بازدید 217343
با تحولات افغانستان

بیانیه اشرف غنی بعد از فرار و کناره گیری از قدرت در افغانستان/ طالبان کنترل تلویزیون افغانستان را در اختیار گرفت/طالبان امنیت همه دیپلمات های خارجی را تضمین کرد

همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان در نقاط مختلف افغانستان و سقوط ۲۶ ولایت، برخی گزارش‌ها از حضور اعضای این گروه به کابل خبر می‌دهند. رویترز به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد، نیرو‌های طالبان امروز یکشنبه از هر سو وارد کابل شدند.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰ 15 August 2021

کابل در آستانه سقوط به دست طالبان/29 ولایت از 34 ولایت افغانستان در تصرف طالبان/ هجوم مردم به بانک‌ها در کابل

بین الملل تابناک: همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان در نقاط مختلف افغانستان و سقوط ۲۶ ولایت، برخی گزارش‌ها از حضور اعضای این گروه به کابل خبر می‌دهند. رویترز به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد، نیرو‌های طالبان امروز یکشنبه از هر سو وارد کابل شدند.

به گزارش رویترز، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد، نیروهای طالبان در ادامه پیشروی‌های خود، وارد آخرین شهر تحت کنترل دولت افغانستان و پایتخت این کشور شدند؛ این وزارتخانه اعلام کرد که طالبان از چند محور وارد شهر شده است.

طالبان کنترل تلویزیون افغانستان را در اختیار گرفت
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۰۰:۵۰

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که گروه طالبان کنترل تلویزیون ملی افغانستان(RTA) را نیر در اختیار گرفته است.

طالبان در اولین پیام خود از این تلویزیون خطاب به مردم افغانستان اعلام کرده است که آرامش خود را حفظ کنند.

طالبان امنیت همه دیپلمات های خارجی را تضمین کرد
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۰۰:۱۱

گروه طالبان یکشنبه شب امنیت همه دیپلمات های خارجی در کابل را تضمین کرد و اعلام داشت که هیچ خطری آنان را تهدید نمی کند.

 ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیام توییتری نوشت: " به همه سفارت خانه ها، مراکز دپیلماتیک، موسسات و محل سکونت اتباع خارجی در کابل اطمینان می دهیم که با هیچ گونه خطر روبه رو نخواهند بود.

مجاهد افزود که "همه با اطمینان کامل در کابل رفت و آمد کنند، نیروهای امارت اسلامی موظف شده اند که امنیت شهر کابل و تمام شهرها را مستحکم کنند.

بیانیه اشرف غنی بعد از فرار و کناره گیری از قدرت در افغانستان
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۲۳:۵۰

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که از این کشور گریخته در بیانیه‌ای گفت که امروز با انتخاب سختی برای "ایستادن مقابل طالبان مسلح" یا "ترک کشور عزیز" افغانستان روبرو بوده است.

به گزارش بی بی سی، غنی گفته است که برای" جلوگیری از خونریزی" تصمیم گرفته که از کشور خارج شود.

او طالبان را برنده "داوری شمشیر و تفنگ" خواند و گفت که اکنون آنها مسئول حفاظت از "عزت نفس، ثروت و شرافت" مردم افغانستان هستند.

در همین حال ساعاتی بعد از گریختن محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از این کشور، افراد طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری در کابل شدند.

تلویزیون الجزیره با نمایش تصاویر اعضای طالبان در نقاط مختلف ساختمان ارگ تایید کرد که آنها کنترل ارگ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند.

در این تصاویر دیده می‌شود که اعضای طالبان پرچم این کشور را در داخل ارگ برمی‌چینند و پرچم خود را به جای آن بالا می‌برند.

طالبان امنیت همه دیپلمات های خارجی را تضمین کرد
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۲۳:۴۷

گروه طالبان یکشنبه شب امنیت همه دیپلمات های خارجی در کابل را تضمین کرد و اعلام داشت که هیچ خطری آنان را تهدید نمی کند.

 ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیام توییتری نوشت: " به همه سفارت خانه ها، مراکز دپیلماتیک، موسسات و محل سکونت اتباع خارجی در کابل اطمینان می دهیم که با هیچ گونه خطر روبه رو نخواهند بود.

مجاهد افزود که "همه با اطمینان کامل در کابل رفت و آمد کنند، نیروهای امارت اسلامی موظف شده اند که امنیت شهر کابل و تمام شهرها را مستحکم کنند.

ایران از تشکیل شورای هماهنگی توسط رهبران افغانستان استقبال کرد
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۲۱:۲۴

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) در توئیتی به زبان انگلیسی درباره اوضاع افغانستان نوشت:خشونت و جنگ - همانند اشغالگری - هرگز حلال مسائل نیستند.

وی افزود: ایران از اعلانیه حامد کرزی در خصوص تشکیل یک شورای هماهنگی توسط رهبران افغان استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: امیدواریم که این ابتکار بتواند به گفتگو و یک انتقال مسالمت‌آمیز در افغانستان منجر شود.

ایران آماده است تا به تلاش‌های خود در جهت ایجاد صلح ادامه دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) همچنین در توئیتی فارسی در پاسخ به توئیت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان درباره تشکیل شورای هماهنگی نوشت: خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده‌ و نخواهد بود.

‏وی افزود: ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد.

ظریف اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد.

به گزارش فارس، حامد کرزی در توئیتی نوشت: در پی خروج آقای اشرف غنی و مقامات مسئول از کشور، به منظور جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت آمیز شورای هماهنگی متشکل از محترمین هر یک داکتر عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه ملی، رهبر جهادی گلبدین حکمتیار امیر حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور تشکیل گردید.
‏وی افزود: این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان میخواهد با حفظ خویشتنداری جلو درگیری ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیر مسئول و غیر مرتبط را قاطعانه بگیرند.

شورای هماهنگی با عضویت کرزی، عبدالله و حکمتیار تشکیل شد
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۲۱:۱۱

دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که در پی خروج اشرف غنی و مقامات مسوول از این کشور، شورای هماهنگی با عضویت عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی تشکیل شده است.

هدف از تشکیل این شورا، جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خوانده شده است.

این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان خواسته است که با حفظ خویشتنداری جلو درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسوول و غیرمرتبط را قاطعانه بگیرند.

طالبان به اعضای خود دستور داد وارد کابل شوند
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۱۹:۱۲

 طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به فرار رئیس‌جمهور و مقامات افغانستان و تخلیه نیروهای امنیتی این کشور، به اعضای خود دستور داده وارد کابل شوند. 

طالبان گفته که صبح امروز گفته شد که نیروهای ما خارج از کابل هستند و آنها قصد ندارند با وسایل نظامی وارد کابل شوند.

براساس بیانیه طالبان، در حال حاضر گزارشاتی مبنی بر تخلیه حوزه های انتخابیه در کابل، پلیس، وزارتخانه ها و نیروهای امنیتی و فرار مقامات دولتی مطرح شده است.

طالبان تاکید کرد: به دلیل اینکه سوء استفاده کنندگان از شرایط موجود استفاده نکنند به  نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند.

رویترز: علی احمد جلالی، ریاست دولت موقت افغانستان را برعهده می گیرد
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۱۸:۳۴

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که علی احمد جلالی وزیر پیشین امور داخلی افغانستان، بعد از کناره گیری اشرف غنی از ریاست جمهوری، احتمالا رئیس دولت موقت این کشور خواهد بود.

 بسیاری از رسانه ها اعلام کردند که به دنبال رسیدن گروه طالبان به ورودی های شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تا ساعاتی دیگر استعفای خود را اعلام خواهد کرد.

وزیر امور داخلی افغانستان هم گفته است که انتقال قدرت به شکل آرام و صلح آمیز اتفاق خواهد افتاد.

رویترز به نقل از سه دیپلمات آگاه گزارش داد که احتمالا جلالی استاد دانشگاهی ساکن آمریکا، مامور تشکیل دولت موقت افغانستان بشود.

تسلط طالبان بر افغانستان/ اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/رویترز: علی احمد جلالی، ریاست دولت موقت افغانستان را برعهده می گیرد

عبدالستار میرزاکوال سرپرست وزارت کشور افغانستان پیش از این بدون ذکر جزئیات گفته بود که انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز در کابل صورت خواهد گرفت.

این منابع دیپلماتیک افزودند: هنوز موافقت نهایی و پذیرش طالبان با انتصاب جلالی به عنوان رئیس دولت موقت، مشخص نشده، اما او شخصیت بالقوه پذیرفتنی برای انتقال قدرت به شمار می رود.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۱۸:۱۶

شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان گزارش داد اشرف غنی افغانستان را ترک کرده است.

این شبکه خبری به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد رییس‌جمهور افغانستان از این کشور خارج شده است.

این در حالی است که وال استریت ژورنال خبر داده بود دولت افغانستان و واشنگتن از طالبان خواسته‌اند تا ورود به کابل را تا 2 هفته به‌تاخیر بیاندازند.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان امروز برای مشورت به سفارت آمریکا رفته است.

بر اساس این گزارش به نقل از یک مقام افغان، دولت افغانستان و واشنگتن از طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت دو هفته تا زمان توافق بر سر دولت به تأخیر بیندازند.

این در حالی است که «بسم الله محمدی»، سرپرست وزارت دفاع افغانستان امروز (یکشنبه) درباره وضعیت امنیتی کابل گفت: وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیروهای امنیتی است و نیروهای بین المللی اعلام آمادگی کردند که با نظامیان افغان در جهت تامین کابل همکاری کنند.

وی افزود: روز گذشته اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با رهبران سیاسی دیدار و تمام اختیارات را به آنها داد و قرار است هیاتی برای گفتگو درباره آینده سیاسی افغانستان فردا به دوحه برود.

محمدی ادامه داد: تا زمانی که توافقی درباره آینده انجام شود، امنیت کابل به طور کامل توسط نظامیان تامین خواهد شد.

سفارت آلمان در کابل بسته شد
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۱۸:۱۵

وزارت امور خارجه آلمان در برلین اعلام کرد: شرایط امنیتی به شدت وخیم شده و سفارت آلمان در کابل از ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) بسته شده است.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین از شهروندان آلمانی مستقر در افغانستان خواست این کشور را ترک کنند.

زاخارووا: رخدادهای افغانستان دست پخت آمریکاست
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۱۸:۱۵

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تسلط طالبان بر اکثر مناطق افغانستان گفت، جهان با ترس نظاره‌گر نتیجه تجریه تاریخی دیگر از واشنگتن در آنحاست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تلگرام نوشت: مساله تعجب‌برانگیز است. اما واقعیت دارد: در افغانستان درگیری بین دو قدرت وجود دارد که هر دو نتیجه یا دستپخت روند تفکر و دیدگاه آمریکایی هستند. جهان با وحشت نتیجه تجربه دیگر واشنگتن را نظاره‌گر است.

سفر رئیس مجلس و سیاستمداران افغان با یک پرواز ویژه به پاکستان
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۱۸:۱۴

خبرگزاری پژواک افغانستان امروز یکشنبه نوشت که رحمان رحمانی، صلاح الدین ربانی، محمدکریم خلیلی، محمد محقق در یک پرواز ویژه از کابل به اسلام آباد انتقال داده شدند.

تاکنون در باره هدف این سفر به رسانه‌ها چیزی گفته نشده است اما این روزها بحث ایجاد دولت موقت یا انتقالی برای جایگزینی دولت محمد اشرف غنی مطرح است و گروه طالبان نیز گفته است که به کابل حمله نظامی نمی کنند و منتظر انتقال مسالمت آمیز قدرت هستند.

همچنین منابع از کنترل طالبان بر دانشگاه این شهر خبر دادند. تصاویر اولیه حاکی از گشت زنی نیروهای طالبان در خیابان‌های اطراف کابل است.

کاخ ریاست جمهور افغانستان هم در بیانیه‌ای از تیراندازی در مناطق مختلف کابل خبر داده است، در حالی که طالبان اعلام کرده به نیروهایش دستور داده در ورودی کابل مانده و وارد شهر نشوند.

کابل در آستانه سقوط به دست طالبان/29 ولایت از 34 ولایت افغانستان در تصرف طالبان/ هجوم مردم به بانک‌ها در کابل

این گروه گفته، دنبال ورود به زور یا با جنگ به شهر کابل نیست.

یک مقام این گروه به رویترز گفت که طالبان تمایلی به کشته شدن غیرنظامیان بیگناه افغان یا زخمی شدن‌ آن‌ها ندارد اما فعلا آتش بس اعلام نمی‌کند.

گفتنی است، تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون ۲۹ استان از ۳۴ استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

منابع محلی افغانستان تایید کردند که مرکز استان «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده‌ است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی بامیان گفت که طالبان در حال حاضر، تاسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

هجوم مردم به بانک‌ها در کابل

با ادامۀ اوضاع نابسامان و پیشروی های طالبان در افغانستان و سقوط ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دلار، مردم به بانک های کابل هجوم برده اند تا پول های خود را از بانک خارج کنند.

به گزارش طلوع نیوز، ارزش دلار در بازار کابل روز شنبه به ۸۷ افغانی رسید.

داد گل، معاون اتحادیه صرافان گفت: ولایت‌ها و شهرها سقوط می‌کنند و این طبیعی است که این وضعیت حاکم می‌شود.

تعداد بازدید : 6852

در پی هجوم مردم به بانک‌ها و خودپردازها، سیستم ها غیرفعال شدند و نمایندگی‌های بانک‌ها هم به دلیل نداشتن پول تعطیل شده اند. در بسیاری از این بانک‌ها به مردم گفته می‌شود که ذخیرۀ آنان تمام شده‌ است.

میراحمد که از جنگ‌های بدخشان فرار کرده‌ و اکنون در کابل آواره است، می‌گوید: از دیروز تا حالا سرگردانیم اما در بانک‌ها نوبت نمی‌رسد. در این میان کسانی هم هستند که از ماه ها به این سو حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

جنگ در کشور به‌شدت جریان دارد و طالبان بسیاری از مراکز استان های کشور را تصرف کرده‌اند. مردم نگرانند که با کشیده شدن جنگ در کابل، پول‌هایشان را که در بانک دارند، از دست بدهند.

بیانیه طالبان

همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان به کابل، این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد حمله با این شهر را ندارد.

در این بیانیه آمده است: الحمدلله که با یاری خداوند متعال و حمایت گسترده مردم ما، همه نقاط کشور تحت کنترل امارت اسلامی قرار گرفته است. با این حال، از آنجا که پایتخت کابل، یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند از طریق کابل به صورت مسالمت آمیز وارد شوند.

مذاکرات برای اطمینان از روند انتقال با خیال راحت و ایمن، بدون به خطر انداختن جان، مال و ناموس هیچ کس و بدون به خطر انداختن زندگی کابلی ها تکمیل می شود.

امارت اسلامی به همه نیروهای خود دستور می دهد در دروازه های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند.

همچنین تا اتمام روند انتقال، امنیت شهر کابل به طرف دیگر ارجاع داده می شود که باید حفظ شود.

ما دوباره تأکید می‌کنیم که امارت اسلامی قصد انتقام گرفتن از کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت کابل خدمت کرده اند بخشیده شده و در امان هستند، هیچ کس انتقام نخواهد گرفت.

همه باید در کشور خود بمانند، در محل و خانه خودشان، و سعی نکنند کشور را ترک کنند. ما می‌خواهیم همه افغان‌ها، از هر قشری، خود را در یک سیستم اسلامی آینده با دولتی مسئول و در خدمت همه و قابل قبول برای همه ببینند؛ به خواست خدا.

این گروه همچنین در بیانیه ای به شهروندان کابل اطمینان داده است که اموال تاجران، پول صرافان و بانک‌ها در شهر کابل در امان خواهد بود و امنیت آنها حفظ خواهد شد.

هشدار آمریکا به طالبان

رئیس جمهو آمریکا به طالبان هشدار داد تا مانع این ماموریت نشود و گفت: به نمایندگان طالبان در دوحه گفته‌ایم هر گونه اقدامی که ماموریت و نیروهای ما را در خطر قرار دهد با واکنش "سریع و شدید" آمریکا روبرو خواهد شد.

لندن به حضور دیپلماتیک در افغانستان پایان می دهد

ساندی تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت: انگلیس سفیر خود را از افغانستان خارج کرده و به حضور دیپلماتیک خود در این کشور پایان خواهد داد.

تخلیه سفارت در حال انجام است، زیرا لندن بیم آن دارد که طالبان ظرف چند روز آینده کابل را تصرف کنند.

طالبان: اغلب شهرها بدون جنگ تسلیم ما شدند

سخنگوی طالبان در سخنانی گفت که بیشتر شهرهای افغانستان بدون جنگ و درگیری تسلیم این گروه شده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت وگو با عربی۲۱ اظهار کرد که گسترش نفوذ این گروه طی چند روز گذشته در افغانستان عمدتاً بدون جنگ صورت گرفت.

وی اخبار منتشره درباره کشته شدن شمار زیادی از نیروهای طالبان در جریان تسلط بر شهرهای مختلف و مراکز ولایت‌ها را تکذیب کرد.

سی بی اس: سفارت آمریکا در کابل در ۳۶ ساعت آینده تخلیه می‌شود

منابع امنیتی و دیپلماتیک به سی بی اس نیوز گفته اند، سفارت آمریکا طی ۳۶ ساعت آینده، کامل تخلیه خواهد شد و پرسنل آن به جز چند نیروی کلید از افغانستان خارج می شوند. این در حالی است که یک مقام دفاعی آمریکا گفت که طالبان در چند روز آینده، کنترل شهر چهار میلیونی کابل را در اختیار خواهند گرفت.

ارتش آمریکا هزاران سرباز را برای تامین امنیت انتقال کارکنان وزارت خارجه آن کشور در سفارت ایالات متحده، به کابل فرستاده است.

کسانی که در سفارت آمریکا می‌مانند، ماموران ویژه‌ دایره خدمات دیپلماتیک و امنیتی وزارت خارجه آمریکا و تصمیم‌گیرندگان ارشد، از جمله سفیر هستند. مهندسان امنیتی نیز برای تداوم امر معدوم‌سازی کامپیوترهای حاوی اطلاعات حساس، پایین کشیدن دوربین‌ها و نیز برچیدن سیستم آژیر خطر از سفارت در آنجا می‌مانند.

بقیه کارکنان سفارت و نیز پیمانکاران محلی و خانواده‌هایشان که در انتظار ویزای ویژه مهاجرت آمریکا هستند، به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند. قرار است در هواپیمایی در فرودگاه کابل، یک دفتر موقت اضطراری برای صدور ویزا و هماهنگی فرایند تخلیه برپا شود.

آمریکا از طالبان خواسته به سفارتش در کابل کاری نداشته باشد

سه مقام آمریکایی گفتند، مذاکره‌کنندگان واشنگتن در تلاش هستند تا از طالبان تضمین بگیرند که اگر این گروه شبه‌نظامی دولت افغانستان را گرفت و اگر می‌خواهد که بعدا کمک خارجی دریافت کند، نباید به سفارت آمریکا در کابل حمله‌ور شود.

هدف از این مذاکرات به رهبری زلمای خلیلزاد، نماینده ارشد آمریکا در امور افغانستان این است که تخلیه کامل سفارتخانه آمریکا همزمان با سقوط سریع شهرها در افغانستان به تاخیر بیفتد.

گذرگاه مرزی تورخم به دست طالبان افتاد

ذرگاه مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان به دست طالبان افتاد و بسته شد.

پس از تسلط و کنترل گذرگاه مرزی چمن یا دروازه دوستی، اکنون طالبان کنترل مرز تورخم را کامل به دست گرفته و پلیس می گوید طالبان پس از کنترل مرز، آن را بسته اند.

متعاقب این موضوع، پاکستان نیز این مرز را بسته و نیروهای امنیتی بیشتری مستقر شده اند.

ماه گذشته طالبان پس از تصرف بیشتر مناطق افغانستان، دروازه دوستی مجاور چمن را تحت کنترل خود درآورده، پرچم خود را بر دروازه دوستی به اهتزاز درآوردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۵۲
غصه ملت افغانستان را کجای این دل ریش ریش بگذارم؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
مردم افغانستان عاشق طالبان هستن تو قصه نخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
قابل توجه کسانی که اخیرا" در حال پذیرایی و دعوت و خوش آمد گویی بهشون بودن.....!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
این جزای هر "اکثریتی" است که خاموش است.
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
درود بر تابناک و تیترهای خبری نابش


به امید پیروزی حق علیه باطل


به امید پیروزی خون بر شمشیر


به امید پیروزی مردمان مظلوم وطنم در برابر ناعدالتیهای زمانه


و سلام بر مردمان غیور و وطن پرست خوزستان و سیستان و بلوچستان و....


و هزاران سلام بر محرم و عزاداران حسینی که پروتکل های بهداشتی رو رعایت نمودند


بابل.سبوس برنج شمال.جمشید حسینی
ناشناس
| Canada |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
خوب . خواست ایران و روسیه و چین براورده شد. امریکا و ناتو شکست خوردند و ار افغانستان فرار کردند. ففط تعجب اینکه چرا در ایران جشن پیروزی برگزار نمبشه و اغلب عقلا هشدار می دهند و روسیه نیرو دفاعی به مرزهای اسیای مرکزی می فرسته و چین کل افغانستان خارج شد و پشت سر هم از حضور اسلام گراها و سلفی های فراری چین در افغانستان اظهار نگرانی می کنه؟ یعنی طالب از ناتو و امریکا خطرناک تره؟ وقتی همه سیاست کشور بنا بر دشمنی با امریکا بدون لحاظ منافع خود ایران بشه نتیجه این میشه که همش بگوییم امریکای متجاوز از افغانستان خارج بشه ولی هرگز فکر نکنیم جایگزین ان بمراتب برای کشور و منطقه خطزناک تره و یا پیمان اقلیم پاریس حمایت بشه در حالیکه کل این پیمان برای بی ارزش کردن بزرگترین ثروت ملی ایران یعنی نفت و گاز است. افسوس
ناشناس
| Canada |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
چرا امریکا و ناتو مجبور به عقب نشینی از افغانستان شدند. بخاطر مواضع ایران. ایران بدلیل اختلاف با امریکا حاضر نبود که از امتیاز عظیم خود استفاده کند و مرز زمینی و هوایی خود را روی امریکا و ناتو برای دسترسی به افغانستان باز کند. نتیجه اینکه فقط می ماند روسیه در شمال و پاکستان. طبیعی بود که روسیه با ناتو همکاری نکند. پس فقط می ماند پاکسنان که حامی اصلی طالبان است. پس امریکا قادر نبود که به پاکستان فشار بیاورد تا حمایت از طالبان را قطع کند. امریکا عملا دید در یک بازی از پیش باخته وارد شده و هرگز قادر به کنترل پاگستان و پیروزی بر طالبان نیست.

پاکستان پیروز مطلق بازی شد. حالا با برگ طالبان از کشورهای همسایه افغانستان باج خواهی میکنه. امریکا و اروپا و ژاپن هم که دیگر کمک مالی به امارات اسلامی نمی کنند. چهل میلیون گرسنه راهی جز فرار به ایران ندارند. واقعا از مرزهای شرقی غفلت شد و هزینه بس عظیم به دلیل این اشتباه استراتژیک به ملت ایران تحمیل میشه
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
آمریکا 20 سال پیش وارد افغانستان شد برای از بین بردن طالبان و بعد از 20 سال و چندین تریلیون دلار خرج کردن تنها دست آوردش قویتر شدن طالبان بوده!!!
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
چرا امریکا کشور ثروتمندی است؟ فقط به این خاطر که عقلایی داره که از قبول اشتباه و شکست برای جلوگیری از ضرر و خسارات بزرگتر واهمه ندارند. دیدند که در مخمصه افغانستان گیر افتادند و بیشترین سود را رقبا مانند روسیه و چین و باج گیران منطقه مانند پاکستان را دارند می برند اشتباه خود را پذیرفتند و خارج شدند. مرغ امریکاییها و گشورهای توسعه یافته همیشه بر طبق علم دو پا دارد. اشتباه می کنند ولی شهامت قبول اشتباه و شکست را دارند و از ان درس می گیرند
ناشناس
| Canada |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
با تشکر از تابناک.
الان دارم از ساحل دریاچه ای زیبا می نویسم. داشتم فکر می کردم چرا خاورمیانه اینجوریه...تنها می توان گفت امیدی به اینده خاورمیانه نیست. تعدای سیاسی فرصت طلب و رانتی و ظاهرسالار که یا بدنبال استفاده مفت از دلار نفتی هستند و یا بدنبال حیف و میل کمکهای بین المللی و ادعاشون هم گوش فلک را پر کرده که بدنبال پست و مقام نیستند ولی بزور اتها را دکتر و کارشناس و فوق تخصث کردند تا انها هم مدیر و وزیر و شهردار و... شوند و انها هم از بس بدنبال خدمت و انجلم وظیفه شرعی هستند چاره ای جز پذیرش گسئولیت نداشتند. این بار حتی اگر یه یازده سپتامبر دیگر هم بشه امریکا فقط حداکثر چند تا موشک میزنه. کشورهای توسعه یافته هرگز از یک سوراخ چند بار گزیده نمی شوند که اگر می شدند وضعشون مانند خاورمیانه بود
کووروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مردم افغانستان هم برای دوران گدآر از تجربه قرون وسطی نیاز به حاکمیت مجدد طالبان دارند . چون بخش اقلیت و کم سواد جامعه دنبال آرمانهایی مانند اجرای عدالت و ازادی در بستر ایدولوزی هستند . حالا ایا این عدالت و ازادی با دمکراسی محققمیشود یا در گفتمان ایدولوزیک مدهبی ؟ قضاوت کنید
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اشرف غنی خیانتکار افغانستان را دودستی تقدیم طالبان کرد هدفش از اول هم همین بود و در دو دوره ای که با تقلب به ریاست جمهوری افغانستان رسید تلاش کرد طالبان را قوی کند و آخرین تلاشش آزاد سازی ۵۰۰۰ تروریست طالبان بود چه کسی باور می کند نیروی هوایی افغانستان که بیش از ۳۰ فروند جنگنده و دهها فروند بالگرد توپدار دارد حتی یک پرواز بر ضد نیروهای طالبان انجام ندادند؟جز این است که در سطح فرماندهی بالا دستور حمله به طالبان صادر نشده بود؟
حاصل این که حکومت را به کل به پشتیبانی کشور دیگه ای وابسته کنیم همین هست حالا این کشور می خواد آمریکا باشه و یا روسیه و یا چین. شاید اگر حکومت مرکزی افغانستان تا این حد وابسته به کمک های آمریکا و پشتیبانی های این کشور نبود امروز وضع بهتری برای مقاومت در مقابل طالبان داشت.
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
ایران می توانست افغانستان را نجات دهد . همانگونه که عراق و سوریه را نجات داد .
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
فرض کنید حکومت افغانستان خودش دارای تجهیزات نظامی و نیروهای امنیتی گسترده بود آیا بازهم دوام می آورد؟ اگرچه تجهیزان نظامی و امنیتی در نگاه اول برای دوام یک حکومت لازم می نماید لیکن هیچگاه کافی نیست مگر اینکه حکومتی دارای پشتوانه قوی مردمی باشد که در اینصورت حتی با کمبود تجهیزات نظامی قابل تسخیر نیست نمونه آن ویتنام در مقابل آمریکا و همچنین فروپاشی شوروی با تجهیزات گسترده نظامی!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
حالا اول خودش را نجات بدهد بعد برویم سراغ نجات بقیه
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
وابسته کردن حتی به والدین مضر و مردود است. چه رسد که به کشورهای استعماری باشد.
افغانستان وابسته به کمک های آمریکا نبوده بلکه این آمریکاست که به نیروی جوان و مواد خام و زمین های حاصلخیز برای تهیه انواع مواد مخدر و پخش در سراسر جهان است. فروش اسلحه و مواد مخدر از ارکان اصلی امپراتوری استعماری آمریکا و انگلیس م یباشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
مگه ایران موسسه خیریه است که کشور های دیگه هر گندی زدن ایران بره جمعش کنه؟ اون هم با این وضع اقتصادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
ع.ع. اون کشورا خودشون در خواست کمک کردن. اما افغانستان سیاسیت یک بام و دو هوا داشت. جغرافیای سیاسی افغانستان با سایر کشورها فرق داره، نمیشه سر خود برای خودمون مشکل درست کنیم. بهترین کار این بود که دعوت به آرامش کنیم و ببینیم تهش چی میشه و برای وضعیتی که طالبان حکومت رو بدست بگیره آماده بشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
ایران نباید با طالبان درگیر بشه !! این دقیقا همون چیزیه که آمریکا می خواد یعنی درگیری ایران در جنگ با طالبان باضافه تحریم باضافه جنگ باضافه کرونا باضافه تمام شدن صبر مردم ,!! احساساتی نباش سیاست صبر و درایت می خواد !!
هاشم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
ماشاءالله همه کارشناس هستند
مردم افغانستان نه عاشق طالبان نه عاشق اشرف غنی بلکه به امید دیگر دلخوش کردنداین دستپخت سیاست ابرقدرتهای خارجی وهمسایگان افغانستان است. آینده همه چیز را مشخص می کند.
با سلام
فقط مسئولین هوشیار باشند تا کسی وارد خاک ایران نشود. بهترین حالت زدن ارودگاه درخود مرز افغانستان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
اما ملت افغانستان باید از اون اوضاع مهاجرت کنن، نیروهای مسلح باید در تفاوت اونا و طالبان حساس باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
داخل مملکت دلواپس داریم لزومی به بستن مرزها نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
بهترین کار ساخت پناهگاه در خاک ایران لب مرز است وهر پناهجویی که مایل است به اروپا برود را تحت الحفظ از مرز ایران به سمت ترکیه عراق ویا راه آبی به سمت امارات وقطر وعمان بفرستند .
خدا به همه رحم کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
این ایرانیان اند که باید دستان پرهنر و ثروت زای افغانی ها به آنها رحم کنند.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ناشناس از آلمان:
شما اگر دست پر هنر و ثروت زایی داشتید با سیصد هزار سرباز و تجهیزات آمریکایی از 70 هزار نفر طالبان که فقط سلاح های سبک داشتند شکست نمی خوردید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
شما اگه دستان پرهنر و کاری داشتید زمانی که طالبان نبود کشورت را یاری میکردی و اقایی میکردی در کشورت و ان را میساختی نه اینکه مثل چی فرار کنی بیای ایران و بعد دو قورت و نیمت هم باقی باشه
ملت سرافراز ایران نه به تو و نه به امثال تو نیاز نداره ما از درون تاریخ و تمدن بیرون آمده ایم جنگیده ایم خون داده ایم و قحطی کشیده ایم مرگ عزیزانمان را دیدها یم تحریم شدیم اما از پا ننشستیم فرار نکردیم به کسی باج ندادیم دوباره با قدرت بلند شدیم و برای سرافرازی کشورمان تلاش کردیم و تلاش تا ایران شود گلستان محکم و پابر جا
بهمین زودی حکومت اسلامی طالبان در افغانستان اعلام میشه و اول از همه قدرتهای بزرگ اون رو برسمیت میشناسن . مردم هم قطعا از تحول پیش آمده راضی و خشنودن چون از فساد دستگاه اشرف غنی جونشون بلبشون رسیده بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
و مانند مردم ما خوشبخت می شوند.!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
عجب! امارت اسلامی! عجب! تفو بر تو ای چرخ گردون تفو
یک اُرُدیست
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
عجیب است که اشرف ها در افغانستان عاقبت خوشی نداشته اند .. اشرف غنی هم همانند اشرف افغان از پایتخت پا به فرار گذاشت ! هر دو دومین بودند اولی پس از کرزی و دومی پس از محمود افغان .
وبازهم نابودی یک کشور و یک ملت را شاهدیم. او که میکشد واو کی می میمرد از خدا دم میزنند. وبه نام خدایشان چه بسیار زندگی هایی که نابود میشود
چشم ها فروبسته شدن برای ندیدن یک فاجعه
ایدولوژی مرگباری که چیز جز سقوط و قهقرا به دنبال ندارد.
درآینده خواهیم دید که چطور این سقوط چنگ به دامان ایران میزند و چه بسا پاره کند آنرا .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
آفرین
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
آقای پادوکس این را بگوش خدا برسون نه بگوش خوانندگان تابناک
اگر ذات الهی اش تعلق گیرد در آنی تپاند جهانی بر ته استکانی
فضول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
فعلانه داره شماها رو پاره میکنه ، تو عراق و سوریه می گفتید چرا انجایم ، الان میگید چرا دخالت نمی کنیم ، با خودتان چند چندین؟ ایران در شرایط کنونی مشکلات زیادی داره و نمیشه دخالتی انجام داد
اون دوستانی که حکومت جدید طالبان رو تهدیدی برای امنیت ایران میدونن یعنی نمیدونن اگر کوچکترین خطری از جانب افغانستان متوجه امنیت ما بشه ایران قادره عین آب خوردن ظرف چند ساعت کل خاک افغانستان رو تصرف کنه ؟ یعنی اینقدر قدرت ایران رو دست کم گرفتین ؟ افغانستان که سهله کل کشورهای منطقه با همدیگه حریف ایران نیستن . با روی کار آمدن طالبان در افغانستان قطعا امنیت مرزهای ما بمراتب بهتر از قبل خواهد بود و تعامل و حسن همجواری با دولت جدید افغان براحتی قابل دستیابی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
اگه طالبان قصد صدور ایدولوژی اسلامیشو به ایران داشته باشه چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
عههههه اگه امروز در افغانستان با طالبان نجنگیم که فردا باید در تهران بجنگیم چی شد پس؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
جنابعالی نسبتی با دکترنمکی و دکتر مخبر ندارید؟ و
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
واقعیت رو باید از آحاد مردم شنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
برادر عزیز دشمن را نباید کوچک شمرد. شما الان خبرها را که می بینید تعجب می کنید نه تانکی در کار است و نه توپخانه . یکسری پا برهنه بایک کلاش و یک آرپی جی رسیده اند به کابل . عین رویداد داعش در عراق . یعنی جنگی در کار نیست ، آمریکا این جانوران را که زمان بن لادن تجهیز کرده بود دوباره راه انداخته ، و غنی هم که نوکر آمریکا است برنامه را کامل کرده و طالبان را مستقر می کنند . پول عربستان هم به سمت آنها خواهد رفت. فعلا که برای هند شاخ و شانه کشیده اند بعد احتمالا وارد جنگ با ما ما می شوند و سناریو آمریکا برای ما کامل می شود. باید آماده بود . باید استانهای شرقی را از نظر اقتصادی تقویت کرد که مردم به سمت آنها نچرخند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
شما مطئنین ک طالبان داخل افغانستان باقی میمونن و به صورت گروهک قاچاقی وارد ایران نمیشن و انواع ناامنی ها مثل عملیات انتحاری رو ایجاد نمیکنن? در مورد ایدئولوژی طالبان چه اطلاعی دارین ک میگویین براحتی میشود با آنان تعامل کرد? اگر به فکر گشایش مرز باشن چی? اگر به فکر ایجاد امت اسلامی به بزرگی همه ی کشورهای مسلمان باشن چی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
برو بابا تو هم دلت خوشه. کله ات بوی قورمه سبزی میده. پیشنهاد می کنم به همین تاریخ 40 سال گذشته افغانستان نگاه کنید تا ببنید نه شوروی توانست افغانستان را بگیرد و مستعمره خودش بکند و نه آمریکا. ...
ناشناس
| Romania |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
۱۴:۳۹
ایدئولوژیش قبلاً رسیده
علی
| United States of America |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
شما دیگر غلو را به حد اعلا رساندید. افغانستان به علت کوهستانی بودن نه شوروی و نه آمریکا توان تصرف کامل آن را داشتند.
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
فیلم جنگی زیاد میبینی ها؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
فراموش نکنیم که افغانها ارتش سرخ رو به زانو در آوردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
تو احتمالا از کسانی هستی که مایلند در شیپور جنگ ایران وطالبان بدمند نه جانم ایران هشیار است چون این همان چیزیست که آمریکا می خواهد اما کور خوانده ایران خودش را درگیر نمی کند این آ شی است که آمریکا وغرب پخته اند باید خودشان هم نوش جان کند بهترین کار هم این است که هرپناهنده افغانی که مایل است از مرز ایران به سمت اروپا بگذرد به او مجوز عبور دهند البته تحت‌الحفظ که مطمئن شوند خاک ایران را ترک می کند آنوقت خواهید دید اروپا چگونه برای خوردن آشی که پخته به تکاپو میفته !! .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
کل افغانستان رو ظرف چند ساعت بگیره؟ عمو انگار تاریخ افغانسان رو نخوندی بی خودی مردم و تحریک نکن. ورود به افغانستان مثل گیر افتادن تو باتلاقه اینقدر شعار ندید بهتره ما از این تحولات دور باشیم بعدها که دولت تشکیل شد مردم افغان تصمیم میگیرند
آریوبرزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دوست عزیز افغانستان یک باتلاقه ، خب ما افغانستان رو هم گرفتیم ، کوههای افغانستان که لانه تروریست هاست رو چیکار میکنی ، چرا عاقل کند کاری که بازآید پشیمانی ، بهترین کار کنترل سف ت و سخت مرزهاست ،پناهجویان افغان در مرزها اسکان داده بشن ، افغانی ها عزیزهستند ولی ترس از ورود تروریست به همراه اونها به ایران وجود داره
ناشناس
| Denmark |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اینقدر مطمئن نباش. دست بالای دست بسیار است.
وابستگی شدید مردم افغانستان به آمریکایی ها آن ها را طوری بار آورد که خود باخته شوند و نتیجه این شد که جرات جنگ نداشتند.حکومت باید خود جوش باشد.
انقدرها هم ساده نیس،بنظر من اونا یه گروه هستن و بعد پخش میشن باید خیلی حواس مون جمع باشه
من این تفسیر جالب را جایی خواندم بد نیست شما هم ببینید :
درست از ماه آوریل که جو بایدن اعلام کرد که نیروهای خود را تا 11 سپتامبر 2021 از خاک افغانستان خارج خواهیم کرد طالبان تحرک خود را برای تصرف ولایات و ولسوالیهای افغانستان شدت بخشید. در واقع پیشروی طالبان پس از خروج نیروهای امریکا که شباهت بسیاری به «لحظه سایگون» در ویتنام دارد، حاصل تبانی چین، امریکا و پاکستان در آوریل 2021 در دوحه میباشد.«افغانستان آینده» حاصل همکاری حامد کرزی و طالبان خواهد بود و از مسیر پاکستان به جاده ابریشم خواهد پیوست نه از طریق خط لاجورد. از طرفی دیگر این را نیز باید دانست که جنگ امروز در افغانستان، عملاً جنگ برای دو نسخه از طرح جاده ابریشم است: ترکیه که از نشست تاجیکستان در ماه مارس با حمایت اشرف غنی و ائتلاف شمال شامل تاجیکها، هزاره ها و ازبکها بدنبال خط لاجورد و دور زدن ایران و پاکستان برای اتصال به چین است و پاکستان که با حمایت از طالبان در صدد به شکست کشاندن طرح لاجورد است؛ زیرا خط لاجورد برای پاکستان یعنی کاهش ارزش ژئوپلیتیک و سود اساسی پاکستان در این است که از طریق ایران به ترکیه برسد ولی چون ترکیه نمیخواهد مزیت جغرافیایی خود را به ایران و پاکستان پیوند بزند سعی در ایجاد راه لاجورد داشت که با نپذیرفتن دعوت چاووش اوغلو از سوی طالبان بعنوان نیروی نیابتی در آوریل 2021، ابرطرح ترکیه به چالش جدی خورد.

از روز نخست می 2021 که امریکاییها با تخلیه پایگاههایی همچون آنتونیک، شورابک، مایک اسپن و کابل عملاً حضورشان در صحنه افغانستان کمرنگ شد ، طالبان نیز سعی در جایگزینی نیروهایش زد. راهبرد طالبان از ماه می 2021 با خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، مبتنی بر تمرکز تصرفات بر مناطق جنوبی و مرکزی مانند ولایات وردک و زابل بود که البته دامنه تصرفات به مناطقی چون بغلان و و ولسوالیهایی چون برکه کشیده شد. این راهبرد در ماه ژوئن به تمرکز تصرفات در ولایات شمالی تغییر یافت تا مانع از ارسال تجهیزات از تاجیکستان و ازبکستان به ائتلاف شمال بشود. ارسال تجهیزاتی که عموماً با حمایت ترکیه انجام میشد و عملاً با شکست میدانی نیروهای عطامحمدنور و دوستم طرح ترکیه نیز ناکام ماند.

چین را نیز باید پیروز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دانست. اشرف غنی که همواره بعنوان یک نیروی غربگرا مخالف حضور چین در افغانستان بود از ماه مارس و نشست دوشنبه در تاجیکستان طرفدار برقراری روابط با چین شد ولی چین با سازش با طالبان در آوریل 2021 توانست متحد جدیدی برای خود پیدا کند. در دهه 1990 نیز چین از معدود کشورهایی بود که از طریق پاکستان سعی در برقراری ارتباط با امارت اسلامی طالبان را داشت تا جاییکه پروازهای مستقیم بین ارومچی و کابل برقرار شد. در یک دهه اخیر نیز چین به موازات مذاکرات طالبان و امریکا از آغاز دوران شی جی پینگ در صدد میانجی برای مذاکرات دولت و طالبان بوده است. عمده ترین منافع افغانستان برای چین غیر از امکان اتحاد طالبان و اویغورهای سین کیانگ و نیز ارزش جغرافیایی آن بعنوان «سوزن پرگار آسیا» که چارراه برخورد روسیه، چین،شبه قاره و ایران است؛ منابع لیتیم، مس، قلع، تیتانیوم و ... میباشد که چین برای صنایع الکترونیک بدان نیاز دارد.

به دلیلی خطرناک بودن خط لاجورد معتقدم که حضور طالبان در افغانستان برای ایران بهتر از حضور دولت اشرف غنی است. ضمن اینکه دستگاه امنیتی دولت افغانستان که ارتباط تنگاتنگی با عربستان دارد در طول یک دهه اخیر جولان ضد ایرانی ترین گروهها بوده است: از همکاری این دستگاه با «عبدالمنان نیازی» علیه طالبان و اسکان داعش در مرز چین تا شایعات همکاری «حمدالله محب» با گروه رجوی در پایگاه شیندند علیه ایران. در کنار این همکاریهای ایران با طالبان در دو دهه اخیر ثمراتی برای ایران داشته است:ایران ضمن اینکه بوسیله طالبان حملاتی را علیه امریکا سامان داد؛ در قضایای ملاننگیالی در هرات(2015) به کمک طالبان مانع از رسیدن داعش به مرز شرقی شد. اکنون نیز طالبان با «دلار هرات» نقش زیادی در تنفس اقتصادی ایران در شرایط تحریم دارد؛ضمن اینکه قدرت گیری طالبان با زدن خط لاجورد به سود منافع ملی ایران است. برخلاف دید تویتر فارسی، بخش عمده ای از تاجیکها و هزاره های افغان علیرغم اشتراک هویتی با ایران، خود را به ترکیه نزدیکتر میدانند. برنامه بنیادهای فرهنگی ترکیه از گولن تا تیکا و نیز اعطای بورسیه دانشگاههای ترکیه نقش زیادی در همسویی نسل جدید تاجیک و هزاره با ترکیه داشته است.

در نهایت پیروز وقایع امروز افغانستان، حامد کرزی است که ذیل طرح «دولت موقت» بدنبال ائتلاف با طالبان میباشد. طالبان امروز در کوتاه مدت به دنبال امارت اسلامی نیست بلکه میخواهد بوسیله ائتلاف با کرزی از سوی قدرتهای بزرگ شناسایی شود. کرزی پیشتر در دهه 1990 قرار بود نماینده طالبان در سازمان ملل باشد.
قابل توجه کسانی که اخیرا" در حال پذیرایی و دعوت و خوش آمد گویی بهشون بودن!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
چرند نباف مردک , اینهمه پمپئو با سران طالبان عکس یادگاری گرفت کور بودید؟
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
پذیرایی نبود در حد مغازله!!! بود:)) عشقی می کردن وقتی طالب ها را زیارت می کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
قابل توجه شما که از مسئله پرتی: افغانستان زمانی به دست طالبان افتاد که آمریکا با نادیده گرفتن دولت افغانستان با طالبان پیمان امضا کرد، پیمانی که کسی از مفادش با خبر نیست!
جالبه که طالبان همه جوره داره از طرف پاکستان حمایت میشه، توی قطر دفتر دارن، ترامپ با سرانش دیدار میکنه، پیمان امضا میکنن. اونوقت همه تقصیرا گردن ایران
میفته!
ایرانی که به درخواست خود دولت افغانستان با طالبان وارد گفتگو شده!
اون هایی ک فکر میکنن طالبان حریف ایران نمیشود و نیاز به نگرانی ندارد بنظرم بیش از حد ساده انگاری میکنند. نیازی نیس ک طالبان تمام ایران را بگیرد تا بحران ایجاد شود، همین که در شرق کشور ناامنی و عملیات های انتحاری انجام دهد کشور با یک بحران بزرگ مواجه خواهد شد. همچنین احتمالا تعداد زیادی از مهاجران افغانی به ایران می آیند. به غیر از اینکه ورود مهاجران در شرایط فعلی کشور ک برای خودمان به اندازه سرمایه و امکانات نیست مشکلاتی به بار خواهد اورد ممکن است بین مهاجران طالبان هم مخفی شده باشند. این انسانی و اخلاقی نیس ک در را به روی مردمان بی پناه افغان ببندیم به همین دلیل باید تمرکز نیروهای امنیتی کشورمان روی این موضوع رود ک طالبان وارد کشور نشوند و این هم انرژی میخواهد. خواهش میکنم انقد سطحی نگاه نکنید باید همه ی جوانب را در نظر گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
افغانی‌ها فقط دردسر برای ایران و مردم ایران هستند و باید از ورود آنها به کشور مطلقاً جلوگیری بشود.
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
ایران باید به افغانی ها پناه بده
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
به ۱۶:۰۵
از اینکه هموطنی با این افکار دارم شرم و ننگ دارم
مطمئناًتصرف کشور تاجیکستان قصد بعدی طالبان می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
حال و روز خوش تاجیکسان، خاری است در چشم حسودان. تاجیکها بایستی خیلی مواظب باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مرز تاجیکستان تحت کنترل روسیه است، ورود به اونجا برای طالبان باز کردن درهای جهنم به روی خودش خواهد بود. به علاوه مردم تاجیکستان فهمیده هستند و از بنیادگرایی اراطی متنفرن. =.
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
خود طالبان ادعا دارند که امارت اسلامی مرز ندارد و احتمالا تاجیکستان هدف بعدی آنهاست و همچنین ایران این دسته گلی است که باند ظریف برای تامین منافع روسیه به آب دادند
به زودی ۲۰ میلیون آواره افغانی به سمت ایران سرازیر می‌شوند و با ۷ میلیون افغانی که در حال حاضر در ایران حضور دارند، حدود ۳۰ میلیون از جمعیت ایران را افغانی‌ها تشکیل خواهند داد! د
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
جمعیت کل افغانستان اینی که شما میگی هست
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
و خدا می دونه که قاطی این چندین میلیون چند تا طالبان میان ایران
ناشناس
| Ireland |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
و بنا بر پیشنهاد سعید لیلاز، بحران پیری جمعیت ایران حل خواهد شد!
ناشناس
| Malaysia |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
خوبه دیگه..مشکل کمبود جمعیتمان هم برطرف می شود!!! درضمن احتمالا، بطورنسبی، جمعیت آنها هم جوانترند و هم زاد و ولد بیشتری دارند...
نه چک زدیم، نه چونه، جمعیت اومد تو خونه.
!قابل توجه آنهایی که خیلی نگران کاهش جمعیت بودند
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
وقتی وزیر خارجه عزیزتان (ظریف) و بالاتر دستور می دهند با طالبان حشر و نشر داشته باشند باید فکر ورود گسترده مهاجران را می کردید در ضمن شما نکران مهاجران مظلوم افغانستان نباش آنها از ایران عبور می کنند چون فرقی بین امارت اسلامی افغانستان و اینجا نیست
ایران در شرایط کنونی منطقه ای و جهانی ، نباید فعلانه دخالت نظامی انجام بده و باید صرفا طرفین رو به مذاکره فرا بخونه ، صد البته اگر خطری مرزهای کشور رو تهدید کنه مشروعیت قانونی برای ایران محفوظه که عملیات نظامی در شهرهای هم مرز با ایران انجام بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
اینها کل کشور را گرفتند دیگه خدا را هم بنده نیستند
طالبان چهره واقعی فرهنگ و سنت‌های مردم افغانستانه و یک گروه غریبه نیست. افغانستان مظهر همه زشتی‌ها و پلیدی‌هاست و هزار ساله که به همین شکل است و درست بشو هم نیست. از خود افغانی‌ها بپرسید؛ بخش عمده‌ای از آنها با کارهای طالبان موافق هستند.
کتک زدن دختر و کشتن آنها در صورت خروج از خانه، مخالفت با تحصیل، اعدام اقلیت‌ها، ترور نویسندگان و خبرنگاران و سرکوب جوانان و ... چیزهایی هست که بسیاری از افغانی‌ها با آن مشکلی ندارند؛ وگرنه باید تا الآن طالبان نابود می‌شد.
افغانستان هرج ومرج شده دلاراینجابالامیره بیچاره پول بیزبان ماکه باهراتفاقی بیشتر سقوط میکندامیدبه وعده ‌ رئیس جمهور
منتخب درمورد بالابردن ارزش پولمان داشتیم
واقعا خنده داره برای من یه نفر. شب دوتا ولایت رو میگیرن صبحش دوتا دیگه!!این یعنی چی؟اگه سلاح ارتش افغان رو میدادن دست زنان و دختران افغان الان وضع بهتر بود.
اینا چی آموزش دیدن؟
ای کاش افغانستان هم حرم داشت....
یک شاهد افغان اینها رو تعریف میکرد که توی دو سه تا شهری که ازش رد شده طالبان تو کل شهر فقط چند عدد بیشتر نبودن و با موتورسیکلت تو شهر میچرخیدن؛ بعد از اینکه از این شهرها گذر کرده نیروهای مسلح افغانستان رو دیده که با خودروهای نظامی و ادوات سنگین سرگردان بودن و قصد تسلیم شدن داشتن. عملا بدون جنگ افغانستان تسلیم طالبان شده و اینها کاملا برنامه‌ریزی شده بود. آمریکا میخواست اشرف غنی هم رها کنه ولی مثل اینکه غنایم و مدارکی داره که میخواد تسلیم آمریکا کنه و بخاطر همین سه هزارتا نیرو به بهانه تخلیه سفارت داره میفرسته افغانستان تا اشرف غنی و دور و بریاش رو نجات بده وگرنه برای سفارتسش همون ۱۶۰۰ نیروی قبلیش کافی بود. آمریکا دو سال پیش افغانستان رو تو دوحه فروخت، پاکستان پشتیبانی کاملی از طالبان داره، قطر و تا حدی عربستان هم روش نفوذ دارن و ایران هم یه سری قراردادها با طالبان بست و منتظر آینده هست تا ببینه چی پیش میاد. افغانستان فقط یه امید داشت و اونم اینکه یه نفر کودتا کنه و کشور رو نجات بده که البته هیچکس در این اندازه‌ها نبود و خود جامعه قومیت زده افغانستان هم این اجازه رو نمیداد.
کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خود را؟
بعضی از داخلی ها اسم امارت اسلامی آوردن ، کدوم اسلام ؟ خجالت داره ، از کی تا حالا کاسبان دین و‌خوارج شدن دین رسول اا.. ....
من از طرف مردم ایران از داخلیهایی که از طالبان حمایت کردن عذر خواهی میکنم ، ولی مردم افغانستان بدون وقتی بی بی سی تریبون میده بهشون امریکا باهاشون مذاکره کرده و چین و قطر حمایت و دولت ضعیف افغانستان هم دنباله رو‌امریکا همه تقصیرها گردن یه نفر نیست
فقط خدا کنه قصد صدور این انقلابشون رو به کشور های همسایه نداشته باشند و گرنه کارمون تمومه. البته کار ملتش هم تمومه .
همه چیز زیر سر این اشرف غنی خائنه
لعنت به تروریست های طالبان
الان عاقلانه ترین کار اینه که مثل کره شمالی و جنوبی مرزها بشدت کنترل بشه و مثلا ما کره جنوبی هستیم. چی گفتم ؟؟؟؟
اینا از فردا میشن دزدان و غارتگران افغانستان و تموم ثروت این مردم را میگیرن دستشون و هر کی هم مقاومتی کنه به اسم کافر و مخالفت با شریعت اسلام میکشنش و اتفاقا با هیچ کشوری هم کاری ندارن کافیه منافعشون حفظ بشه با تموم دنیا رابطه برقرار میکنن و ببین چه برو بیایی برای خودشون درست میکنن فقط به دلیل بیسوادی چندین سال گند را به افغانستان میزنن ولی تا میتونن میخورن و میبرن
پتانسیل کشور گشایی رو دارند و اولین اقدامشون بعد از مستقر شدن ادعا های ارزی و آبی خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
ارزی؟ یا ارضی
آوردن طالبان در منطه قسمتی از یک برنامه بزرگتر هست ،‌ بهتر بگم ورژن آپ دیت شده داعش هست . خدا رحم کنه به ملت های منطقه .
تحول؟؟؟؟
تحولات؟؟؟؟؟
فاجعه انسانی !!!!!! روز ننگ برای تاریخ بشر !!!!!! فروپاشی منطقه !!!!!! ......نابودی فرهنگ یک کشور !!!!!!!
ببخشید عاشقان آمریکا و عمو سام میشه بگن آمریکا در این 20 سال چکار داشت میکرد؟ همینکه آمریکا پاشو گذاشت بیرون در عرض 48 ساعت افغانستان برگشت به همون افغانستان سال 2001 و طالبان دوباره مملکت رو به دست گرفت. مگر آمریکا برای نابودی طالبان نیومده بود؟

این همه کشتار زنان و کودکان افغان و غارت کردن معادن اورانیوم افغانستان فقط برای انتقام حمله 11 سپتامبر بود؟ دستاورد این حمله برای افغانستان چی بود؟
افغانستان ۴۰سال بعد......یه عده اصولگرا...یه عده اصلاح طلب....یه عده چپ رادیکال....یه عده محافظه کار....یه عده مجاهد خلق....یه عده افغانستان آزاد......یه عده حزب ملی‌گرا...خدایا به حق دردهای زینب کبری ع فرج آقا رو برسون.امین
الان این گروه فاطمیون که از افغانی ها بودند و در سوریه می جنگیدند کجا هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
در خدمت طالبان
یه عده طوری از برنامه های طالبان برای تسخیر منطقه!!! صحبت میکنن و از این گروه لولو ساختن که انگار نه انگار همین طالبان ده ها سال قبل از حمله آمریکا قدرت رو در افغانستان به دست گرفته بود.

مگر اولین باره که طالبان دولت تشکیل میده. طالبان با شما چکار داره آخه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
هیییییییییی هییییییییییییییییییییییییییی
بچه تر از اونی که یادت بیاد دور قبل طالبان چه فجایعی تو خراسان خودمون و از جمله تربت به بار آوردن.
ایرونی دوس نداره از گذشته درس بگیره، دوس داره هر بار چرخو از اول اختراع کنه!!!!
سقوط کابل از همان روزی که گروهی از سرکردگان طالبان به تهران آمدند و با حضرات مذاکره کردند معلوم بود.
بنام خدا
پدیده طالبان غیر مستقیم زاییده دست امریکا بود اما حالا امریکا مستقیما این سناریو را چیده تا کاری را که به اسم داعش در غرب ایران نتوانست انجام دهد در شرق (افغانستان) توسط گروههای خشن تر و بی رحم تر بنام طالبان (متشکل از نیروهای تندرو طالبان، القاعده، داعش، جیش الظلم و .....) و با پول عربستان، امارات و همکاری خدعه و نیرنگ اسرائیل و احتمالا پاکستان و..... .... انجام دهد. طالبان هرچند گفته دیپلمات های ایران مصون هستند اما سناریو 20 سال پیش را که در مزار شریف اجرا کرد با بهانه دیگری به اجرا در می اورد. اینها ادمهایی نیستند که قابل اطمینان باشند مخصوصا وقتی با دسیسه امریکا و عربستان همراه باشد. اینها در پی نا امنی مرزهای ایران (خراسان و سیستان) می باشند ارتش و سپاه باید خیلی مراقب و مواظب بشند هرچند که به حول و قوه الهی هوشیار هستند.
یه عده طوری از حمایت ایران و مذاکره ایران با طالبان حرف میزنن و قدرت طالبان رو مدیون ایران میدونن که انگار این ایران بود که حمله کرد به طالبان و 20 سال افغانستان رو اشغال کرده بود و این ایران بود که مایک پمپئو رو فرستاد قطر تا با طالبان عکس یادگاری بگیره. و این ایران بود که این ارتش ترسوی افغانستان رو پرورش داد.

خواهش میکنم وقتی شعور سیاسی کافی ندارید تحلیل های پامنقلی ارائه نفرمایید. ممنون
کابل در آستانه سقوط به دست پاکستان و مزدورانش طالبان
اکثریت افغان ها، اندیشه طالبانی دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
کم وبیش
حیف اون 500 میلیون دلاری که مسؤولین ما در اول اشغال افغانستان توسط امریکا هیجان زده شده و به افغانستان کمک کردند. بعد امریکا به احتمال زیاد ما بیشترین کمک را کردیم. گویی این منافع ما بود که برآورده می شد.
سه مقام آمریکایی گفتند، مذاکره‌کنندگان واشنگتن در تلاش هستند تا از طالبان تضمین بگیرند که اگر این گروه شبه‌نظامی دولت افغانستان را گرفت و اگر می‌خواهد که بعدا کمک خارجی دریافت کند،!!!!!!!!نباید به سفارت آمریکا در کابل حمله‌ور شود.
داعش ، اما با سرزمین
ساخته و پرداخته آمریکا و انگلیس ، مجهز به سلاح و صلاح
مردم افغانستان خواستار حکومت اسلام واقعی بر کشورشان بودند . حالا این فرصت به آنها ارزانی شده . دنیا یک حکومت اسلامی هم به آنها بده کار بود . مبارکشان باشد . چهره آنها ۴۰ سال بعد دیدنی خواهد بود.
حاتمی کیا فیلم «به وقت کابل» را بسازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دمت گرم گل گفتی
به نظر میاد آمریکا میخواست با این کار ایران و چین و روسیه و مرزهاشون رو ناامن کنه . مخصوصا راه ابریشم جدید چین که یک پروژه بسیار بزرگه و از افغانستان هم ممکنه بگذره.
ایران و چین و روسیه هم در عوض با طالبان ارتباط برقرار کردند که مجبور نشن با طالبان درگیر بشن. الان مونده داعش که آمریکا ممکنه در بخشهایی از افغانستان اون رو گسترش بده.
قدرتها چه راحت با مردم منطقه بازی می کنند . و مهره های خود را جابجا می کنند .
خبرگزاری های جهان : طالبان افغاستان را گرفت ، سقوط کایل به دست طالبان و ....
در حقیقت باید بنویسند بازی استعمارگران با مردم
حالا از اینها گذشته، باید دید که چه کسی (چه دولتی)، برای اولین بار به طالبان تبریک خواهد گفت و چه کسی آنها را برای اولین بار، به رسمیت خواهد شناخت.
ایران که تابحال پیش بینیهایش درباره وضع افغانستان درست از آب در آمده.
باید دید جرات و همچنین رویش را هم دارد که بعنوان اولین دولت خارجی به آنها تبریک بگوید و آنها را به رسمیت بشناسد؟
اگر این کار سخت (اصطلاحا، قورت دادن قورباغه) را زودتر انجام دهد، طلیعه روابط بهتری ("خوب" که چه عرض کنم و معلوم نیست؛ ولی، نسبتا بهتر) با طالبان را خواهد داد، که می تواند در امنیت منطقه مثمر ثمر باشد.
در این دنیای آشفته و هرج‌ومرج زده فقط یک حکومت آخوند سنی‌مذهب کم داشتیم که به لطف بایدن و دموکرات‌های آمریکا آن هم درست شد.
در بعضی کشورها فقط با دیکتاتوری میشه امنیت برقرار کرد.
برادران طالب چه کمکی میتونه به جمهوری اسلامی و مردمش بکنه؟ بهمون دلار بده یا بازار افغانستانو در اختیار ما بذاره یا...
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مواد مخدر صادر کنه+شپش
با هماهنگی قبلی و در دوحه این تصمیم گرفته شده که طالبان بیاید و اینبار متمدن تر،
آقای زاخارو مثل اینکه یادش رفته که بخاطر حمله شوروی افغانستان به این روز افتاده در ضمن بخاطر اینکه آمریکاییها از افغانستان برن روسیه و ... طالبان رو تجهیز و مسلح کردن ولی بعد ها که آشوب کشورهای آسیای میانه را در بربگیره میفهن که چه غلطی کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ایشون خانم هستند
باورم نمیشه که افغانستان همون کشوری باشه که در زمان سامانیان و غزنویان مرکز شعرا و علما بود ، در دوره ی تیموری عاشقانه های مکتب های هرات زبان زد بود ، کجاست اون شهرهای عظیم و باشکوه که نمودار فرهنگ ایران و اسلام بودن ؟ کجاست آرمان های شهید احمدشاه مسعود ؟ مگه به غیر از اینه که افغان ها برادران ما هستند ، چرا اون ها هم باید مثل عراق و سوریه که زمانی پایتخت خلافت های اسلامی بودند دچار هرج و مرج و نا امنی بشن ، اون هم به خاطر جهل یه گروه افراطی و خیانت یه مشت فاسد و استعمار انسان نماهایی خونخوار ؟. خداوندا ، خودت اسلام را نجات بده !.
چرا فرار کرد باید مثل رضا شصت میرفت بالای کاخ و تا آخرین فشنگ می جنگید، خونش را بزای مردم می ریخت ، محظ خاطر قاطر چی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
فارسی نوشتی؟
شیعه کشی شروع شد. هنوز هم از طالبان پذیرایی می کنید؟
مملکت داری سخت تر از جنگ های چریکی است. همینکه طالبان وارد سیستم کشور داری شود مجبور می شود راه تعامل را در پیش بگیرد تا موفق شود و غیر از این هم باعث نابودی خودش و هم نابودی مردم افغانستان می شود
خدا لعنت کند جریان وهابیت را که یک عده جاهل را دور هم جمع کرد و اسلام را که دین رحمت و برادری است را به لجن کشید و شعبه و شعبه کرد و با دلایل پوچ و واهی در جنگی خانمان سوز بر ضد مردم و بر ضد عقاید خون همدیگر را بریزند
خدا یکی پیامبر یکی خدا یکی کتاب یکی و کتاب پر از نکات زیبا و حرف های انسانی که بر اساس شرایط خاص نازل شده ولی برداشت های غلط باعث این نادانی ها شده است تا جایی که بدتر از دینداری شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
با تجهیزات امریکایی افغانستان رو 10 روز گرفتن، خود امریکا با این سرعت این کار نکرد؟؟؟ عجب فیلمی هستن این دموکرات ها، دوسال با طالبان سر چی مذاکره می کردید توی افغانستان،
جریان های اطراف ما از قبیل عراق و افغانستان نشان داد که چیزی که باعث پیشرفت می شود فهم درست از دین و زندگی است یعنی همه چیز بستگی به تفکر و فرهنگ و استفاده درست از دین دارد و اگر از دین درست استفاده نشود نه تنها باعث پیشرفت نمی شود بلکه باعث عقب ماندگی و درگیر شدن در مسائل پوچ و بیهوده می شود
و نشان داد که تکیه بر کشورهای غربی عامل پیشرفت نیست و غربی ها فقط سوار بر نادانی و فهم غلط از دین مردم می شوند و به نفع خودشان سواری می گیرند.
ما باید از جریانات اطراف خودمان در مسیر پیشرفت عبرت بگیریم و درگیر مسائل حاشیه ای و بی اهمیت نشویم و تا وقتی طرف های مقابل دست به اسلحه در مقابل ما نشده اند از طریق تعامل و گغتگو با آنها برخورد کنیم و اهمیت برادری و حسن همجواری را به آنها گوشزد کنیم
ایران به هیچ وجه نباید با طالبان درگیر بشه . تنها باید برای پناهجویان لب مرز اردوگاه بزنه ومواظب نفوذ طالبان نباشه .ایران حتما حتما باید مسیر عبور پناهندگان از ایران به ترکیه وغرب را با در نظر گرفتن تمام موارد امنیتی (جلوگیری از ورود به ایران )فراهم کند .
یک نگاهی به سوابق علی احمد رییس دولت انتقالیبیاندازید متوجه آمریکایی بودن جنابشان خواهید شد فقط پدرو مادرش و محل تولدش آمریکایی نیست!
اینجاست که رضایت یک ملت اهمیت خود را نشان می دهد. اگه مردم از وضعیت راضی بودند عده ای با دمپایی نمی توانستند کشورشان را تصرف کنند. آیا مقامات کشورمان متوجه هستند که قدرت آنها از حضور مردم است؟ ان شالله که چنین باشد و در جهت حل مشکلات کشور اقدامات مناسب انجام شود تا قدرت مردم حافظ کشور باشند.
منطقه واسه ماس دیگه ملکش واس ما! ایران به زودی به این قدرت عظیمی که داره میتونه کل امریکا و ارپا رو با کمک متحدانش فتح کنه فقط روسیه این وسط نبود ایران ابر قدرت جهانی میشد و تک تک ایالت های امریکا رو تسخیر میکردیم
مرگ بر طالبان
یه هفته! دو هفته! طالب حموم نرفته!
طالبان با تجربه حضور چند ین ساله در سیاست ، حالا دیگرهمزمان با همه آنها که او دشمن خودمیداندهمزماموارد نبرد نمبشود
ایران نباید بازیابند را بخورد. به نظر گرفته اگر چه همسایگی با افغانستان و تضاد ایدیولوژی با طالبان ایران را از سایر کشورهامتمایز میکند ولی بایدهمراستاو همگام بانهادهایبینالملل حرکت کند.
صمناینکه بایدمرزهای شرقیچندین برابر تقویت شود
بهترین کار رو انجام دادند و جنگ و خونریزی انجام ندادن
علی احمد جلالی، همان بازرگان است. با آوردنش "انتقال مسالمت آمیز قدرت" انجام میشود. دنیا حکومت جدید را به رسمیت میشناسد و بعدش تحقیرآمیزتر از غنی کنارش میگذارند. کرزی گفته: اگر طالبان میخواهند امارت اسلامی برقرار کنند، این کار را با اراده مردم انجام دهند. آنها هم دقیقا این کار را دارند انجام میدهند البته با اراده بخشی از مردم، که از این پس تنها آنها مردم هستند بدون نیاز به مزاحمت ورشکستگان سیاسی و اخلاقی، کرزی، غنی، عبدالله و ...
باعرض سلام خدمت تمامی هموطنان عزیز
هرکسی نظر سیاسی خودشو میتونه ابراز کنه ، بنده هم نظرات خودمو عنوان میکنم ، لطفا کسی بصورت تند به کس دیگه حمله نکنه ف بهتره همدیگر رو تحمل کنیم
اینی که آمریکا دست روی دست گذاشته که طالبان بیاد و کل افغانستان رو صاحب بشه این جای تفکر داره و این جوری نیست که بگیم آمریکا از ایران و چین و روسیه شکست خورد و مرزی برای ارسال نیرو به افغانستان نداشت ، مناسبات امریکا با کشورهای آسیای میانه بدک نیست ، خب الان توی شرایطی هستیم که دائما دارند ایران رو به حمله نظامی تهدید می کنن ، ظاهرا ترکیه دست بالارو در قفقاز داره ، البته میگم ظاهرا ، توی شمال سوریه هم خیلی ما و روسیه رو اذیت کرده و ظاهرا برنامه داره که با هماهنگی با دولت باکو مقداری از جنوب ارمنستان کنونی رو هم بدست بگیره که از نخجوان براحتی به دریای خزر برسه ، و اندیشه های نئوعثمانی گری توی سر اردوغان هست ، الا همین طالبانی که دشمن درجه یک ما بود ظاهرا مورد تایید ایران قرار داره ، ولی خب به نظر شما این دو خط فکری شیعی و سنی متفاوت می تونن باهم کار کنند ، طالبان از دیرباز در خط مشی فکری کشورهایی مثل عربستان سعودی و پاکستان و امارات بودند ، ما حتی در دوره اول ظهورشان در افغانستان زمانیکه افراد سفرات ایران در افغانستان رو به شهادت رسوندند تا نزدیکی حمله تمام جانبه نظامی به افغانستان پیش رفتیم ، و اون موقع هم به دستور رهبری و با مشورت برخی مسئولین و با تفسیر اینکه افغانستان برای هر کشور مهاجمی یک باتلاق است از این تصمیم صرف نظر شد .... ببینید همین روسیه که ادعای پیمان دوستی محکم با ایران داره خیلی از جاها به ما نارو زده و پشت مارو خالی کرده ، نمونه اش همین چند روز پیش که سفیر انگلیس میره سفارت روسیه و با همتای روس خودش در سفارت روسیه در تهران دقیقا همونجایی که اجلاس سه نفره چرچیل استالین روزولت در زمان جنگ جهانی شکل گرفت و از پهلوی دوم دعوت بعمل نیامد و همونجا نیز با این رفتارشون به ملت ایران و کشور ما توهین کردند , عکس یادگاری گرفتند ، این نشون میده که این غربی ها روسیه و انگلیس نداره ، همشون یکی هستند ، اتفاقا اگر سیرتاریخ رو نگاه و مطالعه کنید ضربات کمرشکنی که روسیه و انگلیس و فرانسه و علی الخصوص حکومت تزاری روسیه به ما زده و معاهدات ننگینی به ما دیکته کرده ، به هیچ وجه قابل مقایسه با دشمنی های ایالات متحده نیست و روسیه در این میدان وزنه بسیار بسیار سنگین تری در خیانت به کشور ما داره ، نمونه بارزش همین نیروگاه هسته ای بوشهر ، چقدر از ما دلار گرفتند ولی دل مارو خون کردند تا یه کارایی کردند ، حالا ازین حرفا بگذریم هموطنان عزیز ، اگر ایران موشک های مختلف داره باید داشته باشه ، اگر ما دنبال دانش هسته ای هستیم باید داشته باشیم به نظر من بمب هم باید داشته باشیم ، اگر ما در سوریه دخالت می کنیم در لبنان هم پیمان صادق و محکمی که میشه بهش تکیه کرد داریم ( حزب الله ) اگر نیروهای وفادار حشدالشعبی را در عراق داریم ، اگر کتائب حزب الله در عراق را داریم ، اگر حوثی های جنگجوی یمنی را در کنار خود داریم ، این خطراتی که در 4 طرف منطقه مارو محاصره کردند نشون میدهند که سیاست نظامی جکومت ایران سیاست درستی بوده ، عزیزان بنده کسی نیاد بگه ایران باعث این مصیبت ها در منطقه ست واقعا این حرف و این منطقه که کارشناسان وطن فروش تلویزیون های بیگانه اعلام می کنند یک حرف بی اساس و پوچه ، آخه زمان جنگ جهانی دوم که با بیطرف بودیم روس و انگلیس از شمال و جنوب حمله کردن به ما ، این مقصرش ما بودیم ، جنگ هشت ساله ایران و عراق چی ، مقصرش ما بودیم ، دنیا پشت عراق بود ، مقصرش ما بودیم ، حالابرخی می گن عراق از ترس صدور انقلاب ایران دست به حمله زد ،این منطق هم خوش خیالیست عراق و صدام از زمان پهلوی به دنبال حمله همه جانبه به ایران بودند لیکن رد زمان پهلوی ایران ژاندارم منطقه بود و جرات حمله به خودش رو نداد ، برید تاریخ تنش نظامی اروند رود رد زمان پهلوی رو بخونید متوجه می شید ، عراق گفته بود اجازه نمی دهم کشتی ایرانی با پچم ایران از اروند رود ( یا به قول خودشان شط العرب ) بگذرد ، و وقتی کشتی ما با پرچم ایران از اروند رود در حال گذر بود واقعا قصد داشت بهش حمله کنه ؛ ناگهان شوروی با صدام تماس می گیره و بهش میگه اگر این اشتباه رو انجام بدی ، چندصدتا هواپیمای جنگی از فرودگاه ایران و هم پیمانانش آماده حمله به بغداد هستند و بغداد را با خاک یکسان می کنند ، شرایط زمان پهلوی با اوایل پیروزی انقلاب از نظر نظامی و به دلایل مختلف با هم قابل مقایسه نبود، بنده تنها می تونم یک پیام به مسئولین تراز اول ایران زمین بدهم ، تنها راه مقابله با دشمنان ایران زمین چه شرقی و چه غربیش و چه همسایه و چه داخلی ، فقط خدمت صادقانه به مردم ایرانه ، مردم ایران نجیب ترین مردمانند ، ببینید 42 سال تحریم و بدبختی رو تحمل کردند و هر دفعه هم یه رئیس جمهور میاد و یه قولایی میده ، البته من قبو ندارم رئیس جمهور همه کاره مملکته ، کلا دارم میگم خدمت مسئولین ، تا اینکه دیر نشده به داد این مردم برسید ، این مردم خیلی مهربان و قدرشناس هستند ، یک یارانه ناچیز بهشون دادید هزارتا منت سرشون گذاشتید بازهم بنده خداها نگاهشون به شب واریز این یارانه ناچیزه بخدا قسم این رفتارا در شان ملت کهن و نجیب ایران نیست ، خواهش میکنم دست از لجبازی با ملت بردارید ، در عرصه نظامی مختارید هر کاری برای اقتدار ایران بکنید ، مردم مخالفتی ندارند ، ولی این مردم از ظلم و فساد داخلی هرگز نمی گذرند و باعث بانی این ظلم ها رو نمیشه فقط آقای روحانی و دولت روحانی دونست ، نه آقا جان لطفا تک به تک خائنین به مردم و ایران و اسلام و بیت المال از دولتی های روحانی و روحانی و غیرروحانی ( هرکسی که خودتان میدانید خیانت کار واقعی است ) را بگیرید و علنان محاکمه وبه دار مکافات بیاویزید ، بخدا دیگه مردم خسته اند ، به گفته رهبرمعظم انقلاب 80 دصد مشکلات داخلی هستند ، مشکلات داخلی عنی سوء مدیریت ، سوئمدیریت یعنی چی ؟ یعنی خیانت به بیت المال و اینکه افراد متخصص و وطن پرست و انقلابی سرکاری که باید باشند نیستند، من خودم به شخصه تحلیلم اینه که مردم ایران امید دارند با توجه به ظرفیت های داخلی بسیار عالی ، اگر مدیریت مردم دوست و دلسوز مردم و مملکت وارد کار بشه ، تحریم ها بهانه ست و این گرانی ها 99 درصدشان ربطی به تحریم ندارند.....خداوندا این کشور را از دروغ و خشکسالی حفظ بفرما ( کتیبه داریوش هخامنشی )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
از این انشای طولانی میخواستی بگی که هر کشوری بتونه توی کشور دیگر دخالت کنه کار خوبی میکنه تا امنیت خودش راا تامین کند؟ خوب اگر اینجوره پس به روسیه و آمریکا هم نباید خرده گرفت. ولی در آخر هچ اشاره ای نشده که چرا طالبان با دمپایی تونست بر ارتش مسلح افغانستان پیروز گردد؟ چرا هیچ کس به این شاره نمیکند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دوست عزیر بهتر نبود یک مقاله می نوشتی می دادی به تابناک
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
عزیزم، اولا دولت باکو نه دولت اذربایجان، ثانیا جنوب ارمنستان کنونی به قول شما یا همان زنگه زور، خاک اذربایجان بوده که شوروی سابق به ارمنستان اهدا کرده و نخجوان را از خاک اصلی اذربایجان جدا کرده و باید به اذربایجان برگرده ثالثا ایا اتفاقا شما در فکر امپراطوری هخامنشی نیستید!؟ که از کشور اذربایجان که عضو سازمان ملل است به عنوان دولت باکو یاد می کنید!؟
واقعا مردم افغانستان مظلوم هستن. چند سال بی ثباتی
اشرف غنی برای جلو گیری از برادر کشی و ویرانی کشور قدرت را واگدار کرد .
انگلیس بیشرف این جانوران را چطور بوجود اورده است احتمال قوی از ترکیب ژنتیکی چندین نوع جانور ایجاد کرده است..
یعنی طالبان اگه به رباط کریم حمله کرده بود و فقط مردم رباط کریم مقاومت می کردند بیشتر از این دوام میاورد
کافیه یه سر بزنین مشرق نیوز خیلی جالبه.میگن سیاست پدر مادر نمی شناسه همینه طوری از طالبان تعریف میکنه هر کس ندونه فکر میکنه مدینه فاضله هست یه عده هم باورشان میشه.همینا قبلا می گفتن گروهک تکفیری تروریستی طالبان الان شده گروه طالبان!!!
هزاران بار چیدن پروبالم را
هیچ تشنه پرواز نیستم
خیال پرواز ندارم
بهار آمد و آن باغبان
باز هوس چیدن کرد
هزاران بارازته مرا چید
تمامش کن تمام کن
این خاورمیانه درست بشو نیست
بعد ده , بیست سال که نتونستن کشورداری کنن اتومات نارضایتی ایجاد خواهند شد
اشرف غنی:اگر از افغانستان فرار نمی کردم حمام خون به راه می افتاد/. بزرگ ارتشتاران:به خاطر این ایران را ترک کردم که نمی خواستم حمام خونی به راه بیافتد/. شهید محمد سلگی فرمانده ۱۵۲ انصار همدان متولد نهاوند(از نسل آریو برزن و یک لر آریائی واقعی):دو‌پایش رابا دست خود با طناب به خاکریز بست تا نتواند از مقابل تانک های بعثی فرار کند و پس از منهدم کردن ۴تانک با آرپی جی شهید شد
اون دوستی که به عنوان ناشناس به انشای طولانی من خرده گرفته بود ، ظاهرا خوب مطالعه نکرد نوشته مارو ، بنده نمیگم هر کشوری بیاد توی کشور دیگه ای دخالت کنه ، خب شما چرا نمیگی آمریکا و هم پیمانانش چرا از اون سر دنیا اومدن توی خلیج فارس ، یعنی مابشینیم دست روی دست بزاریم ، تاریخ رو خوب مطالعه کنید ، آیزنهاور که بعد رئیس جمهور امریکا شد گفته بود زا ایران که مهم ترین کشور توی منطقه و حتی جهانه غافل نشین ، کلا میخوان کشورهای در حال توسعه رو عقب مانده نگه دارن ، طالبان افغانستان رو گرفت برخی میگم چرا ایران دخالت نکرد ، آخه ما چجوری دخالت کنیم ، افغانستان باتلاقه ، در ضمن دولت افغانستان مر از ما کمک خواست ، همین اشرف غنی کریدور لاجورد رو از ایران گذر نداد و بر لج ایران و بخاطر خوش خدمتی به غرب و ترکیه مسیرش رو از قرقیزستان و دریای خزر به اذربایجان و ترکیه رسوند ، رودخانه یرمند رو بست و اجازه نداد آب به هامون برسه ، من در اخر نوشته هام گفتم ایران باید قدرت نظامی داشته باشه و به مردم خدمت صادقانه کنن و باید همدلی بین مردم ایران و اقوام رو تقویت کنند..حالا نباید زود قضاوتم کرد ، باید دید طالبان رد ادامه چه نقشه هایی برای همسایگان افغانستان دارند ، وجود طالبان نگران کننده هست ، ولی چه میشه کرد ، امریکا بی تفاوت به این مساله بود و این خودش نگران کننده ست ، چیزی راجع به محمود افغان و اشرف افغان می دونید کسانی هستن که مردم ایران رو به مدت 5 سال شکنجه دادند و به نوامیس ایرانی ها دست درازی کردند ، خب توی افغانستان میگن شاه محمود هوتکی تنها فرمانده واقعی و پادشاه عادل ، خب این چیزا رو هم در نظر بگیرید ، من امیدورام تمام مردم دنیا در آرامش باشن ، ولی خب این مهم ترین موضوعه که مردم افغانستان خودشونم دست بکار نشدن و طالبان به راحتی تمام کشورشونو مصادره کرد ،نظامی هاش همه فرار کردند و به قول اون دوستمون برخی شهرهای افغانستان بوسیله چندتا موتور سوار طالب فتح شد ، خب حالا تو این وضعیت که روزانه بالای هزار نفر توی کشور بر اثر کرونا فوت می کنند تو این وضعین بی پولی و تحریم ، تو این وضعیت که مردم با خودشون مستحق ترین افراد برای کمک هستند ، خب بیاییم چیکار کنیم ، خودمونو برای اوارگان بکشیم ، نه عزیز من چراغی که به خانه رواست به مسحد حرام است ، مردم افغانستان باید دست از افکار متحجرانه بردارن ، این همه جمعیت جوان داره ، خوشون دست به کار بشن و کشورشونو بسازن ، بدون شک مردمانی هستند که ادب و تاریخ و هنر بالایی دارند و اشتراکات زیادی با ما دارن. ولی واقعا ایران امروز پتانسیل خدمت رسانی به اوارگان افغانی رو نداره ، و بهترین کار موندن و برنامه ریزی برای ساختن کشورشونه و این امر هم تاوان و بهایی داره و ممکنه خیلیا این وسط کشته بشن ولی چه میشه کرد ، ایران ظرفیت موج میلیونی ا.وارگان افغانی رو نداره و اگر مسئولین مرزها رو نبندند به زودی شاهد مشکلات زیادی در مرزهای شرقی و شهرهای شرقی کشور خواهیم بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار