است . افغان های غرب زده یادتان باشد شما در انتها به ایرانی پناه اوردید که ژنرال هاتون و فرزنداشون ما رو دشمن افغان معرفی می کردن و هم سفره با مردم سیستان از اب معدنی انها که از اب رود هیرمند پر نشده می خورین
در این مصالحه، تنها ملت افغانستان به حساب نیامدند. آمریکا از یک طرف می گوید که افغان ها باید از خود دفا کنند و در پشت صحنه، با اشرف غنی توافق می کند که ارتش اقدامی نکند و شهرها و استان ها را تحویل طالبان بدهند. این چه عوام فریبی است.
مردم خاورمیانه ادمهای عجیبی هستند. جالبه از دست طالبان و داعش فرار می کنند به اروپا ولی بعد از چند سال می خواهند اروپا را شبیه خاورمیانه کنند.
لعنت بر بایدن و دمکراتها و امریکا و انگلیس و تمامی کشورهای حامی طالبان و ظریف و چاپلوسان و نوکران داخلی طالبان
مطمنا توطعه ای پشت آن آست و فردا جهت فشار به ایران سیل اسلحه های سعودی برای آنها ارسال خواهد شد،
باید به سخنان مقام ارشد دفاع روسیه توجه کرد که گفته تحرکاتی دیده میشه که بقایای داعش در عراق و سوریه و لبنان به سمت افعانستان در حرکت هستند تا به طالبان در افعانستان ملحق شوند و روسیه فعلا طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت . البته روش نشده اسرائیل را هم بگه که مهد داعش در اصل اونجاست و با فرستادن رهبران و ملتهای یهودی که با عربی حرف زدن خودشون را داعشی جا میزنند کل جریان داعش را به هر کجا و هرکاری میخواهند می‌شکنند. .
ایران در خصوص پیوستن داعش به طالبان باید هوشیار باشه و هشدار هم بده . حتی اگه میتونه در سر راه به وسیله ارتش سوریه یا حشدالشعبی ترور بشن که اصلا پاشون به افغانستان نرسه چون این میتونه قسمتی از نقشه آمریکا و اسرائیل باشه که داعش را در زیر عبای طالبان مخفی کنند
صحنه پرت شدن از هواپیما خیلی شوکه کننده بود... حتی آمریکا فرصت فرار برای این مردم بیچاره رو فراهم نکرد.
اشکالی ندارد امریکا اگر به ایران قول دهد سر قولش می ماند نباید به خاطر مسائل افغانستان به امریکا بد بین شویم
در عوض با همه آمریکا و همه دنیا رابطه دارن و اقتصادشون هم مشکلی ندارن و اقتصاد ایران رو مسخره میکنن و تو کشورهای دیگه هم دخالت نمیکنن. ولی تا دلت بخواد کشورهای دیگه در امور کشورشون دخالت میکنن. و این همون چیزیه که کشورهای دیگه برای ایران میخوان
تسلط طالبان بر افغانستان طبق توافقات قبلی صورت گرفته،و به زعم غربیها خلا قدرت پس از خروج آمریکاییها ،افغانسان رادر حوزه نفوذ چین و ایران و روسیه قرار می دادو باعث جنگهای فرسایشی در افغانستان می شد و انتقال. قدرت سریع و بدون ویرانی و خونریزی زیاد ،آن هم به یک دولت دارای اختلافات ایدوئولوژیک با قدرتهای منطقه ای منافع غرب را تامین خواهد کرد !!!!ولی قدرتهای منطقه ای باید بدون پرداختن به مسائل ایدولوژیک بر روابط اقتصادی با دولت جدید تکیه کرده و نقشه غرب را تا حدودی ناکارامد کنند
لشکر فاطمیون الان کجاست؟?؟
کشورهای مثل آمریکا فقط تا زمانی که منافع دارند هستند و مردم ارزشی ندارند .
اینقدر به این کشور و آن کشور دلخوش نباشیم .
90 درصد ایرانیانی که در کشورهای درجه یک پناهنده هستند فقط بخاطر پول شونه وگرنه مردم ایران براشون ارزشی نداره .
برای دوستانی که چشمشان را بر روی واقعیت بسته اند متن خبر را دوباره می آورم:
خبرنگار الجزیره که سران و افراد مسلح طالبان را در کاخ ریاست جمهوری در کابل همراهی می‌کرد، اعلام نمود: بر اساس آنچه یک مقام دولتی در افغانستان و منابعی در طالبان گفته اند، تصرف استان‌ها به دست طالبان، تصرف ارگ ریاست جمهوری، استیلا بر تجهیزات نظامی و ... همه و همه بر اساس توافقی بود که از شش ماه پیش میان دولت آمریکا، دولت افغانستان و طالبان انجام شده است. رئیس جمهور افغانستان هم بر تمامی اتفاقات در استان‌ها اشراف داشت و از آن‌ها آگاه بود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
قطر و الجزیره طرفدار گروه‌های تروریستی هستند و به نفع این گروه‌ها تبلیغات یا خبرهای دروغ منتشر می‌کنند.
این است عاقبت اعتماد به آمریکا و غرب
با ما هم اگر بتوانند همین کار را می کنند
می خواهند ما را ضعیف کنند
موشک و هواپیما و تکنولوزی هسته ای ما را بگیرند و بعد نابودمان کنند
راه درست راه حاج قاسم هاست
قدرتمند شدن تا جایی که جرات نکنند به ما نزدیک شوند
حتما امریکا را مقصر میدانید که انها ازروی بال وچرخهای هواپیما افتادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
با تیرم زدنشون اگر ادم حساب کنی اونا که مردن رو
آنقدرغصه افغانیهارانخوریدکه گیرطالبان افتاده اندفیلمهای هموطنانی راببینیدکه درچندروزقرنطینه وتعطیلی بخاطرکرونابه سمت شمال ترافیک درست کرده انداینهادیگه کی هستندیاامام حسین!؟!؟
فقر فرهنگی بدتر از فقر اقتصادی است و دکانداران براحتی از این خلا بیشترین سود را میبرند. طالبان همون داعش است و کاملا مشخص است که دارند برای قدرت گرفتن ریا کاری میکنند و دروغ میگویند .
تاریخ نشان می ده که چیزی که عامل پیشرفت و توسعه کشورها است فرهنگ و تفکر است نه منابع و ...
و اگر پایه های تفکر و فرهنگی کشور ضعیف باشه تفاوتی نمی کنه که وابسته به غرب باشه و یا نباشه صاحب منابع عظیم باشه و یا نباشه دین در جامعه حاکم باشه و یا نباشه
در واقع وقتی فرهنگ و تفکر در کشورها قوی و پخته شده باشه منابع و ارتباط با غرب و دین نقش کاتالیزور بازی می کنند و به روند و سرعت پیشرفت کشور کمک می کنند
انها وقتي سقوط كردند كه دولتي با پشتوانه تنها يك ميليون راي به سر كار امد انهم دولتي شراكتي.
من به مردم مملکتم افتخار می‌کنم و خوشحالم که در ایران به دنیا آمده‌ام.
در طول تاریخ ایرانیها هیچگاه اجازه تجاوزگری به بیگانگان ندادند.
همیشه این مردم بودند که از خودگذشتگی نشان دادند و جلوی تجاوزگران ایستادند.
امیدوارم بزودی اقتصاد کشور بر وفق مراد دل مردم شود.
دوستان من فیزیک دان نیستم ولی امکان ندارد کسی بتونه به چنین هواپیمایی حتی با وجود امکان مهار خود آویزان بماند. این ساختگی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
این به درهای چرخ ها چسبیده بودن، وقتی درب ها بسته شدن دست اینها هم ول شد وافتادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
آویزان نبود رفته روی بال هواپیما و بر اثر فشار هوار سقوطکرده است
بیانیه ۶۰ کشور جهان درباره تحولات افغانستان؟؟؟؟؟
خب کاری نداره هرکدوم از اینا 2 تا هواپیمای مسافری بفرستند فرودگاه مشهد و بیرجند که این بندگان خدارو سوار کنه ببره کشورشون.
از کیسه خلیفه می بخشند که مرزها باز باشه؟ ما مرز هامون 4 دهه و بیشتر بروی اینا باز بود همنوع ما هستند و کرامتشون واجب ولی الان ما خودمون گرسنه ایم
پیاده نظام غرب درایران دستپاچه شدهاند. بله کسانیکه برای امریکا فرش قرمزپهن کردن ومیکنند باید درموقع. فرار از بال هواپیما سقوط کنند. اتفاقا خبر خوبی از ارامش از کابل می رسد.
به دور از انسانیت است که مرزهایمان را به سوی این پناهجویان ببندیم خداوند انشالله برای این مردم آواره گشایشی روا دارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
انسانیت حکم می‌کنه اول به فکر ایرانی‌ها باشیم. ما خودمون مشکلات فراوانی داریم و نمی‌توانیم جورکش ملت‌های دیگر باشیم.
حالا عبدالله بی غیرت و عطا محمد نور بیشرف و دوستم برن خارج و با پولهای چاپیده شده حال و حول کنن و به ریش مردم افغانستان با اون غنی بخندن ...
باور کنید
خودمان نان نداریم
کار نداریم
ایرانی ها پول برداشتند رفتند ترکیه خانه خریدند. افاغنه با یک جفت کفش می خوان سرازیر شن ایران
پاکستان هم مرزشونه خوبه برن انجا
برن هند
باور کنید ما قرابت با افاغنه نداریم
آن روزی که ظریف طالبان را جنبش اصیل منطقه نامید و حاضر نشد آنها را تروریست بنامد و آن روزی که طالبان در پارک ملت تهران پرچمشان را بلند کردند باید می دانستیم چه نقشه ای برای افغانستان کشیده شده است
می خواهید پشتیبانان طالبان را بشناسید ببینید کدام کشورها سفارت خانه هایشان را تعطیل نردند!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اتفاقا برعکس ببینید کدام کشور سفارت خانه اش را باز نگه داشته
حوزه فرهنگی ایرانشهر.
ای کاش روشنفکران خاورمیانه میفهیمدن هرچیز خوبی که غربیها دارند به درد هرجایی نمیخوره!
آیا مغزهای زنگ زده روشنفکران ما از خواب بیدار میشن که دمکراسی غربی به درد هرجایی نمیخوره؟
آمریکا میخواست با حاکم شدن طالبان، به امنیت چین و روسیه و ایران ضربه بزنه. این سه کشور هم با ارتباط با طالبان این توطئه رو خنثی کردند. باید مواظب توطئه های بعدی آمریکا بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دوست عزیز چین و روسیه حمایتشان را رسما از طالبان اعلام کرده اند
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
علت حمایت چین و روسیه از طالبان اینه که توطئه آمریکا رو خنثی کنند! چون نمیشه با طالبان جنگید که
سلام،
به نظر من این نقشه آمریکا بود که با تحویل افغانستان به عربستان (طالبان ظاهریه)، یک موازنه قدرت بین ایران و عربستان ایجاد کنه و ایران وعربستان سال های طولانی تری تو سر و کله هم بزنند و اونها هم سلاح بفروشند و حالش رو ببرند. اسراییل هم که کلا به فراموشی سپرده بشه.
الان وقت پس گرفتن هرات است. بجنبید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
به امام هشتم
ظاهرا مقاومت از پنجشیر شروع شده پسر احمدشاه مسعود رهبری مقاومت ایالت پنجشیر را در دست گرفته و تعدادی از هلیکوپترهای ارتش افغانستان و صدها خودروی هامووی و زره پوش بهمراه نیروهی نظامی رتش افغانستان به آنان ملحق شده و یا در حال الحاق هستند احتمالا عملیات آزادسازی از ایالتهای مجاور بزودی آغاز میشود نیروهای طالبان تعدادشان در آن مناطق کم و پراکنده هستند چون اصلا این اراذل و اوباش طالب طی خیانت اشرف غنی بصورت یک راهپیمایی ایالات آنجا را فتح کردند بشکلی که خودشان هم باور نمیکردند، شیر پنجشیر در حال ظهور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دیروز مصاحبه کرد گفت میخواد با طالبان گفتگو کنه و توافق امضا کنه، به خاطر همین طالبان هنوز به پنجشیر حمله نکرده، چند روز دیگه که اوضاع اروم شده پنجشر هم می گیرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
ادنم گفت حاضره با طالبان کنار بیاید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
اینهم دنبال شوی تبلیغاتی و گرنه یک گلوله شلیک نکرد وانگهی بقیه کشور اینها رو قبول ندارند فقط همان شمال شرقی
اشرف غنی:اگر از افغانستان فرار نمی کردم حمام خون به راه می افتاد/. بزرگ ارتشتاران:به خاطر این ایران را ترک کردم که نمی خواستم حمام خونی به راه بیافتد/. شهید محمد سلگی فرمانده ۱۵۲ انصار همدان متولد نهاوند(از نسل آریو برزن و یک لر آریائی واقعی):دو‌پایش رابا دست خود با طناب به خاکریز بست تا نتواند از مقابل تانک های بعثی فرار کند و پس از منهدم کردن ۴تانک با آرپی جی شهید شد
مرگ بر آمریکا شیطان صفت
این لشکر فاطمیون که رفتند در سوریه جنگیدند حاضر نیستند برای کشور خودشان بجنگند؟
اینها تربیت امریکایی است به جای اینکه با طالبان بجنگند واز کشور دفاع کنند با کت ‌شلوار وکروات آویزان هواپیما میشه فکر می کنند قطار است که با آویز شدن بتونه سوار هواپیما بشه
اگر من جای تیران باشم از این افغانیهای فراری یک ارتش درست می کنم وافغانستانرا از طالبان پس بگیرند
طالبان، سرمسلمانهارابریدن.به زنان بی احترامی میکنن.اگرتروریست نیستن، پس فرشتگان ناجی انسانیت ومسلمانی هستن وباید به آنها اقتداکرد.یه گروه وحشی داعش باجانفشانی سردارعزیزمان شهیدسلیمانی، نیست ونابودشدن،سردارعزیزکجایی،که صدای مسلمان افغانی به میرسد وکمک می خواهد. مثل مسلمان یمن،فلسطین،لبنان و.....هی روزگار ررررررر. خدایا فقط خودت
مابایدطالبان تروریست وجنایتکاررانابودکنیم وگرنه درایران خرابکاری میکنن.مگه خبرنگارمان راتیرباران نکردن؟ آنها وحشی هستن و به مردم خودشان رحم نمیکنن چه برسه به مردم ایران. بخدا امنیت نداریم.افغانستان شدپایگاه دشمنان ایران.خدایاماکجا فرارکنیم ازدست طالبان خون آشام.؟
یکی این اشرف غنی نامرد را بگیره دار بزنه
طالبان یک گروه چریکی هستند وبا ادوات وتجهیزات متعارف امکان شکستشان نیست از بدو کودکی در کشور خودشان ودیگر کشور ها بصورت مزدور جنگیدندوچیزی غیر از جنگ وخونریزی بلد نیستند وپس از تسلط بر افغانستان درگیر همسایگان خواهند شد.
«این مقام آمریکایی همچنین خطاب به طالبان گفت که اگر افغانستان به محل امن برای عوامل القاعده تبدیل شود، مسئولیت آن برعهده طالبان خواهد بود!»

جیک سالیوان از یک تروریست(طالبان) می‌خواد هوای یک تروریست دیگه (القاعده) رو داشته باشه که یک‌وقت کارهای تروریستی نکنه! واقعاً این دموکرات‌ها به کلی مغزشون معیوبه و آمریکا رو به یک مضحکه در دنیا تبدیل کرده‌اند.
حالا میشه فهمید که چرا ترکیه در مرز ایران داشت دیوار میساخت. همه خبر این واقعه رو داشتن جز ایران.
بنـــــــــــــــــــــــــــازم مردم ایران را
در حمله عراق به ایران
ارتش مجهز عراق با نیروهای زمینی ، هوایی ، زرهی ، 40 روز طول کشید خرمشهر را تصرف کند
مردم شجاع خوزستان و نیروهای داوطلب و اندک نیروهای مسلح با دستان خالی ، با کلاشینکف و ژ3 ، 40روز جلوی ارتش مجهز مقاوت کردند.
و حالا
در افغانستان ، طالبان با 75 هزار نیروی پیاده ، نه لشگر زرهی داره نه نیروی هوایی ، 10 روزه کل کشور را تصرف کرد.
حالا بماند که شاید مردم ، حکومت را همراهی نکردند.
ولی 300 هزار ارتش آموزش دیده توسط آمریکاییها ، با امکانات زرهی و نیروی هوایی (هرچند مبتدی) ، حتی نتوانست چند روز مقاومت کنند.
عجب ارتشی آمریکاییها تربیت کردند!!!!!

البته اشکال از مردم غیور افغانستان نیست.
آب و نان آمریکاییها ، لعنتی مشکل داره!!!!

وگرنه
نیروهای فاطمی افغان ، نشان دادند که مردم افغانستان ، دیندار ، شجاع ، وطن دوست، و دارای ارزشهای والای انسانی هستند.
انشااله که عموم مردم افغانستان از درد و رنج طالبان و آمریکا و جهل و نادانی عده ای ، رهایی یابند. انشااله.
"سالیوان: بایدن فکر نمی‌کرد تسلط طالبان بر افغانستان حتمی باشد"
خیلی ساده لوحانه ست که ادم فکر کنه امریکاییها که بیست سال پیش به بهانه 11 سپتامبر که تقریبا همه عاملین خارجیش تبعه عربستان بودند، بجای حمله به عربستان به افغانستان لشکرکشی کرد و بیست سال غارت کرد، الان موقع رفتن بدون برنامه قبلی یهویی افغانستان رو ترک کرده و کلید افغانستان رو به طالبان نسپرده و همه اینها تصادفی یهویی پیش اومده و اصلا روح امریکا هم خبر نداشته که قراره وقتی از افغانستان خارج شد طالبان بیاد سرکار اونم با شگردهایی دقیقا مو به مو عین اشغال عراق توسط داعش و باخریدن استاندارها و بدون جنگ. الانم به زور تبلیغات میخوان جا بندازند که فکرنمیکردیم طالبان اینقدر قدرت داشته باشه و ... . اره شما که راست میگید
هر چند آمریکا دشمن ما است اما تسلیم شدن نیروهای دولتی نشان میدهد چه بار ومشگلاتی نیروهای امریکای در این مدت تحمل کردن
اصلاً معلوم نیست چی
متاسفانه وقتی که این رفتار افغانها که به یک هواپیمای سنگین نظامی آویزان شده اند نگاه میکنیم میبینم که این مردمان بدلیل سالها جنگ در کشور خود از ساده ترین قوانین فیزیک هم آگاهی ندارند پس چگونه میشود که کسی برای آنها آزادی آورد باید از خود اینها کشور را اداره کنند و به مرور با آرام گرفتن جامعه عده بیشتری به آگاهی برسند. امیدوارم این کشور روزی آرامش را در خود ببیند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل